Kezdőlap Portré Dunavox. Borhűtésben nagy a magyar minimulti
No menu items!

Dunavox. Borhűtésben nagy a magyar minimulti

Szinte példátlan módon folytatódik egy startupból lett magyar minimulti sikertörténete: a borhűtők kereskedelmével foglalkozó Dunavox Kft.-t nem a külföldi konkurencia vette meg, hanem egy magyar pénzügyi befektetőcsapat, szakmai befektetőként viselkedve gondoskodik a 35 ország piacán jelen lévő cég továbbfejlesztéséről.

Ahhoz, hogy a Dunavox eddigi sikertörténetét megértsük, előbb muszáj egy pillantást vetnünk a borhűtőpiac nem is oly régi történetére. A borbarátok életét komfortossá tévő praktikus berendezés ugyanis nagyjából 25 esztendeje indult világhódító útjára. Az iparágban terjedő legenda szerint egy Strasbourg környéki francia családi hűtőszekrénygyártó cég hölgy tagja találta ki, hogy a visszaeső eladások kompenzálására kezdjenek el borhűtőket gyártani. Egy biztos: a borbarátok által jegyzett vendéglátóhelyen ma már alapkövetelmény a borhűtő, amiből az igazán ínyencek már otthon is tartanak egyet maguknak. Az igényesebbek nem is az egy, hanem a két szekciósat, ami a különféle fenséges nedűket a fogyasztáshoz tökéletes állapotban tartja hűtve: az egyik szekció a vörösborokat tárolja 14-18, a másik a fehéret 8-12 Celsius fokon. (Ritkaságszámba menően akad még három szekciós is a rosékra is gondolva.)

Tehát az ezredforduló környékén esett meg, hogy, amint azt szaknyelven mondják a pincét felhozták a konyhába, vagyis a pince stabil hideg hőmérsékletét biztosító borhűtők megjelentek a lakásokban. Ezt az újonnan támadt piaci lehetőséget ismerte fel jóidőben a Dunavox alapítója és korábbi tulajdonosa, aki ugyan a versenytársakhoz hasonlóan Kínából importálta a berendezéseket, de amit még a nyugati riválisok többsége sem tett meg, rendkívül tudatosan kezdett a piac és márkaépítésbe.

Így sikerült elérnie azt, hogy a 2004-ban startupként induló vállalkozás 2018-as úgynevezett exitre, vagyis a kivásárlás időszakára már egy olyan 15 fős, másfél milliárd forint forgalmú céggé nőtte ki magát, amely 35 ország piacára exportálta elsősorban a konyhastúdiók és a HORECA (hotel, étterem, catering) részére szánt beépíthető, illetve különálló borhűtőit. Mindezt úgy, hogy a hazai piacvezető szerep mellett több más piacon is vagy vezető lett, vagy meghatározó szerepet sikerült elérnie.

A Dunavox történetében azonban nemcsak a cégépítés, hanem a tulajdonosváltás lebonyolítása is példaértékű. A korábbi tulajdonos ugyanis felismerte, hogy az egyszemélyes irányításával nagyra nőtt cége ebben a formában és méretben már elérte azt a korlátot, aminek átugrásához mindenképpen professzionális szervezet felépítésére van szükség. Az általa felépített vállalkozást máig szívügyének tekintő alapító azonban nem egy nyugati befektetőnek értékesítette a céget, hanem ismét, szinte egyedülálló módon egy olyan – háromszemélyes – fiatal, magyar szakemberekből álló befektetői csapatnak, amelynek egyik tagja a szervezetépítés, a fejlesztés, a másik a kereskedelem és a márkaépítés, a harmadik pedig a cégfelvásárlások és a pénzügyek területén rendelkezik komoly tapasztalatokkal.

