Kezdőlap Autó Vált az Audi. A környezet nyer, a munkavállalók veszítenek - Győrben is
No menu items!

Vált az Audi. A környezet nyer, a munkavállalók veszítenek – Győrben is

Az Audi klímasemlegessé akarja tenni az autóit és a gyártást is. A következmények érzékenyen fogják érinteni a dolgozókat. A menedzsment átképzést ígér – hangzott el a müncheni IAA mobilitási vásár pódiumbeszélgetésén is. Sok munkahely mégis veszélyben van. A Győrben dolgozók helyzete különösen bizonytalan. Petrus Szabolcs összefoglalója

Szigorú előírások, előre menekülő gyártók

Az EU lavinát indított el, amikor gyakorlatilag a benzines és dízel autók értékesítési tilalmával felérően szigorú károsanyag kibocsátási határértékeket szabott meg. A gyártók többsége, így az Audi is előre menekül. A VW ingolstadti központú leányvállalata a brüsszeli határidőnél hamarabb, már 2033-ban befejezné a benzines és dízel autók értékesítését Európában.

Markus Duesmann az üzemi tanácsoknak és a felső vezetőknek is bejelentette, hogy 2026-tól nem mutat be új benzin- vagy dízelmotoros modelleket

„Az olaj ideje lejárt. Tisztában vagyunk az ennek következtében minket terhelő társadalmi felelősséggel” – mondta Markus Duesmann, az Audi elnöke a világ legnagyobb mobilitási kiállítása, a müncheni IAA egyik pódiumbeszélgetésén. „Egy modellt átlagosan 5 évig fejlesztünk, majd 7 éven keresztül gyártunk. Így jön ki a 2033” – indokolta a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) kérdésére, miért megalapozott a céldátuma.

A dolgozók áldozatokat hoztak, hoznak és hozni fognak

A beszélgetésen részt vett az Audi dolgozók érdekképviseleti vezetője, Sabine Maaßen is. Elsősorban arra hívta fel a figyelmet, a koncepcióváltás komoly kihívás a munkavállalóknak: „A legtöbb munkafolyamat gyökeresen át fog alakulni.” Hozzátette, hogy változásokból az elmúlt években sem volt hiány.

A hat évvel ezelőtt kirobbant ’dízelbotrány’ után számos gyártási folyamatot átalakítottak, kicserélődött a felsővezetők többsége, valamint a középvezetők jó része is, és az új menedzsment több lépcsőben csökkentette a kiadásokat. Ennek elősorban a 9.500 dolgozó lett a kárvallottja, akiknek a 61.000 németországi audis közül megszűnt az állásuk. Az álláshelyek most biztonságban vannak. Legalábbis 2029-ig, ameddig a vezetés és a szakszervezetek továbbfoglalkoztatási megállapodása szól.

Győrben elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés?!

Sabine Maaßen: Már elkezdődtek az átképzési programok

A változások azokat az üzemeket fogják a legérzékenyebben érinteni, ahol nagyrészt, vagy kizárólag hagyományos modellek, és belsőégésű motorok gördülnek le a futószalagokról. Ezek közül Európában Győr a legnagyobb, ahol 3.000 embert foglalkoztat az Audi, kétharmadukat a gyártásban. Bizonytalan a benzin- és dízelmotorokat fejlesztő 300 fejlesztőmérnök állása is az összesen 500 közül.

„Már elkezdődtek az átképzési programok, amelyeknek köszönhetően rendelkezésre fog állni a szakképzett munkaerő, hogy az Európában a legtöbb hagyományos autót gyártó győri gyárunkból a legjelentősebb e-autó építő bázisunk legyen” – igyekezett eloszlatni a dolgozói félelmeket Maaßen. Szavai hitelességét növelte, hogy elismerte: „Az elektromotorok gyártása egyszerűbb, ezért valószínűleg elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés.”

