Kezdőlap Cégvilág Az MLM-be oltott franchise-zal lett sikeres a rendezvényszervezés úttörője
No menu items!

Az MLM-be oltott franchise-zal lett sikeres a rendezvényszervezés úttörője

Garázs vagyis sufni cégből, unortodox üzleti modellt fejlesztve, legjobb vezetőinek tulajdonrészt adva növekedett a party szerviz piac egyik meghatározó szereplőjévé az Eventrend Global, amely újabban a szállodai piacon is egyre aktívabb szerepet vállal. Két alapító tulajdonosa, Körössy Zoltán és Nagy Gábor azt mondja: szolgáltatás alapú franchise szisztémájukat a legsikeresebb üzleti modellekből szintetizálták.

Nagy Gábor

– Az Eventrend Group, mint holdingcég története igazi középiskolás és főiskolai barátságokból indult – magyarázza Nagy Gábor. A BGF vendéglátó szakán másodévesek voltunk, amikor egyik barátunk édesanyja, aki pr-os volt, szólt: sajtótájékoztatója lesz, de a megbízott cég egyik pillanatról a másikra visszamondta a megbízást, és mint vendéglátós tanulók, nem tudnánk-e azt SOS  megcsinálni. Így az Edda lemezbemutató sajtótájékoztatója volt az első közös munkánk 1992-ben, majd erre alapozva alapítottuk meg még abban az évben a Malibu Party Service-t, mint jogelődöt.

A szülői felvetés nem volt légből kapott: a később üzlettárssá vált baráti társaság tagjai, ahogy az a vendéglátósnak tanuló diákok körében megszokott volt, különféle rendezvényeken folyamatosan pincérkedtek. Jellemző, hogy az Eventrend időközben kialakított partneri programjában mini holding vezetőkké vált kollégáik jó részét is úgy ismerték meg, hogy azok az általuk bonyolított alkalmi eseményeken dolgoztak felszolgálóként. Ami azért is előny, mert az ilyen alkalmi munka hozadéka messze több volt a tisztes zsebpénzre valónál.

Körössy Zoltán.

– Megtanít például az emberismeretre és a problémakezelésre – magyarázza Körössy Zoltán. – De nagyon komoly szakmai és logisztikai tapasztalatot is ad, mert egy alkalmi protokoll esemény olyan, mint a Forma-1: az ember odamegy délben, megérkezik egy nagy kamion, amiből mindent le kell pakolni, hatkor átöltözés, utána eligazítás – kik a vendégek, mire kell figyelni – és már kezdődik is az esemény, aminek végén éjfél felé indul minden visszafelé. Kemény munka, de megvan az ópiuma is: a mindig új helyszín, a mindig új megoldások, a mindig más 20-30-50-100 kolléga.

Miközben egy pr megbízás jelentette a kezdetet a 90-es évek elején, már maguk is nagy hangsúlyt fektettek a marketingre. Mivel internet még nem volt, a legismertebb céges telefonkönyvekben az Aranyoldalakban, a Yellow Pagesben és a Szaknévsorban jelentettek meg féloldalas hirdetéseket az R betűnél – rendezvény, és a P betűnél – party szerviz. Akkor ez elegendő kommunikációs stratégia volt hosszú évekig.

– A 17. kerületben, nagymamám sufnijában szerveztük az üzletet, egy zajos írógépet verve írtuk az ajánlatokat – tekint vissza Nagy Gábor. – Ami még ennél is érdekesebb: az első generáció tagjai voltunk, akik úgy indultak a szakmába, hogy e mellé már üzleti tudással is felvértezték őket. Akik előttünk jöttek, azok jellemzően szállodákban voltak bankett igazgatók és az ott szerzett kapcsolatrendszer privatizálásával indították cégüket. A mi előnyünk az volt, hogy amint azt nyugaton régóta tanítják, mi tényleg on-the-job ismertük meg a szakmát: a főiskolán nappal megtanultuk az elméletet, este pedig már az alkalmi munkában szereztünk gyakorlati tapasztalatot.

De hiába a nagy remények, az első években így is csak nagyjából 20 rendezvényük volt. Mellette idegen nyelvet tanítva és pincérkedve teremtették elő az életre valót. A Malibu 1995-ben alakult át Gála Party Service-é és a vállalkozás 1998-ra ért oda, hogy az akkori még négy tulajdonosa, már megtudott élni az időközben évi 4-500 rendezvényt lebonyolító cégből. A továbblépés következő állomása az volt, amikor a rendezvényszervező cégek közül elsőként szerződtek le különféle rendezvény helyszínek üzemeltetésére.

