Kezdőlap Autó Már nem csak használt autóra futja
No menu items!

Már nem csak használt autóra futja

A devizahitelek jórészének kifutása mellett az alacsony kamatkörnyezet és a növekvő jövedelmek is jót tesznek az új autópiacnak, ami idén már jelentős növekedést produkál – véli Erdélyi Péter Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke.

– Az autós piac ugyan még nem szárnyal, de az új autók értékesítése kezdi megközelíteni a magyar piacnak megfelelő mértéket. Olyan 140 000 körüli, vagy kicsit afölötti darabszámot prognosztizálunk idénre – értékel az MGE elnöke.

Eredélyi Péter

– Ennek a pozitív tendenciának több oka van. Az egyik, hogy sokan úgy látják, az alacsony banki kamatok mellett nem biztos, hogy érdemes megtakarítani. Lehet, hogy érdemesebb tartós fogyasztási cikkbe tenni a pénzt és elkerülni az árfolyam-változásból adódó esetleges áremelkedéseket. A másik, hogy mára többségében kifutottak a deviza alapú forint hitelek, és aki képes volt azt kifizetni, végre megszabadult az adósságától. Viszont ott van a hitelmegkötés pillanatától számítva a tízen éves autója, amit lehet, hogy le akar cserélni, és most nagyon kedvező és forintalapú hiteleket tud felvenni ehhez.A harmadik oknak pedig azt gondolom, hogy miután Magyarországon ma munkaerőhiány van nagyon sok szakmában, azok, akiknek munkahelyük és tisztességes jövedelmük van – és akik, ha úgy adódik másik munkahelyet is könnyebben találnak -, magabiztosabban merik hosszabb távon elkötelezni magukat és így jobban tudják a vállalni banki hiteltörlesztést.

– Az az új autók hány százaléka finanszírozott?

– A céges flották esetében szinten minden autó valamilyen formában finanszírozott, rendkívül kevés a készpénzes vásárlás. A piacra most visszatért magánszereplők növekvő része is igényli a finanszírozást, az új konstrukciók pedig jó lehetőséget teremtenek a vásárláshoz. Probléma inkább az, hogy sokan nem felelnek meg a hitelfelvételi feltételeknek.

– Már a 140 ezer új autó sem hangzik rosszul az elmúlt évek adataihoz képest. De mit jelent ez az egykori csúcsévhez képest?

– 2003 és 2004, amikor 200 000 fölött volt az újonnan értékesített személyautók száma. Köszönhetően a magas forint kamatok mellett megjelenő rendkívül alacsony kamatozású deviza – elsősorban svájci frank – alapú forinthiteleknek, amelyek viszont a gazdasági válság idején elszabaduló árfolyamok miatt olyannyira megdrágultak, hogy az sokak számára már vállalhatatlan terheket jelentett. Ugyanakkor az is tény, hogy a 200 ezres szám a felfokozott vásárlási kedvnek volt köszönhető és nem is volt reális. A mostani 140 esetleg 160 ezer körüli új eladás az a mérték, ami egy ilyen gazdasági környezetben valószínűsíthető.

– Az új autót vásárlók hány százaléka a magánvásárló?

– Ma már ismét nagyjából az új autók közel felét teszik ki a magánvevők. És miközben a vállalati szféra főként a közép és felső kategóriát keresi, a magánszemélyeknél két külön tendencia figyelhető meg: az alsó középkategória mellett jelentősen megnövekedett az 8-15 milliós utcai terepjárók (SUV) száma.

– Mennyire tekinthető stabilnak ez a trend?

– Úgy gondolom, hogy a piac fokozatosan és lassuló ütemben fejlődik és a 2020-as évekre eléri a 180-200 ezer darabot.  Természetesen a jelentős átalakulási folyamatok befolyásolhatják ezeket az elképzeléseket mindkét irányban.

– Egy autó kiválasztásánál Ön most te mit tartana a legfontosabbnak?

– Azt nem szabad elfelejteni, hogy az ember érzelmi lény és a lehetőségei mellett eszerint kezeli az autót is. Kezdve azzal, hogy valami tetszik, vagy nem tetszik. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy a nagyjából azonos kategóriájú új autók a motorteljesítmény és a megbízhatóság szempontjából már jelentősen közelítenek egymáshoz. Ezért a fő kérdés az, hogy mit bír a pénztárcánk, mi fér be a garázsba, melyik márka az, amiben bízunk, amelyet megszerettünk, megszoktunk, hol van jó szervizkapcsolatunk, illetve milyen tapasztalatot szereztünk a jármű használata és javítása során. Tehát a döntésben nagyon sok tényező játszhat szerepet, de a végén biztos, hogy egy jelenős részben érzelmi döntés fog megszületni az anyagi lehetőségek figyelembe vétele mellett. Létezik a márkahűség, mint vásárlási tényező, valamint az akciók vonzása, mint lehetséges befolyásoló tényező.

– Ugyanakkor Önök gyakran emelik fel a szavukat a nyugatról behozott használt autók ellen. Féltik a piacot?

– Nem a nyugati használt autóimport ellen vagyunk, csak azt szeretnénk, hogy onnan a korszerűbb gépkocsik érkezzenek hozzánk. Azt nem szeretnénk, ha folytatódna, ami már sok-sok éve zajlik, hogy az idős műszakilag kevésbé megbízható, ellenőrizhetetlen állapotú, környezetszennyező és sok esetben a közlekedés biztonságát is veszélyeztető autók árasztják el Magyarországot.

– Az Önök értelmezésében hol kezdődik az idős autó?

– Az Euro 4-es besorolású autók kb. 10-14 évesek, és ezekkel egyidős a magyar autók átlagos kora. Ennél korszerűtlenebb autóknak nem kellene bejönniük. Jelenleg sajnos nem ez a helyzet. Ez azt jelenti, hogy a bejövő kocsik több mint 60 százaléka 12 évnél – akár jelentősen – idősebb, ami semmilyen szempontból, és hosszútávon sem a vevőnek, sem az államnak nem jó. Miközben az EU fejlettebb országaiban csökkenteni igyekszenek a kibocsátás értékét és akár állami támogatást is ajánlanak a korszerűtlenebb autók lecserélésére, addig ezek a lecserélt autók hozzánk kerülnek csak azért, mert alacsony áron és kedvező belföldi adózással lehet hozzájutni ezekhez. Mi azt gondoljuk, hogy ami egészségtelen máshol, az itt is az.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Panettone: a világsztár olasz karácsonyi kuglóf legendája és valósága

December ma már nemcsak Olaszországban a Panettone hónapja. Az...

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.
Hirdetés

Hírek

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.

Most a vevőnek áll a zászló

Novemberben az eladó lakóingatlanok iránti telefonos érdeklődések száma meghaladta a 260 ezret. Havi szinten 7 százalékos ez csökkenést jelent októberhez képest, éves összevetésben pedig 15 százalékos mérséklődést jelent a lakáspiac keresleti oldalán.

Advent Óbudán: indul a főváros egyik legkedvesebb karácsonyi vására

November 28. és december 23. között rendezik meg az Advent Óbudán 2025 karácsonyi vásárt, amely a Fő téren és a Szentlélek téren kínál ingyenes családi programokat, koncerteket, jégpályát és kézműves vásárt.

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert.

NAV: elindult a karácsonyi ellenőrzéssorozat

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

Az elképzelések szerint a légitársaság tíz új repülőgépet telepít Izraelbe és négyezer munkahelyet hoz létre. A döntés átformálhatja az izraeli légiközlekedési piacot.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.