Kezdőlap Tech Így manipulálhatja a döntéseinket az AI

Így manipulálhatja a döntéseinket az AI

Fotók: Pixabay

A mesterséges intelligencia és a robotok már most is nélkülözhetetlenek az online hirdetések világában, és a jövőben további lehetőségeket és fejlődést hoznak majd az iparág számára.

Noha érdemes az új fejlesztéseket figyelni, mint a hangalapú keresés elterjedése és a kiterjesztett valóság (AR), a szakember azonban arra figyelmeztet, hogy az érzelmi döntéshozatalt manipuláló AI által generált hirdetésekkel érdemes kritikusnak lennünk.

Ahogy a digitális tér folyamatosan fejlődik és változik, az üzleti szektor is arra törekszik, hogy lépést tartson a versenytársaival és a változó piaci igényekkel. Az AI és robotok bevezetése az online marketingbe meghatározó tényezővé vált.

„Az AI képességei felülmúlják az emberi teljesítményt adataink elemzésében és az ügyfélszolgálat területén is. Képes ugyanis gyorsan és pontosan feldolgozni a hatalmas adatmennyiségeket, amelyeket az online platformok generálnak. Ennek eredményeként a hirdetők és a marketingesek sokkal hatékonyabban tudják elérni a célközönségüket, alkalmazásával előnyt tudunk kovácsolni a célzott hirdetések kialakításában és optimalizálásában is” – fejtette ki Berta Gergő, a Maximum Business Web és Marketing Ügynökség vezetője.

A szakember azt is hozzátette, hogy az algoritmusok és gépi tanulás segítségével az AI képes megjósolni, hogy melyik hirdetési stratégia fogja a legjobban elérni a célközönséget, és melyik fogja a legnagyobb konverziót eredményezni. Ez lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy pénzüket hatékonyabban költsék el hirdetéseikre. Az AI emellett a chatbotok és az automatizált ügyfélszolgálat terén is forradalmat hozott.

Terjed a hangalapú keresés és a kiterjesztett valóság

Az utóbbi időben egyre elterjedtebb trend a hangalapú keresés terjedése. A hangvezérelt asszisztensek, mint például az Amazon Alexa és a Google Home egyre népszerűbbek, ezáltal szinte elengedhetetlenné válik a tartalmak és hirdetések optimalizálása a hangalapú keresésekhez.

„Ehhez új megközelítésekre van szükség a SEO területén és kulcsszavak célzásában is. Előtérbe kerül az olyan tartalmak létrehozása is, amelyek könnyen érthetők és hangvezérlésen keresztül is elérhetők” – tette hozzá Berta Gergő.

A szakember egy másik területre is felhívta a figyelmet, ahol az AI nagy hatást gyakorolhat, ez pedig a kiterjesztett valóság (AR).

„Az AR technológia már most is alkalmazható reklám- és marketingkampányokban, például virtuális próbafülkék vagy bútorok otthoni elhelyezésének megjelenítésére. Ahogy az AI tovább fejlődik, várhatóan az AR-élmények még személyre szabottabbá és interaktívabbá válnak, új lehetőségeket kínálva a vállalatok számára az ügyfelekkel való kapcsolattartásban” – magyarázta Berta Gergő.

Manipulálni is tudnak minket

Az AI és robotok által vezérelt hirdetések képesek mélyrehatóan megvizsgálni és értelmezni a felhasználók viselkedését és preferenciáit az interneten, aminek köszönhetően a hirdetések egyre inkább személyre szabottá válnak, és pontosan célozzák a potenciális vásárlókat. Ennek az eredménye az, hogy a hirdetés sokkal hatékonyabb, a felhasználó magára ismer bennük.

„Az egyik módja a manipulációnak az, hogy az AI és robotok a felhasználók érzelmi reakcióit célozzák meg. Az AI ugyanis képes érzelmeket elemző algoritmusokat használni ahhoz, hogy olyan hirdetéseket jelenítsenek meg, amelyek valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki, legyen az boldogság, nosztalgia vagy éppen félelem. Ez a módszer arra épül, hogy az érzelmek erős hatással vannak a döntéshozatalra, és könnyen befolyásolhatják a vásárlási vagy cselekvési szokásainkat. Olyan tartalmakat lehet vele generálni, amelyek a felhasználók meglévő nézeteivel összhangban vannak” – mutatott rá a szakember.

