Kezdőlap Fókuszban Az autóipari CO2 kibocsátás szigor halasztva. Beindult a lobbi az eltörléséért
No menu items!

Az autóipari CO2 kibocsátás szigor halasztva. Beindult a lobbi az eltörléséért

 

Brüsszel engedett az autóiparnak a kibocsátási célokkal kapcsolatos engedményekhez kapcsolódó, és ezzel lehetőséget adott a lobbistáknak és a politikusoknak, hogy még többet követeljenek.

 

Ahogy a Politico írja, tűz alá került az EU azon elképzelése, hogy 2035-ig megszünteti az üvegházhatású gázokat kibocsátó autók értékesítését. Az elképzelés az előző Európai Bizottság egyik legfontosabb prioritása volt, amely az éghajlatváltozás elleni küzdelemnek szentelte magát. De a háború, a populista visszahatás, a gazdasági stagnálás és az autóipar kivéreztetésétől való félelem arra kényszeríti Brüsszelt, hogy visszalépjen.

Az európai autógyártók hatalmas politikai győzelmet arattak a közelmúltban, amikor Ursula von der Leyen bizottsági elnök engedett az idén hatályba lépő kibocsátási célértékek enyhítésére és a 2035-ös jogszabály korábbi felülvizsgálatára irányuló kéréseiknek, amelyek a bajba jutott autóipar megmentésére irányuló terv részét képezik.

A sikeren felbuzdulva azonban az autógyártók és politikai támogatóik többet akarnak.

„Adj az autóiparnak egy centit, és egy mérföldet is elfogadnak. Mielőtt még megszáradt volna a tinta az autóipari terven, már a technológiai nyitottságot követelték” – mondta Julia Poliscanova, a Transport & Environment zöld civil szervezet járművekkel foglalkozó vezető igazgatója. „A Green Deal ezer vágás általi halált fog szenvedni, ha a törvényhozók nem állnak ki mellette.”

Bár az eredeti intézkedést 2023-ban minden tagállam jóváhagyta (Németország utolsó pillanatban tanúsított ellenállása ellenére), az intézkedés mára politikai bokszzsákká vált. Az elmúlt évben a választások során az egész EU-ban a nemzeti kormányok, a lobbisták és az autógyártók is felkarolták a szigorú szabályozás gyengítésére vagy visszafordítására irányuló felhívást.

Az Európai Néppárt – amely von der Leyen politikai családjának tagja és az Európai Parlament legnagyobb frakciója – a törvény visszavonását ígérte. A téma súlyát jelzi, hogy Németországban az autóipar hanyatlása miatti aggodalom segítette a kereszténydemokrata Friedrich Merz győztes kampányát, akinek pártja szintén a jogszabály visszavonását tűzte ki célul.

Németország szívesen kivételt tenne az e-üzemanyagokkal – a benzin szintetikus alternatívájával, amely azonban sokkal drágább, mint a fosszilis üzemanyagok, és nem készül nagy mennyiségben.

Olaszország azt szeretné, ha a törvényt úgy módosítanák, hogy kivételt tegyenek a bioüzemanyagok számára, annak ellenére, hogy aggódnak az erdőirtás, a biológiai sokféleség csökkenése és a talajerózió miatt. Lengyelország szintén támogatja ezt az elképzelést.

A francia politikusok – köztük Stéphane Séjourné, a Bizottság alelnöke – szerdán győzelmi kört tettek egy Renault gyárban, amikor a douai-i Renault gyárban mutatta be az autóipar megmentésére irányuló uniós tervet.

Azzal ünnepelték a Bizottság bejelentését, hogy felhígítja az idei kibocsátási célértékeket, miután az autógyártók panaszkodtak, hogy milliárdos bírságokat fizethetnek a célértékek elmulasztása miatt. Mostantól a célértéket nem az idei eladások, hanem egy hároméves átlag alapján határozzák meg, ami megkönnyíti a célérték elérését azon vállalatok számára, amelyek kevesebbet tettek flottájuk megtisztítása érdekében.

