Kezdőlap Világgazdaság Pánikreakciók - gazdasági kilátások
No menu items!

Pánikreakciók – gazdasági kilátások

A világ a koronavírus és annak gazdasági hatásai miatt aggódik. Háttérbe szorul a vámháború, az amerikai-iráni konfliktus. A Közel-Keleten továbbra is feszült a helyzet, egy háború a vírusnál is nagyobb csapás lenne a világgazdaságra.

Globális jelentőségű helyi politikai fordulatoknak rendszerint világgazdasági hatásuk is van. Ennek friss példája volt, amikor január elején amerikai drónok megöltek Bagdadban egy iráni tábornokot, Kassem Soleimanit. Azonnal emelkedett az olaj és az arany ára, zuhantak a tőzsdeindexek. A menetrendszerű pánikreakciókból azonban még nem lehet megmondani, hogy lesznek-e hosszabb távú kihatásaik, vagy rövid idő után minden visszatér az eredeti kerékvágásba. A prognózisokat tovább bizonytalanítják egyéb történések, néhány napja például a korona vírus is pánikot okozott a piaci szereplők körében.

Az aggódó elemzők

A német közgazdászok pesszimisták. Komolyan számolnak egy közel-keleti háborúval, ami automatikusan olajár emelkedést okozná. Irán a világtermelés 5 százalékát adja. Háború esetén nem csak ez, de részben vagy egészben a konfliktusba belesodródó szomszédai termelése is kiesne. Az áremelkedés érzékenyebben érinti az európai gazdaságot, mint például az amerikait. Az USA – palagáz kitermelés beindításának köszönhetően – nem szorul olajimportra.

Az olaj ára minden gazdasági szegmensre kihat. Emelkedése a termelés és a szállítás drágulásához, a fogyasztói árak emelkedéséhez vezet. A gazdaságtörténészek szerint azonban olajáremelkedésből csak akkor lesz recesszió, ha a központi bankok pánikba esnek és alapkamat emelésbe kezdenek, hogy megfékezzék az emelkedő inflációt. Ez drágítja a hitelezést, ami a tervezett vállalati beruházások elmaradásához vezet.

Csak semmi pánik!

Az optimista elemzők szerint egy olajválság hatásai távolról sem lennének olyan drámaiak, mint a ’70-es években. Akkor nyugat-európai töltőállomások sokaságánál fogyott ki az üzemanyag, a kormányok autózási tilalmat rendeltek el a hétvégékre, a gazdaság pedig évekre recesszióba süllyedt. Az első öböl-háború hatásai a ’90-es évek elején már nem voltak ilyen drámaiak: Az olaj ugyan hirtelen megdrágult, az extrém magas ár azonban nem volt tartós, nem vezetett gazdasági válsághoz. Az ifjabb Bush iraki háborúja után is csak átmeneti volt az árrobbanás.

Az olajár növekedés az utóbbi években sem vezet olyan gyorsan és nagymértékben a fogyasztói árak emelkedéséhez, mint a korábbi évtizedekben. Csökkent ugyanis az olaj gazdasági jelentősége: a közlekedés és a hűtés/fűtés kevesebb energiát igényel, a lakosság energiatakarékosabb háztartási gépeket használ, a szolgáltató szektor bővülésével az jóval nagyobb energiaigényű ipari termelés aránya jelentősen csökkent a GDP-ben. Ezért a tavaly október óta 55-ről tartósan 60 euró fölé emelkedett hordónkénti nyersolajár sem vezetett számottevő inflációhoz.

Sokak szerint az sem biztos, hogy egy háború árrobbanáshoz, és tartósan magas árakhoz vezetne. Norvégia és Brazília már most bejelentette a kitermelés növelését. Ha ezt Szaúdi-Arábia is megteszi, Irán és Irak kiesése esetén is elegendő olaj lesz a piacon.

Elsőre talán meglepő, de a kitermelő országok is a tartósan stabil, nem túl magas árban érdekeltek. Egy árrobbanás ugyanis tovább gyorsítaná az alternatív energiaforrások terjedését.

Az olajár emelkedése nem sarkalná pánikszerű kamatemelésre a jegybankokat, hisz a nyugati gazdaságokban évek óta nincs inflációs veszély. Sőt, a nemzeti bankok inkább a fenyegető defláció ellen lépnek fel.

Minden politika

Egy fontos politikai tényezőt is optimizmusra ad okot. 2020 elnökválasztási év az USA-ban. Trump aligha akar magas benzinárakat odahaza. Hiába a jelentős hazai kitermelés, az olajárak nemzetközi változását az USA sem tudja megállítani a határainál. A lelőhelyek magántulajdonban vannak. Ha növekszik a világpiaci ár, az amerikai cégek is többet fognak kérni a fekete arányért. Ezért biztos, hogy Trump nyomást gyakorol a szaúdiakra a termelés növelése érdekében.

Nem várt események sorozata persze a fentiek ellenére is világgazdasági válságot okozhat: elhúzódó, az egész Közel-Keletre kiterjedő háború, vezetékek használhatatlanná válása, a szállítási utak blokádja, olajmezők és -finomítók elleni támadások, terrorakciók a nyugati világban – festik az ördögöt a falra a borúlátó német közgazdászok.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálat, fogyasztóvédelmi vizsgálat indul magyar csomagküldő szolgálatoknál

A kialakult helyzet miatt a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára fogyasztóvédelmi vizsgálat megindítását kezdeményezte a Fővárosi Kormányhivatalon keresztül.

Kamatdöntés – Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

A monetáris tanács a várakozásoknak megfelelően nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén kedden.

Ikonikus horvátországi nyaralóhelyen terjeszkedik a Hunguest Hotels

Az OPUS GLOBAL-hoz tartozó Hunguest Hotels üzemeltetheti a horvátországi...

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -
Hirdetés

Hírek

Eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálat, fogyasztóvédelmi vizsgálat indul magyar csomagküldő szolgálatoknál

A kialakult helyzet miatt a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára fogyasztóvédelmi vizsgálat megindítását kezdeményezte a Fővárosi Kormányhivatalon keresztül.

Kamatdöntés – Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

A monetáris tanács a várakozásoknak megfelelően nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén kedden.

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az NGM és a VOSZ

Ma már az online kiskereskedelem teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem a felét, összforgalma meghaladta a 2 ezer milliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya.

Mától lehet jelentkezni a 2026-os Hungarikum pályázatokra

A pályázati felületen 2025. december 16. 12 órától lehet regisztrálni, kitölteni a pályázati adatlapokat, illetve a mellékleteket feltölteni.

Több a téves utalás és bankkártyás fizetés a karácsonyi időszakban – figyelmeztet a szakértő

A bankkártyás fizetéseknél gyakori hiba, hogy a kártyabirtokos számláját többször is megterhelik, vagy hibás összeget írnak be.

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Az Otthon Start Program hatására az új szerződések átlagos hitelösszege is sokat emelkedett.

Napi 870 forint körüli átlagos utasbiztosítási díjjal számolhatnak a síelők az idei szezonban

A síelés intenzív sport, jellemzően a fiatalabb korosztály köt síbiztosítást: a biztosított utasok 80 százaléka 45 év alatti.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.