A koronavírus-járvány okozta sokk után enyhén javult a fogyasztók hangulata májusban Németországban: a GfK felmérésében felfelé mozdultak el a fogyasztók gazdasági és jövedelmi várakozásai, valamint vásárlási hajlandósága is.
A koronavírus-járvány és a terjedését akadályozó szigorú intézkedések kemény csapást mértek a fogyasztók hangulatára: a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet fogyasztói hangulatindexe áprilisban történelmi mélypontra, 23,4 pontra süllyedt a következő havi várakozásokban, és a végleges érték csak 0,3 ponttal lett jobb az előzetesnél.
Az intézet előrejelzése szerint júniusban 4,2 ponttal, a májusi mínusz 23,1 pontról mínusz 18,9 pontra emelkedik a hangulatindex, ez összhangban áll az elemzői várakozásokkal.
A Gfk 1980-ban indított felmérésének történetében még soha nem volt ilyen alacsony a fogyasztói hangulatindex értéke, mint most áprilisban és májusban.
Egy évvel ezelőtt, tavaly áprilisban és májusban egyaránt 10,2 ponton állt a hangulatindex értéke.
A GfK metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
A vállalkozások fokozatos újranyitása nyilvánvalóan hozzájárult ahhoz, hogy nem romlott tovább, hanem enyhén javult a fogyasztók hangulata. Mindazonáltal jelentős a bizonytalanság a fogyasztók körében – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.
Hozzátette, hogy a fogyasztók megítélése szerint a német gazdaság nincs túl a nehezén, súlyos recesszió várható. Nagy a munkahelyek elvesztésétől való félelem, ami jelenleg a fogyasztás legfőbb akadálya, a jövedelmek csökkenésével együtt.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 10 ponttal, a 11 éves mélypontot jelentő mínusz 21,4 pontról mínusz 10,4 pontra kapaszkodott fel májusban, de így is elmarad a nulla pont körüli hosszú távú átlagtól. Tavaly májusban 1,7 ponton állt az alindex értéke.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 13,6 ponttal, mínusz 5,7 pontra emelkedett, de így is jócskán, 63 ponttal marad el a hosszú távú átlagtól. Egy éve 57,7 ponton állt ez az alindex.
A munkaidő csökkentése és a munkanélküliség emelkedése miatt jelentős mértékű jövedelem esett ki számos háztartásokban. Sok szabadúszó, például a kulturális szférában, még nem látja a fényt az alagút végén, az ő jövedelmeik teljesen elapadtak.
Nem fenyegeti viszont ez a helyzet a nyugdíjasokat, sőt júliusban több mint 3 százalékkal emelkedik az öregségi nyugdíj.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 10,1 ponttal, 5,5 pontra nőtt májusban. Egy évvel ezelőtt 50,5 ponton állt az alindex.