– A Ballantine’s Klub a későbbi Wall Street étterem, a Fakanál Étterem a Vásárcsarnokban, az Akadémia Klub és a Corner Rendezvényközpont a Bajcsy-Andrássy sarkán lévő irodaházban – az organikus fejlődés eredményeként ezek voltak a cégcsoporttá válásunk alappillérei – elemez Körössy Zoltán. A kiindulópontunk az volt, hogy a party szerviz tevékenység, valójában egy vendéglátás alapú rendezvényszolgáltatás, mert minden esemény egyik fontos eleme a gasztronómia. És miután a 2000-es években már voltak olyan helyszínek, amelyek üzemeltetéséért mi feleltünk, azt is elhatároztuk, hogy a party szerviz területén piacvezető Gála mellett elindítjuk a komplexebb szolgáltatást – közte a kommunikációs rendezvényügynökségi tevékenységet végző – Sensation Event-et, illetve az egyszerűbben, ugyanakkor olcsóbban, tisztán catering szolgáltatást adó Bonus Party Service-t. 2002-ben pedig megalapítottuk a központi holding céget, az az Eventrend-et, ami mára ernyőszervezetté válva végzi a cégcsoport összefogását és irányítását.

Rendezvény a stadionban

A számítás bevált, a három különféle szolgáltatást nyújtó márka, új piaci réseket is felfedezve, egymás kannibalizálása nélkül jó darabig megtalálta helyét a piacon. De miközben a Sensation ma is létezik, a Bonus, a party szerviz piac Nyugat-Európában is lezajló átalakulások mintájára beköltözött a Papp László Arénába, mint vendéglátás szolgáltató. Ennek a folyamatnak jellemzője, hogy a nagy catering és party szerviz cégek, szépen lassan elfoglalták a szabad rendezvény helyszíneket, ahol olyan szerződéseket kötöttek a bérbeadóval, amivel kizárólagosságot kaptak a rendezvények lelkének számító vendéglátás, a cateringben. Így pedig, miközben jelentősen csökkent azon a helyszínek száma, ahová egy külsős Party service beviheti a vendéglátást, az egész party szerviz piac, kisebb volumenű lett, mint amilyen korábban volt.

– A trendeket időben felismerve, nemcsak a helyszín orientációt, vagyis a helyszínek megszerzését fogalmaztuk meg, hanem Zoli helyzetfelismerése alapján azt is, hogy a bérleti jog mellett  a komplex üzemeltetési szerződésekre is hangsúlyt helyezzünk – tekint vissza Nagy Gábor. –  A bérletnek és az üzemeltetési szerződésnek is megvan az előnye és a hátránya, de mi úgy gondoljuk, hogy a jellemzően 10-15 éves – de van ahol 30 éves -, üzemeltetési szerződések egy más típusú stabilitást biztosítanak, hiszen  amikor egy party szerviz cég január 1-jén megkezdi az üzleti évét, még fogalma sincs arról, mennyi bevételre számíthat. Már csak azért sem, mert manapság a cégek, jellemzően három-öt hétre előre kezdik megrendelni a rendezvényeket.

A New York Café

– A bérlet lényege, hogy a vállalkozó, meghatározott bérleti díj ellenében, a saját nevében, a saját elképzelése szerint működtetheti az adott egységet. Ez jogilag nagyobb biztonságot ad, de a gazdálkodást tekintve mégis jelentős kihívás, mert a bérleti díj általában fix és a bérbeadók érdeke az, hogy a maximális díjat elkérjék és ezt a bérbevevőnek ha esik, ha fúj, akkor is minden hónapban ki kell termelnie – fejti ki Körössy Zoltán. –  Ezért az üzemeltetési szerződéseket számunkra több okból is szerencsésebbnek tartom. Egyrészt azért, mert itt olyan partneri kapcsolatot lehet kiépíteni az üzemeltetésbe adóval, amelyben a fokozatosság elve is érvényesülhet, ha a másik fél is felismeri, hogy együtt nőhetünk naggyá. Ez mindkét fél számára előnyösebb, mintha egy olyan magas bérleti díjat kellene kitermelni, ami mellett nem marad erő a szolgáltatás minőségének fejlesztésére. Arról nem beszélve, hogy például egy olyan nagyságrendű projektnél, mint amilyen a New York kávéház, ahol évi hatszázezer vendég fordul meg, elképzelhetetlen lenne a sok évre előre meghatározott bérleti díjjal járó kockázat bevállalása. Így viszont a kávéháznak otthont adó luxusszálloda tulajdonosával előre egyeztetjük az éves elvárásokat és az ő nevében végezzük az éttermi szolgáltatást. A modell kiszámíthatóságát jól mutatja, hogy a szakembereink tavaly, ebben az egységben ezer forintra eltalálták az éves tervet és a közvetett költségtervet is.

