Kezdőlap Autóipar EU-s szigorításra koronavírus - dermesztő autóipari nehézségek
No menu items!

EU-s szigorításra koronavírus – dermesztő autóipari nehézségek

Az autóipart az ág is húzza: nem elég, hogy az idei évtől beélesedett az EU drasztikus károsanyag kibocsátás elleni szankciórendszere, itt a koronavírus is, ami miatt még az iparág emblematikus eseményének számító Genfi autószalont, majd a Pekingi autószalont, valamint az áprilisi NewYork-i nemzetközi autókiállítást is lemondták. Tüttő László autóipari szakértő szerint ami még ennél is nagyobb baj, hogy Kínában jelentősen visszaesett az új autók eladása.

Tüttő László szerint a nagy autóipari események elhalasztása és törlése az autóiparban is felszínre hozta a hatalmas költségvetésű események létjogosultságának kérdését. Már csak azért is, mert az iparág szereplői már az elmúlt időszakban is kezdték felismerni, mennyire erodálja a hírértéket az, ha az egyre több gyártó egyre több új modellt mutat be a nagy rendezvényeken. Márpedig az elektromos és hibrid korszakra való átállással a modellbemutatók száma is tovább növekszik.

Tüttő László

Nem véletlen, hogy már egyre több nagy gyártó kezdett távol maradni a nagy kiállításoktól és inkább más időpontokban, saját rendezvényen vagy más csatornán promótálta újdonságait. Genf kapcsán sem volt ez másként. Miközben a Honda kifejezetten Genfre tartogatta újdonságait, több jelentős gyártó már korábban is jelezte távolmaradását: a teljesség igénye nélkül a Ford, a PSA csoport, a Nissan, a JLR és – ahogy az Apple sem járt a legnagyobb, idén szintén elmaradt barcelonai mobilkommunikációs eseményre – természetesen (?) a Tesla sem megy Genfbe….

Mondván a mai, modern kommunikációs környezetben a világháló segítségével egy új autó bemutató már nem is megoldhatatlan dolog. Más kérdés, hogy az autóiparban azért még mindig sok vásárlóban él a személyes jelenlét élménye: megfogni, beleülni, kipróbálni…  De jelentkeznek újabb hatások is.  A számítógépes fejlesztések egyre „közelebb hozzák” egymáshoz a konkurenseket, nagyon nehéz már valami merőben újat mutatni a közönségnek.  Az elektromos hajtás megjelenése pedig a belső égésű motorok egyedi varázsát is megszünteti…

Az elmaradó bemutatókon kívül ráadásul más hatásokkal is számolni kell. Gondoljunk csak a fukusimai tragédia miatti gyártás kiesésekre, ami szintén érzékelhető csuszásokat okozott az autóiparban is. Ma pedig szinte megmondhatatlan azoknak az alkatrészeknek és részegységeknek a száma, amelyekhez a koronavírus fertőzéssel érintett ázsiai területekről jönnek a beszállítások.  Illetve most nem jönnek… Mivel a modern ipar már messze nem a raktározásra, hanem a just in time, vagyis az azonnal szállítás szisztémájára épül, a logisztikai láncok és a raktárkészletek kérdése, hogy az alkatrészhiány mikor és melyik termelési fázisban jelenik meg a legerősebben – magyarul melyik fázisban gátolhatja meg a kész autó legyártását. Természetesen már minden gyártó elindította az alternatív csatornákat a hiányzó egységek pótlására, de ez sem megy egyik napról a másikra.  Nem is beszélve az olyan, főleg az elektromos hajtást érintő egységekről, amelyek szinte kizárólag Kínában készülnek…

A hatásról több szakértő és szaklap (Forbes, Wall Street Journal, Moody’s…) is közzétett fejtegetéseket.  A kínai autóipar visszaesése időlegesen akár a 20%-t is elérheti.  Ez természetesen hatással lesz az ott működő európai és amerikai gyártók eredményeire is! A Moody’s szerint 2020 -ban a globális autóipari visszaesés 2,5% lehet, amit csak kissé ellensúlyhat a 2021 évi 1,5%-os emelkedés.  A visszaesés az autópiac motorjának számító Kínában éves szinten még ennél is nagyobb, 2,9% is lehet, miután a koronavírus hatásai által is sújtva, csak a január 18,7%-os visszaesést produkált.

Ráadásul az európai autópiacon a probléma tovább fokozódik a 2020-tól bevezetett új károsanyag kibocsájtási norma miatt.  Ezt a 95 grammos kibocsájtási szintet az európai forgalmazók csak jelentős plusz fejlesztések és hibrid vagy elektromos autók forgalmazásával tudják elérni.  Ezeknek az ára pedig jelentősen több – akár a kétszerese is – egy hasonló teljesítményű hagyományos belsőégésű motorral szerelt változatnál.  De a drágulás nem csak az új fejlesztések miatt van, hanem azért is, mert a nem kellő ütemben és mértékben fejlesztők gyártók jelentős büntetési költségek elé nézhetnek, ami szintén megjelenik az árakban.  Nem is beszélve arról, hogy a szabályozás még tovább szigorodik 2025-ban és 2030-ban.

