Egy új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói összességében jelentős ugrásszerű eredményjavulást értek el az értékesítésben és a profitabilitásban. De az iparnak így is akadnak problémái és aki autót szeretne vásárolni, az akár profitálhat is ebből.
Az EY könyvvizsgáló elemzése szerint a világ legnagyobb autógyártó cégei 2023-ban rekordokat döntöttek az eladások és a nyereség tekintetében. A Handelsblatt tudósítása szerint az utolsó negyedévben azonban már a lassulás jelei mutatkoztak az iparágban. A mostani elemzéshez az EZ, a 16 legnagyobb autóipari vállalat pénzügyi mutatóit értékelte.
A magas újautó-áraknak és az eladások hét százalékos növekedésének köszönhetően a vállalatok összesen bő két billió eurót értek el – 13,7 százalékkal többet, mint 2022-ben. A kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT), több, mint 15 százalékkal nőtt, és elérte a kb. 176 milliárd eurót.
A növekedés fontos oka azonban egy speciális hatás volt: a gyenge jen segítségével a japán autógyártók mintegy kétharmaddal növelték nyereségüket, és 22 százalékkal növelték az eladásokat. A többi tényező már kevésbé volt dinamikus: a német gyártók együttesen hét százalékos profitnövekedést könyvelhettek el, miközben az amerikai cégek bevételei csaknem 30 százalékkal visszaestek.
A jövedelmezőség kismértékben nőtt: az üzemi eredményhez viszonyított átlagos EBIT ráta 8,6 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy sorozatban harmadik éve marad nyolc százalék feletti szinten. Összehasonlításképpen: A koronajárvány kitörése előtti öt évben a haszonkulcs átlagosan 5,5 százalék volt.
Profitabilitásban a Mercedes-Benz a nyerő
A Mercedes-Benz volt tavaly a legnyereségesebb autógyártó 12,8 százalékkal. A stuttgarti székhelyű vállalat vezeti a rangsort az Opel anyavállalata, a Stellantis (12,1 százalék) és a BMW (11,9 százalék) előtt. A második és harmadik helyezettekkel szemben azonban a Mercedes árrése csökkent az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesést azonban a Tesla könyvelte el 2023-ban: az elektromos autókat gyártó cég árrése 16,8 százalékról 9,2 százalékra esett vissza az előző évhez képest, ezzel a cég a középmezőnybe került. A Volkswagen-csoport a tizedik helyen landolt. Az amerikai Ford pedig a hátsó helyet foglalta el.
A negyedik negyedévben azonban az év egészéhez képest elhomályosodott a kép: az eladások az átlag alatti mértékben, kilenc százalékkal nőttek, míg a nyereség öt százalékkal zsugorodott. Constantin Gall, az EY piacfigyelője szerint: “Tavaly az iparág még profitálhatott a magas új autóárakból és a helyreállított szállítási képességből. Az iparág előtt álló problémák azonban egyre világosabbá váltak”.
Az EY szakértője szerint ugyanis az iparág több problémával is szembesül. Az iparág egyik problémájaként a gyengülő gazdaságot jelölte meg. Az újautó-eladások jóval a korona előtti szint alatt vannak: tavaly a gyártók mintegy 66 millió autót adtak el, míg 2019-ben alig 76 millió járművet. Az eredmény: “A túlkapacitás jelenleg valódi problémát jelent a gyártók, de a beszállítók számára is. És jelenleg nincs jele olyan gazdasági fellendülésnek, amely a kereslet valódi megugrását eredményezné” – mondta Gall.
Az e-mobilitás megtorpanó felfutása pedig az egész iparágat megterheli: “Milliárdokat fektettek be abban a hitben, hogy az elektromos autók iránti kereslet gyorsan növekedni fog, és most egyre nagyobbak a kétségek – a politikában, az iparágban és az ügyfelek körében” – fejtette ki Gall. Hozzátéve: a jelenlegi milliárdos nyereség szinte kizárólag a belsőégésű modelleknek köszönhető és hosszú időbe telik, amíg az iparág valódi pénzt keres az elektromos autókkal.
Érsek M. Zoltán