A német közlekedési hatóság dízelmotorral szerelt kisbuszok visszahívására kötelezte a Daimlert, a Volkswagen-botrány nyomán indított vizsgálata végén. A Mercedes hárommillió járműve motorvezérlő szoftverét frissíti.
Idén lesz három éve annak, hogy kirobbant a dízelbotrány. Minden azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államokban kiderült: a Volkswagen olyan „okos” motorvezérlő programokat írt egyes dízel autóihoz, amelyek a mérések idején minimálisra csökkentették a károsanyag-kibocsátást. Vagyis valójában, a hétköznapi használat során a károsanyag-kibocsátás magasabb volt az ígértnél. A konkrét ügyben közel félmillió kocsinál gyanítottak trükkös szoftvert, de összesen 11 millió VW-t érintett az eset, amelyben bírósági eljárás van folyamatban.
Igaz már akkor sejteni lehetett, hogy a VW bár nem ártatlan, nem is az egyetlen szereplője a partinak, csak akkor valamiért ő került a figyelem középpontjába. Nem véletlen, hogy azóta több gyártónál is felmerült a gyanú, hogy hasonlóan trükközhetnek, most éppen a Mercedes került a figyelem középponjátba.
A német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) – amely a VW dízelbotránya miatt indított vizsgálatot a Daimlernél – több ezer gázolajos motorral szerelt kisbusz visszahívására kötelezte a társaságot. A cégcsoport azonnal közleményben reagált, s jelezte: a KBA döntése szerint az 1,6 literes, Euro 6-os dízelmotorral szerelt Vito modelleket kell visszahívnia, mert a hatóság jogszabályi értelmezése szerint a jármű motorvezérlésének programozása egyes funkciókban nem felel meg a vonatkozó előírásoknak. A gyártó sietett leszögezni: szerinte az érintett funkcióknak nincs szerepük – a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást mérő – úgyenevezett NEDC tesztciklus idején. Ezzel együtt – írták közleményükben – mindenben együttműködnek a hatósággal, az érintett járműveknél frissítik a szofvert, és készek bíróság előtt bebizonyítani igazukat.
De azért figyelemre méltó, hogy a cég közölte azt is: az érintett Vito-modellekkel együtt összesen hárommillió Mercedesnél frissítik a motorvezérlő szoftvert a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. „Az ügyfelek értesítést kapnak, amint a frissítés elérhető. A szoftverfrissítés természetesen ingyenes.” – írták.