„Valószínűleg én voltam az első, aki felemelte a kezét ezzel kapcsolatban” – mondta Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója a POLITICO-nak a Renault észak-franciaországi Douai-ban található gyárában. De Meo az ACEA uniós autólobbi korábbi elnökeként az emissziós célokkal kapcsolatos engedékenységért dobolt.

De Meo üdvözölte azt is, hogy a Bizottság támogatja a technológiai semlegességet – ami azt jelenti, hogy nem csak az akkumulátoros autók teljesíthetik a zöld célokat -, bár hangsúlyozta, hogy nem akarja eltörölni a 2035-ös intézkedést.

„Ez ablakot nyit egy olyan logikára, amelyet mindig is támogattunk. Mondjátok meg, hogy hova akarjátok, hogy menjünk, de ne mondjátok meg, hogy hogyan” – mondta, megjegyezve, hogy »az ellenség nem az egyik technológia a másik helyett – az ellenség a CO2«.

Mégsem volt minden autógyártó ünnepi hangulatban. A svéd Volvo márka, amelyet 2010-ben a kínai Geely cég vásárolt meg, azt akarta, hogy a célok maradjanak a régiben.

„Azok, akik elvégezték a házi feladatukat, nem kerülhetnek hátrányos helyzetbe a hatályos jogszabályok utolsó pillanatban történő módosítása miatt, nem utolsósorban abban az évben, amikor azok hatályba lépnek” – áll a vállalat közleményében.

Párizs továbbra is védelmezi a belső égésű motorok betiltását, de kitart amellett, hogy az idei kibocsátási célok enyhítése segíteni fogja az autógyártókat a 2035-ös határidő betartásában. „Paradox volt, hogy a gyártóktól bírságokat követeltünk, ugyanakkor támogattuk is őket” – mondta Séjourné Douai-ban.

A Bizottság beleegyezett abba is, hogy a 2035-ös törvény felülvizsgálatát 2026-ról idénre hozza előre – ez az autógyártók másik kulcsfontosságú követelése, amely megkönnyíti az általános jogszabály aláásását.

Az ellenzők vérszagot éreznek a vízben.

„Kényszerítettük a Bizottságot, hogy távolítsa el a bírságcsapdát és hozza előre a CO2-szabályozás felülvizsgálatát. Most azonnal közös frontot kell csinálnunk, hogy legyőzzük a Green Deal őrületét” – mondta Adolfo Urso olasz ipari miniszter írásos nyilatkozatában.

Filip Turek cseh EP-képviselő, a szélsőjobboldali Hazafiak Európáért csoportosulás tagja szerint a Bizottság autóipari terve a 2035-ös tilalom végének kezdetét jelenti.

Németország újonnan megválasztott kereszténydemokratái „félszívűnek és elégtelennek” nevezték a Bizottság bejelentését.

„Meggyőződésem, hogy az európai autóipari piacra a legnagyobb veszélyt már nem a kínai versenytársak jelentik, hanem az európai szabályozás áradata” – mondta Thomas Bareiß, a frakció közlekedési szóvivője a német Bundestagban. „A kibocsátási célokat teljesen el lehetett volna törölni; eddig senki nem tudta nekem meggyőzően megmagyarázni, hogy miért van egyáltalán szükségünk kibocsátási célokra a sikeres klímavédelemhez.”

A tilalom fenntartása szerinte bizonytalanságot okoz a piacon, és késlelteti az alternatív üzemanyagok elterjedését. Bareiß és a 2035-ös jogszabály más ellenzői a technológiai semlegességre hivatkoznak, hogy tovább gyengítsék a törvényt, amelynek egyes autógyártók és politikai csoportok szerint lehetővé kellene tennie a hibrideket és más, a belsőégésű motorokat és az akkumulátorokat kombináló járműtípusokat.

Hildegard Müller, a VDA német autólobbi elnöke szerint többet kell tenni a „technológiai nyitottság megvalósítása érdekében”. Ez magában foglalja a plug-in hibridek 2035 utáni szerepének fokozottabb figyelembevételét is”.

