Miután az ukrajnai háború miatt a Toyota, a Volkswagen és más vezető autómárkák kivonultak Oroszországból, kínai versenytársak léptek a helyükre. Oroszországban ma már minden harmadik autó Kínából származik.
Az orosz autópiac tavaly példátlan zuhanást élt át. A kiváltó ok Vlagyimir Putyin ukrajnai inváziója és az azt követő kivonulási hullám volt, amely a világ számos vezető autómárkáját érintette.
Egy évvel a háború kezdete után azonban már vannak arra utaló jelek is, hogy kik tölthetik be az orosz autópiacon keletkezett űrt: a kínai márkák. A háború kitörése óta ugyanis Kína autógyártói jelentősen növelték piaci részesedésüket Oroszországban. Tavaly az olyan gyártók, mint a Geely, a Chery és a Great Wall 17 százalékra növelték részesedésüket – írja a Spiegel a Bloomberg adataira hivatkozva.
Valójában azonban a kínai konszernek sokkal jobban bővítették pozíciójukat. Az idén januári eladási adatokból kiderül, mennyire erős a pozíciójuk valójában: a kínai gyártók már közel 38 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek.
Ezzel olyan márkák kivonulása miatt keletkezett űrt töltik be, mint a Volkswagen (mínusz 94 százalék az új regisztrációkban), a Hyundai (mínusz 98 százalék) és a Toyota (mínusz 99 százalék).
Ennek ellenére Oroszországnak és Kínának még nem sikerült teljesen kiváltania a nyugati, koreai és japán márkákat: a kínai eladások jelentős növekedése ellenére az oroszországi új forgalomba helyezések januárban összességében még mindig 63 százalékkal maradtak el a tavalyi év azonos hónapjától.
Az orosz Lada-gyártó Avtovaz januárban sem érte el a tavalyi termelési adatokat, eladási számai három százalékkal voltak alacsonyabbak. Ez azonban már siker: számos nyugati beszállító kivonulása után az Avtovaznak hetekre teljesen fel kellett függesztenie a termelést üzemeiben.