Ők kerestek olyan ügyvezetőt a vállalat élére, aki a piac és a márkaépítés, valamint a szervezetépítés terén is új fejezetet nyit a Dunavox történetében. Így lett a cég operatív vezetője – kisebbségi tulajdonrészhez is jutva  – Keszei Tamás.

– Azt a feladatot vállaltam, hogy egy jól szervezett, a piaci folyamatokra rugalmasan reagáló, stabilan növekvő kis magyar multivá váljon a Dunavox – mondja.

Ehhez a korábbi,  egyszemélyes irányításon alapuló vállalatirányítási modell helyett egy egészen új vállalti kultúrát és szervezeti modellt kellett felépíteni. Amihez, a dedikált felelősségi körökkel együtt, átlátható és tisztán értelmezhető folyamatrendszert kellett felállítani.

– Megváltoztattuk az értékesítési stratégiát is, aminek hangsúlyos elemét képezi az az integrációs projekt, amit azért vezetünk be, hogy minél erősebb kontroll alá tudjuk venni a piacainkat. Ennek keretében, a szervezet részévé tesszük, megvásároljuk, vagy vegyesvállalti formában üzemeltetjük tovább a kulcspiacainkon működő disztribútorainkat. Ezért beszélhetünk ma már a Dunavox Deutschland Gmbh-ról, a Dunavox GB LTD-ről Liverpool környékén, a Dunavox Italy-ról a velencei régióban és – miközben ez a folyamat nem áll meg -, így jön létre hamarosan a Dunavox hollandiai leányvállalata is Amszterdamban. De az orosz és a francia piacon is erősíteni kívánjuk a jelenlétünket – tette hozzá Keszei Tamás..

A cégvezető szerint a korábban független disztribútorok Dunavox-ba integrálása elsősorban azért segíti a további terjeszkedést, mert előtte minimális visszajelzést kaptak a partnerektől, akiknek így nem ismerhették meg ügyfélkörét és annak valós igényeit. Az sem mellékes, hogy amíg egy disztribútor hosszútávú elkötelezettsége korántsem garantált, a saját leányvállalat tevékenysége hosszú távra szól és mindig jól kontrollálható.

A növekedési tartalékok között annak is fontos szerepe van, hogy a legfontosabb piacainkról kapott visszajelzések alapján már a saját termékfejlesztéshez is hozzákezdtünk, ami az egyes piaci szegmensek hatékonyabb megcélzását is elősegíti. Mindezt úgy, hogy közben a cég masszívan profitábilis, ezért a külföldi cégfelvásárlásokhoz nem is kellett külső forrásokat bevonni” – elemez a szakember.

A stabilitás ugyanakkor nemcsak tőkeoldalról biztosított: legalább ennyire fontos, hogy a társaság sikereiért dolgozó csapat, a tulajdonosváltás után is egyben maradt, miközben néhány újabb szakember is csatlakozott a céghez.

„Igaz egy új vezető számára mindig kihívás, hogy a kollégákkal elfogadtassa magát, de számomra ez a tavaly májusi csatlakozásom után nem okozott gondot, mert úgy érzem hamar megkaptam a bizalmat. Amihez az is hozzájárult, hogy miután megismertem a céget, minden lényeges döntésbe bevontam a munkatársaimat. Ennek szellemében közösen alkottuk meg azt a stratégiát, amit éppen ezért magukénak is éreznek a kollégák. Idén is tervezünk ilyen nagyobb szabású közös gondolkodást, de a járvány időszaka miatti home office mellett erre még várni kell. Újdonságnak számít az is, hogy bevezettük a rendszeres megbeszéléseket, miközben ha kell, ad-hoc meetingeket tartva is átbeszéljük az aktuális kérdéseket” – érvel az ügyvezető igazgató.

A gyors reagálóképességre azért is szükség van, mert amíg a tulajdonosváltás előtt Európában nagyjából 20 márka versengett, mára már 40-hez közelít a versenytársak száma. Akik mellett nemcsak megőrizni, növelni is akarják a Dunavox piaci részesedését.

