Kezdőlap Élelmiszeripar Olcsóbb, de nem rosszabb: egyre kapósabb a saját márka
No menu items!

Olcsóbb, de nem rosszabb: egyre kapósabb a saját márka

Illusztráció: Bigstock

Miközben az úgynevezett saját, vagy kereskedelmi márkás termékek forgalma „békeidőben” kevéssé növekszik, a válságok és az infláció időszakában még azok is vásárlókká válnak, akik korábban csak a prémium termékek vevői közé tartoztak. A kellemes meglepetés az, hogy az előítéletekkel szemben a saját márkás élelmiszerek többsége kifejezetten jó minőséget képvisel, ami Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs igazgatója szerint koránt sem véletlen.

A mostani globális inflációs helyzetben egy dolog egyértelmű: a fogyasztók egyre több saját márkás terméket vásárolnak, hogy pénzt takarítsanak meg. A NIQ felmérése szerint tavaly az USA-ban az ellátási lánc kihívásai és a 40 éves magas infláció felgyorsította a márkaváltást, mivel a fogyasztók elkezdték a vonzóbb árakat keresni. Ennek kapcsán fontos tudni, hogy a saját márkás termékek nem azért olcsóbbak, mint az ismert brandek, mert a kettő között jelentős a minőségi különbség (miközben olyan is akad, amikor az olcsóbb még jobb is), hanem – többek mellett – elsősorban azért, mert az adott kereskedelmi láncnak nem kell milliárdokat költenie a saját márka piaci bevezetésére, hírnevének fenntartására. Ha viszont a saját márkás termékek sikeresek, az tovább erősíti a vásárlók elkötelezettségét.

Amerikában már százmilliárd dollár feletti piac

Amiben annak is szerepe van, hogy a kiskereskedők már évek óta azon dolgoznak, hogy javítsák a saját márkás termékkínálatuk minőségét és csomagolását. Ennek köszönhetően a NIQ adatai szerint például a saját márkás élelmiszerek értékesítése 2020-ban és 2021-ben 16%-kal nőtt, 2022 márciusában pedig már elérte a 135,5 milliárd dollárt.

Miközben a nehezebb anyagi helyzetben a tehetősebb fogyasztók felfigyeltek a potenciális megtakarítási lehetőséget nyújtó saját márkás termékekre, két-három évben a saját márkás élelmiszerek részesedése az eladásokból 6%-ról több mint 11%-ra nőtt Amerikában.

Élelmiszer-kereskedőként egyértelműleg arra törekszünk, hogy saját márkás termékeink széles spektrumával megfelelő választási lehetőséget nyújtsunk vásárlóinknak. Mivel ezek a termékek többnyire magát az áruházlánc nevét viselik magukon, vagy kizárólag nálunk kapható termékekről van szó, így a róluk kialakuló fogyasztói képzet szorosan összefügg a kereskedelmi lánc márka imázsával. A SPAR üzletpolitikájának megfelelően ezért e márkafejlesztéseknél is a minőségi követelmények elsődlegességére helyezi a hangsúlyt, mind a termékek tartalmát, jellemzőit, mind a külső megjelenésüket, csomagolásukat tekintve. Többek között emiatt is kiemelten fontos része stratégiánknak, hogy a saját márkás termékeink minősége megbízható legyen” – magyarázza Maczelka Márk.

Hozzátéve: a járvány, majd a háborús helyzet Magyarországon is a vásárlási szokások és prioritások átrendeződését eredményezte. Még sosem volt annyira fontos, mint most, hogy a fogyasztók a kedvezőtlen inflációs környezetben alacsony áron tudjanak bevásárolni. A megugró árak miatt pedig sokan átértékelik a szükségleteiket és változtatnak a vásárlási szokásaikon. A háztartások nagy része tudatosabban vásárol, jobban figyeli az akciókat, inkább az olcsóbb termékeket választja.

Magyarországon is nyerő az olcsóbb és jó

Ehhez az új helyzethez nekünk kereskedőként is alkalmazkodnunk kell. Ebben nagy segítséget nyújtanak a saját márkás jó ár-érték arányú termékeinkben rejlő lehetőségek. Mivel az ár kulcstényező a fogyasztók szemében, így a pénztárcabarát S-Budget márkacsaládunk ismét kiemelten fókuszba került. De mivel a SPAR egy nemzetközi lánc tagja és így ezek a termékek például az osztrák SPAR üzletekben is megjelennek, a saját márkás termékcsaládjaink nagy része nemzetközi arculattal és nemzetközileg létrehozott márkanévvel bír. De van kifejezetten magyar vonatkozású márkacsaládunk is. Ilyen például a 2021-ben bevezetett SPAR HAZAI.SZERETEM termékcsaládunk, amely kiváló minőségű, hagyományos magyar ízvilágú termékeket tartalmaz.

A közhiedelemre és a korábban szegényes, ma már viszont többségében trendi megjelenésű saját márkás termékekhez kötődő előítéleteket cáfolva a szakember fontosnak tartja kiemelni, hogy már a vásárlók is jó ideje felismerték azt, hogy a saját márkás termékek alacsonyabb árfekvése nem jelent rosszabb minőséget. Sőt, kifejezett igény mutatkozik arra, hogy a gyártói márkák mellett a kereskedelmi márkák is jelen legyenek alternatívaként a termékkínálatban. A forgalmi adatok is azt mutatják, hogy a saját márkás termékek töretlenül népszerűek. Forgalmi részarányuk ma már meghaladja a 30%-ot.

