Nagy-Britanniában az eddig tervezettnél öt évvel korábban, 2035-ben megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését – közölte a brit kormány.
London 2017 közepén bejelentette, hogy egy szélesebb körű, összesen 3 milliárd font (csaknem 1200 milliárd forint) költségvetéssel előirányzott több évtizedes környezetvédelmi program keretében 2040-től már csak elektromos és hibridüzemű autók, illetve kisteherautók kerülhetnek forgalomba Nagy-Britanniában.
Boris Johnson brit miniszterelnök azonban az ENSZ novemberre Glasgowba összehívott 26. nemzetközi klímakonferenciájának (COP 26) londoni előkészítő rendezvényén – a természetfilmjeiről és környezetvédelmi ismeretterjesztő tevékenységéről világhírű Sir David Attenborough és a társrendező Olaszország miniszterelnöke, Giuseppe Conte társaságában – bejelentette, hogy
a csak belsőégésű motorokkal felszerelt autók és furgonok nagy-britanniai árusítási tilalmát a kormány 2035-re előrehozta.
Az új program lehetővé teszi a tilalom ennél is korábbi bevezetését, ha ez technikailag kivitelezhető.
Johnson elmondta: a földi légkörben jelenleg több az üvegházhatást okozó széndioxid, mint 3 millió évvel ezelőtt, amikor az Antarktiszt erdők borították.
Hozzátette ugyanakkor, hogy Nagy-Britannia 1992 óta 42 százalékkal csökkentette széndioxid-kibocsátását, miközben 73 százalékkal emelkedett a brit hazai össztermék (GDP) értéke.
A brit áramtermelés 70 százalékát adták széntüzelésű erőművek 1990-ben; ez az arány mára 3 százalékra csökkent – hangsúlyozta a brit kormányfő.
Boris Johnson kijelentette: a brit kormány szándéka az, hogy 2024-ben már ne működjön szénerőmű Nagy-Britanniában.
Sir David Attenborough azt mondta: minél tovább halogatja a világ a cselekvést, annál rosszabb lesz a környezeti helyzet. A 93 esztendős természettudós szerint cselekvés híján a helyzet végül megoldhatatlanná válhat.