Kezdőlap Autóipar Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel
No menu items!

Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel

Egy új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói összességében jelentős ugrásszerű eredményjavulást értek el az értékesítésben és a profitabilitásban. De az iparnak így is akadnak problémái és aki autót szeretne vásárolni, az akár profitálhat is ebből.

Az EY könyvvizsgáló elemzése szerint a világ legnagyobb autógyártó cégei 2023-ban rekordokat döntöttek az eladások és a nyereség tekintetében. A Handelsblatt tudósítása szerint az utolsó negyedévben azonban már a lassulás jelei mutatkoztak az iparágban. A mostani elemzéshez az EZ, a 16 legnagyobb autóipari vállalat pénzügyi mutatóit értékelte.

A magas újautó-áraknak és az eladások hét százalékos növekedésének köszönhetően a vállalatok összesen bő két billió eurót értek el – 13,7 százalékkal többet, mint 2022-ben. A kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT), több, mint 15 százalékkal nőtt, és elérte a kb. 176 milliárd eurót.

A növekedés fontos oka azonban egy speciális hatás volt: a gyenge jen segítségével a japán autógyártók mintegy kétharmaddal növelték nyereségüket, és 22 százalékkal növelték az eladásokat. A többi tényező már kevésbé volt dinamikus: a német gyártók együttesen hét százalékos profitnövekedést könyvelhettek el, miközben az amerikai cégek bevételei csaknem 30 százalékkal visszaestek.

A jövedelmezőség kismértékben nőtt: az üzemi eredményhez viszonyított átlagos EBIT ráta 8,6 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy sorozatban harmadik éve marad nyolc százalék feletti szinten. Összehasonlításképpen: A koronajárvány kitörése előtti öt évben a haszonkulcs átlagosan 5,5 százalék volt.

Profitabilitásban a Mercedes-Benz a nyerő

A Mercedes-Benz volt tavaly a legnyereségesebb autógyártó 12,8 százalékkal. A stuttgarti székhelyű vállalat vezeti a rangsort az Opel anyavállalata, a Stellantis (12,1 százalék) és a BMW (11,9 százalék) előtt. A második és harmadik helyezettekkel szemben azonban a Mercedes árrése csökkent az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesést azonban a Tesla könyvelte el 2023-ban: az elektromos autókat gyártó cég árrése 16,8 százalékról 9,2 százalékra esett vissza az előző évhez képest, ezzel a cég a középmezőnybe került. A Volkswagen-csoport a tizedik helyen landolt. Az amerikai Ford pedig a hátsó helyet foglalta el.

A negyedik negyedévben azonban az év egészéhez képest elhomályosodott a kép: az eladások az átlag alatti mértékben, kilenc százalékkal nőttek, míg a nyereség öt százalékkal zsugorodott. Constantin Gall, az EY piacfigyelője szerint: “Tavaly az iparág még profitálhatott a magas új autóárakból és a  helyreállított szállítási képességből. Az iparág előtt álló problémák azonban egyre világosabbá váltak”.

Az EY szakértője szerint ugyanis az iparág több problémával is szembesül. Az iparág egyik problémájaként a gyengülő gazdaságot jelölte meg. Az újautó-eladások jóval a korona előtti szint alatt vannak: tavaly a gyártók mintegy 66 millió autót adtak el, míg 2019-ben alig 76 millió járművet. Az eredmény: “A túlkapacitás jelenleg valódi problémát jelent a gyártók, de a beszállítók számára is. És jelenleg nincs jele olyan gazdasági fellendülésnek, amely a kereslet valódi megugrását eredményezné” – mondta Gall.

