A Volkswagen Csoport 2024-ben stabil pénzügyi teljesítményt ért el, miközben határozott stratégiai lépésekkel erősítette pozícióját a globális autóiparban. Oliver Blume vezérigazgató és Arno Antlitz pénzügyi igazgató egyaránt kiemelte, hogy a kihívásokkal teli piaci környezet ellenére a cég innovatív termékekkel, regionális stratégiával és költségcsökkentési fókusszal készül a jövőre.
A Volkswagen Csoport 2024-es árbevétele 324,7 milliárd euróra nőtt, ami enyhe emelkedést jelent a 2023-as 322,3 milliárd euróhoz képest, elsősorban a pénzügyi szolgáltatások pozitív teljesítményének köszönhetően. Az autóipari divízió árbevétele 265,9 milliárd euróra csökkent a volumencsökkenés miatt. Az üzemi eredmény 19,1 milliárd euróra esett vissza (2023: 22,5 milliárd euró), amit 2,6 milliárd eurós rendkívüli kiadások – főként átszervezési költségek – terheltek. Az alapul szolgáló üzemi eredmény 21,7 milliárd euró volt, az üzemi árrés pedig 6,7%-ot ért el az egyszeri tételek kiszűrésével. Az autóipari nettó cash flow 5,0 milliárd euróra mérséklődött (2023: 10,7 milliárd euró), de a negyedik negyedévben 1,7 milliárd eurós pozitív eredményt hozott a működőtőke csökkentése révén.
A kiszállított járművek száma 9,0 millióra csökkent (2023: 9,4 millió), Dél-Amerika növekedése nem tudta ellensúlyozni a kínai piac gyengülését. Ugyanakkor Nyugat-Európában az elektromos járművek rendelésállománya 88%-kal nőtt, ami a megújult portfólió sikerét jelzi.
Stratégiai fókusz és innováció
Oliver Blume hangsúlyozta: „2024-ben döntő stratégiai irányt szabtunk. Innovatív, érzelmeket kiváltó termékekkel és úttörő döntésekkel haladunk előre.” A Volkswagen a megfizethető elektromos mobilitás felfuttatásával, autonóm járműflottájával és németországi akkumulátorcella-gyártásával az európai innováció élére áll. A regionálisan testreszabott modellek és erős partnerkapcsolatok biztosítják a fenntartható növekedést.
Arno Antlitz hozzátette: „A belső égésű motorokat versenyképesen tartjuk, miközben az elektromos modellekbe és szoftverekbe invesztálunk, valamint bővítjük jelenlétünket az USA-ban.” A költségcsökkentés és a nyereségesség növelése kulcsfontosságú a következő években.
Osztalék és 2025-ös kilátások
A vezetőség 30%-kal alacsonyabb osztalékot javasol: 6,30 eurót a törzsrészvényekre és 6,36 eurót az elsőbbségi részvényekre, ami 30%-os kifizetési arányt jelent. 2025-re az árbevétel legfeljebb 5%-os növekedését várják, az üzemi árrés pedig 5,5–6,5% között alakulhat. Az autóipari divízió nettó cash flow-ja 2–5 milliárd euró között várható, a nettó likviditás pedig 34–37 milliárd euróra becsülhető, fenntartva a robusztus finanszírozási politikát. A kihívások – geopolitikai feszültségek, verseny és szigorú emissziós előírások – ellenére a Volkswagen optimista.
Az üzletágak teljesítménye
Alaptevékenység: Az árbevétel nőtt, az üzemi árrés 5,0%-ra csökkent a magas fix költségek miatt.
Progressive (a Volkswagen Csoport azon márkáit és modelljeit jelenti, amelyek a prémium, technológiailag haladó kategóriát képviselik, egyfajta átmenetet képezve az alap (“Core”) és a luxus (“Sport Luxury”) szegmensek között): Az üzemi eredmény 3,9 milliárd euróra esett vissza átszervezési költségek és verseny miatt, az árrés 6,0%.
Sport, luxus: Az üzemi eredmény 5,3 milliárd euróra csökkent, de az árrés stabil, 14,5%.
TRATON Group (a Volkswagen Csoport leányvállalata, a világ egyik vezető haszongépjármű-gyártója): Az árbevétel 46,2 milliárd euróra nőtt, az alapul szolgáló árrés 9,1%.
CARIAD (a Volkswagen csoport szoftverfejlesztő részlege) : Az árbevétel 1,3 milliárd euróra ugrott, de 2,4 milliárd eurós veszteséget könyveltek el.
Csoport Mobilitás (a Volkswagen Csoporton belüli, pénzügyi és mobilitási szolgáltatásokat nyújtó üzletág) : Az üzemi eredmény 3,1 milliárd euróra csökkent a magas kockázati költségek miatt.
Érsek M. Zoltán
Fotók: youtube/Volkswagen Group