Kezdő vállalkozóként hirtelen egy ismeretlen világba csöppenhet az ember, hiszen a vállalkozás megalapítása után több olyan – határidőhöz kötött – kötelezettsége és teendője van, amiket törvényi szabályozás alapján kell elvégezni. Ezért sok-sok bizonytalanságot jelenthet ez az időszak – cikkünkben azonban megmutatjuk, hogy mik a legfontosabb hivatalos teendők egy vállalkozás indításakor.
Miért elengedhetetlen a kötelezettségek betartása?
Ha például nem a megfelelő TEÁOR szám alatti tevékenységet vesszük fel, vagy KATA-sként megcsúszunk a tételes adó megfizetésével, akkor akár jelentős bírságra is számíthatunk. Így alaposan járjuk körbe a TEÁOR számok kérdését, továbbá azt is, hogy milyen indítási, majd havi kötelezettségeknek kell eleget tennünk. Bár az Adóhatóság sok esetben először csak figyelmeztet, de egy adótartozás, engedély nélküliség vagy téves számlázás kapcsán akár a vállalkozás felfüggesztését, pénzbírságot vagy akár felszámolást is kockáztatunk, kerüljük ezt el!
Milyen kötelezettségekkel rendelkezik egy induló vállalkozás?
NAV, KSH, Kamara, IPA hatálya alá történő bejelentkezés
Négy olyan teendő, melyet a bejegyzéstől számítva 8-15 napon belül kötelesek vagyunk megtenni. Ha megbíztunk könyvelőt, akkor természetesen ezeket szakszerűen elintézi helyettünk.
A társasági viszony – például Kft. esetében – létrejöttét, az adóregisztrációs bejelentőt és az egyéb szükséges dokumentumokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé kell hivatalosan eljuttatni.
A Központi Statisztikai Hivatal részére szintén adatszolgáltatást kell nyújtani. Emellett a székhely szerint illetékes önkormányzathoz be kell jelentkezni az iparűzési adó miatt, illetve ugyanígy kell tenni az illetékes Kereskedelmi és Iparkamara felé is – ekkor már az 5000 forint éves kamarai hozzájárulási díjat is meg kell fizetni.
Bankszámlanyitás
Míg például KATA-s egyéni vállalkozóként nincs szükség – előírás szerint – céges bankszámlanyitásra, addig egy Kft. esetében ez már kötelezettség. A Kft. ügyvezetője az alapítástól számított 8 napon belül nyithat céges számlát.
Egyéb szükséges engedélyek, bejelentések
Attól függően, hogy vállalkozásunk milyen TEÁOR szám szerinti tevékenységet végez, szükséges lehet egyéb bejelentéseket is megtennie, esetleg működési engedélyt beszereznie. Például egy meleg ételt készítő cégnek biztosan lesz ilyen kötelezettsége az ÁNTSZ felé.
Számlázó program, szükség esetén pénztárgép beszerzése
Erről természetesen a legkorábban kell gondoskodni, hiszen addig nem bonyolíthat pénzforgalmat a cég. Egy online számlázó programba történő regisztráció néhány kattintással kivitelezhető, de a NAV felé kötelesek vagyunk bejelenteni ezt, hiszen minden ott kiállított számlát a NAV felé adatszolgáltatásra kell továbbítani, ezt a rendszer pedig automatikusan meg is teszi.
A pénztárgép használatára kötelezetteknek szüksége lesz egy kódra szintén a NAV-tól, amellyel a pénztárgép regisztrációját tudják majd intézni. Ilyen vállalkozások esetében ma már gondoskodni kell az elektronikus fizetés lehetőségének a biztosításáról is!
Hogyan biztosítható be minden elintéznivaló teljesítése?
Ha egy vállalkozásokkal napi szinten foglalkozó szakember támogat minket, akkor nem nyúlhatunk mellé – ez az ember pedig nem más mint a könyvelő! A számlázó programban olvasási jogot kaphat, a cégkapuhoz pedig hozzáférést, így ráruházhatjuk a hivatalos teendők ügyintézését. Figyelmeztet, ha valamilyen dokumentumot be kell adni, levelez az Adóhatósággal, illetve jelzi, ha be kell fizetni valamit, felveszi az új tevékenységi kört, és a TEÁOR számok közül garantáltan a vállalkozáshoz illőt választ, és persze az adózási teendőkben is segítő kezet nyújt.
Kezdő vállalkozóként bizonytalanok lehetünk, hogy milyen kötelezettségeink vannak, ezért fontos, hogy legyen mellettünk egy olyan támogató, aki tisztán lát ebben – a legtöbb esetben ezt a szerepet egy tapasztalt könyvelő tölti be. Fontos, hogy cégünk átlátható és tiszta működésű legyen a későbbi, kellemetlen büntetések elkerülése miatt, ezért mindenképp tartsuk be a fent említett törvényileg előírt lépéseket!