Bár a szakmának vannak még aggályai, mától nem figyelmeztetést, hanem bírságot küld a túlterhelt tehergépkocsik üzemeltetőinek az éles üzembe kapcsolt nemzeti tengelysúlymérő rendszer.
A közúti érdekképviseleti szervezetek szerint továbbra is kétséges, hogy kellően megbízható-e a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (TSM), tapasztalataik szerint ugyanis akár 2-3 tonna hiba is lehetséges, ám az államapparátus úgy döntött: véget vet a tesztidőszaknak, élesíti a rendszert. Ez a gyakorlatban azt jelenti: az eddigi figyelmeztetések helyett már bírsághatározatokat kézbesít a TSM a túlterhelt járművek üzembentartóinak.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlése szerint országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét.
A rendszer „előszűrő feladattal” tavaly tavasz óta működik. Múlt ősz óta pedig már azt tesztelték: a TSM a jármű megállítása nélkül is hiteles mérési eredményt rögzíthet, így az objektív felelősség elve alapján automatikusan kézbesíthetik a bírsághatározatot. A szaktárca szerint közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek, és a tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára. A rendszer szeptembertől még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A szabálysértőknek 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek – ismertette szaktárca. Mától viszont vége a figyelmeztetésnek: az a fuvarozó cég, amelynek járműve túlterhelt, már bírságra számíthat. (MTI)