Kezdőlap Világgazdaság Az olasz kikötők örülnek a kínai beruházások elmaradásának
No menu items!

Az olasz kikötők örülnek a kínai beruházások elmaradásának

A genovai kikőtő új terminálja

Az Új Selyemút építése világszerte lelassult, Itáliában pedig semmi nem épül. Az olasz kormány már nem is kér a kínai beruházásokból. Az EU és az USA az alternatív infrastruktúra projektjeiben látja a jövőt.

Sok megállapodás, kevés beruházás

2019-ben több olasz-kínai megállapodást írtak alá. Kulcsszerep jutott volna a genovai és a trieszti kikötőnek a gigantikus infrastrukturális projektben, az Új Selyemútban (BRI). Azóta nem sok, pontosabban semmi nem történt.

A világgazdaságot két évig bénító Covid alatt csak a balkáni fejlesztéseket nem fagyasztották be a kínaiak Európában. Ezért épül a görögországi Pireusz kikötőjét Nyugat-Európával összekötő Belgrád-Budapest vasútvonal. Európa negyedik legnagyobb konténerkikötője az egyetlen, ahol számottevően nőtt a kínai forgalom. Pireusz a világ egyik legnagyobb tengerhajózási cége, a kínai állami tulajdonú COSCO tulajdona, amelyen keresztül az egész görög tengerhajózást kontrollálja.

Miközben a beruházások többsége megakadt, a kínai projekt- és hiteltársaságok működnek, amelyekkel a kommunista ország gazdasági-politikai függésbe hozza az afrikai, kelet-közép-európai és közép-ázsiai országokat.

„A BRI nem feltétele a kereskedelem élénkítésnek, és nem is segíti azt”

Trieszt némileg profitált a kínaiakból: bázist hozott létra a COSCO hamburgi leányvállalat, a HHLA. Ennek ellenére nem nőtt számottevően a legnagyobb olasz kikötő kínai forgalma.

Itália kapacitása alapján legnagyobb, forgalma szerint pedig második legjelentősebb kikötőjével, a genovai infrastruktúra fejlesztési holdingot hozott létre a kínaiakkal 2019-ben. 70 milliárd eurós forgalombővítést és 120 milliónyi beruházást ígértek. Egyik sem valósult meg. Ennek ellenére a kínaiak bonyolítják a legnagyobb forgalmat Genovában. A COSCO a főszereplő, még ha a hajózásban olasz, a szárazfülfi logisztikája pedig dán leányvállalatán, a Fratellin, illetve az Apm-en keresztül operál. Utóbbi 50 százalékos tulajdona az új genovai terminál, de ez még 2019-ben, tehát a BRI-megállapodás aláírása előtt készült el.

Az olasz-kínai gazdasági kapcsolatok nem bővültek számottevően a BRI-megállapodásokkal még a Covid előtt se. A Torino World Affairs Institute elemzése szerint „Kína fontos, de nem a legfontosabb partner Itáliának”, a BRI pedig „nem feltétele a kereskedelem élénkítésnek, és nem is segíti azt”.

Nyugati konkurencia

A BRI-projekteket hátráltatja az átalakult politikai környezet. „Nagy lendülettel indult, de már a Covid előtt megtorpant az Új Selyemút” – mondja a Kína-kutató egyetemi oktató, Salát Gergely. Ebben szerinte nagy szerepe volt „a Kínára zúduló nyugati politikai és média össztűznek, valamint néhány rosszul elsült beruházásnak, például Sri Lankán és Pakisztánban”.

További nehézség a kínaiaknak, hogy 2021-ben elindult két nyugati, egymással összehangolt globális infrastruktúra-projekt, az amerikai a ’Build Back Better World’ és az uniós ’Global Gateway’. Utóbbiból 2027-ig 300 milliárd euró jut a Peking és Moszkva befolyásától tartó európai, főleg balkáni országok infrastruktúrájának fejlesztésére. Az amerikai kezdeményezés hasonló célból Latin-Amerikára és az indo-csendes-óceáni térségre helyezi a hangsúlyt.

Itália: Kelet helyett Nyugat

Itáliában változott a politika hozzáállása is. A BRI-megállapodásokat aláíró kormányfőt, Giuseppe Contét 2021-ben váltó Mario Draghi Kínáról az észak-atlanti kapcsolatokra és a gazdaság zöld átalakítására helyezte a hangsúlyt. „Kína diktatúra. Nem tartja magát a nemzetközi joghoz és más elképzelései vannak a világról, mint a demokratikus országok községének” – mondta, hozzátéve, hogy a nemzetbiztonságilag kényes területeken „nem szabad Kínával együttműködni, de egyébként nem kell és nem is szabad a gazdasági kapcsolatokat korlátozni”. Drgahi kritikusan nézte Kína és a kelet-közép-európai országok együttműködési fórumát és üdvözölte a balti államok kilépését. Draghi az európai infrastruktúra-projekt egyik kezdeményezője volt, amelyet az amerikaival összehangolva képzelt megvalósítani. Gyakorlati kihatás volt, hogy a Draghi-kormány megvétózta egy kínai állami cég tulajdonszerzését az olasz drón-gyártóban, az Alpi Aviation-ban.