Az üzemeltetési szerződés sajátossága az is, hogy a New York Kávéház mellett a Groupama Aréna, a MÜPA vagy a Papp László Sportcsarnok is olyan hely, ahol a saját elképzelés szerinti bérleti konstrukciónak nem is lenne helye, mert csak az üzemeltetési szerződés garantálja azt, hogy a vendéglátás is az adott intézmény szellemiségének, presztizsének megfelelő lesz.

– Mi nem egy egyszerű franchise szisztémát hoztunk létre, ahol az alkalmazottak azonos sztenderdek szerint dolgoznak, mert nálunk nem is ez a cél. A mi franchise-unk egy szolgáltatási alapú szisztéma, amit az évek alatt folyamatosan fejlesztettünk és ami még ma is nap mint nap fejlődik – mondja Nagy Gábor.

– A mi modellünk egyik különlegessége, hogy a holdingon belül, minden egyes projektre önálló vállalkozást és ezek felett mini holdingokat hozunk létre. Ezeket pedig minden szektorban – legyen szó étteremről, rendezvényszervezésről és újabban már szálloda üzemeltetésről is -, ugyanaz az üzleti gondolkodásmód jellemez. Mivel ez az alapja mindennek, azt is felismertük, hogy a közös szemléleten alapuló tudás önmagában nem elég, azt menedzselni is kell. Azt tapasztaltuk ugyanis, hogy miközben az egyik cégben tökéletesen alkalmazták az elveinket, a másikba alig került be.

Így hát 2014-ben megalapították azt a saját Tehetségakadémiát, ahol az évek alatt felhalmozott szakmai tudást és az ehhez társuló elvárásokat minden menedzserüknek megtanítják. Ennek eredményeként pedig már közel 100 olyan vezető dolgozik a cégcsoportban, akivel, ahogy mondják, szakmailag, vezetés tekintetében egy nyelvet beszélnek.

– A képzés ideje egy év, nagyon feszes programmal – magyarázza Nagy Gábor. – Egy ilyen vezetői tréning, ami fejenként közel három millió forintba kerül, nálunk a hűség jutalma. Csak az érdemli ki, aki már legalább három éve velünk dolgozik, és akiben látjuk a fejlődés lehetőségét. Aki ezután a Tehetségakadémiát elvégzi, megszerzi az ügyvezetői licenc, amivel a partneri programunk keretében előbbre léphet.

Ehhez az kell, hogy az általa vezetett cég olyan állapotba kerüljön, hogy az már nélküle is működőképes, eredményes legyen. Ennek elbírálásakor a gazdasági eredmény mellett közel 50 paramétert veszünk figyelembe, az ügyfél élménytől, a marketingen, a gazdálkodáson, a HR szempontokon át egészen a dolgozói elkötelezettségig, és a menedzselés minőségéig.

Ha ezt mind megfelelőnek tartjuk, akkor az adott cégben társasági szerződésben is rögzített tulajdonrészt adunk az ügyvezetői licenc tulajdonosának. Egy embernek akár több cégben is lehet ilyen kisebbségi tulajdonrésze, miközben a modell különlegessége az is, hogy az üzleti kockázat sosem az új partneré, mert ő már egy jól működő vállalatban szerez tulajdonrészt. Így tehát a legnagyobb kockázatot mi viseljük ezekben a sztorikban.

Nagy Gábor és Körössy Zoltán

– A rendszer lényege az is, hogy jogi értelemben mi vagyunk az alapító tulajdonosok, de a cégeinkben akár egy vagy több olyan kis tulajdonos is van, akik operatív módon vezetik az adott vállalkozást – folytatja a saját fejlesztésű modell elemzését Körössy Zoltán. – Ez a modell a legjobb tapasztalatainkra építve alakult ki. Utólag jöttünk rá, hogy menet közben az összes meghatározó vállalatszervezési modell építőelemeiből felhasználtuk azt, amit a legjobbnak tartottunk. Az MLM és a franchise rendszer mellett a családi vállalkozás modelljeiből is átvettük a legjobb megoldásokat. A családi vállalkozásból kivettük azt, hogy emberséges, megközelíthető, humánorientált.

