Az autóipar termelésének jelentős csökkenése lefelé húzza a német gazdaságot, és az ágazat strukturális változása kedvezőtlenül hat a munkaerőpiacra – figyelmeztetett a müncheni ifo gazdaságkutató intézet jelentésében.
A müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézete (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) becslése szerint az autóipar gyenge teljesítménye 0,75 százalékpontot vehetett el a hazai össztermék (GDP) növekedésének üteméből 2019-ben.
Tavaly január óta szezonális kiigazítással számolva az autóiparban foglalkoztatottak száma 1,3 százalékkal csökkent, jóval erősebb mértékben a feldolgozóipar egészében mért 0,2 százalékos visszaesésnél.
Ráadásul egy decemberi felmérés adatai szerint az autóipari vállalatoknak már a 14 százaléka vezetett be rövidített munkaidős foglalkoztatást, ami duplája az egyéb iparágakban működő cégek 7 százalékos átlagának. Az idei év első negyedében az autóipari vállalatok 19 százaléka tervezi rövidített munkaidő alkalmazását, míg a többi iparágban 15 százalékra rúg ez az arány.
“Érdekes, hogy ezzel egyidejűleg, 2019-ben nőtt a német autók iránti kereslet” – mondta Timo Wollmershäuser, az ifo konjunktúrakutatója, aki mindezt azzal magyarázta, hogy a kereslet egy részét importból elégítették ki.
A németországi autógyárakban tavaly 8,9 százalékkal csökkent a termelés, az előző évben pedig 9,3 százalékkal. A német márkák gyártói a hazai helyett a külföldi termelést futtatták fel, tavaly 2,0 százalékkal, 2018-ban pedig 7,5 százalékkal növelték a gyártást külföldön. Tavaly január-szeptemberben éves összevetésben 16 százalékkal nőtt az Európai Unióból Németországba behozott személyautók száma.
Wollmershäuser szerint ennek egyik lehetséges oka az, hogy a német autógyártók egyre több hazai üzemet állítanak át elektromos járművek gyártására. Az átmeneti időszak alatt a Németországban gyártott új személyautók száma csökken, mivel az eddig ezekben az üzemekben gyártott, hagyományos motorokkal felszerelt autókat más európai országokban állítják elő.
Németországban tavaly 3,6 millió új személyautót állítottak forgalomba, ami 171 ezer 500-zal, 5 százalékkal haladja meg az előző évit. A külföldieknél népszerűbbek voltak a német márkák, ezekből 5,1 százalékkal, külföldiekből pedig 4,8 százalékkal adtak el többet 2019-ben mint az előző évben.