Kezdőlap Élelmiszeripar Olcsóbb, de nem rosszabb: egyre kapósabb a saját márka
No menu items!

Olcsóbb, de nem rosszabb: egyre kapósabb a saját márka

Illusztráció: Bigstock

Miközben az úgynevezett saját, vagy kereskedelmi márkás termékek forgalma „békeidőben” kevéssé növekszik, a válságok és az infláció időszakában még azok is vásárlókká válnak, akik korábban csak a prémium termékek vevői közé tartoztak. A kellemes meglepetés az, hogy az előítéletekkel szemben a saját márkás élelmiszerek többsége kifejezetten jó minőséget képvisel, ami Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs igazgatója szerint koránt sem véletlen.

A mostani globális inflációs helyzetben egy dolog egyértelmű: a fogyasztók egyre több saját márkás terméket vásárolnak, hogy pénzt takarítsanak meg. A NIQ felmérése szerint tavaly az USA-ban az ellátási lánc kihívásai és a 40 éves magas infláció felgyorsította a márkaváltást, mivel a fogyasztók elkezdték a vonzóbb árakat keresni. Ennek kapcsán fontos tudni, hogy a saját márkás termékek nem azért olcsóbbak, mint az ismert brandek, mert a kettő között jelentős a minőségi különbség (miközben olyan is akad, amikor az olcsóbb még jobb is), hanem – többek mellett – elsősorban azért, mert az adott kereskedelmi láncnak nem kell milliárdokat költenie a saját márka piaci bevezetésére, hírnevének fenntartására. Ha viszont a saját márkás termékek sikeresek, az tovább erősíti a vásárlók elkötelezettségét.

Amerikában már százmilliárd dollár feletti piac

Amiben annak is szerepe van, hogy a kiskereskedők már évek óta azon dolgoznak, hogy javítsák a saját márkás termékkínálatuk minőségét és csomagolását. Ennek köszönhetően a NIQ adatai szerint például a saját márkás élelmiszerek értékesítése 2020-ban és 2021-ben 16%-kal nőtt, 2022 márciusában pedig már elérte a 135,5 milliárd dollárt.

Miközben a nehezebb anyagi helyzetben a tehetősebb fogyasztók felfigyeltek a potenciális megtakarítási lehetőséget nyújtó saját márkás termékekre, két-három évben a saját márkás élelmiszerek részesedése az eladásokból 6%-ról több mint 11%-ra nőtt Amerikában.

Élelmiszer-kereskedőként egyértelműleg arra törekszünk, hogy saját márkás termékeink széles spektrumával megfelelő választási lehetőséget nyújtsunk vásárlóinknak. Mivel ezek a termékek többnyire magát az áruházlánc nevét viselik magukon, vagy kizárólag nálunk kapható termékekről van szó, így a róluk kialakuló fogyasztói képzet szorosan összefügg a kereskedelmi lánc márka imázsával. A SPAR üzletpolitikájának megfelelően ezért e márkafejlesztéseknél is a minőségi követelmények elsődlegességére helyezi a hangsúlyt, mind a termékek tartalmát, jellemzőit, mind a külső megjelenésüket, csomagolásukat tekintve. Többek között emiatt is kiemelten fontos része stratégiánknak, hogy a saját márkás termékeink minősége megbízható legyen” – magyarázza Maczelka Márk.

Hozzátéve: a járvány, majd a háborús helyzet Magyarországon is a vásárlási szokások és prioritások átrendeződését eredményezte. Még sosem volt annyira fontos, mint most, hogy a fogyasztók a kedvezőtlen inflációs környezetben alacsony áron tudjanak bevásárolni. A megugró árak miatt pedig sokan átértékelik a szükségleteiket és változtatnak a vásárlási szokásaikon. A háztartások nagy része tudatosabban vásárol, jobban figyeli az akciókat, inkább az olcsóbb termékeket választja.