Ez azt jelenti, hogyha valaki például politikai vagy társadalmi nézeteiben már elkötelezett, az AI hirdetések olyan tartalmakat jeleníthet meg előtte, amelyek megerősítik ezeket a nézeteket. Ez hozzájárulhat a felhasználók megerősítéséhez az adott hiedelmeikben és elkötelezettségükben, és így manipulatív hatást fejthet ki.

„Érdemes tisztában lenni vele, hogy az AI és a robotok manipulatív hatása nem mindig „rosszindulatú”. Például a célzott hirdetések segíthetnek a felhasználóknak olyan termékeket és szolgáltatásokat felfedezni, amelyek valóban relevánsak számukra. Ugyanakkor fontos tudatában lenni annak is, hogy az AI és a robotok képesek az érzelmekre és a nézetekre gyakorolt befolyásolást kihasználni, és ezért kritikusnak kell lennünk a hirdetésekkel és tartalmakkal szemben, valamint tudatosan kell értékelni azokat” – zárta a gondolatmenetet Berta Gergő.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Elindult a Digitális Állampolgár weboldal

A Digitális Állampolgárság Program újabb mérföldkőhöz érkezett: a korábban bevezetett és már több mint kétmillió felhasználó által letöltött mobilalkalmazás után mostantól elérhető a Digitális Állampolgár weboldal is

Júniusban országosan 1,3 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja

Júniusban országosan 1,3, Budapesten 1,4 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja az előző hónaphoz képest, éves összevetésben pedig országosan 7,3, a fővárosban 6,7 százalékos növekedést tapasztaltak.

Tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése

Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős növekedést mutat a visszaváltott italcsomagolások aránya, idén több hónapban már a 90 százalékos arányt is meghaladta, ami nemcsak a környezetre gyakorol kedvező hatást, hanem lehetővé teszi az értékes nyersanyagok hatékony újrahasznosítását is.

Társadalmi egyeztetésre bocsátották az Otthon Start hitel részletszabályait

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta a 3 százalékos otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletet.
Hirdetés

Hírek

Júniusban országosan 1,3 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja

Júniusban országosan 1,3, Budapesten 1,4 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja az előző hónaphoz képest, éves összevetésben pedig országosan 7,3, a fővárosban 6,7 százalékos növekedést tapasztaltak.

Tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése

Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős növekedést mutat a visszaváltott italcsomagolások aránya, idén több hónapban már a 90 százalékos arányt is meghaladta, ami nemcsak a környezetre gyakorol kedvező hatást, hanem lehetővé teszi az értékes nyersanyagok hatékony újrahasznosítását is.

Társadalmi egyeztetésre bocsátották az Otthon Start hitel részletszabályait

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta a 3 százalékos otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletet.

Súlyos károk az észak-kelet-magyarországi állami erdőkben

Nagyon komoly károkat szenvedtek a július 7-8-i viharos időjárás következtében a NYÍRERDŐ Zrt. által kezelt állami erdőterületek. A helyenként akár 100-130 km/h sebességű szélviharok és az ennél is erősebb széllökések az erdőállományokban széldöntést és széltörést is okoztak.

Kijöttek az Otthon Start lakáshitel részletei

Megjelent hétfőn este a kormany.hu oldalon az Otthon Start hitelprogram jogszabálytervezete. Az alapfeltételek nem változtak: az állam 50 millió forintos, legfeljebb 3 százalékos, fix kamatozású kölcsönt biztosít legfeljebb 25 évre, de számos, eddig nyitott kérdésre ad választ a tervezet.

Fordulóponthoz érkezett az oktatás az MI hatására

Olyan átalakulás zajlik napjainkban az oktatás területén, amelyre a történelemben számos példát találunk. Ugyanakkor vannak olyan generációk, akik korábban nem élhettek át hasonlót a saját életükben, így elsőre ez a gyors változás akár ijesztőnek is tűnhetett.

Megugrott a Ryanair negyedéves nyeresége

A Ryanair Holdings hétfőn arról jelentett, hogy a nyeresége több mint kétszeresére nőtt a június végén lezárult pénzügyi első negyedévében.

A tervezettnél korábban visszatér a Wizz Air izraeli járata

Szeptember 15. helyett már augusztus 8-tól újra repül a Wizz Air Budapest és Tel-Aviv között, hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekedik majd.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.