Az e-mobilitás megtorpanó felfutása pedig az egész iparágat megterheli: “Milliárdokat fektettek be abban a hitben, hogy az elektromos autók iránti kereslet gyorsan növekedni fog, és most egyre nagyobbak a kétségek – a politikában, az iparágban és az ügyfelek körében” – fejtette ki Gall. Hozzátéve: a jelenlegi milliárdos nyereség szinte kizárólag a belsőégésű modelleknek köszönhető és hosszú időbe telik, amíg az iparág valódi pénzt keres az elektromos autókkal.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A politikai hatalom új szimbóluma: a „Sanae Tote” táska, amely meghódította Japánt

Sanae Takaichi japán miniszterelnökFotó: macaonews.org A politikai vezetők megjelenése ritkán vált...

Az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatóságához fordult a Mol és a Slovnaft

A két vállalat úgy véli: a Janaffal fennálló üzleti kapcsolatot vissza tudják terelni a professzionális együttműködés, az átláthatóság és a tisztességes piaci feltételek útjára.

Erősödő Diaszpóra Program – Nacsa Lőrinc: Segítjük a magyar közösségeket itthon és nagyvilágban

A mai napon ezért ismét meghirdettük ezt a felhívást, az Erősödő Diaszpóra Program kiírását, melyre november 20-tól december 11-ig lehet pályázni.

Több mint 50 éves Ikarusokkal utazhatunk a téli hétvégéken Budapesten

urálásával és bemutatásával kíván tisztelegni az Ikarus-örökség előtt. A Múzeum Ikarus 311-es autóbusza 1971-es, míg az Ikarus 66-os autóbusza 1973-as gyártású. Mindkét járművet korábban méhészbuszként használták, ma pedig teljeskörűen restaurált, korhű állapotban láthatók.
Hirdetés

Hírek

Mesterséges intelligencia-bumm vagy fordulópont? Az Nvidia vezér új korszakot hirdet

Jensen Huang az Nvidia vezérigazgatója Forrás: youtube Az Nvidia továbbra...

Az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatóságához fordult a Mol és a Slovnaft

A két vállalat úgy véli: a Janaffal fennálló üzleti kapcsolatot vissza tudják terelni a professzionális együttműködés, az átláthatóság és a tisztességes piaci feltételek útjára.

Erősödő Diaszpóra Program – Nacsa Lőrinc: Segítjük a magyar közösségeket itthon és nagyvilágban

A mai napon ezért ismét meghirdettük ezt a felhívást, az Erősödő Diaszpóra Program kiírását, melyre november 20-tól december 11-ig lehet pályázni.

Több mint 50 éves Ikarusokkal utazhatunk a téli hétvégéken Budapesten

urálásával és bemutatásával kíván tisztelegni az Ikarus-örökség előtt. A Múzeum Ikarus 311-es autóbusza 1971-es, míg az Ikarus 66-os autóbusza 1973-as gyártású. Mindkét járművet korábban méhészbuszként használták, ma pedig teljeskörűen restaurált, korhű állapotban láthatók.

Már érkeznek a kínai agyagkatonák a Szépművészeti Múzeum kiállítására

Az életnagyságú, egyedi arcvonásokkal megformált, szabályos hadrendben eltemetett katonák ezrei máig a kínai régészet legismertebb leletei.

Karácsonyi vásárok a bécsi adventi gazdaság mozgatórugói

A legnépszerűbb bécsi karácsonyi vásárok közül az első helyen a Rathausplatzon található Christkindlmarkt áll, majd a Schönbrunn-kastély, a Spittelberg, az Alte AKH karácsonyi faluja és a Karlsplatzon található „Art Advent” következik

Ingatlanfejlesztők: 2025 a lakáspiaci fordulat éve lett Magyarországon

A lakófejlesztők számára komoly könnyítést jelenthet a kiemelt beruházási státusz, amit a 250 lakásosnál nagyobb és legalább 70 százalékban az Otthon Start Programba illeszthető projektek kapnak meg.

NAV: nyugdíj melletti munka esetén nincs se tb, se szocho

Ugyanakkor nem csak a nyugdíjas munkavállalóra (megbízottra) vonatkoznak a könnyítések: a munkáltató sem fizet szochót a nyugdíjas munkaviszonyból, megbízási jogviszonyából származó jövedelme után.
Hirdetés

Gazdaság

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.