Itália sosem látott népegészségügyi és gazdasági krízisben van. A nagy múltú csokoládégyártó, a Venchi elnöke mégis optimista. A kínai piacra és a találékonyságra épít Daniele Ferrero.
Kína a megmentő
„A kínai vásárlóknak köszönhetően élünk. Az olaszokkal a járvány végégig nem számolhatunk” – mondja a nagy múltú torinói csokoládégyár, a Venchi vezetője. „A sanghaji üzletünk előtt sorban állnak a vevők” – számol be a vezető olasz napilap, a Corriere della Sera újságírójának a legjobb minőségre és a legmagasabb árkategóriára specializálódott csoki- és fagylaltgyárat vezetője, Daniele Ferrero.
Úgy tűnik, a sosem látott gazdasági válságot hozó vírust éppen annak kiindulópontján, Kínában sikerül először orvosilag és ökonómiailag is legyőzni. Ferrero a kínai stratégiát dicséri:
„Nem vártak túl sokáig, 5-6 hét után, amint a megbetegedések száma valamelyest csökkent, beindították a mindennapi életet, a kereskedők kinyitották az üzleteket, a gyárak termelésbe fogtak, és ami legfontosabb, fogyasztani kezdtek az emberek.”
Szerinte már Olaszországban is a gazdaság újraindításának módján és idején kellene gondolkozni és ennek „mindenképpen húsvét előtt meg kellene megtörténnie”.
Az 1878-ban alapított Venchi bonbonjaival, más csokikülönlegességeivel és fagylaltjaival nem csak delikát üzletekben, éttermekben és fagylaltozókban van jelen. A világ 70 országában 120 saját üzlettel is rendelkezik. Közel ezer dolgozója tavaly 9 százalékos növekedés mellett 1 milliárd eurós forgalomról gondoskodott. Ennek 65 százaléka Itáliában realizálódott. Ott most minden vendéglátóipari egység zárva. A repülőterek és nagy pályaudvarok, ahol szintén jól fogynak a termékeik, alig üzemelnek az éttermek és a boltok.
Túlélésük záloga, hogy 2012.óta jelen vannak a kínai piacon. A korona-vírus kiindulópontján, Vuhanban idén júniusban tervezték az üzletük megnyitását. Szerencséjükre előre hozták tavaly decemberre, így nem estek el a Kínában is egyre fontosabbá váló karácsonyi üzlettől. A kínai fogyasztók 2019-ben a bevétel 18 százalékáról gondoskodtak, ezzel a második legfontosabb piaccá léptek elő. Idén sokkal nagyobb lesz az arányuk. Ennek tudatában 2020 végégig újabb 36 üzlet megnyitását tervezik Kínában. 2019. elején 24, az év végén már 30 boltjuk volt a világ legnépesebb országában, 2020 végére 66 lehet.
Fegyelmezett társadalom – Mentalitásbeli különbségek
Ferrero fontosnak tartja elmondani, hogy a gazdasági élet újraindításhoz nem elég a politikai döntés és a gazdasági szereplők szándéka. A fogyasztók nélkül semmi sem megy. „Kínában amikor a kormány azt mondta az embereknek, hogy ’Maradjatok otthon, veszély van!’, mindenki követte a felhívást, de ugyan így tettek, amikor azt kommunikálta a vezetés, hogy ’A veszély csökkent, menjetek ismét az utcára, vásároljatok!’.” Ferrero attól tart, hogy ami egy diktatúrában, egy fegyelmezett társadalommal működött, az a ‘demokratikus európai országokban’ nagyon nehezen megy.
Indítsuk újra az életet!
A Venchi olaszországi gyárában, Castelletto Sturában, Torino közelében az alkalmazottak 70 százaléka fizetés nélküli szabadságon van, turnus szerinti váltásban 30 százalék dolgozik. A cégvezető büszke arra, hogy senkit sem bocsátottak el. „Mindezt abban a reményben, hogy a fontos húsvéti üzlet legalább részben nem esik ki.” Abban azonban biztos, hogy az év elején tervezett 115 milliós ünnepi bevételtől távol lesznek. Ennek ellenére biztosított az idei évben fejlesztésre szánt 5 millió euró, amelynek nagy részéből új üzleteket nyitnak. „A kínai kollégák az epidémia legsötétebb időszakában is gőzerővel dolgoztak ezen.” Ferrero szerint ez is mutatja, hogy ott mindenki tisztában volt azzal, hogy az élet teljes leállítás nem segítene a vírus elleni közdelembe, viszont katasztrofális, évekig tartó hatással lenne a gazdaságra. Kínai üzleteiket a január 23-ai bezárás után két héttel, február közepén elkezdték fokozatosa újra nyitni, az utolsó, a pekingi március 14-én tárta ki ismét a kapuit. „Azon a héten már elértük a szokásos forgalom 70 százalékát!”
Csak másokért aggódik
Daniele Ferrero elsősorban az olasz kisvállalkozókért aggódik. 45 saját üzletük is Itáliában van, de 6 millió vásárlóhoz delikáteszeken, elegáns éttermeken és bárokon keresztül jutnak el a termékeik. „Most mind zárva vannak. Sokuk nem tőkeerős. Félek, hogy a kicsik, akinek a bevétele évi 1 millió euró alatt van az állami segítség ellenére sem fogják túlélni a krízist. Csődjükkel több millió munkahely megy veszendőbe.”
Saját cége jövője miatt nem aggódik: „Még, ha Itáliában csak júniusban nyithatnak is ki az üzletek, a cégünknél nem áll meg az élet.” Március elején a járvány ellenére új boltot nyitottak Japánban, ezt júniusban egy jakartai, majd a nyár végén két New York-i avatás követi.
A cégvezető szerint a kreativitás a legválságosabb időkben is sikert hoz. „A csokitojásaink nagy részét valószínűleg nem fogjuk tudni eladni. De kesergés helyett új, extra magas kakaótartalmú csokifagyit kísérleteztünk ki, amely a megszokottnál sokkal tovább őrzi meg a minőségét” – mondja büszkén, majd végszóként hozzáteszi: „A korona sosem látott válságba taszítja a gazdaságot, de aki találékony, nyertesként fognak kijönni belőle”.