Kezdőlap Autó A Ford beleáll az elektromos átállásba
No menu items!

A Ford beleáll az elektromos átállásba

„Az elektromos autózás olyan, mint a mobiltelefonok fejlődése volt: ma még nehéz a teljes jövőt elképzelni, de így is hamarosan elérkezik” – kezdte előadását Kaulics Máté, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. flotta-értékesítési területi vezetője AzÜzlet, Cégautó és Flottakonferenciáján.

A 25 éves autópari tapasztalattal rendelkező szakember technológiai párhuzamokkal és a gazdasági érvekkel mutatta be, miért nem lassít a Ford annak ellenére, hogy a Európai Unió március elején, váratlanul három év türelmi időt adott az autógyártóknak arra, hogy az eredetileg 2025-re előírt rendkívül szigorú károsanyag kibocsátási CAFE (Corporate average fuel economy) szabálynak  megfeleljenek.

Technológiai ugrás, csökkenő árakkal

Kaulics Máté egy 1980-as mobiltelefon képével indított, hogy érzékeltesse: az elektromos autózás a mobiliparhoz hasonló forradalom előtt áll. „Ahogy a telefonok ára csökkent és teljesítményük nőtt, az elektromos autók is egyre elérhetőbbé válnak, miközben nagyobb lesz a hatótáv és alacsonyabbak a költségek” – magyarázta. Egy másik érzékletes példát említve: amíg a zeneipar a bakelit lemeztől a Spotify-ig jutott, az autózásban sem kell évtizedeket várni a változásra.

Magyarországon jelenleg 71 ezer elektromos autó fut, ebből tavaly 10 ezer új és 20 ezer import jármű került forgalomba. „Az arányok még nem változnak, de a villanyautók darabszáma nő, amivel a töltőhálózat is lépést tart” – mondta Kaulics Máté, utalva a tavalyi 1 millió publikus töltésre és a közel 3000 töltőpontra. „Saját tapasztalatom, hogy mindig van szabad töltő, így többnyire a várakozástól nem kell tartani” – nyugtatta meg a hallgatóságot.

CO2-célok és piaci realitások

A CAFE-hez adott Uniós türelmi idő kapcsán kifejtette: az Európai Unió szigorú CO2-szabályozása komoly feladat elé állította az autógyártókat azzal, hogy 2025-től a személyautók flottaszintű kibocsátása nem haladhatta volna meg a 93 g/km-t, a haszongépjárműveké a 150 g/km-t. „Egy Ford Kuga full hibrid 122 g/km-t, egy Transit 237 g/km-t bocsát ki. Könnyű kiszámolni, hány elektromos autót kell eladni egy Kuga mellé, hogy az átlag stimmeljen” – vázolta a feladatot a szakember.

Hozzátéve: annak ellenére, hogy a haladék megszületett, a Ford az eredeti ütemterv szerint halad az átállással ami három pilléren nyugszik: az elektromos autók árának csökkentése, a hibridek – különösen plug-in hibridek – népszerűsítése, és szükség esetén CO2-kvóták vásárlása. „Nem várjuk meg a hároméves haladékot, már most lépünk, hogy elkerüljük a későbbi kapkodást” – hangsúlyozta.

Szavai szerint a piacot a verseny és az ügyfélvárakozások is mozgatják. Ma Magyarországon 70 elektromos személyautó-modell érhető el, gyártónként átlagosan 4 típussal. „Régen csak azt kérdeztük: dízel vagy benzin? Ma a választék óriási, ami az ügyfelek javára válik, hiszen az árverseny erősödik” – mondta Kaulics Máté. Az elektromos átállásban tavaly ősztől március végéig az állam is segített: a cégeknek nyújtott 30 milliárd forintos keretösszegű, akár 4 milliós elektromosautó-támogatás tovább növelte a villanyautók elérhetőségét.

Gazdaságosság és gondolkodásváltás

A szakember egy TCO- (teljes birtoklási költség) elemzéssel mutatta be, miért éri meg elektromos autót választani. Bemutatva: ha a teljes élettartam alatt jelentkező üzemeltetési, fenntartási és értékvesztési költségeket nézzük, egy elektromos jármű ma már gazdaságilag is reális alternatíva lehet. Számításai szerint ugyanis egy elektromos furgon 5 év és 125 ezer km után még az elektromos autókhoz társuló magasabb casco mellett is kedvezőbb költségeket hozhat, mint a dízel társa. „A szervizköltség alacsonyabb, a fogyasztás kiszámíthatóbb, csak a maradványérték bizonytalan, de a trendek biztatóak” – magyarázta. Igaz egy kisebb haszongépjárműnél az eredmény már szorosabb, de a szűkülő árkülönbség – ma már csak 2-3 millió forint a különbség az új dízel és az elektromos modellek között – egyre vonzóbbá teszi a váltást.