 

Az MLM-ből azt, hogy szőlőfürtszerűen tudja építeni a további vállalkozásait. A multinacionális modellből pedig azt, hogy nagyon fontos a know-how átadása, az állandó tréning és a folyamatos kontroll, a professzionális rendszer. Ez már csak azért is kulcskérdés, mert a 13 milliárdos nettó árbevételű, 700 alkalmazottat és ugyanennyi külsőst foglalkoztató, évi 3500 rendezvényt lebonyolító Eventrendben olyan munkatársaink is vannak, akik már 4,5 milliárdos mini portfólióban lettek a kisebbségi cégtársaink. De legalább ennyire meghatározó az is, hogy ez a partnerség nem addig él, amíg a licenc tulajdonos nálunk dolgozik, hanem egész addig, amíg az adott vállalkozás működik. Vagyis, ha valaki jól építi fel az adott céget és jó embereket hagy maga után, akik azt képesek menedzselni, akkor az a vállalkozás az illető élete végéig osztalék jövedelmet termelhet számára. Ez a metódus egy teljesen egyedülálló motivációs rendszer, ami azt ígéri, hogy kellő szorgalommal, kitartással kockázatvállalás nélkül lehetsz felszolgálóból, rendezvényszervezőből vagy éppen szakácsból ügyvezető és cégtulajdonos egyben.

Mindeközben az Eventrend az eseményszervezéstől az étterem üzemeltetésen át mára a szállodapiacra is megérkezett. Saját tulajdonuk az 50 szobás Zichy Park Hotel, miközben üzemeltetőként működtetik a siófoki Residence Hotel-t is. A két szakember ezzel kapcsolatban azt mondja, miközben növekedési kényszerben van a cégcsoport, a rendezvényszervezési piacon már egyre kevesebb az olyan szegmens ahol még van üzleti lehetőség.

– Egy szálloda üzemeltetése üzleti értelemben 90 százalékban hasonló az általunk végzett tevékenységekhez – érvel Körössy Zoltán. – Nyilván a végpontokon mással találkozik a vendég, de a belső folyamatok jelentős része hasonló. A növekedési kényszer pedig nem onnan ered, hogy ezt Gábor, vagy én szorgalmaznánk, hanem egyre több olyan kollégánk van, aki már messzire jutott a partneri programban és a saját karrierjére, anyagi biztonságára is gondolva tulajdonrészhez szeretne jutni. Így, ha most leállnánk, egyszerűen elveszítenénk ezeket az értékes menedzsereinket és az ő motivációjukat.

A portfolió

Az Eventrend több mint 20 vendéglátó-ipari egységet és 9 budapesti rendezvényhelyszínt üzemeltet, a New York Palotában működő Dedica Anthology F&B tevékenységét látja el teljes körűen, 2 wellness hotelt üzemeltet, miközben érdekeltségébe tartozik hat rendezvényszervező és két, a szakmai munkánhoz szorosan kapcsolódó, internetes vállalkozás is. A cégcsoport Magyarország mellett Csehországban tevékenykedik.

Az Eventrend irányítása alatt lévő vállalkozások: Akadémia Klub – Akadémia Catering – Absolute Occasion – BeLive Events – Bistro na Snezce – Bohém Étterem – Csillagkert Rendezvényközpont – Brklyn Budapest – High Spirit Bár – Dolce Vita Étterem –  Duna Aréna catering – Evezős Sörkert – Fakanál Étterem – Gólvonal Bistro – Kiwi Pro Solution – Nagycirkusz catering – Gála Eseményszervező – Groupama Aréna catering- Helyszinforum – Magna Catering – Mol-Vidi Stadion catering- Müpa catering – New York Palace Budapest Hotel catering – New York Café – Papp László Aréna catering – Parliament Café – P’art Kávézó – Pre-Go Café – Petrof Café – Profi Catering – Residence Hotel Siófok – Salon Étterem – Séf Asztala Westend – Séf Asztala Kossuth tér – Sensation Event – Setup Event – Symbol Budapest – Városliget Café – Városliget Rendezvény – Zichy Park Hotel -Touche Event

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Hankó Balázs elindította a Magyar Kultúra Nagykövetei programot

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter bejelentette a Magyar Kultúra Nagykövetei program elindítását a Zeneakadémia 150 jubileumi eseménysorozatról rendezett pénteki sajtótájékoztatón Budapesten.