„Emellett a magyar piacnak is, amely mindössze 5 százalékkal részesedik a forgalmunkból, hangsúlyosabb szerepet szánunk a jövőben. Már csak azért is, mert korábban itt, a nyugaton megszerzett pozíciókhoz képest egészen ellentétes piacépítés zajlott. Külföldön ugyanis a lakásberendezés kellékeit nyújtó konyhastúdiókban építettünk ki erős a jelenlétet, itthon viszont a HORECA szektor volt eddig a fókuszban. Ez a szegmens, viszont a turizmus visszaesése miatt éppen a legnagyobb bajban van. Nem véletlen, hogy amíg a forgalmunk 95 százalékát adó külföldi piacokon a járvány hatására felerősödött otthon szépítési trendhez illeszkedve rekordszintre nőtt a forgalmunk, Magyarországon visszaesett az eladásunk.”

A nemzetközi piacokon sikeres minimultivá vált Dunavox így a piacépítés területén is különleges utat jár be. A világpiac meghódítása után ugyanis a hazai pályán is erősíteni akar azért, hogy miként a világpiacon, úgy idehaza is az igazi terepén, a konyhastudiók szegmensében domináljon úgy, ahogyan az a világ többi táján már több, mint egy évtizede megszokott.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Földhővel zöldülhet a hazai áramtermelés

"A Jedlik Ányos Energetikai Program 12 milliárd forinttal ösztönzi a geotermikus energiára alapozott villamosenergia- és hőtermelő rendszerek kialakítását. A pályázatokat a csütörtökön megjelent végleges felhívás szerint jövő január végétől lehet benyújtani. A kormány minden eddigit felülmúló forrásmennyiséggel segíti elő, hogy a geotermia a hazai zöldgazdaság húzóágazatává váljon".

A GVH megbírságolta a Használtauto.hu online gépjármű hirdetési oldal üzemeltetőjét

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 550 millió forintra bírságolta a Használtauto.hu Kft.-t, mert az online gépjármű hirdetési oldal korábbi üzemeltetője, a külföldi tulajdonú Adevinta visszaélt a gazdasági erőfölényével.

Növekvő árbevétel mellett veszteséggel zárta a harmadik negyedévet a Masterplast

A Masterplast konszolidált árbevétele a harmadik negyedévben 44,5 millió euró volt, ami 25 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg a kedvezőtlen árfolyamváltozások miatt adózott eredménye 529 ezer euró veszteséget mutatott a bázisidőszaki 1,3 millió euró után.

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.
Hirdetés

Hírek

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.

Adzsman – Az autentikus emírség, ahol a hagyomány találkozik a jövővel

A Heritage Trail az Adzsman Vision 2030 stratégia egyik kiemelt projektje, amely az emírség elkötelezettségét tükrözi a kulturális örökség megőrzése és az autentikus turisztikai élmények iránt.

Az adócsalás ódivatú, a kiberbűnözés a divat

A kormányzati korrupcióellenes stratégia elsősorban a felderítés, az átláthatóság és a megelőzés megerősítésére irányul.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Magyar gabonasiker: van amiben a TOP kategóriában Európában

Az Akcenta szakértőinek elemzése szerint 2024-ben 1,93 milliárd euró értékben értékesítettünk gabonát külföldön (+14% éves összevetésben)

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Budapesten a felújítandó lakások aránya az év eleje óta átlagosan 8,6 százalék, és szeptemberben is 9 százalék körül alakult.

Megduplázzák a Demján Sándor Tőkeprogramban egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét

A cél a vállalkozások likviditási terheinek enyhítése, a működési biztonság és a beruházási hajlandóság támogatása.

Ezért fékezett be a magyar export

Az előző negyedévben a nagyvállalatok 3,2 százalékos exportárbevétel-növekedésre számítottak, most átlagosan 0,1 százalékos csökkenést várnak
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.