A Brexit miatt a brit autóiparnak hamarosan importvámokkal kell szembenéznie, különösen az elektromos autókra. Most az iparág azt kéri Brüsszeltől, hogy három évvel halasszák el a bevezetést.
A származási szabályok (Rules of Origin) 2024. január 1-jére tervezett bevezetését lehetőség szerint három évvel el kellene halasztani – kérte Mike Hawes, a Brit Autógyártók és Kereskedők Társaságának (SMMT) vezetője a szövetség nemzetközi iparági konferenciáján Londonban.
Hawes hozzátette, hogy a szabályozás egyebek mellett azt eredményezi, hogy a benzin- és dízelüzemű járműveket előnyben részesítik az elektromos autókkal szemben. “Hatalmas növekedési potenciál van, de ezt a növekedést most a tarifák fenyegetik” – emelte ki a Spiegel beszámolója szerint.
Az Egyesült Királyság EU-ból való kilépése következtében bevezetett vámszabályok értelmében azokra a járművekre, amelyek hozzáadott értékének kevesebb mint 45 százaléka származik az EU-ból vagy az Egyesült Királyságból, tízszázalékos vámot vetnek ki. Mivel az Egyesült Királyságban nincs akkumulátorgyártás, ez belátható időn belül nem kerülhető el. Az Egyesült Királyságban használt akkumulátorok és egyéb alkatrészek többnyire Ázsiából származnak. A brit autógyártók ezért attól tartanak, hogy többé nem lesznek versenyképesek a fontos uniós exportpiacon. A német autógyártóknak is attól kell tartaniuk, hogy a jövőben vámot kell fizetniük, ha az Egyesült Királyságba exportálnak.
Az ellenzéki Munkáspárt közlekedési szóvivője, Louise Haigh a brit parlamentben a konzervatív kormányt okolja a nehézségekért. “Évről évre kudarcot vallottak a brit akkumulátorgyártási kapacitás növelésében” – mondta Haigh.
Tavaly a brit autógyártás meredeken visszaesett. A Guardian szerint 2022-ben mindössze 775 014 járművet gyártottak, ami több mint hat évtizede a legalacsonyabb érték. Ugyanakkor azonban a gyártott elektromos és hibrid járművek száma 234 ezerre emelkedett.