Duesmann optimistább: „Ha az értékesítések továbbra is a jelenlegi ütemben nőnek, akkor szükségünk lesz minden jelenlegi dolgozónkra, még, ha az autók a jövőben kevesebb munkaóra alatt is fognak elkészülni.”

A képet árnyalja, hogy azok, aki most a hagyományos motorok összeszerelésében vesznek részt, egy egyszerű átképzés után nem alkalmazhatók az e-autók gyártásában. Utóbbiban sokkal nagyobb a magasabban kvalifikáltak részaránya: szoftverfejlesztők, vegyészek és akkumulátorszakértők. Ez is nehezíti a többségében a termelésben dolgozó győri audisok helyzetét.

Györben, a Covid válság utáni újraindításkor a járműszereldében maszkban folytatták a munkát. Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Amikor a Süddeutsche Zeitung (SZ) újságírója a dolgozói érdekképviseletet vezető Maaßentól konkrét átképzési példákra volt kíváncsi, kiderült, hogy még csak egy pilotprojekt fut: a második legnagyobb németországi üzemben, Neckarsulmban 12 (!) dolgozót képeztek át a ’digitalizáció a gyártásban és a logisztikában’ elnevezésű program keretében.

Sok beszállítónál a lét a tét

A beszállítóknál, akik között számos magyar is van, még nagyobb a félelem az e-autók terjedése miatt. A Német Autóipari Gyártók Szövetségének (VDA) becslése szerint 2030-ig Németországban 200 ezer álláshely szűnhet meg elsősorban a gazdaság gerincét adó közepes méretű autóipari vállalkozásoknál.

Hasonló eredményre jutott a jónevű gazdaságkutató, a müncheni ifo Institut is. Elemzésükben olvasható a legnagyobb német autóipari beszállító, a Bosch részben már tapasztalatokon alapuló megállapítása, mi szerint az e-autó tartozékok gyártásához a hagyományos alkatrészeknél megszokott munkaórák mindössze 10 százalékára van szükség!

„A helyzet ennél is bonyolultabb. A beszállító profilja a döntő” – árnyalta a képet Münchenben az Audi vezetője, Duesmann. Például az üzemanyag befecskendező szivattyúkra specializálódott vállalkozások teljesen megrendelés nélkül maradhatnak, míg az akku alkatrészeket gyártók piaci robbanás előtt állnak. „Amennyire tudjuk, támogatjuk a beszállítóinkat a profilváltásban. Egy hajóban evezünk, ők is az autóipar részei.”

Egész régiók vannak veszélyben

A munkavállalói érdekképviseletet vezető Maaßen a regionális eltérésekre hívta fel a figyelmet. Tapasztalatból beszél, mert korábban szakszervezeti vezetőként a legnagyobb német acélgyártónál, a ThyssenKruppnál élte meg, mit jelentett az acélipar lejtmenete a Ruhrvidéknek. „Szoros kapcsolatban állunk a helyi politikusokkal. Mindenekelőtt Ingolstadt és Neckarsulm vezetésével.” Az Audi központjának és legnagyobb gyárának, valamint a második legnagyobb németországi üzemnek otthont adó városokban az Audinak legnagyobb munkaadóként az egész gazdaságra jelentős kihatása van. A szintén ezer szállal az Audihoz kötődő Győrről ebben az összefüggésben nem tettek említést.

A vezér optimista

„A prémium márkán eladása világszerte dinamikusan nő. Így növekedésen keresztül biztosíthatjuk a munkahelyeket” – tekintett optimistán a jövőbe Duesmann, aki a jelenlegi 1,7 millióról 2030-ra 3 millióra akarja emelni az eladásokat. Ebben a német piacnak is szerepet szán: „Németország az autósok országa, ahol csak a lakosság töredéke él nagyvárosok központjaiban, ahol lemondhat a saját kocsiról.”

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az előző év azonos időszakához mérten 1,0 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 2,0 százalékkal bővült az ipari termelés

Az ipari termelés júliusi részletes adatait szeptember 12-én közli második becslése alapján a KSH.

