Egyre népszerűbbek az elektromos kerékpárok. Németországban adják el belőlük a legtöbbet. A német autóipari beszállítók egyre komolyabb üzletet látnak a kétkerekűekben.
Hódítanak az elektromos biciklik. A kontinens legjelentősebb szakkiállításán a németországi Friedrichshafenben kiderült, hogy egyre több autókereskedő a négykerekűek mellé a kétkerekűeket is felvette a kínálatába. Az autóipari beszállítók is felfedezték maguknak az új szegmenst.
Németországban 2019 első félévében közel 3 millió kerékpár kelt el, 3%-al több, mint 2018 azonos időszakában. Az e-bike eladások még jobban, 12%-al emelkedtek. Az átlagot a hagyományos biciklik húzzak le. Ezekből kevesebbet sikerült csak értékesíteni.
Dugók, drága parkolás és benzin, növekvő környezet, valamint egészségtudatosság – a körülmények a villanybicikliknek kedveznek. Szakértők arra számítanak, hogy év végéig az e-bike eladások száma első alkalommal át fogja lépni az 1 milliót.
Újdonság a piacon a ’cargo-bike’, tehát csomagszállításra alkalmas elektromos tricikli. Cégek és magánszemélyek is vásárolnak belőle. Bevásárolni, gyerkőcöket iskolába vinni, árut vagy csomagot kiszállítani – hatalmas bennük a potenciál.
A fejlődés lélegzetelállító, az ’Eurobike’ standjain sok a ’lite-e-bike’, tehát az olyan elektromos bicikli, amelynek a súly nem éri el a 15 kilót! Az akkuk egyre kisebbek, a váz csöveibe integrálhatók, alig tűnik fel, hogy gép segít rá a fizikai hajtásra.
A Kerékpárgyártók Szövetségének elnöke büszke rá, hogy a német márkák piaci részesedése 40%. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a ’Made in Germany’ feliratú bicikli sok része külföldről érkezik és csak az összeszerelés történik Németországban. Az alumínium vázak szinte kivétel nélkül Ázsiában készülnek.
Az európai gyártásuk újjáélesztésére kísérletet tett ugyan egy portugál cég, piaci részesedése azonban még elenyésző – tudhatják meg az ’Eurobike’ résztvevői Siegfrid Neuberger megnyitó beszédéből.
Németország nem csak az autózásban, a kerékpározásban is megkerülhetetlen tényező. Évi 3 millió darabbal a németeknél kel el a legtöbb bicaj Európában. 1,9 milliós gyártási darabszámmal azonban csak másodikok Itália mögött, ahol évente 2,3 millió kerékpárt szerelnek össze.
A 2000-es évek elején, 3,5 millió körüli darabszámmal még Németország állt a dobogó élén. A több évig tartó visszaesés után most ismét növekedésre számítanak a gyártók, így Dirk Sölting, egy baden-württembergi kerékpárgyár sajtófőnöke is. Ez az elektrobiciklik térnyerésével függ össze.
A kerékpárgyártók gyakran beszállítóktól vásárolják a kész motorokat. Ezen a területen a német autóipari beszállítók rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal és know how-val. Amit olyan óriáscégek, mint a Bosch, a Mahle vagy a ZF az autók számára fejlesztettek ki, kevés ráfordítással a bicikligyártók igényeihez igazítható. Így a német kerékpárgyártók helyzeti előnybe fognak kerülni – jövendöli a szakmai szövetség elnöke.