A Boeing repülőgépgyár üzembe helyezte a közelmúltban kétszer is katasztrófát szenvedő 737 MAX típusú gépek automatikájának új szoftverét, és dolgozik a kezeléséhez szükséges kézikönyvön – jelentette be az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA).
A hatóság leszögezte: a repülésbiztonság szempontjából elsődleges fontosságúnak tartja e két feladat elvégzését. Annál is inkább, mert a lezuhant etiópiai gép feketedobozainak franciaországi vizsgálatakor kiderült: a zuhanó gépen a pilóta nem találta meg a kézikönyvben a hiba orvoslásához szükséges manőver leírását.
A chicagói székhelyű Boeing a szoftver gyors frissítését ígérte, de az FAA szerint a gyártó egy teljesen új szoftvert dolgozott ki. Amerikai sajtójelentések szerint azonban az európai és kanadai légügyi hatóságok – a korábbi rossz tapasztalat okán – egyelőre gyanakvással fogadták a hírt, maguk akarnak meggyőződni a vitatott 737 MAX típusú gépek biztonságosságáról.
Szerdán a tavaly ősszel lezuhant indonéziai Lion Air egyik áldozata nevében pert indítottak egy chicagói szövetségi bíróságon a Boeing ellen. A részletekről azonban a felperes nem nyilatkozott, és a repülőgépgyár szóvivője sem kommentálta a hírt.
A nap folyamán a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is bekapcsolódott abba a nyomozásba, amely azt hivatott feltárni, hogy miként, milyen körülmények között adott repülési engedélyt az FAA a Boeing MAX-gépeknek. Az FBI bekapcsolódását demokrata párti kongresszusi politikusok is sürgették.
A képviselőházban a jövő héten hallgatják meg a Boeing vezetőit, valamint az FAA illetékeseit, és a szenátus is meghallgatást tervez a katasztrófákat okozó hibák felelőseinek kiderítésére – értesült az MTI.