Magyarországon is nyerő az olcsóbb és jó

Ehhez az új helyzethez nekünk kereskedőként is alkalmazkodnunk kell. Ebben nagy segítséget nyújtanak a saját márkás jó ár-érték arányú termékeinkben rejlő lehetőségek. Mivel az ár kulcstényező a fogyasztók szemében, így a pénztárcabarát S-Budget márkacsaládunk ismét kiemelten fókuszba került. De mivel a SPAR egy nemzetközi lánc tagja és így ezek a termékek például az osztrák SPAR üzletekben is megjelennek, a saját márkás termékcsaládjaink nagy része nemzetközi arculattal és nemzetközileg létrehozott márkanévvel bír. De van kifejezetten magyar vonatkozású márkacsaládunk is. Ilyen például a 2021-ben bevezetett SPAR HAZAI.SZERETEM termékcsaládunk, amely kiváló minőségű, hagyományos magyar ízvilágú termékeket tartalmaz.

A közhiedelemre és a korábban szegényes, ma már viszont többségében trendi megjelenésű saját márkás termékekhez kötődő előítéleteket cáfolva a szakember fontosnak tartja kiemelni, hogy már a vásárlók is jó ideje felismerték azt, hogy a saját márkás termékek alacsonyabb árfekvése nem jelent rosszabb minőséget. Sőt, kifejezett igény mutatkozik arra, hogy a gyártói márkák mellett a kereskedelmi márkák is jelen legyenek alternatívaként a termékkínálatban. A forgalmi adatok is azt mutatják, hogy a saját márkás termékek töretlenül népszerűek. Forgalmi részarányuk ma már meghaladja a 30%-ot.

Az is lényeges, hogy a SPAR Magyarország régóta elkötelezett a hazai áruk és termelőik iránt, sőt nemcsak kereskedőként, hanem gyártóként is érdekelt a hazai termékek népszerűsítésében, hiszen már három termelőüzemet is működtet Magyarországon. Vállalatunk átfogó fenntarthatósági koncepciójának is fontos része a hazai termékek támogatása. Az élelmiszer kategóriában előnyben részesítjük az itthoni vállalkozások, beszállítók áruit. Ez a saját márkás termékeink kapcsán kialakított startégiánkban is meghatározó szerepet tölt be, amit jól mutat, hogy saját márkás termékeink több mint 85%-a hazai származású.

Miközben az egyes kategóriák lefedettsége eltérő, a SPAR-nál gyakorlatilag minden főbb termékcsoportban megtalálhatók a saját márkák. Számos területen az is látszik, hogy az arányuk jóval jelentősebb, mint más területeken (pl. felvágottak, konzervek, tojás, fagyasztott termékek, stb.) és akár a 40-50 százalékot is elérheti. A legnagyobb igény az alapvető fogyasztási cikkek területén mutatkozik. A top 10 saját márkás cikk pedig kizárólag a frissáru-kínálatunkból kerül ki, ezek iránt a legnagyobb a vásárlói kereslet. Maczelka Márk fontosnak tarja, hogy saját márkás termékek iránti kereslet növekedése ellenére sem változtatnak stratégiájukon: „a termékfejlesztések és a szortiment felülvizsgálata folyamatosan zajlik, hogy mindig a legjobb, legsikeresebb, legkedveltebb termékek legyenek a kínálatukban. De pusztán a termékek számának növelése nem célunk, csak olyan fejlesztésekbe kezdünk bele, ahol valós piaci igény és lehetőség kínálkozik.

A tudatos vásárlók is keresik

Még akkor is így tesznek, ha tapasztalataik szerint a mostani inflációs helyzetben elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább brand termékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választják a vásárlók. Ezt a tendenciát figyelembe véve az elmúlt 2 évben közel 200 cikkel bővítették például a kedvező ár-érték arányú S-Budget termékcsaládot, amivel már több mint hatszázra emelkedett az üzletekben megtalálható S-Budget termékek száma, ahol az elérhető cikkek több mint 70%-a magyar termék.

