Kezdőlap Világgazdaság Az olasz kikötők örülnek a kínai beruházások elmaradásának
No menu items!

Az olasz kikötők örülnek a kínai beruházások elmaradásának

A genovai kikőtő új terminálja

Az Új Selyemút építése világszerte lelassult, Itáliában pedig semmi nem épül. Az olasz kormány már nem is kér a kínai beruházásokból. Az EU és az USA az alternatív infrastruktúra projektjeiben látja a jövőt.

Sok megállapodás, kevés beruházás

2019-ben több olasz-kínai megállapodást írtak alá. Kulcsszerep jutott volna a genovai és a trieszti kikötőnek a gigantikus infrastrukturális projektben, az Új Selyemútban (BRI). Azóta nem sok, pontosabban semmi nem történt.

A világgazdaságot két évig bénító Covid alatt csak a balkáni fejlesztéseket nem fagyasztották be a kínaiak Európában. Ezért épül a görögországi Pireusz kikötőjét Nyugat-Európával összekötő Belgrád-Budapest vasútvonal. Európa negyedik legnagyobb konténerkikötője az egyetlen, ahol számottevően nőtt a kínai forgalom. Pireusz a világ egyik legnagyobb tengerhajózási cége, a kínai állami tulajdonú COSCO tulajdona, amelyen keresztül az egész görög tengerhajózást kontrollálja.

Miközben a beruházások többsége megakadt, a kínai projekt- és hiteltársaságok működnek, amelyekkel a kommunista ország gazdasági-politikai függésbe hozza az afrikai, kelet-közép-európai és közép-ázsiai országokat.

„A BRI nem feltétele a kereskedelem élénkítésnek, és nem is segíti azt”

Trieszt némileg profitált a kínaiakból: bázist hozott létra a COSCO hamburgi leányvállalat, a HHLA. Ennek ellenére nem nőtt számottevően a legnagyobb olasz kikötő kínai forgalma.

Itália kapacitása alapján legnagyobb, forgalma szerint pedig második legjelentősebb kikötőjével, a genovai infrastruktúra fejlesztési holdingot hozott létre a kínaiakkal 2019-ben. 70 milliárd eurós forgalombővítést és 120 milliónyi beruházást ígértek. Egyik sem valósult meg. Ennek ellenére a kínaiak bonyolítják a legnagyobb forgalmat Genovában. A COSCO a főszereplő, még ha a hajózásban olasz, a szárazfülfi logisztikája pedig dán leányvállalatán, a Fratellin, illetve az Apm-en keresztül operál. Utóbbi 50 százalékos tulajdona az új genovai terminál, de ez még 2019-ben, tehát a BRI-megállapodás aláírása előtt készült el.

Az olasz-kínai gazdasági kapcsolatok nem bővültek számottevően a BRI-megállapodásokkal még a Covid előtt se. A Torino World Affairs Institute elemzése szerint „Kína fontos, de nem a legfontosabb partner Itáliának”, a BRI pedig „nem feltétele a kereskedelem élénkítésnek, és nem is segíti azt”.

Nyugati konkurencia

A BRI-projekteket hátráltatja az átalakult politikai környezet. „Nagy lendülettel indult, de már a Covid előtt megtorpant az Új Selyemút” – mondja a Kína-kutató egyetemi oktató, Salát Gergely. Ebben szerinte nagy szerepe volt „a Kínára zúduló nyugati politikai és média össztűznek, valamint néhány rosszul elsült beruházásnak, például Sri Lankán és Pakisztánban”.

További nehézség a kínaiaknak, hogy 2021-ben elindult két nyugati, egymással összehangolt globális infrastruktúra-projekt, az amerikai a ’Build Back Better World’ és az uniós ’Global Gateway’. Utóbbiból 2027-ig 300 milliárd euró jut a Peking és Moszkva befolyásától tartó európai, főleg balkáni országok infrastruktúrájának fejlesztésére. Az amerikai kezdeményezés hasonló célból Latin-Amerikára és az indo-csendes-óceáni térségre helyezi a hangsúlyt.

