Kezdőlap Autóipar Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel
No menu items!

Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel

Egy új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói összességében jelentős ugrásszerű eredményjavulást értek el az értékesítésben és a profitabilitásban. De az iparnak így is akadnak problémái és aki autót szeretne vásárolni, az akár profitálhat is ebből.

Az EY könyvvizsgáló elemzése szerint a világ legnagyobb autógyártó cégei 2023-ban rekordokat döntöttek az eladások és a nyereség tekintetében. A Handelsblatt tudósítása szerint az utolsó negyedévben azonban már a lassulás jelei mutatkoztak az iparágban. A mostani elemzéshez az EZ, a 16 legnagyobb autóipari vállalat pénzügyi mutatóit értékelte.

A magas újautó-áraknak és az eladások hét százalékos növekedésének köszönhetően a vállalatok összesen bő két billió eurót értek el – 13,7 százalékkal többet, mint 2022-ben. A kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT), több, mint 15 százalékkal nőtt, és elérte a kb. 176 milliárd eurót.

A növekedés fontos oka azonban egy speciális hatás volt: a gyenge jen segítségével a japán autógyártók mintegy kétharmaddal növelték nyereségüket, és 22 százalékkal növelték az eladásokat. A többi tényező már kevésbé volt dinamikus: a német gyártók együttesen hét százalékos profitnövekedést könyvelhettek el, miközben az amerikai cégek bevételei csaknem 30 százalékkal visszaestek.

A jövedelmezőség kismértékben nőtt: az üzemi eredményhez viszonyított átlagos EBIT ráta 8,6 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy sorozatban harmadik éve marad nyolc százalék feletti szinten. Összehasonlításképpen: A koronajárvány kitörése előtti öt évben a haszonkulcs átlagosan 5,5 százalék volt.

Profitabilitásban a Mercedes-Benz a nyerő

A Mercedes-Benz volt tavaly a legnyereségesebb autógyártó 12,8 százalékkal. A stuttgarti székhelyű vállalat vezeti a rangsort az Opel anyavállalata, a Stellantis (12,1 százalék) és a BMW (11,9 százalék) előtt. A második és harmadik helyezettekkel szemben azonban a Mercedes árrése csökkent az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesést azonban a Tesla könyvelte el 2023-ban: az elektromos autókat gyártó cég árrése 16,8 százalékról 9,2 százalékra esett vissza az előző évhez képest, ezzel a cég a középmezőnybe került. A Volkswagen-csoport a tizedik helyen landolt. Az amerikai Ford pedig a hátsó helyet foglalta el.

A negyedik negyedévben azonban az év egészéhez képest elhomályosodott a kép: az eladások az átlag alatti mértékben, kilenc százalékkal nőttek, míg a nyereség öt százalékkal zsugorodott. Constantin Gall, az EY piacfigyelője szerint: “Tavaly az iparág még profitálhatott a magas új autóárakból és a  helyreállított szállítási képességből. Az iparág előtt álló problémák azonban egyre világosabbá váltak”.

Az EY szakértője szerint ugyanis az iparág több problémával is szembesül. Az iparág egyik problémájaként a gyengülő gazdaságot jelölte meg. Az újautó-eladások jóval a korona előtti szint alatt vannak: tavaly a gyártók mintegy 66 millió autót adtak el, míg 2019-ben alig 76 millió járművet. Az eredmény: “A túlkapacitás jelenleg valódi problémát jelent a gyártók, de a beszállítók számára is. És jelenleg nincs jele olyan gazdasági fellendülésnek, amely a kereslet valódi megugrását eredményezné” – mondta Gall.

Az e-mobilitás megtorpanó felfutása pedig az egész iparágat megterheli: “Milliárdokat fektettek be abban a hitben, hogy az elektromos autók iránti kereslet gyorsan növekedni fog, és most egyre nagyobbak a kétségek – a politikában, az iparágban és az ügyfelek körében” – fejtette ki Gall. Hozzátéve: a jelenlegi milliárdos nyereség szinte kizárólag a belsőégésű modelleknek köszönhető és hosszú időbe telik, amíg az iparág valódi pénzt keres az elektromos autókkal.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A bankszövetség ellenzi az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését

A Magyar Bankszövetség a havi díjmentes ATM-használati limit emelése helyett a tranzakciós illeték csökkentését javasolja.

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Bécs egy nagy keringőtérré válik

Ha a keringőre gondolunk, előbb-utóbb mindenkinek Johann Strauss jut eszébe. 2025-ben Bécsben minden róla szól: az év során a város a zeneszerző születésének 200. évfordulóját ünnepli, és a jubileum alkalmából számtalan kulturális programmal találkozhatnak a látogatók.

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.
Hirdetés

Hírek

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.

KSH: Az ipari termelői árak szeptemberi mutatói

Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,8 százalékkal nőttek.

Nagy Márton: a gazdasági növekedés az idei évben 0,5 és 1 százalék között alakul

A magyar gazdaság járműipari teljesítménye 100 százalékos együttmozgást mutat a német járműipari teljesítménnyel.

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.

Adzsman – Az autentikus emírség, ahol a hagyomány találkozik a jövővel

A Heritage Trail az Adzsman Vision 2030 stratégia egyik kiemelt projektje, amely az emírség elkötelezettségét tükrözi a kulturális örökség megőrzése és az autentikus turisztikai élmények iránt.

Az adócsalás ódivatú, a kiberbűnözés a divat

A kormányzati korrupcióellenes stratégia elsősorban a felderítés, az átláthatóság és a megelőzés megerősítésére irányul.
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.