Mivel a fogyasztók szemében a belbecs mellett a külcsín is kulcskérdés a választásnál, a termékfejlesztés mellett a SPAR-nál is fontosnak tartják, hogy termékeik külseje friss és megnyerő legyen. Emellett pedig a termékek csomagolásáról egyértelműen tájékozódni lehessen az összetevőkről, az esetleges allergénekről is, ami a tudatos vásárlók számára elengedhetetlen információval bír. Nem véletlen, hogy tapasztalataik szerint a vásárlók ma jóval többször nézik meg és olvassák el a termék hátoldalát, mint valaha. Ezzel kapcsolatban komoly kihívás, hogy miközben a csomagolásokat érintő legfontosabb kritériumok a kényelem, az esztétikum, a termékvédelem és nem utolsó sorban a környezetvédelem, ezek egymásnak részben ellentmondó igények.  A cél ezért az arany középút megtalálása, a kellően esztétikus és figyelemfelkeltő, de egyben környezetvédelmi szempontból is megfelelő csomagolások megalkotása.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Hazai és nemzetközi sikertörténetek nőnek a Dunakanyar kapujában

Esztergom látképe Fotó:Esztergom.hu Esztergomot évszázadok óta a magyar történelem egyik...

Kisebb volt az építőipari termelés volumene augusztusban

2025 augusztusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 15,2, a munkanaptényezővel kiigazított adatok alapján 13,6 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A köztartozásmentesség a KOMA adatbázisban szerepléssel is igazolható

A köztartozásmentesség egyszerűbben is igazolható, ha valaki kéri felvételét, és szerepel a NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisában (KOMA) az a legtöbb esetben kiváltja a nullás igazolást.

Hárman kapták közösen a közgazdasági Nobel-emlékdíjat

"Az innovációvezérelt gazdasági növekedés magyarázatáért" hárman, Joel Mokyr amerikai-izraeli gazdaságtörténész, Philippe Aghion francia és Peter Howitt kanadai közgazdász kapta idén a közgazdaságtudományi Nobel-emlékdíjat a Svéd Tudományos Akadémiától, amely hétfőn jelentette be döntését Stockholmban.
Hirdetés

Hírek

Kisebb volt az építőipari termelés volumene augusztusban

2025 augusztusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 15,2, a munkanaptényezővel kiigazított adatok alapján 13,6 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A köztartozásmentesség a KOMA adatbázisban szerepléssel is igazolható

A köztartozásmentesség egyszerűbben is igazolható, ha valaki kéri felvételét, és szerepel a NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisában (KOMA) az a legtöbb esetben kiváltja a nullás igazolást.

Hárman kapták közösen a közgazdasági Nobel-emlékdíjat

"Az innovációvezérelt gazdasági növekedés magyarázatáért" hárman, Joel Mokyr amerikai-izraeli gazdaságtörténész, Philippe Aghion francia és Peter Howitt kanadai közgazdász kapta idén a közgazdaságtudományi Nobel-emlékdíjat a Svéd Tudományos Akadémiától, amely hétfőn jelentette be döntését Stockholmban.

Szuperstartot vett a fix 3 százalékos hitelprogram

A szeptemberi adatokból látszik, hogy a fix 3 százalékos hitelprogram "szuperstartot vett", megmozdult az ingatlan- és a hitelpiac, az építőipar és az albérletpiac is.

A hazai természetvédelem egyik kiemelt feladata a földtudományi természeti értékek megóvása

Az élettelen természeti értékek megóvása kulcsfontosságú feladat, ezért a hazai nemzeti park igazgatóságok az elmúlt egy évtizedben mintegy 160 barlangban végeztek állagmegóvó, illetve rekonstrukciós beavatkozásokat.

A világ élvonalában a magyar vadgazdálkodás

A magyar vadgazdálkodás Európa és a világ legszűkebb élvonalába tartozik, amelyre jogosan lehetünk büszkék – mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára, a 2025. évi Országos Vadásznap ünnepélyes megnyitóján, a Győr-Moson-Sopron vármegyei Göbös-majorban.

Lappföld és Dubai is népszerű célpont az adventi időszakban

Kezdődik az adventi szezon a turizmusban is

Kórházak energetikai korszerűsítését célzó elemmel bővül a Jedlik Ányos Program

Csaknem 89 milliárd forintos keretösszeggel rendelkező, kórházak, illetve egészségügyi intézmények energetikai korszerűsítését célzó programmal bővül a Jedlik Ányos energetikai program.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.