Kezdőlap Cégvilág Női vezető - üvegplafon felett. Aki az egyensúlyt tartja üdvözítőnek
No menu items!

Női vezető – üvegplafon felett. Aki az egyensúlyt tartja üdvözítőnek

Egy tudatos cég attól sikeres, hogy a legnehezebb gazdasági környezetben sem kezd el kapkodni, és a fellendülés időszakában is megfontoltan fejleszt – vallja Viola Krisztina, a KIK Textil és Non-Food Kft. ügyvezető igazgatója, aki az úgynevezett üvegplafont áttörve, már hosszú ideje sikeres menedzser.

– Manapság rendkívül divatos az úgynevezett üvegplafonról beszélni, arról, hogy van egy láthatatlan határ, ameddig az üzleti ranglétrán egy nő felemelkedhet. Ön, aki többek között a Philipsnél, vagy a Hervisnél is vezető pozíciókat töltött be, már elég fiatalon átjutott ezen az üvegplafonon. Minek köszönhető ez?

– Számomra a legfontosabb mindig az elkötelezettség, a hit és a szorgalom volt. Sosem foglalkoztam a korlátokkal, mindig az vezetett, hogy az adott területen a legmélyebb tudásra tegyek szert, és a mindent megtegyek a siker érdekében. Ezt a munkát a férfi kollégáim is elismerték, miközben sosem éreztettem, hogy nőként más elbánást várnék el.

– Tavaly került a német KIK, 2018-ban 10 éves magyarországi leányvállalatának élére, ami folyamatos expanzióban van. Milyen változást jelent ez menedzserként?  

– A KIK esetében már önmagában a cég stratégiája – az okos megoldások, jó áron –, is rendkívül érdekes. Sőt, ahogy az idő is igazolta, a szó szoros értelmében válságálló azzal, hogy az ezerféle háztartási és ajándéktárgy, valamint ruházat tekintetében minden pénztárcának megfelelően német minőséget és ár-érték arányos terméket kínál. Ez a magyarázata annak, hogy ma már 91 üzletünk van Magyarországon, és továbbra sem tettünk le a megfontolt expanzióról, mert számos olyan település van még, ahol a KIK koncepciónak megvan a létjogosultsága.

– Az sem hétköznapi, hogy Önnek, aki korábbi cégének első számú vezetőjeként érkezett a KIK-hez, több hónapig a KIK áruházakban, az eladók között, mondjuk úgy inkognitóban, alulról is meg kellett ismernie a céget.

– Először valóban furcsa volt ez a klasszikus, alulról jövő karrierpályát időző modell, de hamar rájöttem, hogy jobban megismerem a cég ars poeticáját, az alkalmazottak gondolatait és a vásárlók igényeit. Ez pedig már vezetőként is komoly segítséget jelent a döntéseimben.

– Említette, hogy ez a gyakorlati tapasztalat is formálta vezetői ars poeticáját. Mi ennek a lényege?

– Szeretek csapatban dolgozni, szeretem az embereket bevonni a döntésekbe és teret adni a kreativitásuknak. Szeretek úgy dolgozni, hogy a munkatársaim mindig tudják, mit miért csinálnak. Még akkor is, ha ezzel esetleg nem értenek egyet, hiszen vezetőként végül mindig nekem kell dönteni és vállalni ezért a felelősséget.

– Mit tesz akkor, ha látja, hogy valaki nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket?

– Először beszélek vele, hogy megismerjem a probléma emberi oldalát is. Ha ezek után úgy érzem, hogy a támogatásommal a helyzet, vagy a kolléga meg tud változni, vagy akár egy másik pozícióban sikeresebb lehetne, mindenképpen adok még egy lehetőséget. Ha viszont azt tapasztalom, hogy így sem találja meg a helyét, vagy ahogy mondani szokták, nagy a kabát, akkor el kell válnunk egymástól. Ami ebben a legérdekesebb talán az, hogy hosszútávon a munkavállalók meg is szokták köszönni ezt, mert rájönnek, hogy nekik is jobb, hogy felszabadulnak az alól a teljesítménykényszer alól, amivel érzik, hogy nem tudnának megbirkózni.

– Női vezetőként mennyire tartja fontosnak nemek közötti arányokat a vezetők között?

Viola Krisztina
Viola Krisztina

– A kiegyensúlyozott arányban hiszek, mert a férfiaknak és a nőknek egyaránt megvannak a maguk jó és rossz tulajdonságaik, amelyek egy egészséges arány mellett tudnak a legjobban feloldódni. Ugyanígy a korosztályok kapcsán is abban hiszek, hogy a tapasztaltabb idősebb és a legújabb trendekre fogékonyabb, energikusabb fiatalokból kialakított csapat képes a legjobb eredmények elérésére. Ugyanakkor azt gondolom, hogy különösen a mai, szakemberhiányos időszakban különösen oda kell figyelni a fiatalokra, mert ők türelmetlenebbek, rosszabbul viselik az esetleges kudarcokat és hamarabb feladják, amiért kiemelten foglalkozni kell velük.

– Vagyis, hogy ismét egy divatos kifejezéssel éljünk, Ön szokta coach-olni, menedzselni a fiatal tehetségeket?

