Kezdőlap Autóipar Ezek a valóban abroncsgyilkos tényezők
No menu items!

Ezek a valóban abroncsgyilkos tényezők

fotó: e-on

A sajtóban több helyen is megjelent, hogy a nagy tömegű és nagy nyomatékú villanyautók üzemben tartói a megszokott periódusnál kétszer-háromszor gyorsabban kényszerülnek új abroncsokat venni. Nos, A rövid válasz az, hogy nem. Illetve…. a válasz ezúttal is a részletekben van.

A nagy nyomaték nagy tömeggel kombinálva erős és gyors abroncskopást eredményez. Ezért feltételezik, hogy az elektromos autóknak gyakorlatilag felfalják a saját gumiabroncsaikat. A Magyar Gumiabroncs Szövetség – a HTA szerint ez azonban nem igaz. Ami elsőre logikusan hangzik, annak önmagában semmi köze az elektromos autókhoz. Honnan ered az a közkeletű vélekedés?

  1. téves állítás: A nagy nyomaték abroncsgyilkos

A legtöbb esetben az elektromos autók nyomatéka sokkal nagyobb, mint a hasonló belső égésű motoroké – erről sokat lehet olvasni vagy hallani – és az elektromos motor nyomatéka azonnal rendelkezésre áll. Ez ahhoz a tévhithez vezethet, hogy a nagy nyomatékok közvetlenül magára a kerékre is hatnak. Ez műszakilag őrültség lenne, és nagyon rövid időn belül tönkretenné a hajtáslánc valamennyi elemét. Ráadásul az elektromos autókban ritkán fordulnak elő kipörgő kerekek, mert a rendszerek finoman egymásra vannak hangolva, és a nyomaték egyenletes felépítése (növekedése) miatt nincsenek teljesítménycsúcsok, sem exponenciális növekedés a kerekeknél. És ott van még az elektronikus kipörgésgátló (EPS), amely sokkal gyorsabban tudja szabályozni a villanymotort, mint a benzinest; és sok elektromos autóban csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem kapcsolható ki. Azaz: nem, a nagy nyomaték nem játszik szerepet az elektromos autók állítólagos nagyobb gumikopásában. Minden 800 Nm nyomatékú autóban nagyobb a gumikopás, mint egy alap Golfban. Az abroncsot nem érdekli, hogy milyen motorból keletkezik a nyomaték.

  1. téves állítás: A nagy tömeg abroncsgyilkos

Egy akkumulátoros elektromos jármű 300-500 kilogrammal többet nyom, mint egy belsőégésű motorral hajtott jármű ugyanabban a szegmensben. Azonos gumiabroncsok, azonos méretek és – ami fontos – azonos sebesség- és terhelhetőségi mutatók mellett a nagyobb tömeg miatt hatással van a gumiabroncsok kopására és ezáltal a futásteljesítményre. Egy nagy tömegű járműhöz azonban ennek megfelelően tervezett gumiabroncsok tartoznak. Példaként az Audi E-Tron Sportback (kb. 2.500 kilogramm) és egy hasonló Q7 (kb. 2.100 kilogramm) felszereltségtől függően 112-es terhelhetőségi indexű, azonos abroncsokat kap. Egy abroncs tehát 1.120 kilogrammig engedélyezett.

  1. igazság: új típusú meghajtás, új gumiabroncsok

Néhány évvel ezelőtt az elektromos mobilitás még gyerekcipőben járt az új gumiabroncs-konstrukciók terén. A kulcsszó a „Tall&Narrow”, magyarul a „virsligumi volt.” Ezek a gumiabroncsok feltűnően nagy átmérőjűek, és viszonylag keskenyek voltak. A vékony és magas abroncsok a nagy gördülési kerületüknek köszönhetően csökkentették a gördülési ellenállást, keskeny kialakításuk miatt pedig alacsonyabb volt a légellenállásuk. A kis gumiabroncsok érintkezési felületei azonban lényegesen érzékenyebbek voltak a nagy nyomatékokra. A BMW i3 itt szélsőséges példaként szolgálhat, ahol a Tall&Narrow filozófiát a megvalósíthatóság határáig feszegették a 195/55 ZR 20-as mérettel. Az elektromos autók gumiabroncsai azonban már évek óta újra szélesebbek.

2.igazság: más hajtás, más gumiabroncsok

Lehetséges, hogy az elektromos autók gumiabroncsai gyorsabban elhasználódnak, különösen, ha kifejezetten erre az autóra kifejlesztett, jelöléssel ellátott abroncsokról van szó. Ilyenkor a mérnökök az alacsony gördülési ellenállást részesítik előnyben, ami nagyobb hatótávolságot biztosít. A gumiabroncsgyártóknak kétféle eszközük van ennek megvalósítására. Az első, ha a gumiabroncs merevebb váz- és oldalfalszerkezettel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncs kevésbé deformálódik az úton gurulva, ami a gördülési ellenállás egyik meghatározója. A gördülési ellenállás második kulcsfontosságú tényezője a futófelület mélysége. Minél mélyebbek a gumiabroncs barázdái, annál jobban deformálódnak gördülés közben, és annál nagyobb a gördülési ellenállás. Sok esetben az elektromos autókra szánt gumiabroncsok vagy a gördülési ellenállásra optimalizált gumiabroncsok kisebb futófelületi mélységgel rendelkeznek. Ha az oldalfal is merev, a gumiabroncs kevésbé kapcsolódik az úthoz, ami több mikrocsúszást eredményez – amire pedig mindig szükség van -, és erősebb kopást eredményez. Azaz: amit egy e-abroncs hatótávban nyer, azt elveszítheti a kisebb futásteljesítmény formájában. A nedves tapadás hiányáról nem is beszélve.