Az is lényeges, hogy a SPAR Magyarország régóta elkötelezett a hazai áruk és termelőik iránt, sőt nemcsak kereskedőként, hanem gyártóként is érdekelt a hazai termékek népszerűsítésében, hiszen már három termelőüzemet is működtet Magyarországon. Vállalatunk átfogó fenntarthatósági koncepciójának is fontos része a hazai termékek támogatása. Az élelmiszer kategóriában előnyben részesítjük az itthoni vállalkozások, beszállítók áruit. Ez a saját márkás termékeink kapcsán kialakított startégiánkban is meghatározó szerepet tölt be, amit jól mutat, hogy saját márkás termékeink több mint 85%-a hazai származású.

Miközben az egyes kategóriák lefedettsége eltérő, a SPAR-nál gyakorlatilag minden főbb termékcsoportban megtalálhatók a saját márkák. Számos területen az is látszik, hogy az arányuk jóval jelentősebb, mint más területeken (pl. felvágottak, konzervek, tojás, fagyasztott termékek, stb.) és akár a 40-50 százalékot is elérheti. A legnagyobb igény az alapvető fogyasztási cikkek területén mutatkozik. A top 10 saját márkás cikk pedig kizárólag a frissáru-kínálatunkból kerül ki, ezek iránt a legnagyobb a vásárlói kereslet. Maczelka Márk fontosnak tarja, hogy saját márkás termékek iránti kereslet növekedése ellenére sem változtatnak stratégiájukon: „a termékfejlesztések és a szortiment felülvizsgálata folyamatosan zajlik, hogy mindig a legjobb, legsikeresebb, legkedveltebb termékek legyenek a kínálatukban. De pusztán a termékek számának növelése nem célunk, csak olyan fejlesztésekbe kezdünk bele, ahol valós piaci igény és lehetőség kínálkozik.

A tudatos vásárlók is keresik

Még akkor is így tesznek, ha tapasztalataik szerint a mostani inflációs helyzetben elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább brand termékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választják a vásárlók. Ezt a tendenciát figyelembe véve az elmúlt 2 évben közel 200 cikkel bővítették például a kedvező ár-érték arányú S-Budget termékcsaládot, amivel már több mint hatszázra emelkedett az üzletekben megtalálható S-Budget termékek száma, ahol az elérhető cikkek több mint 70%-a magyar termék.

Mivel a fogyasztók szemében a belbecs mellett a külcsín is kulcskérdés a választásnál, a termékfejlesztés mellett a SPAR-nál is fontosnak tartják, hogy termékeik külseje friss és megnyerő legyen. Emellett pedig a termékek csomagolásáról egyértelműen tájékozódni lehessen az összetevőkről, az esetleges allergénekről is, ami a tudatos vásárlók számára elengedhetetlen információval bír. Nem véletlen, hogy tapasztalataik szerint a vásárlók ma jóval többször nézik meg és olvassák el a termék hátoldalát, mint valaha. Ezzel kapcsolatban komoly kihívás, hogy miközben a csomagolásokat érintő legfontosabb kritériumok a kényelem, az esztétikum, a termékvédelem és nem utolsó sorban a környezetvédelem, ezek egymásnak részben ellentmondó igények.  A cél ezért az arany középút megtalálása, a kellően esztétikus és figyelemfelkeltő, de egyben környezetvédelmi szempontból is megfelelő csomagolások megalkotása.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Feltárulnak a fáraók kincsei: megnyílt a Grand Egyptian Museum (GEM)

Fotó:gem.eg A világ legnagyobb, egyetlen civilizáció régészeti leleteit bemutató múzeuma,...

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Indul az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést.

Kevesebb új lakás, több építési engedély 2025 I-III. negyedévében

2025 I-III. negyedévében 7490 új lakás épült, 14 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 19 947 volt, 37 százalékkal több, mint 2024 azonos időszakában.
Hirdetés

Hírek

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Az év első kilenc hónapjában éves szinten csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com.

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek.

Nyár után emelkedett a nyaralók ára

A nyaralók ára egy év alatt kevésbé emelkedett, mint...

A KSH adatok alapján ha 6,6 évig semmire nem költünk meglehet a lakás

Tavaly országosan 6,6 évnyi keresetből lehetett venni egy átlagos lakást, Budapesten ez 8,7 év volt.

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány egy egykapus rendszert alakított ki, így a vállalkozások adminisztratív terhei nem növekednek, miközben a felhasználók biztonsága továbbra is garantált marad.

Messze van a bankkártyák kiszorításától, de erősödik a qvik

A piaci várakozások szerint a következő hónapokban megjelenhet az első nagy kiskereskedelmi lánc is, ahol a pénztáraknál qvik-fizetés is választható lesz.

Hirdetési rekord az ingatlanpiacon

Az Otthon Start Programnak megfelelő ingatlanok iránt októberben 23 százalékkal csökkent az érdeklődés szeptemberhez képest, míg a nem támogatott ingatlanoknál csak 4 százalékos volt a visszaesés.
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...