Kaulics Máté, AzÜzlet által rendezett Cégautó és flottakonferencián

A flottakezelőknek szóló üzenete is egyértelmű: meg kell érteni az ügyfelek szokásait. „Egy átlagos flottaautó, amivel főként a munkahelyre járnak, napi 50-60 km-t megy, amihez egy kisebb akkumulátor kapacitású villanyautó is elég. A félelmek – mi lesz, ha a nyári szabadság idején Horvátországba megyek? – alaptalanok, mert a töltőhálózat mindenütt bővül, és 10 perc töltés már 150 km hatótávot ad” – érvelt. Miközben a töltésoptimalizálását biztosító előkondicionálás fontosságát is kiemelte: „hiába van 150 kWh-os töltő, ha az autó nincs felkészítve a töltésre, csak 70 kWh-ot vesz fel. Vagyis érdemes előre tervezni, mert megéri.”

Lendületben fennmarad  

A szakember szerint a vásárlási szokások és szempontrendszerek is alapjaiban változtak meg: ma már nemcsak a fogyasztás vagy a csomagtartó mérete számít, hanem a töltési lehetőség, a napi futásteljesítmény, a vezetési stílus, sőt még az időgazdálkodás is. A flottaügyfeleknek számos szempontra kell figyelniük, amikor átváltanak elektromos járművekre, és a Ford ezekben a döntésekben segít is.

Kaulics Máté megerősítette: a Ford az elektromos modellek árának csökkentésével és az új, teljesen elektromos autó paletta bevezetésével már most teljes erővel készül a márka 2035-ös, 100%-ban elektromos flotta céljának teljesítésére. „Miközben mások a dízelt drágítják, mi vegyes stratégiát választunk: az elektromos autókat tesszük elérhetővé, és közben a CO2-limitet is hozzuk” – mondta Kaulics Máté. „A Mustang V8-as még velünk van, de már az elektromos jövő a prioritás” – tette hozzá, arra biztat mindenkit, hogy próbálja ki az elektromos autózást, mert tapasztalatai szerint aki egyszer beül, nagy valószínűséggel már nem néz vissza.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagy István: a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke és jövedelmezősége is bővült

Felidézte, az állatbetegségek közül a ragadós száj- és körömfájás 50 év után jelent meg Magyarországon. További nehézséget okozott az afrikai sertéspestis, a kéknyelv, a kiskérődzők pestise vagy a madárinfluenza vírusa is - tette hozzá.

A hazai fenyőfa a menő

A vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit díszítheti fel otthonában -

Az Essity elnyerte az EcoVadis Platinum 2025 minősítést

Az Essity megkapta az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, így ismét a világ vállalatainak legfelső 1%-ában szerepel a CSR-teljesítmény alapján.

Határon átnyúló projekt erősíti a Fertő gyep és nádas kezelését

A most induló GRACE INTERREG projekt és a GRASSLAND-HU LIFE projekt stratégiaalkotása kölcsönösen támogatja majd egymást.
Hirdetés

Hírek

Nagy István: a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke és jövedelmezősége is bővült

Felidézte, az állatbetegségek közül a ragadós száj- és körömfájás 50 év után jelent meg Magyarországon. További nehézséget okozott az afrikai sertéspestis, a kéknyelv, a kiskérődzők pestise vagy a madárinfluenza vírusa is - tette hozzá.

A hazai fenyőfa a menő

A vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit díszítheti fel otthonában -

Az Essity elnyerte az EcoVadis Platinum 2025 minősítést

Az Essity megkapta az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, így ismét a világ vállalatainak legfelső 1%-ában szerepel a CSR-teljesítmény alapján.

Határon átnyúló projekt erősíti a Fertő gyep és nádas kezelését

A most induló GRACE INTERREG projekt és a GRASSLAND-HU LIFE projekt stratégiaalkotása kölcsönösen támogatja majd egymást.

NGM: a Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A globális kihívások ellenére a nyugati és a keleti befektetők egyaránt megbízható partnerként és találkozási pontként tekintenek hazánkra.

Bécs Európa digitális jövőjét építi

A SEMIC 2025 konferencián Koppenhágában a város nyerte el az Európai Bizottság Public Sector Tech Watch Best Cases Awardját, ahol olyan megoldásokat díjaznak, amik közszolgáltatások javítása és a belső folyamatok fejlesztése által megkönnyítik az adott város polgárai számára az ügyintézést.

Idén két budapesti kerületben és Miskolcon lehetett eladni a leggyorsabban ingatlant

A Duna House adatai szerint idén Budapesten a IX. és X. kerületben keltek el a leggyorsabban a lakások, 55 illetve 63 nap alatt, míg a vidéki nagyvárosok közül Miskolcon volt a leggyorsabb az értékesítés, 86 napos átlagos értékesítési idővel.

6,2 százalékkal bővült a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke idén

2025-ben a mezőgazdaság kibocsátása 4,4 ezer milliárd forint felett alakult, ez 6,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A bővüléshez a teljes termelési árszínvonal 10 százalékos, továbbá az állattenyésztés volumenének 2,5 százalékos emelkedése járult hozzá.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.