Amerikában hódít az e-cigi. A piacot a Juul uralja. Tavaly megduplázódott az iskoláskorú fogyasztók száma. A cég Európa meghódítására készül. Az ÁNTSZ szerint az e-cigi nem sokkal kevésbé egészségkárosító, mint a hagyományos. Ráadásul könnyebb rászokni.
Amerika után Európa meghódítása a cél
Kecses, polírozott, fekete fémdobozka. Alig észrevehető. USB-Stick is lehetne. A neve Juul. A „cool” és a „jewel” (ékszer) ötvözete. Elektromos cigaretta. Amerikában minden negyedik fiatalkorú ezt szívja! A magas nikotintartalmú Juul Európát is meg akarja hódítani.
A Stanford Egyetem két hallgatója szabadalmaztatta 2015-ben. A legenda szerint a cigi letételét akarták megkönnyíteni. A valóságban a Juul iskolások tömegeit teszi nikotinfüggővé. Az amerikai szülők, orvosok és az egészségügyi kormányzat most ocsúdott fel.
A tengerentúlon egy év alatt 78%-al nőtt a Juul-t szívók száma! A legkedveltebb nikotintermék a fiatalok körében. Negyedük rendszeres fogyasztó! Abszolút számokban: 3 millió gyerek, akik közül 1,3 millió tavaly kezdte a dohányzást. A „dzsúlozás” ugyan olyan része lett az angolnak, mint a „guglizás”.
Amerikában évtizedes kampány eredményeként ma már nem divat cigizni. A füstölgők aránya 10%-re csökkent (Magyarország 28%, a világátlag 20%). Szakemberek attól tartanak, hogy az e-cigi évtizedek felvilágosító munkáját teheti semmivé. Gyors reakciót, adót, reklámtilalmat, alacsonyabb hatóanyagtartalom előírásokat követelnek a politikától.
Amerikában először az iskolák léptek. A mellékhelyiségeket a levegő összetételét analizáló berendezésekkel szerelték fel, amelyek „dzsúlozásra” riadóztatnak. Már a politika is felismerte a veszélyt. Az egészségügyi miniszter „járványról” beszél. Teljes forgalmazási tilalommal fenyegette meg a Juul-t, ha nem lép fel hatékonyan a fiatalok „dzsúlozása” ellen.
A start-up-nál megijedtek. Az üzletekben már nem szállítják a gyerekek körében kedvelt gyümölcsös ízesítésűeket, csak a natúr és a mentolos változatot. Ez azonban csak látszatintézkedés, tekintettel arra, hogy a neten továbbra is megrendelhetők. Igaz, új szűrőt alkalmaznak a vásárlók életkorának a megállapítására. A vevőnek nem elég egy kattintással megerősíteniük nagykorúságukat, az elektronikus igazolvány beolvasása is kötelező.
Bomba üzlet
A két ötletgazda, James Monsees és Adam Bowen három év alatt multimilliomos lett. 2018-ban 5,5 milliárd dollár bevétel mellett 70%-os részesedést értek el az e-cigik piacán. 2019 elején a Marlboro-konszern 12,8 milliárd dollárért 35%-os tulajdoni hányadot szerzett a start-up-ban. A cég saját tőkéje 38 milliárd. Több, mint például az Airbnb-nek. Háromszorosa a Lufthansa, kétszerese a legnagyobb német pénzintézet, a Deutsche Bank piaci értékének.
A cég mégsincs túlértékelve. A Marlboro – a fogyasztás dinamikus bővülésére tekintettel – nem rugaszkodik el a valóságtól, amikor „a világ meghódítására” készül a Juul-al. Hivatalosan a felnőtteket célozzák meg, de a valójában mindenben a fiatalok ízléséhez igazodnak: édes, gyümölcsös íz, trendi megjelenés, kis méret és még laptoppal is tölthető!
Az amerikai tinik élvezik a „dzsúlozást”. A szünetekben a fél iskolaudvar szívja. A vécékben is a Juul a sztár. Még az órák alatt is szívják. Megtehetik, mert parányi, nincs hamu, füst alig és a kevés is szinte azonnal elillan. Nikotinszag helyett kellemes gyümölcsillatot hagy hátra. A „Mango”, a „Cool uborka” vagy a „Créme Brülée” ízletesebb és illatosabb? – top téma a közösségi oldalakon.
Már a spájzban vannak
Eddig az amerikai divathullámok többsége, legyen szó öltözködésről, internetes oldalakról vagy az iPhone-ról, gyorsan elérte Európát. Miért a Juul lenne a kivétel?