Az olaszok már pontosan értik, milyen partner a Népköztársaság, milyen módszerekkel operál” – mondta 2021-ben Wendy Sherman, az USA külügyminiszter-helyettese.

A szeptember megválasztott új olasz kormányfő, a nemzeti-konzervatív Giorgia Meloni korábbi ideológiájához illett a kínai együttműködés. De októberben a tajvani hírügynökségnek (CNA) adott interjújában világosan kimondta, hogy „nagy hiba volt a részvétel a BRI-ben”, hozzátéve, hogy „szó sem lehet a 2024-ben lejáró együttműködési megállapodás meghosszabbításáról”, valamint, hogy „az új olasz kormány az európai és az amerikai tervek megvalósulásában érdekelt”. Ezzel gyakorlatilag a még életben lévő szerződéseket is eltemette, mert azok – például az ausztrál-kínai kormányközi megállapodással ellentétben – csak politikai szándéknyilatkozatok, nem származnak belőlük se jogi, se financiális kötelezettségek.

Amerika újrafelfedezése

Genovában is az amerikai kapcsolatok erősítésére koncentrálnak. Az USA-ban és Genovában is piros betűs Kolumbusz-napon, Amerika felfedezésének október 12-ei évfordulóján Genova és Miami kikötőjének vezetői, valamint a két város polgármestere együttműködési megállapodásokat írtak alá. Ahogy Genova Itáliában, úgy Miami az USA-ban az egyik legnagyobb konténerterminál és utasforgalmi kikötő, amelyekben szinte az összes tengeri körutakra specializálódott vállalat dél-európai, illetve észak-amerikai székhelyé van.

A genovai kikötő részt vett az Amerikai-Olasz Kereskedelmi Kamara őszi börzéjén is. A szokásosnál jóval több vállalat részvételével lezajlott börzén az USA kereskedelmi minisztere, Gina Raimondo kiemelte a két kikötő megállapodásának jelentőségét.

Az olasz tengerlogisztika főszereplői, sőt még a trieszti és a genovai kikötő irányítói is azt mondják név nélkül, hogy nem bánják a kínai terjeszkedés elmaradást. Szerintük a kínai befektetésnek gazdasági és politika függés az ára, a kereskedelmi kapcsolatok diverzifikálása nehezebb, de gazdaságilag és politikailag is kifizetődőbb.

Petrus Szabolcs

Új cafeteria és HR megoldások a versenyképesség növeléséhez

Konferencia 2025. január 24. Budapest Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** (Cím: 1074 Budapest, Dohány u. 42-44)

2025 januártól új fejezet nyílt a Cafeteriában. Jelentősen bővült a kedvezményes adózású béren kívüli, valamint az adómentes juttatások köre. A NAV, a PwC, valamint a téma legjobb szakembereinek előadásai megmutatják, hogy egy új Cafeteria stratégiával hogyan növelheti a munkavállalók elkötelezettségét és cége versenyképességét. Tartson velünk! További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/uj-fejezet-nyilik-a-cafeteria-rendszerben-szakmai-konferencia/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Magyarország Európa-bajnok a napenergia hasznosításában

Görögországot előzve az európai rangsor élére ugrott Magyarország azzal, hogy a napelemes rendszerek a belföldi áramtermelés negyedét adták 2024-ben.

NAV: személyi kedvezményhez orvosi igazolás szükséges

Az idén havi 14 535 forint személyi kedvezmény jár a személyi jövedelemadóból azoknak, akik az igénybevétel időpontjában rendelkeznek a súlyos fogyatékosság minősítéséről szóló orvosi igazolással, vagy a rokkantsági járadékra, fogyatékossági támogatásra jogosító határozattal.

Január 1-től elérhető a havi 150 ezres lakhatási támogatás

A havonta legfeljebb 150 ezer forintos lakhatási támogatás január 1-től elérhető..

Nacsa Lőrinc: idén is indul a Diaszpóra Program

Tapasztalatok szerint sok itt táborozó középiskolás fiatal későbbi egyetemi tanulmányaira magyar intézményt választ

Hírek

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...