Kezdőlap Autóipar Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel
No menu items!

Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel

Egy új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói összességében jelentős ugrásszerű eredményjavulást értek el az értékesítésben és a profitabilitásban. De az iparnak így is akadnak problémái és aki autót szeretne vásárolni, az akár profitálhat is ebből.

Az EY könyvvizsgáló elemzése szerint a világ legnagyobb autógyártó cégei 2023-ban rekordokat döntöttek az eladások és a nyereség tekintetében. A Handelsblatt tudósítása szerint az utolsó negyedévben azonban már a lassulás jelei mutatkoztak az iparágban. A mostani elemzéshez az EZ, a 16 legnagyobb autóipari vállalat pénzügyi mutatóit értékelte.

A magas újautó-áraknak és az eladások hét százalékos növekedésének köszönhetően a vállalatok összesen bő két billió eurót értek el – 13,7 százalékkal többet, mint 2022-ben. A kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT), több, mint 15 százalékkal nőtt, és elérte a kb. 176 milliárd eurót.

A növekedés fontos oka azonban egy speciális hatás volt: a gyenge jen segítségével a japán autógyártók mintegy kétharmaddal növelték nyereségüket, és 22 százalékkal növelték az eladásokat. A többi tényező már kevésbé volt dinamikus: a német gyártók együttesen hét százalékos profitnövekedést könyvelhettek el, miközben az amerikai cégek bevételei csaknem 30 százalékkal visszaestek.

A jövedelmezőség kismértékben nőtt: az üzemi eredményhez viszonyított átlagos EBIT ráta 8,6 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy sorozatban harmadik éve marad nyolc százalék feletti szinten. Összehasonlításképpen: A koronajárvány kitörése előtti öt évben a haszonkulcs átlagosan 5,5 százalék volt.

Profitabilitásban a Mercedes-Benz a nyerő

A Mercedes-Benz volt tavaly a legnyereségesebb autógyártó 12,8 százalékkal. A stuttgarti székhelyű vállalat vezeti a rangsort az Opel anyavállalata, a Stellantis (12,1 százalék) és a BMW (11,9 százalék) előtt. A második és harmadik helyezettekkel szemben azonban a Mercedes árrése csökkent az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesést azonban a Tesla könyvelte el 2023-ban: az elektromos autókat gyártó cég árrése 16,8 százalékról 9,2 százalékra esett vissza az előző évhez képest, ezzel a cég a középmezőnybe került. A Volkswagen-csoport a tizedik helyen landolt. Az amerikai Ford pedig a hátsó helyet foglalta el.

A negyedik negyedévben azonban az év egészéhez képest elhomályosodott a kép: az eladások az átlag alatti mértékben, kilenc százalékkal nőttek, míg a nyereség öt százalékkal zsugorodott. Constantin Gall, az EY piacfigyelője szerint: “Tavaly az iparág még profitálhatott a magas új autóárakból és a  helyreállított szállítási képességből. Az iparág előtt álló problémák azonban egyre világosabbá váltak”.

Az EY szakértője szerint ugyanis az iparág több problémával is szembesül. Az iparág egyik problémájaként a gyengülő gazdaságot jelölte meg. Az újautó-eladások jóval a korona előtti szint alatt vannak: tavaly a gyártók mintegy 66 millió autót adtak el, míg 2019-ben alig 76 millió járművet. Az eredmény: “A túlkapacitás jelenleg valódi problémát jelent a gyártók, de a beszállítók számára is. És jelenleg nincs jele olyan gazdasági fellendülésnek, amely a kereslet valódi megugrását eredményezné” – mondta Gall.

Az e-mobilitás megtorpanó felfutása pedig az egész iparágat megterheli: “Milliárdokat fektettek be abban a hitben, hogy az elektromos autók iránti kereslet gyorsan növekedni fog, és most egyre nagyobbak a kétségek – a politikában, az iparágban és az ügyfelek körében” – fejtette ki Gall. Hozzátéve: a jelenlegi milliárdos nyereség szinte kizárólag a belsőégésű modelleknek köszönhető és hosszú időbe telik, amíg az iparág valódi pénzt keres az elektromos autókkal.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.