A Volkswagen az akkumulátorok tömeggyártásának új eljárásában bízik. Ez olcsóbbá tenné az elektromos meghajtású járműveket – és előnyt jelentene a Teslával szemben.
A VW-konszern egy új eljárást akar bevezetni az e-autók akkumulátorainak tömeggyártásába: az úgynevezett száraz bevonat használata 30 százalékkal csökkenti a cellagyártás energiafelhasználását. Ezzel járművenként több száz euróval lehetne csökkenteni az elektromos autók költségeit. Erről Sebastian Wolf, a VW akkumulátorokkal foglalkozó PowerCo leányvállalatának vezérigazgatója beszélt a Spiegelnek. Mint mondta, a globális akkumulátoripar számára úttörő innovációról van szó.
A belső tesztek során a módszer életképesnek bizonyult, mondta Wolf. A PowerCo Thomas Schmall technológiai igazgató vezetésével ezért úgy döntött, hogy további beruházásokat eszközöl a módszerbe, és kezdetben egy kísérleti vonalat telepít egy Salzgitter melletti laboratóriumban. A VW jelenleg építi első akkumulátorgyárát az alsó-szászországi városban.
A VW kifejtette, hogy 2020 óta kutatja az új eljárást partnereivel együtt, és 2027 elejére több millió akkumulátorcellán fogják alkalmazni: az akkumulátorelektródák eddig szokásos nedves bevonásával ellentétben a jövőben nem lesz szükség az energiaigényes szárítási folyamatra. A projekt eddigi költségei mintegy 40 millió eurót tesznek ki, de a jövőben valószínűleg jóval magasabbak lesznek.
Nemzetközi verseny az új technológiáért
Mivel más vállalatok is kutatják a gyártási technológiát, nemzetközi verseny alakult ki. A Tesla főnöke, Elon Musk a Battery Day 2020 rendezvényen bejelentette, hogy hasonló eljáráson dolgozik – ugyanakkor rámutatott a komoly problémákra: az eljárás tömeges alkalmazása nagyon bonyolult lenne. Sajtóértesülések szerint a Tesla olyan nehézségekkel küzd, amelyeket még nem sikerült megoldani.
Az iparágban az akkumulátorcellát tekintik az elektromos autó szívének – és a globális versenyben lényeges megkülönböztető jegynek. Az értékteremtés akár 40 százalékát is a cella adja. Musk járművenként több ezer dolláros költségelőnyt remél a cellák saját gyártásával.
A VW is nagy reményeket fűz az akkumulátorgyártáshoz. A salzgitteri úgynevezett Gigafactory mellett, amely a tervek szerint 2025-ben indul, hasonló üzemeket terveznek a spanyolországi Saguntóban és a kanadai St. Thomasban is.