A veszély óriási. A 200 alkalomra elegendő kapszula annyi nikotint tartalmaz, mint egy doboz cigi. Méghozzá a sokkal töményebb amerikai cigaretták nikotintartalmával számolva. Az EU-ban az amerikai értéknek csak a harmada, kapszulánként 20 milligramm az engedélyezett.
Megnyugvásra az sem adhat okot az amerikai “csökkentett” nikotintartalom, mert a szervezetbe sokkal gyorsabban és intenzívebben épül be az e-cigivel beszívott nikotin.
A Juul a legtöbb európai országban, Magyarországon is kapható. Legálisan csak 18 éven felüliek vásárolhatják. Félő azonban, hogy az amerikaiak után az európai iskolaudvarokat is meghódítja. A fiatalkorúak történő forgalmazás tilalma az USA-ban sem bizonyult igazi akadálynak.
Sok európai kormány még nem reagált. A németországi utcaképhez hozzátartoznak az elektronikus cigarettákat népszerűsítő óriásplakátok. Magyarország a pozitív kivétel. 2016 óta a hagyományos dohánytermékekkel azonos megítélés alá esnek az e-cigik: ahol nem szabad dohányozni, ott e-cigi sem szívható, tilos a reklám és csak nemzeti dohányboltban árusíthatók.
Fontos az európai piac, ezért a cégek kompromisszumkésznek és belátónak mutatják magukat. „Tanultunk az amerikai tapasztalatokból. Mi is úgy gondoljuk, hogy a hagyományoshoz hasonlóan az e-cigiknek sincs keresnivalója a gyerekek kezében” – mondja Tobias Gerlach a Juul németországi sajtófőnöke. Ellenőrzik, hogy a dohányboltokban tényleg csak felnőtteknek adják-e el a terméket. Megszakítják a kapcsolatot a dohányboltokkal, ahol a cég „álruhás” vásárlói szabálytalanságot találnak – ígérik.
Európában még nincsenek hivatalos számok a fogyasztásról. A cég saját közlése szerint „nagyon pozitív a fogadtatás”. Gerlach 300 ezer rendszeres német fogyasztóról beszél. „Sokan a hagyományos cigiről tértek át” – teszi hozzá, amit közegészségügyi szempontból örvendetesnek tart. „Az e-cigaretta nem elégeti, hanem csak felmelegíti a dohányt, ezért bizonyítottan kevésbé káros a hagyományos nikotintermékeknél, nem tartalmaz rákkeltő anyagokat” – állítják a Juul-nál.
A kijelentések van valóságtartalma. A dohány valóban nem ég el, ezért bizonyos rákkeltő anyagok nem szabadulnak fel – emeli ki mások mellett egy ÁNTSZ tanulmánya. Van azonban számos a hagyományos cigarettából már ismert és új, az e-cigi patronjában fellelhető vegyület, amely gőzként beszívva rongálja az aktív és a passzív e-cigizők egészségét – hangsúlyozzák a tanulmányok. Vagyis még a nikotin nélküli e-cigik is tartalmaznak egészségkárosító anyagokat.
Dohánygyártók a cigi ellen?!
A dohánykonszernek az utóbbi időben feltűnően aggódnak a lakosság egészségért. A piacvezető Philip Morris egyenesen intenzív marketingkampányt folytat a cigi ellen. Gazdasági okokból teszi. A cigaretta egyre több helyen megy ki a divatból. Világviszonylatban tíz év alatt 27-ről 20%-ra csökkent a dohányzók aránya. A nyugati országokban különösen visszaesett a forgalom és a profit. A gyártók elemi érdeke, hogy új, jobb imázsú, lehetőleg kevésbé ártalmas, vagy legalábbis ilyennek beállított termékekkel álljanak elő.
A Philip Morris-nál ez a Iqos, a Marlboro-cégcsoportnál a Juul. Utóbbi konszern minden doboz cigibe reklámcédulát helyez, amelyen a dohányzás feladására buzdít, az e-cigarettát ajánlva segítségként. Bátran tehetik, nincs ugyanis bizonyíték arra, hogy aki hagyományos cigiről elektronikusra váltott, idővel az utóbbit is leteszi.
Az e-cigi csökkenti ugyan az elvonási tüneteket, de fenntartja, sőt fokozza a nikotinfüggőséget, mert a nikotin az elektromos változatból gyorsabban és intenzívebben szívódik fel a szervezetben – olvasható a már idézett, nemzetközi tanulmányokon alapuló ÁNTSZ-elemzésben.