3. igazság: A lábunk okozza a kopást

Az abroncs futásteljesítményét és élettartamát elsősorban – ezt nem lehet elégszer elmondani – a gázpedállal való bánásmód befolyásolja. Ha a közlekedési lámpánál sprintelve vagy kanyarból kilépve folyamatosan a gumiabroncs érintkezési felülete felé nyomjuk – szó szerint – az elektromos motor nagy nyomatékát, akkor gyakrabban kell majd abroncsot cserélni. A hektikus vezetői magatartás egyaránt csökkenti a gumiabroncsok futásteljesítményét és a jármű egy töltésre jutó hatótávolságát is. Egyébként az erős, nagy tömegű belsőégésű motorral pontosan ugyanez a helyzet, eltekintve attól, hogy az elektromos autók a rekuperáció révén visszanyerhetnek némi hatótávolságot. Valamennyi autóra érvényes: a megfelelő nyomás védi a gumiabroncsot.

Összefoglalva

Az elektromos autókat abroncszabálóként vagy abroncsgyilkosként ábrázolni tévedés. Egy azonos kategóriájú, teljesítményű és tömegű, teljesen azonos abroncsokkal rendelkező belső égésű motorral összehasonlítva egy elektromos autó nem koptat el lényegesen több abroncsot. Az a mítosz, hogy az e-autó abroncsgyilkos, még a korai időszakból származik, amikor még Tall&Narrow abroncsokat szereltek, vagy alacsony gördülési ellenállásra optimalizált abroncsokat használtak, amelyeknek szokatlan lehet a kopása. A gyártótól függően előfordulhat, hogy az e-gumiabroncsok eleve kevesebb futófelülettel rendelkeznek, ami miatt gyorsabban elérik a minimális profilmélységet, vagy merev szerkezetűek, ami több mikrocsúszást és ezáltal nagyobb kopást okoz. A nagy nyomaték miatti nagyobb kopás valós, de ez nem csak az elektromos autók sajátja. Valójában az elektromos motor nagyon lineáris nyomatékgörbéje még meg is védheti a gumiabroncsokat, ha nem gyorsítunk folyamatosan teljes gázzal. A járművek nagyobb súlya miatt az e-autók gumiabroncsai valóban egy kicsit gyorsabban kopnak – egyszámjegyű százalékos tartományban. Mint mindig, a gumiabroncsok kopásával kapcsolatban is a legfontosabb tényező a vezető. Aki állandóan tövig tapossa a gázt, és soha nem ellenőrzi a nyomást, az hamarabb tönkreteszi a gumiabroncsait.

– munkatársunktól –

Elektromos cégautó vásárlás, flottaüzemeltetés. Szakmai konferencia konzultációs lehetőséggel 2024 március 21.-én. A 30 milliárdos kerettel megnyíló, elektromos cégautó beszerzést támogató pályázattal kapcsolatos információk, tanulságok. A KKV-ék számára is egyre meghatározóbb, már hatályos ESG törvény cégautó üzemeltetésre vonatkozó kérdésköre, az elektrifikáció rövid és hosszútávú hatásainak bemutatása.
További információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vészfékre lépett az EU a CO2 kibocsátásban: 3 év haladékot kapnak az autógyártók

  Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke március...

Családi adóparadicsom lesz Magyarország

Megnyitják a kétgyermekes édesanyák esetén is az szja-mentességet: 2026 elejétől négy lépésben fokozatosan fogják ezt bevezetni. Először a 40 év alatti anyák válnak szja-mentessé, azután 2027 elejétől 50 éves korra emelik ezt a határt, majd ez 60 éves korra emelkedik, és utána életük végéig élvezhetik az szja-mentességet

Sikerrel indult a lakásbiztosítási kampány

A tájékoztató szerint a lakásbiztosítási piac minden szereplője komolyan készült a kampányra, a biztosítók például extra kedvezményeket és ajándékfedezeteket is nyújtanak. A biztosítók jelentős árversenyben vannak, de további díjcsökkenés is elképzelhető a következő napokban.

Mercur Díj Matolcsy Györgynek

Az azóta eltelt időszakban további fontos eredmények kötődnek a nevéhez az MKIK szerint, így a Növekedési Kötvényprogram (NKP), az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) bevezetése, valamint a kelet-közép-európai régióban a legmagasabb egy főre jutó aranytartalék, összesen 110 tonna felhalmozása.

Hírek

BÉT – Csökkenéssel nyithat a budapesti tőzsde

A Mol fontos szinteket tört át, 52 forinttal, 1,8 százalékkal 2946 forintra erősödött, 1,8 milliárd forintos forgalomban. Rövid távú támasz 2920 forint közelében, a következő ellenállás 2 965 forintnál található.

Erősödött a forint kedd reggelre

Erősödött kedd reggelre a forint a főbb devizákkal szemben...

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.