Kezdőlap Autóipar Autógyárak násza? Sok megkötött és egy meghiúsult frigy
No menu items!

Autógyárak násza? Sok megkötött és egy meghiúsult frigy

Kooperációs lázban ég az autóipar: A Mercedes a BMW-vel, a Peugeot a Citroënnel, a Toyota a Suzukival és mindenki a kínai gyártókkal. A Renault-Nissan és a Fiat-Chrysler konszernek egyesülését ugyan elhalasztották, új együttműködési megállapodásból jut azonban minden hónapra.

A színfalak előtt és mögött

A Mercedes és a BMW a nyilvánosság előtt szívesen hasonlítja össze az eladási számaikat, folyik a versengés, melyikük a világ legsikeresebb prémium gyártója? A színfalak mögött azonban, mint ahogyan szinte valamennyi autógyártó, ők is a kooperációról tárgyalnak.

Az autóipar története egyik  legnagyobb kihívásai előtt áll. Az EU klímavédelmi előírásai csak elektro-,  és hidrogénautókkal érhetők el. Egyidejűleg digitalizálódik az autózás. A jövő igazi üzlete minden bizonnyal nem a hagyományos autók eladása lesz, hanem a robottaxi, a carshering és más alternatív közlekedési szolgáltatásokhoz kapcsolódás. Az autógyártók felismerték, hogy együttműködés nélkül a Google, Uber, Waymo beszállítóinak sorába süllyedhetnek.

Az új technológiák kifejlesztése és piacra vitele rengeteg idő és pénz. A neves amerikai tanácsadócég, a McKinsey 65 milliárd euróra saccolja az autóipar invesztíciós szükségletét. Ez még a tőkeerős autóipari óriásoknak is  sok. Közben szorít az idő is. A Google és társai a fogyasztói vágyak kitalálásában és az ezek kielégítéséhez szükséges technológiák kifejlesztésében is előrébb járnak.

Minden napra egy megállapodás

Ford és a Volkswagen megállapodást írt alá fejlesztésük összekapcsolásáról  Kép/Forrás: CNN

A VW és a Ford januárban jelentette be, hogy 2022-ben közös fejlesztésű transporterrel és pick-up-al áll elő. A vásárlók elvárják a gyakori modell frissítést, ennek egyre növekvő költségeit akarják leszorítani az együttműködéssel. Az elektromos meghajtású haszongépjárművek területén is közös fejlesztéseken gondolkoznak.

BMW Mercedes Combo

A BMW legnagyobb konkurenciájával, a Mercedessel kooperál a carsharing piacon, a modern taxi-szolgáltatások nyújtása és a mobilitáshoz kapcsolódó okostelefon alkalmazások fejlesztése területén. Februárban ’Now’ néven összevonták mobilitási szolgáltatásokat kínáló leányvállalataikat; 14, tavaly 3 milliárd euró bevételt termelő cég egyesül. Közös app-et mutattak be, amely a tömegközlekedés, a hagyományos és alternatív taxiszolgáltatók, valamint a carsharing kínálatra figyelemmel tervez városi útvonalakat. Egyidejűleg lehetővé teszi a szolgáltatások megrendelését és kifizetését.

Az együttműködés 1 milliárdos invesztícióval indul, ami a szolgáltatások összevonására és versenyképesebbé tételére megy. A legnagyobb konkurenciának az Ubert tekintik. A Stuttgart-München kooperáció az autógyártásra is kiterjed. 2025-ig közösen szoftvert fejlesztenek az önvezető autókhoz. „Nincs értelme egymással párhozamosan feltalálni a kereket; több idő, dupla költség” – hangzott el a sajtótájékoztatón. Valamennyi autóipari együttműködés krédója. Kölcsönösen profitálnának egymás fejlesztéseiből.

A kisautógyártók nagy gondjai

Különösen nehéz helyzetben vannak a kisautók piacára fókuszáló gyártók. Az USA kereskedelmi háborúja drágítja a termelést, Kínában lassul a piac bővülése, Európában a klímavédelmi előírások épp a jelenleg legkörnyezetbarátabb kisautókat sújtják a leginkább.

A prémium autóknál nagyobb az árrés. A gyártó több extra költséget tudnak lenyelni, az árcsökkentésre nagyobb a mozgásterük. A Fiat, a Ford, vagy az Opel modelljeinél a legjobb esetben is egálban vannak a kiadások a bevételekkel. A Ford üzemeket zár be, a VW 20 ezer munkahelyet épít le, a Peugeot-Citroën konszern részét képező Opel modelleket szüntet meg, és mindegyikük kooperációkról tárgyal.

Az elnapolt Fiat-Renault frigy

A füstbe menni látszó szövetség átrendezte volna az autóipart. Ha a Renault-Nissan duó elfogadta volna a Fiat-Chrysler ajánlatát, a világ harmadik legnagyobb autókonszernje jött volna létre: 320 ezer alkalmazott, évi 180 milliárd euró bevétel és 15 millió eladott autó. Csak a Toyota és a VW-csoport előzte volna meg őket.

Egyértelmű, hogy a költségcsökkentés állt a középpontban. Évi 5 milliárd eurót reméltek megtakarítani.

A beszerzéseknél 40, a fejlesztéseknél 30, a közös gyártáson keresztül 25 százalékos költségcsökkenéssel számoltak.

A kép árnyaltabb

A szakértők szkeptikusak voltak. A beszerzéseknél viszonylag gyorsabban lehet megtakarításokat elérni. A közös gyártószalag kiépítése viszont költséges és 4-5 évet is igénybe vehet. Ezért a többség komolytalannak tartotta az olasz-amerikai-francia-japán kooperáció célját, a VW megelőzését.

A Fiat csak nyerni, a Renault talán profitálni tudott volna

Elmaradt egyezség        Kép/Forrás:autoexpress

Az egyelőre meghiúsult négyes szövetség leggyengébb láncszeme éppen a Fiat, amely a tárgyalásokat irányította és a létre nem jött megakonszernben is a középpontban állt volna. Az olaszok a Renault-val ellentétben elmulasztották a fájdalmas reformokat.

A Fiat-Chrysler duóból az amerikai az erősebb

A Fiat-Chrysler duó bevételének és nyereségének nagy részét az amerikaiak hozzák. A Renault sokat invesztált az elektroautó fejlesztésbe. Vannak már piacképes modelljei, ahogy önvezető autó fejlesztése is. A Fiatnál mindez hiányzik. Jobb híján az Uberrel és a Waymoval keresik az együttműködés lehetőségét. Ebben a konstellációban azonban csak a beszállítói státusz jutna neki.

Az együttműködés mégsem csak arról szólt volna, hogy az olaszok átveszik a francia fejlesztéseket. A Fiat bejutást biztosított volna a Renault-nak az USA-ba, a világ legnagyobb autópiacára. Az olaszok nem csak a Chrysleren keresztül vannak jelen. A Fiat 500-as Európa mellett Amerikában is eladási sláger.

A francia politika közbe lépett

A Renault-ban 15 százalékos részesedéssel rendelkező francia kormány kezdettől fogva szkeptikus volt a friggyel kapcsolatban. Az Élysée-palota több feltételt támasztott: Franciaországban nem lehetnek leépítések és gyárbezárások, a Renault-nak négy helyet kell kapnia a nyolc tagú igazgatótanácsban, amiből egyet a francia kormány delegáltjának foglal el. Miután az olaszok mindebbe belementek, úgy tűnt, Párizs rábólint az üzletre. Aztán elkezdtek időre játszani. „Csak akkor járulunk hozzá az egyesüléshez, ha a Nissan már igent mondott” – hangzott a francia gazdasági minisztérium új feltétele. Ez már sok volt az olaszoknak. Visszavonták az egyesülési ajánlatot. „A francia politikai helyzet egyelőre nem teszi lehetővé a kooperációt” – indokolták a döntést a Fiatnál.

