Kezdőlap Autóipar Szorongó német autógyártók, aggódó szakemberek
No menu items!

Szorongó német autógyártók, aggódó szakemberek

Talán még sosem küzdött az autóipar egyszerre ennyi kihívással. A napokban zárult Frankfurti Autószalonon (IAA) a német autógyártók felkészültnek próbálták mutatni magukat. A név nélkül nyilatkozó szakemberek viszont  aggódnak, sokat sejtet a főpolgármester kisebb botrányt kavaró, “elmaradt” megnyitó beszéde is.

Ellentmondások

A problémák furcsa módon tűnhettek fel először a látogatóknak: kisebbek voltak a gyártók strandjai. A borsos négyzetméterárak állhatnak a háttérben. A spórolás az autóipari cégek marketing részlegét is elérte. Kell a pénz az alternatív hajtás és az önvezető járművek fejlesztésére. A német gyártókat ezek mellett a dízelbotrány hatásai, a büntetések és a kártérítési perek is sújtják.

Látszatra minden rendben van. Vagy mégsem?

A sajtótájékoztatókon sokat beszéltek a jövőről, a sikeres fejlesztésekről. Ez azonban nem tükröződik a környezetbarát német modellpaletta méretében és főleg az eladási számokban.

A VW egyik új elektromodelljét prezentáló fiatal hölgy a legnagyobb természetességgel mondta, hogy a jövő autójának a wolfsburgi gyártó szerint is környezetbarátnak, az ő értelmezésükben tehát villanyüzeműnek kell lennie. Arról azonban már nem szeretnek hallani a világ második legnagyobb autógyártójánál, hogy nem csak sok környezetvédő, de a közlekedési szakemberek egy része is autók nélkül látja a jövő mobilitását. Ez lehet az oka, hogy végül elmaradt a ’Fridays for Future’ klímaaktivistáinak és az autógyártók képviselőinek pódiumvitája. Utóbbiak mondták le a részvételt.

Nem kívánatos a kritika

A főpolgármester megnyitóra szánt beszéde – Kép: a FAZ fordított szövegének részlete

Ennél is kínosabb a német cégek megnyitó körüli botránya. A hagyomány szerint Frankfurt főpolgármestere is a szónokok között szokott lenni. Amikor azonban kiderült, hogy a politikus az autóipart kritikusan néző világnézetét jól tükröző beszédet készül tartani, a szervezők törölték a szónokok listájáról. Peter Feldmann erre a sajtóban hozta nyilvánosságra el nem mondott beszédének szövegét. Ő is a ma ismert autók nélküli jövőt prognosztizál.

Tavaly még beszélhetett. Nem szerettette meg magát az autógyárakkal és a berlini kabinettel sem. Élesen kritizálta, hogy megpróbálták szőnyeg alá söpörni a dízelbotrányt és Németországban a mai napig csak akkor és annyiban ismerik el a felelősségüket, amikor és amennyiben bírósági ítélet marasztalja el őket.

A német autóipar szereplői hagyományosan nem szeretnek vitába bocsátkozni kritikusaikkal. Ezt jól tükrözi a dízelbotrány. Az USA-ban, ahol más mentalitáshoz vannak szokva a fogyasztók, a német gyártók önként fizetik a kártérítéseket és nem győzik exkuzálni magukat a megtévesztett vásárlóknál. Németországban csak jogerős bírósági ítéletek hatására fizetnek.

Kihívásból nincs hiány

A jövő mobilitásával összefüggésben sokkal szerteágazóbbak és bonyolultabbak a viták a dízelbotrány hatásainál. Németországban a legaktuálisabb az egyre több városban elrendelt behajtási tilalom az egyre csökkenő szénmonoxid és nitrogéndioxid kibocsátási határértéket túllépő kocsikra.

Még kevésbé szeretik a menedzserek, ha azzal szembesítik őket, hogy a környezetvédők mellett sok közlekedési szakember sem az autóban látja a jövő individuális mobilitásának eszközét. Minthogy a menedzserek saját elhatározásukból nem konfrontálódnak az igazán kritikusaikkal, nem veszik észre, hogy a nagyvárosokban élők körében egyre autóellenesebb a hangulat. Egyelőre még megengedhetik maguknak a struccpolitikát, mert az emberek többsége, különösen Németországban nem nagyvárosokban él, ezért rá van utalva a saját kocsira.

Atipikus magatartás

Britta Seeger a legkörnyezetvédőbb autókra tette a voksát

Nem tipikus autóipari menedzseri vélemény, amit Britta Seeger, a Daimler egyik igazgatótanácsi tagja képvisel. Szerinte a gyártóknak egy feladatuk van: a lehető legkörnyezetbarátabb járműveket kifejleszteni és a piacra vinni. A szabályozás, a kibocsátási értékek lefektetése, a jogalkotó feladata.

Nekünk a politikai döntések befolyásolása helyett azon kell dolgoznunk, hogy az autóink megfeleljenek az előírásoknak.”

Seeger jónak tartja, hogy a jogalkotó adó- és egyéb kedvezményekkel próbál elektroautók vásárlására ösztönözni. „Azon kell dolgoznunk, hogy villanyautóink választékával, technikai tudásával és minőségégével mi legyünk a legattraktívabbak a piacon.

Hasonló véleményt képvisel Bernhard Mattes is, aki sokáig a Ford-Németország vezérigazgatója, majd a Német Autógyártók Szövetségének (VDA) elnöke volt.

Bernhard Mattes  lemondott, vagy lemondatták

Pont az IAA megnyitásának napján jelentett be visszalépését. Kiszivárgott információk szerint nem önként távozott. A német autógyártók vezetői olyan embert szeretnének a potens érdekképviselet élén, akinek jók a politikai kapcsolatai és használja is ezeket. Berlinben és a tartományi fővárosokban az autógyártók érdekében kellene lobbiznia. Mattes vélhetően egyik feltételnek sem felelt meg.

Ez is azt mutatja, hogy az autógyártók az iparággal szembeni egyre kritikusabb fogyasztói hozzáállásra nem társadalmi párbeszéddel, hanem a politikai döntések befolyásolásával akarnak reagálni. A tapasztalataik jók. A legfontosabb német iparág képviselői eddig mindig elérték a céljukat Berlinben. Ez azonban nem fog segíteni rajtuk, ha a potenciális fogyasztók ellenük fordulnak.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tavaszi Portanyitogató a Zala-völgyében – nyitott porták, nyitott szívek

26 porta, egy nap, ezer élmény – május 3-án kinyílnak a vidéki kapuk.

Forgalmazásra javasolja a Richter két termékét az Európai Gyógyszerügynökség bizottsága

Az Európai  Gyógyszerügynökség (European Medicines Agency, EMA) Emberi felhasználásra szánt gyógyszerkészítmények bizottsága (Committee for Medicinal Products for Human Use, CHMP) a Richter két termékének európai forgalomba hozatali engedélyezését javasolja

A bogácsi gyógyfürdőt uniós forrásból több mint 420 millió forintból fejlesztik

Összesen 423 millió forintos vissza nem térítendő európai uniós forrásból bővítik a Bogácsi Gyógy- és Strandfürdő szolgáltatásait, valamint túraútvonalakat alakítanak ki

A városi közlekedés jövője a WEMOVE Mobilitási Parkban

Megnyitott Budapest első integrált közlekedési kiállítási és képzési tere, a WEMOVE a városi mobilitás jövőjét mutatja be a Jövő Mobilitása Szövetség, a Magyar Autóklub és a Westend együttműködésében
Hirdetés

Hírek

A városi közlekedés jövője a WEMOVE Mobilitási Parkban

Megnyitott Budapest első integrált közlekedési kiállítási és képzési tere, a WEMOVE a városi mobilitás jövőjét mutatja be a Jövő Mobilitása Szövetség, a Magyar Autóklub és a Westend együttműködésében

Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója

Az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta 2024-ben, a bank kiemelkedő jövedelmezőséget ért el, tőkehelyzete rendkívül stabil, a régióban piacvezető

Tanulsz? Lakást kapsz! Bécsben

Bécs városa 2025. május 1-jétől új lakhatási akciót indít a felsőoktatásban tanuló diákok számára, aminek keretében akár 1.000 önkormányzati lakás válik elérhetővé számukra.

Új ökoturisztikai központ lesz a Nagyszéksós-tónál

Kiemelkedő ökoturisztikai beruházás kezdődik a Nagyszéksós-tónál 1,4 milliárd forintos uniós támogatással.

Zebrák a falvakban

Kihirdeti kedden a kormány az utcák és járdák felújítására szóló pályázatát a falusi önkormányzatok számára.

450 ittas sofőr ellen intézkedtek húsvétkor

A húsvéti ünnepek négy napja alatt 450 ittas járművezetőt szűrtek ki a forgalomból a rendőrök.

Újfajta visszaváltó automata jelent meg Magyarországon

Mostantól fesztiválokon és tömegrendezvényeken is könnyen visszaválthatjuk a palackokat, dobozokat, üvegeket.

Deviza – Erősödött a forint jegyzése

Erősödött a forint árfolyama kedd reggel a főbb devizákkal szemben a hétfő esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.