– Igen. Akiben látom a megfelelő tudást és mentalitást, de akiben az is érződik, hogy még bizonytalan, annak mindig kiemelten próbálok segíteni. Például azzal, hogy rendszeresen leülök vele átbeszélni a problémákat. Több pozitív példát is fel tudok már sorolni azzal kapcsolatban, hogy olykor már egy őszinte beszélgetés is milyen hasznos tud lenni. Én azért is érzem ezt kötelességemnek, mert annak idején, a Philipsnél volt egy francia főnököm, akitől nagyon sokat tanultam. Például amikor egy, az eredményességet nem igazán befolyásoló, de engem nagyon érdeklő témában már többször is odamentem hozzá az elképzelésemmel, azt mondta: nem fog működni, de ha ennyire hiszek benne, próbáljam meg, mert mindenki a saját hibájából tanul a legjobban. És így is lett…

– A 2008-as válság tapasztalatai mennyire változtatták meg a vezetői szemléletét?

– Számomra az volt a legnagyobb tanulság, hogy a recesszió időszakában csak az a cég lehet sikeres, amely a saját, hosszú távú és átgondolt stratégiáját követi, és nem hagyja magát az aktuális piaci hullámoktól befolyásolni. Persze egy nagy hagyományokkal rendelkező, sokat tapasztalt nagy nemzetközi cégnél a védekező reflexek már évtizedek óta kialakultak. Hozzátéve, akkor, ha az új helyzetben ez rövidtávon mégsem hoz eredményt, kizárólag megfontoltan, a helyzetet felmérve érdemes változtatni.

– A tulajdonosokkal miként kell ilyenkor kommunikálni?

– Tisztán, egyértelműen, az ő hosszú távú céljaikat mindenek fölé helyezve, szem előtt tartva.

– És milyen kihívást jelent az új digitális korszak beköszönte?

– A legfontosabb irányelv az, hogy semmiféleképpen sem szabad elhatárolódni tőle, vagy ellenségnek tekinteni. Már csak azért sem, mert mint minden változás időszakában itt is lesznek nyertesek és vesztesek, és a nyertesek csak azok lehetnek, akik időben felismerik a változás szükségességét, és eredményesen alkalmazkodnak hozzá. Egyértelmű, hogy mindez a kereskedelem és a kiskereskedelem területén is olyan új szemléletet és technológiák bevezetését követeli meg, amit nem szabad halogatni, mert ma már az ár mellett például a választék és az online kiszolgálás gyorsasága is kulcskérdésé vált.

– Ön szerint milyen a jó munkaerő?

– Rugalmas, kitartó és becsületes. Persze abban, hogy egy munkatárs a legtöbbet tudja kihozni magából a menedzsernek nagy lehetősége, és egyben felelőssége is van.

Új cafeteria és HR megoldások a versenyképesség növeléséhez

Konferencia 2025. január 24. Budapest Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** (Cím: 1074 Budapest, Dohány u. 42-44)

2025 januártól új fejezet nyílt a Cafeteriában. Jelentősen bővült a kedvezményes adózású béren kívüli, valamint az adómentes juttatások köre. A NAV, a PwC, valamint a téma legjobb szakembereinek előadásai megmutatják, hogy egy új Cafeteria stratégiával hogyan növelheti a munkavállalók elkötelezettségét és cége versenyképességét. Tartson velünk! További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/uj-fejezet-nyilik-a-cafeteria-rendszerben-szakmai-konferencia/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

100 termékre bővülhet az online árfigyelőben megfigyelt termékek köre

Az élelmiszerárak alakulása kiemelten fontos a családok számára, ezért a kormányzat a jövőben is határozottan fellép a megfizethető alapvető élelmiszerek érdekében.

NGM: csökkent az államháztartás GDP-arányos hiánya 2024-ben

A 2024-es költségvetés a háborús helyzetben is garantálta az ország, a magyar családok és a nyugdíjasok védelmét. A 2024-es évben a kormány a nehéz külső körülmények ellenére is következetesen kiállt a magyar gazdaságpolitika eredményeinek megőrzése mellett, a költségvetés biztosította a honvédelmi, rezsivédelmi, családpolitikai és a nyugdíjak értékét megőrző forrásokat. Mindezeken túl a kormány jelentős mértékben javította az egyensúlyi mutatókat, a 2023. évi 6,7 százalékról érdemben csökkent a GDP-arányos hiány a tavalyi évben.

Kiemelkedő érdeklődés az újabb nemzetközi kötvény iránt

Kiemelt volt a befektetői érdeklődés az MBH Bank Nyrt. újabb nemzetközi, MREL-képes kötvénye iránt 2025. január 21-én. Összesen 1,6 milliárd eurót meghaladó ajánlat érkezett be a befektetőktől, ami az induláskor megfogalmazott minimum célhoz képest több mint háromszoros túljegyzést jelent.

Új polgári repülőteret alakítanak ki Miskolcon

A Miskolc City Airport megkapta a létesítési engedélyt az új, polgári célú, speciális repülőtér kialakítására Miskolcon.

Hírek

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...