Fővárosi kormányhivatal: postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz

Postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból

A kockázatkezelés világa sokszor hasonlít egy sakkjátszmához: a sikerhez előrelátás, türelem és a megfelelő időben meghozott, számított döntések kellenek. Az elmúlt másfél évtizedben e terület a banki működés egyik alappillére lett, és ebben a Morgan Stanley budapesti irodája globális szinten is kulcsszerepet játszik. A Polgár Judit Világsakkfesztiválját hatodik éve támogató Morgan Stanley budapesti irodájának új vezetője, Mayer Dániel – aki a kockázatkezelési részleg éléről érkezik a posztra – öt példán keresztül mutatja be a két terület közötti párhuzamokat.

Az erős márka építése és védelme létfontosságú!

„A márkaépítés egyenlő az üzleti stratégiával” – ezzel az üzenettel rendezik meg Magyarországon első alkalommal a Change The Game konferenciát. Az eseményen a résztvevők arra a kérdésre kapnak majd választ, hogyan maradhat egy cég akkor is sikeres, amikor a piacot már nem a termékek, hanem az értékek és a gyors alkalmazkodás képessége uralja. Az esemény öt kulcsfontosságú területre fókuszál: a gazdasági, társadalmi, környezeti (ESG), technológiai és geopolitikai dimenziókra. Az előadók konkrét példákon keresztül mutatják be, hogy a globális trendek – az AI forradalmától a klímaváltozás hatásain át – miként írják át egy magyar KKV mindennapi működését és túlélési esélyeit is.
Hirdetés

Hírek

Hankó Balázs elindította a Magyar Kultúra Nagykövetei programot

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter bejelentette a Magyar Kultúra Nagykövetei program elindítását a Zeneakadémia 150 jubileumi eseménysorozatról rendezett pénteki sajtótájékoztatón Budapesten.

Fővárosi kormányhivatal: postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz

Postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz.

Csökkent a K&H Bank adózás utáni nyeresége az első fél évben

A K&H Bank adózás utáni nyeresége 50,2 milliárd forintra csökkent az első fél évben az egy évvel korábbi 66,9 milliárd forint után, a pénzintézet eredményét 31 milliárd forinttal rontották az időszakban elszámolt kormányzati intézkedések.

Varga Mihály: a jegybank a bizonytalan világgazdasági környezetben is őrzi a stabilitást

A külső körülmények szükségessé teszik azt a stabilitásorientált monetáris politikát, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytat.

Egyre nagyobb a kereslet külföldön a kiváló minőségű magyar bárányhúsra

A juhtartás a legfenntarthatóbb állattenyésztési ágazatok közé tartozik, a szektor stabilitását a jelentős mértékű export biztosítja, ugyanis a magyar juh- és bárányhús egyre ismertebb és keresettebb a nemzetközi piacon. Fontos, hogy a fogyasztók a hazai bárányhús vásárlásával nem csupán egészséges és kiváló minőségű fehérjeforráshoz juthatnak, de a magyar állattartókat is segíthetik – jelentette ki Tarpataki Tamás a Juh- és bárányhúsfogyasztást népszerűsítő spanyol–magyar nyitórendezvényen, Budapesten.

Júliusban valósággal felrobbant a személyi hitelek piaca

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, július hónapra vonatkozó adatai. A jegybanki adatsorok alapján elmondható, hogy a személyi hitelek piaca rekordot döntött, miközben a lakáshitelek és a szabad felhasználású jelzáloghitelek terén minimális visszaesést hozott a július. A személyi hitelekhez hasonlóan a babaváró és a munkáshitel esetében is nőni tudott a kihelyezés, igaz, jóval szerényebb mértékben, mint a személyi hiteleknél. A júliusi hónap lendületes voltát az is mutatja, hogy az új kihelyezések mértéke a személyi hitelek és a jelzáloghitelek piacán is meghaladta a szezonálisan kiigazított adatokat.

Rossz hírünk van! Nem mindenki tud majd 10 százalékos önerővel Otthon Start hitelt felvenni

Az Otthon Start akár egy meglévő 50 százalékos lakástulajdonnal is felvehető, ez azonban már kizárja a 10 százalékos önerőt, amihez 50 százalékot nem elérő tulajdoni hányada lehet csak valakinek.

Kiderült, mikor jön a jubileumi, 10. Zsolnay Fényfesztivál!

2026 nyarán Pécs ismét a fények fővárosává válik: július 2–5. között rendezik meg a 10. Zsolnay Fényfesztivált, Magyarország legnagyobb fényünnepét. A négy nap alatt a mediterrán hangulatú belváros különleges programokkal telik meg: látványos fényfestések és mapping verseny, a várost bejáró Fény Útja installációk, egyedi tűzzsonglőr produkciók, valamint változatos utcaművészeti és zenei programok várják a látogatókat.
Hirdetés

Gazdaság

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.