Hankó Balázs elindította a Magyar Kultúra Nagykövetei programot

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter bejelentette a Magyar Kultúra Nagykövetei program elindítását a Zeneakadémia 150 jubileumi eseménysorozatról rendezett pénteki sajtótájékoztatón Budapesten.

Fővárosi kormányhivatal: postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz

Postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból

A kockázatkezelés világa sokszor hasonlít egy sakkjátszmához: a sikerhez előrelátás, türelem és a megfelelő időben meghozott, számított döntések kellenek. Az elmúlt másfél évtizedben e terület a banki működés egyik alappillére lett, és ebben a Morgan Stanley budapesti irodája globális szinten is kulcsszerepet játszik. A Polgár Judit Világsakkfesztiválját hatodik éve támogató Morgan Stanley budapesti irodájának új vezetője, Mayer Dániel – aki a kockázatkezelési részleg éléről érkezik a posztra – öt példán keresztül mutatja be a két terület közötti párhuzamokat.
Hirdetés

Hírek

Vállalati innovációs pályázatok indulnak 182 milliárd forint értékben a GINOP Pluszban

A második alprogramban az elérhető támogatás mértéke már 600 millió forinttól 1,2 milliárd forintig terjedhet.

Az előző év azonos időszakához mérten 1,0 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 2,0 százalékkal bővült az ipari termelés

Az ipari termelés júliusi részletes adatait szeptember 12-én közli második becslése alapján a KSH.

Hankó Balázs elindította a Magyar Kultúra Nagykövetei programot

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter bejelentette a Magyar Kultúra Nagykövetei program elindítását a Zeneakadémia 150 jubileumi eseménysorozatról rendezett pénteki sajtótájékoztatón Budapesten.

Fővárosi kormányhivatal: postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz

Postai úton és hivatali kapun keresztül javasolt a kérelmek benyújtása a budapesti földhivatalhoz.

Csökkent a K&H Bank adózás utáni nyeresége az első fél évben

A K&H Bank adózás utáni nyeresége 50,2 milliárd forintra csökkent az első fél évben az egy évvel korábbi 66,9 milliárd forint után, a pénzintézet eredményét 31 milliárd forinttal rontották az időszakban elszámolt kormányzati intézkedések.

Varga Mihály: a jegybank a bizonytalan világgazdasági környezetben is őrzi a stabilitást

A külső körülmények szükségessé teszik azt a stabilitásorientált monetáris politikát, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytat.

Egyre nagyobb a kereslet külföldön a kiváló minőségű magyar bárányhúsra

A juhtartás a legfenntarthatóbb állattenyésztési ágazatok közé tartozik, a szektor stabilitását a jelentős mértékű export biztosítja, ugyanis a magyar juh- és bárányhús egyre ismertebb és keresettebb a nemzetközi piacon. Fontos, hogy a fogyasztók a hazai bárányhús vásárlásával nem csupán egészséges és kiváló minőségű fehérjeforráshoz juthatnak, de a magyar állattartókat is segíthetik – jelentette ki Tarpataki Tamás a Juh- és bárányhúsfogyasztást népszerűsítő spanyol–magyar nyitórendezvényen, Budapesten.

Júliusban valósággal felrobbant a személyi hitelek piaca

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, július hónapra vonatkozó adatai. A jegybanki adatsorok alapján elmondható, hogy a személyi hitelek piaca rekordot döntött, miközben a lakáshitelek és a szabad felhasználású jelzáloghitelek terén minimális visszaesést hozott a július. A személyi hitelekhez hasonlóan a babaváró és a munkáshitel esetében is nőni tudott a kihelyezés, igaz, jóval szerényebb mértékben, mint a személyi hiteleknél. A júliusi hónap lendületes voltát az is mutatja, hogy az új kihelyezések mértéke a személyi hitelek és a jelzáloghitelek piacán is meghaladta a szezonálisan kiigazított adatokat.
Hirdetés

Gazdaság

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.