Washington október 18-án vezeti be a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által engedélyezett büntetővámokat európai termékekre. Az amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala már az árucikkek listáját is közzétette.
A WTO háromtagú választottbírósága kimondta, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus európai repülőgépgyártónak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ez a döntés lehetővé teszi, hogy az amerikai kormányzat azonos, 7,5 milliárd dollár értékben büntetővámokat vessen ki európai árucikkekre.
Az amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala közzétette azt a listát, amelyen a 10, illetve 25 százalékos pótlólagos vámmal sújtandó termékek szerepelnek. Az olívabogyótól kezdve az anorákokon, a borokon, a kekszeken, a sajtokon, a kagylókon és rákokon keresztül a repülőgépekig rengeteg európai árucikk, főleg tömegfogyasztási termék importját drágítja meg az amerikai kormányzat.
Az első helyen az Airbus által gyártott repülőgépek szerepelnek, amelyekre 10 százalékos pótvámot vetnek ki Egyesült Államokban. A többi, több mint 150 kategóriába besorolt terméket alapvetően az Airbusok gyártásában részt vevő négy országban – Franciaország, Németország, Spanyolország és az Egyesült Királyság – állítják elő, ezeket 25 százalékos büntetővám fogja terhelni.
Franciaország esetében főleg a borokat érinti érzékenyen a pótvám kivetése, de a spanyol és a német borok is idekerültek. Nemcsak a közismert francia és olasz sajtok, hanem minden európai sajt importját 25 százalékos pótvám fogja terhelni.
Az ipari termékek palettáján egy egész sor német eszköz szerepel, kezdve a baltától a csavarhúzókon keresztül az összehajtható bicskákig. Anglia textilipara pedig ugyancsak 25 százalékkal drágábban szállíthatja majd termékeit, a gyapjú- és kasmír pulóverektől kezdve az öltönyökön, pizsamákon, fürdőruhákon át a fehérneműkig.
Donald Trump amerikai elnök “az Egyesült Államok nagy győzelmének” minősítette a döntést, és kijelentette, hogy mindez azért történt, mert “a WTO tisztségviselői biztosak akarnak abban lenni, hogy boldog vagyok”.
“Amióta elnök vagyok, a WTO sokkal jobb számunkra, mert megértették, hogy nem engedhetik meg maguknak azt, amit már sok éve művelnek, hogy megkárosítják az Egyesült Államokat” – mondta Trump a Fehér Házban.
Mindazonáltal a repülőgépgyártók körüli transzatlanti viszály egyáltalán nem ért véget. Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta dúl ádáz vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szubvencionálásáról.
A WTO vitarendezési testülete tavaly májusban az Európai Uniót, idén áprilisban viszont az Egyesült Államokat marasztalta el. Az Egyesült Államok 11 milliárd, az Európai Unió pedig 12 milliárd dolláros kárigényt terjesztett elő. Az unió kártérítési igényéről hat hónapon belül várható döntés, de valószínű, hogy a WTO a 11 milliárd dollárnál kisebb összeget ítél meg jogosnak.
Az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa közölte, hogy az unió megállapodásra szeretne jutni az amerikai kormányzattal, semmint vámháborúba bonyolódjék. Ezzel együtt válaszintézkedéseket is kilátásba helyezett arra az esetre, ha az Egyesült Államok büntetővámokat vetne ki bizonyos uniós termékekre a WTO friss döntése nyomán.