A Nissan kezdettől fogva bizonytalan volt

A tokiói tőzsdén lelkesedéssel fogadták az együttműködési ajánlatot. A Nissan részvényei 3, a Mitsubishié 6 százalékkal emelkedtek. A japán menedzsment azonban bizonytalankodott. A Nissan-Renault együttműködésben az előbbié a meghatározóbb szerep. 5,6 millió eladott autóval megelőzi a Renault-t és a Fiat-Chrysler duót is. 2018-ban bevétele és nyeresége is harmadával haladta meg a francia gyártóét. A bővülő kooperáció menedzsmentjében csökkent volna a Nissan súlya. Ráadásul a Renault-val jobban kiegészítik egymást. A franciák Európára és az arab országokra, a japánok Ázsiára koncentrálnak, de Észak-Amerikába is erősek. Utóbbi a Fiat-Chrysler konszern legfontosabb piaca is. A viták elkerülhetetlenek lettek volna.

Az elemzők azonban két okból is azt várták, hogy a Nissan a kooperáció mellett fog dönteni: (1) 2013 óta számos modelljét a Renault-val közösen fejleszti. A szakítással több év munkáját kellene rövid idő alatt újra elvégezniük. (2) Egyedül maradnának.

A Mitsubishiben ugyan 2016-ban 30 százalékos részesedést szerzetek, más potenciális partner viszont már nincs Japánban. A Honda hagyományosan elzárkózik a szorosabb szövetségektől. A világ legnagyobb autógyártójánál, Toyotánál, amely a Suzukihoz együttműködésen, a Mazdához és a Subaruhoz pedig részesedésen keresztül kapcsolódik, csak junior partner lehetne. Viszont a Fiat-Chrysler-Renault szövetségben évi 15 millió értékesített autóval közel kerültek volna az örök riválishoz, a 2018-ban 16,6 millió eladó Toyotához.

Az autók világtérképen – a legnépszerűbb márkák. A Toyota viszi a prímet

A francia és az olasz-amerikai oldalnak fontos lett volna a Nissan meggyőzése. A japán gyártó élen jár az elektroautók fejlesztésében, és erős a kiemelten fontos kínai piacon, ahol Fiat, a Chrysler és a Renault alig van jelen. Ezért akarhatott a francia kormány kivárni a japán döntés meghozataláig. Eltaktikázták magukat.

A Nissannak tulajdonított kulcsszerep miatt különösen meglepő volt, hogy az olasz-francia oldal hibájából a japánok rossz szájízzel ültek a tárgyalóasztalhoz. Az sem volt világos, tudtak-e a készülő együttműködésről. Az viszont biztos, hogy a kezdeti tárgyalásokba nem vonták be őket, ahogy az is, hogy a Mitsubishinél semmiről sem tudtak.

Ami késik, nem múlik

A német autóipari szakértők szerint a Renault és a Fiat is komoly nyomás alatt áll. Magasak a fejlesztési költségek, rosszak az eladási adatok, csökken az árrés, a kulcsfontosságú kínai piacon alig vannak jelen. Az együttműködésnek nincs alternatívája. Ezt előbb-utóbb Párizsban is be fogják látni.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A létesítménygazdálkodók indexe: enyhe növekedés jöhet

A pozitív jövőképet erősíti, hogy a következő negyedévben várhatóan 1,50%-kal nő a megkérdezett vezetők által irányított vállalkozások árbevétele.

Fókuszban a kibocsátásmentes termékportfolió – A Hörmann zöld kaput nyit a jövő felé

A Hörmann által támogatott projektek a tiszta fejlesztési mechanizmust, a CDM-et követik, ami egyike a Kiotói Jegyzőkönyv által az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére javasolt rugalmas mechanizmusoknak, amit a fejlődő és feltörekvő országok éghajlatvédelmi projektjeinek megvalósítására használnak.

Európa a tiszta iparral akar versenyképessé válni

Rövid távon a tisztaipar-megállapodás 100 milliárd eurót mozgósít az EU-ban előállított tiszta gyártás támogatására. Ez az összeg további egymilliárd euró összegű garanciát tartalmaz a jelenlegi többéves pénzügyi keretben.

A Turkish Airlines Holidays globális terjeszkedése

Az utazók mostantól néhány kattintással lefoglalhatják repülőjegyeiket, szállásaikat, túráikat, programjaikat, autóbérlésüket, repülőtéri transzferüket, biztosításukat és még sok mást a holidays.turkishairlines.com oldalon.

Hírek

Erősödött a forint kedd reggelre

Erősödött kedd reggelre a forint a főbb devizákkal szemben...

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.