A klímavédelmi csoportok szerint a hibridek továbbra is CO2-t bocsátanak ki, ami sérti a 2035-ös törvényt. A törvény védelmezői utóvédharcot vívnak, hogy a jogszabály ne legyen annyira felhígítva, hogy használhatatlanná váljon. „Az EU Bizottsága kinyitja Pandora szelencéjét, mert az EPP nem csak néhány csavart akar elforgatni, hanem teljesen fel akarja borítani a belső égésű motorok tilalmát” – mondta Michael Bloss zöld képviselő.

François Kalfon szocialista EP-képviselő jóváhagyta az EU autóipari mentőcsomagját, de attól tart, hogy a Bizottság felülvizsgálata a 2035-ös tilalom megsemmisítésére irányuló törekvéssé válhat. „Ez egy felülvizsgálati záradék kell, hogy legyen, nem pedig egy kiesési záradék, és ez a kockázat” – mondta a POLITICO-nak a Renault gyárból hazafelé tartó vonaton.

Érsek M. Zoltán

Fotó:Freepik

HR 2026: kötelező Bértranszparencia és a fiatal generációk motiválása
Nemzetközi szakmai konferencia 2025. november 17. (hétfő) a téma legkiválóbb hazai és nyugati előadóival. Vége a bértitoknak, 2026-tól egyenlő bér jár az egyenlő értékű munkáért. 2026. június 7-ig kell átültetniük a tagállamoknak a nemzeti jogba az Európai Unió Bértranszparencia-irányelvét. A magyar cégeknek ez nem csupán megfelelési kötelezettség, hanem stratégiai lehetőség is: a transzparens bérezés erősítheti a bizalmat, csökkentheti a fluktuációt, javíthatja a munkáltatói márkát és a munkavállalók motivációját.
Kérdés, hogy miként motiválhatjuk hatékonyan az Y és a Z generációt? Milyen kötelezettségeket ró a cégekre az EU-s Bértranszparencia irányelv? Melyek a hatékony bevezetés hatékony lépései? Milyen generációs igénykülönbségeket mutatnak a Bértranszparencia felmérések és miként érdemes reagálni rájuk? Mit mutatnak az osztrák és a német tapasztalatok?
Jelentkezés és részletek: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Akár 640 ezres kezdőbér várja a technikumot választó fiatalokat

Bár sokan még bizonytalanok 14 évesen, egyre több diák választ tudatosan olyan területeket, ahol a személyes érdeklődésüket anyagi és társadalmi elismertséggel is kamatoztathatják.

Varázsvilággal nyit a Lumina Park Budapest

A Varázsvilág csodás tájakon és mesebeli világokon át izgalmas utazással várja a Palatinus fürdőbe látogatókat október 22-től egészen a tavasz kezdetéig

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.
Hirdetés

Hírek

Akár 640 ezres kezdőbér várja a technikumot választó fiatalokat

Bár sokan még bizonytalanok 14 évesen, egyre több diák választ tudatosan olyan területeket, ahol a személyes érdeklődésüket anyagi és társadalmi elismertséggel is kamatoztathatják.

Varázsvilággal nyit a Lumina Park Budapest

A Varázsvilág csodás tájakon és mesebeli világokon át izgalmas utazással várja a Palatinus fürdőbe látogatókat október 22-től egészen a tavasz kezdetéig

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.

Országos ellenőrzési akciósorozat indul halloween és a mindenszentek idején

Nem éri meg szabályt szegni halloween és a mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik; ellenőrzések országszerte várhatók.

Megjelent az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakások építését támogató rendelettervezet

Hétfő este jelent meg a kormány honlapján az a rendelettervezet, amelynek célja, hogy elősegítse az Otthon Start Program feltételeit teljesítő lakások építését. A rendelet mindezt úgy tenné meg, hogy kiemelt beruházássá minősít bizonyos építési beruházásokat, valamint a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítja.

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.