Itália: Kelet helyett Nyugat

Itáliában változott a politika hozzáállása is. A BRI-megállapodásokat aláíró kormányfőt, Giuseppe Contét 2021-ben váltó Mario Draghi Kínáról az észak-atlanti kapcsolatokra és a gazdaság zöld átalakítására helyezte a hangsúlyt. „Kína diktatúra. Nem tartja magát a nemzetközi joghoz és más elképzelései vannak a világról, mint a demokratikus országok községének” – mondta, hozzátéve, hogy a nemzetbiztonságilag kényes területeken „nem szabad Kínával együttműködni, de egyébként nem kell és nem is szabad a gazdasági kapcsolatokat korlátozni”. Drgahi kritikusan nézte Kína és a kelet-közép-európai országok együttműködési fórumát és üdvözölte a balti államok kilépését. Draghi az európai infrastruktúra-projekt egyik kezdeményezője volt, amelyet az amerikaival összehangolva képzelt megvalósítani. Gyakorlati kihatás volt, hogy a Draghi-kormány megvétózta egy kínai állami cég tulajdonszerzését az olasz drón-gyártóban, az Alpi Aviation-ban.

Az olaszok már pontosan értik, milyen partner a Népköztársaság, milyen módszerekkel operál” – mondta 2021-ben Wendy Sherman, az USA külügyminiszter-helyettese.

A szeptember megválasztott új olasz kormányfő, a nemzeti-konzervatív Giorgia Meloni korábbi ideológiájához illett a kínai együttműködés. De októberben a tajvani hírügynökségnek (CNA) adott interjújában világosan kimondta, hogy „nagy hiba volt a részvétel a BRI-ben”, hozzátéve, hogy „szó sem lehet a 2024-ben lejáró együttműködési megállapodás meghosszabbításáról”, valamint, hogy „az új olasz kormány az európai és az amerikai tervek megvalósulásában érdekelt”. Ezzel gyakorlatilag a még életben lévő szerződéseket is eltemette, mert azok – például az ausztrál-kínai kormányközi megállapodással ellentétben – csak politikai szándéknyilatkozatok, nem származnak belőlük se jogi, se financiális kötelezettségek.

Amerika újrafelfedezése

Genovában is az amerikai kapcsolatok erősítésére koncentrálnak. Az USA-ban és Genovában is piros betűs Kolumbusz-napon, Amerika felfedezésének október 12-ei évfordulóján Genova és Miami kikötőjének vezetői, valamint a két város polgármestere együttműködési megállapodásokat írtak alá. Ahogy Genova Itáliában, úgy Miami az USA-ban az egyik legnagyobb konténerterminál és utasforgalmi kikötő, amelyekben szinte az összes tengeri körutakra specializálódott vállalat dél-európai, illetve észak-amerikai székhelyé van.

A genovai kikötő részt vett az Amerikai-Olasz Kereskedelmi Kamara őszi börzéjén is. A szokásosnál jóval több vállalat részvételével lezajlott börzén az USA kereskedelmi minisztere, Gina Raimondo kiemelte a két kikötő megállapodásának jelentőségét.

Az olasz tengerlogisztika főszereplői, sőt még a trieszti és a genovai kikötő irányítói is azt mondják név nélkül, hogy nem bánják a kínai terjeszkedés elmaradást. Szerintük a kínai befektetésnek gazdasági és politika függés az ára, a kereskedelmi kapcsolatok diverzifikálása nehezebb, de gazdaságilag és politikailag is kifizetődőbb.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Először adtuk át az üzleti élet kiválóságainak AzÜzlet üzleti díjait

AzÜzlet portálunk idén először – ugyanakkor hagyományteremtő céllal –...

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

Széles kínálatból válogathatnak a szaloncukrot vásárlók

A nagy áruházláncokban kapható márkák mellett erős a kereslet a jellemzően kis mennyiségben cukrászdákban vagy kézműves kisüzemekben készült termékek iránt is, amelyek jellemzően nem is kerülnek kiskereskedelmi forgalomba.
Hirdetés

Hírek

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

NGM: 5 százalék alatt maradhat a költségvetési hiány jövőre is

A költségvetés 2026. évi nettó finanszírozási igénye 5445 milliárd forint, amelyet ugyanekkora nettó kibocsátás finanszíroz.

A Pegasus veszi meg a Smartwings-csoportot

A Pegasus Airlines megállapodott a Smartwings és a hozzá tartozó Czech Airlines felvásárlásáról – jelentette be rövid közlésében a török légitársaság. A stratégiai befektetéstől a Pegasus az európai jelenlétének erősítését várja.

Kamatot csökkentett a Fed

A bizottság úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Érkezik az okoskedvezmény, péntektől 15 százalék árkedvezmény jár a MÁVPlusz applikációban vásárolt jegy után

A kedvezmény kizárólag az új MÁVPlusz applikációban érhető el.

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.