Mindezen hatások együttesen a Német Autóipari Központ szerint 4% a Moody’s szakértői szerint 5%-os visszaesést eredményezhetnek 2020-ban, amit 1% körül növekedés kompenzálhat némileg 2021-ben.

A birminghami üzleti elemző, David Baley professor szerint a fenti rossz hírek ellenére pozitív az autóipar jövője.  A belső égésű motorok korszakából az elektromos autózás korszakába lépünk át.  Az elkövetkező 15 év fejlesztései nagyobb mértékűek lesznek, mint az a megelőző 100 évben volt. De még hosszú az út amíg az elektromos autók száma megelőzi majd a hagyományos modellekét. Ehhez a gyártási költségek jelentős csökkenése is szükséges.  A költséghatékonysághoz pedig várhatóan további autóipari egyesülések kellenek majd, mint amilyen a PSA-Fiat Chrysler esetében is történik…

A Német Autóipari Kutatóközpont vezetője, Ferdinánd Dudenhoffer progesszor megjegyzi, hogy bár a kínai helyzet és a genfi lemondás fagyos hangulatot teremtett, kétségtelen, hogy 2020-ban ennek ellenére is elindult az elektromobilitás Európában.  A szakember szerint a fentiekből látható, hogy a helyzet meglehetősen összetett. Az autóipar közeljövőjének megítélésekor ugyanis számtalan globális hatást kell egyszerre figyelembe venni. Minden esetre a fejlődés nem áll meg, a mobilitásra egyre nagyobb szükség van.

– Az elektromobilitás térhódítása azt is jelenti, hogy az autózás a jövőben teljesen más jellegű élmény lesz – magyarázza Tüttő László. – El kell felejtenünk a vibráló motorhangokat és a „benzin gőzt”, e helyett csendesen suhanunk majd az önvezető autóban ülve, miközben az internetet böngésszük vagy letöltünk magunknak egy jó kis „V8” hangzást… A mostanság új autót vásárolni szándékozók egyrészt szembesülni fognak – néhol igen jelentős- áremelkedésekkel, a logisztikai és gyártási kérdőjelek miatt pedig érdemes lesz előnyben részesíteni a készleten lévő modelleket a rendeléssel szemben. Így nem érheti a vásárlókat nagyobb meglepetés…

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Napenergia Plusz Program sikere: 100 megawattóra tárolói kapacitás létesült eddig

Száz megawattóra tárolói kapacitás létesült eddig a Napenergia Plusz Programban, a több mint 21 ezer támogatott háztartás fele már elkészült a modern napelemes rendszerekkel.

„Rám ezer virággal szórtad a tavaszt”… Séta a Fiumei úti Sírkertben és arborétumban

A Fiumei úti Sírkertben és arborétumban egyre több program...

A Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A Fitch Ratings ismét megerősítette Magyarország államadósság-besorolását stabil kilátások mellett, így a három nagy hitelminősítő - a Fitch Ratings, a Standard and Poors és a Moody’s

Áprilisban 5,0 százalékkal visszaesett az ipari termelés

2025 áprilisában az ipari termelés volumene 5,0, munkanaphatástól megtisztítva 2,3 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
Hirdetés

Hírek

A Napenergia Plusz Program sikere: 100 megawattóra tárolói kapacitás létesült eddig

Száz megawattóra tárolói kapacitás létesült eddig a Napenergia Plusz Programban, a több mint 21 ezer támogatott háztartás fele már elkészült a modern napelemes rendszerekkel.

A Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A Fitch Ratings ismét megerősítette Magyarország államadósság-besorolását stabil kilátások mellett, így a három nagy hitelminősítő - a Fitch Ratings, a Standard and Poors és a Moody’s

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Közvetlen légijárat indult Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat indult Budapest és Kuvaitváros között, a Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik - mondta Illés Boglárka, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára csütörtökön a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren tartott járatindításon.

Az EKB 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.

Johann Strauss zenéje a csillagok között

2025-ben emlékezünk meg Johann Strauss, a bécsi keringőkirály születésének 200. évfordulójáról. A jeles jubileum alkalmából a "Kék Duna keringőt" elektromágneses hullám formájában az űrbe küldték, ezzel is ünnepelve Strauss zenei örökségét.

A késés miatt visszajár a fele – a MÁV-csoport 9600 esetben fizetett már

Vasárnap óta működik a késési biztosítás, a rendszer első három napján a MÁV-csoport 9600 esetben térítette vissza a jegyár felét.

A balatoni borok összekötik a múltat és a jelent, a termelőt és a fogyasztót  

A bor nemcsak nemzetgazdasági tényező, hanem kultúra, történelem, az emberi munka és a közösségi szellem esszenciája
Hirdetés

Gazdaság

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett