A tűzifa iránti nagy kereslet miatt a csalók is aktívabbá váltak, de a hivatalos hirdetőfelületeken jelentősen szűkült a mozgásterük, ezért egyre többen jelennek meg a Facebook Market Place nevű felületén – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
A tájékoztató szerint a hirdetési portálok megkövetelik a hirdető egyértelmű azonosítását, de a közösségi felületeken még mindig szabályozatlan a hirdetés rendje, emiatt az ott közzétett hirdetések ellenőrzése, tisztítása is bonyolultabb feladat.
A közösségi médiában sok esetben fiktív profillal, a hirdető azonosítására alkalmas adatok nélkül, olykor irreálisan alacsony áron kínálják a tűzifát – emelte ki a hivatal.
A visszaélések kiszűrése érdekében a Nébih ellenőrei fokozottan vizsgálják a Facebookon megjelentő tűzifahirdetéseket. Az eddig ellenőrzött mintegy hatezer hirdetés csaknem 90 százaléka jogsértő, mert nem tartalmazza a hirdető azonosítását biztosító technikai azonosítószámot, illetve bármilyen más, azonosításra alkalmas adatot – közölte a Nébih.
A hatóság azt javasolja: ha valaki úgy dönt, hogy a Facebook segítségével szerzi be a tűzifát, akkor figyeljen arra, hogy legálisan működő kereskedőtől vásároljon, akinek hirdetése tartalmazza az EUTR számot, valamint a legtöbb esetben a saját honlap elérhetőségét is.
A Nébih weboldalán elérhetők a legfontosabb szempontok, amelyeket minden vásárlás során érdemes figyelembe venni. A vásárlók segítségére lehet ez az oldal, ahol a Nébih által kiszűrt jogszerűtlen hirdetők telefonszámait tudják lekérdezni. A hirdetésben szereplő technikai azonosítószám valódisága, birtokosa ide kattintva ellenőrizhető.
A Nébih kéri a tűzifavásárlóktól, hogy ha az adatok bármelyike hiányzik a Facebook-hirdetésből vagy a hirdető személye nem egyezik meg a technikai azonosítószám tulajdonosával, ne kössenek üzletet, mert nagy valószínűséggel csalóval van dolguk.