Az Alaska Airlines bemutatott egy Bombardier Q400-as regionális turbólégcsavaros repülőgépet, amelyet hidrogén-elektromos meghajtási rendszerrel szerelnek fel a zérő kibocsátású repülési technológia hatókörének és alkalmazhatóságának kiterjesztése érdekében.
Amikor az Alaska Airlines regionális légitársasága, a Horizon Air nyugdíjba küldte Q400-as flottáját, az egyik repülőgépet kutatási és fejlesztési célokra tartotta fenn, hogy továbbfejlessze a zéró kibocsátású technológiát a légiközlekedési iparban – számolt be a Caribbean News Digital.
“Ez egy nagy lépés előre a repülési innovációban, amely segít megteremteni a repülés új jövőjét” – mondta Ben Minicucci, az Alaska Airlines vezérigazgatója. “Az Alaska Airlines öt részből álló utat határozott meg a hosszú távú nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése érdekében, de egyedül nem érhetünk oda. Új technológiákra van szükség ahhoz, hogy ez a jövő lehetővé váljon, és örömmel dolgozunk együtt az iparágot vezető ZeroAvia céggel, hogy az új, zéró kibocsátású lehetőségeket valósággá tegyük” – emelte ki.
A ZeroAvia hajtásláncának a Dash 8-400 néven is ismert Q400-as repülőgépvázzal való összehangolása egy kereskedelmi szempontból életképes, zéró kibocsátású repülőgépet jelent majd, amelynek üzemanyagcellás motortechnológiája körülbelül ötször nagyobb teljesítményű, mint amit eddig bárhol bemutattak.
“Néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna egy ekkora repülőgép, amelyet teljes egészében újszerű meghajtás hajt” – mondta Val Miftakhov, a ZeroAvia alapítója és vezérigazgatója. “Ennek a programnak a beindítása a jövő évi tesztrepüléshez vezet minket, és felgyorsítja az Alaska Airlines és az egész világ számára a zéró emissziójú repülés jövője felé vezető utat” – tette hozzá.
A ZeroAvia hidrogén-elektromos hajtóműve üzemanyagcellák segítségével hidrogén üzemanyagból villamos energiát állít elő, majd ezt az áramot a repülőgép légcsavarjait működtető villanymotorok meghajtására használja.
A tanúsítható ZA2000 rendszer a ZeroAvia magas hőmérsékletű PEM üzemanyagcelláit és folyékony hidrogén üzemanyagtárolóját tartalmazza, amelyek szerves részét képezik a nagy regionális turbólégcsavaros repülőgépek kereskedelmi célú üzemeltetéséhez szükséges energiasűrűség biztosításának. A vállalat már mérnöki partnerséget kötött a kanadai De Havillanddal, a Dash 8-as repülőgépcsalád eredeti gyártójával, hogy lehetővé tegye az adatok és a légi járművekkel kapcsolatos szakértelem cseréjét.
Az Alaska Airlines 2021-ben partnerséget indított és befektetett a ZeroAvia vállalatba, hogy támogassa a regionális repülőgépek zéró kibocsátású meghajtási technológiájának fejlesztését. Az Alaska az ötödik legnagyobb, nagy regionális hálózattal rendelkező amerikai légitársaságként egyedülálló lehetőséggel rendelkezik a regionális repülőgépek zérő kibocsátású meghajtási technológiájának fejlesztésének támogatására. A regionális méretű repülőgépek életképességének megalapozásával mindkét vállalat hozzájárul a kibocsátásmentes technológia fejlesztéséhez az egész iparágban.