A nyaralóhajózási programban húsz hajót vásárolt a Mahart Zrt. nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárásban a francia Nicols cégtől, az első hajót a februári Utazás kiállításon bemutatják – jelentette be Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos Budapesten, sajtótájékoztatón.
Elmondta: a húsz lakóhajó beszerzésére 1,6 milliárd forint állt rendelkezésre, ezzel szemben a Mahart 1,51 milliárd forintért tudta megvásárolni a hajókat a listaárban szereplő ajánlatnál korszerűbb felszereléssel.
Hozzátette: az első tíz hajó 2019-ben, a következő tíz 2020-ban érkezik Magyarországra.
A hajóbeszerzés mellett a Mahart tendert írt ki a nyaralóhajózáshoz szükséges kikötői infrastruktúra kiépítésére is, így várhatóan próbaüzemben 2019 nyarán már igénybe lehet venni a nyaralóhajókat a Felső-Tisza és a Bodrog környékén. Az éles üzem 2020 nyarán indul, a későbbiekben pedig bővítik az útvonalhálózatot – mondta a kormánybiztos.
A hajók megvásárlásával a magyar nyaralóhajózási turizmus bekapcsolódik a hajógyártással, bérbeadással foglalkozó Nicols cég nemzetközi víziturizmus hálózatába.
A kormánybiztos ismertette, hogy kezdetben a Felső-Tisza és a Bodrog környékén építik ki az infrastruktúrát, Kiskörén és Tokajban báziskitötőt létesítenek, és további húsz kikötőt terveznek a Tisza mentén. Hozzátette: a nyaralóhajózási turizmus hatással lesz a térség fejlődésére is.
Sztilkovics Szávó, a Mahart vezérigazgatója beszámolt arról, hogy január 23-áig várják a pályázatokat a kiskörei báziskikötő és 11 kisebb kikötő építésére kiírt tenderre. A hajókra és a kivitelezésre 2019-ben 3 milliárd forintot, 2020-ban 1 milliárd forintot terveznek.
Alain Mousset, a Nicols céget is tulajdonló Nadia-csoport vezérigazgatója kiemelte, hogy a nemzetközi utazásszervező hálózatuk a magyar kínálattal bővül, a magyar nyaralóhajózási turisztikai úti cél iránt jelentős érdeklődésre számítanak.
Baráth Gergely, a nyaralóhajózási program vezetője elmondta, hogy a Felső-Tisza és a Bodrog környéki hajózási útvonal a Natura 2000 környezetvédelmi területeket érinti, ellentétben a Nyugat-Európában kiépített csatorna útvonallal. Közölte: arra számítanak, hogy a hajók beszerzése optimista számítások szerint 7-8 éven belül megtérül.
Hozzátette: a nyaralóhajók vezetéséhez külföldön nincs szükség jogosítványra, Magyarországon az illetékes tárca dolgozik azon, hogy megteremtsék a jogszabályi feltételeket a használatukhoz.
A nyaralóhajózási programot a kormány 2017 decemberében indította, 2020-ig tartó 4,6 milliárd forintos kerettel, amelyből húsz kikötő épül és húsz nyaralóhajót szereznek be.