Kezdőlap Energia 2024-től két fűtési megoldás tiltott Németországban 
No menu items!

2024-től két fűtési megoldás tiltott Németországban 

Illusztráció: Bigstock

Németországban 2024-től tilos új gáz- vagy olajkazánt beépíteni. Mindenki az alternatív megoldások előnyeit és hátrányait latolgatja. Erről kérdezik a Vailant vezetőjét, Norbet Schiedecket az újságírók és barátai is. 

Fűtésről a családi vacsoránál

A fűtés lett a németek első számú témája. Már a jövő éve elejétől tilos lesz új gáz- vagy olajkazánt üzembe helyezni az iparban és a háztartásokban is. A nemrég elfogadott jogszabály szerint a meglévők maradhatnak. De a többség csak átmeneti moratóriumra számít és cserén gondolkozik. A világ vezető háztartásikazán-gyártója, a Vailant máig német családi vállalkozás. Vezetője, Norbet Schiedeck szerint az 1874-ben alapított cég története legjelentősebb változását éli.  

A 48 éves gépészmérnök 2018 óta vezeti a 16 ezer embert foglalkoztató vállalatot. Az utóbbi hetekben barátai, ismerősei és az újságírók is az otthoni kazánja iránt érdeklődnek először. Schiedeckék 10 éve álltak át a hőszivattyúra, amiben a németek többsége is a jövőt látja.  

Nincs új a Nap alatt

A közvélemény csak néhány éve tud a CO2-semlegesen üzemeltethető hűtő/fűtő hőszivattyúkról. Pedig az 1970-es évek óta léteznek. Feltalálásuk egybeesik a környezetvédelmi mozgalom nyugat-európai kezdeteivel, mégsem váltak népszerűvé. Eleinte az atomenergia elleni harc és nem a CO2-kibocsátás csökkentése volt a zöld pártok és civilek nagy témája. A társas- és családi házak kivitelezői még 1-2 éve is eltanácsoltak a hőszivattyútól és a megszokott, ezért egyszerűbb gázkonvektort javasolták.     

Hogyan működik a hőszivattyú? 

A hőszivattyú olyan fűtő/hűtő berendezés, ami az egyik oldalról kivont hőt a másik oldalra szállítja, tehát az egyik irányba fűt, a másikba pedig hűt. A hűtőgépeknél is használnak fizikai elv alapján működik: a hőszállítás egy folyékony állapotú közeg elpárologtatásával és lekondenzáltatásával valósul meg; a hűtőgép az élelmiszerek párolgását vonja el, és hátoldalán lévő rácson keresztül adja le, azaz kondenzálja. A folyamat fenntartásához energia kell, amit a hűtő az elektromos hálózatból vesz fel. 

A hőszivattyú valamilyen környezeti közegből (levegő, talaj, talajvíz) vonjuk ki a hőt, és a szivattyú segítségével szállítjuk a fűtési vagy meleg-víz előállító rendszerbe. Van levegő-víz (legelterjedtebb), geotermikus, víz-víz és levegő-levegő (klíma) hőszivattyú is. Az üzemeltetéshez szükséges elektromos energia előállítása ezektől függetlenül történik. Akár károsanyag-kibocsátás nélkül, például napelemmel. 

Átalakuló és újrarendeződő piac

A Vailant világszerte vezető a gázkazánok piacán. De évtizedek óta szerepel a kínálatukban hőszivattyú, amit igyekeznek egyre inkább a középpontba állítani, mert a jövő megoldásának tartják. Azonban hiába kapcsoltak az elsők között, nem biztos, hogy a hőszivattyúban a Vailant lesz a világelső, ahogy az európai gyártók eddigi vezető szerepe is kérdéses. Sok a viszonylag új ázsiai cég, amely a kezdettől fogva csak hőszivattyút gyárt, így minden fejlesztési kapacitását erre tudja fordítani. A Vailantnak sok anyagi és humán erőforrását, valamint gyártókapacitását kötnek le a továbbra is legeladottabb gázkazánok. Igaz, idén már a 3,5 milliárd euró körüli éves árbevételük felét a hőszivattyúkból remélik.   

Az autóiparban zajló elektro-forradalom részben könnyítés az autókonszerneknek: az e-motor gyártása és karbantartása egyszerűbb, mint a benzin/dízel-üzeműeké. Más a helyzet a kazánoknál: a hőszivattyúk gyártása bonyolultabb, alaktarész- és helyigényesebb, mint a gázkazánoké. 

A legtöbb európai kazángyártó, figyelemmel az EU 2030-as részleges és 2050-es teljes CO2-semlegességi céldátumára, a nehézségek ellenére igyekszik a hőszivattyúkra átállni. Így tesznek a Vailant német, francia és angol üzemeiben, valamint új szlovák gyárában, hogy elérjék a 500 ezer darabos éves kapacitást.  

Sokan akarják, kevesen tudják

Németországban az új épületek többségében évek óta hőszivattyú hűt/fűt. Gondot a régiek átállítása okoz, különösen, ha elromlik, javíthatatlan a gázkazán és hirtelen kell új. Átlagosan 3-6 hónap a készülékek szállítási ideje és a szerelők is be vannak táblázva. A kapacitását idejében bővíteni kezdő Vailant már idén gyorsabb szállítást ígér. A fűtésszerelő-hiány viszont maradni fog. A szervízhálózatán keresztül világszerte 300 ezer fűtésszerelő vállalkozással kapcsolatban álló Vailantnál tudják, hogy a várakozási időt az új hőszivattyúra tovább növeli, hogy sok szerelő nem ért az új készülékekhez, illetve most tanulja azokat, ezért nincs tapasztalata.  

A humán utánpótlással a gyártóknál is komoly gond. Az új és bonyolultabb eszközök fejlesztéséhez és gyártásához több szakember kellene.    

Ne számításunk árcsökkenésre!

Sokakat a gáz/olaj-kazánnál ötször (!) magasabb készülékár tart vissza a hőszivattyútól. Schiedeck a kapacitásbővítés és növekvő verseny ellenére sem ígér árcsökkenést. Egyrészt, mert a készülékek bonyolultabbak. Másrészt, mert a kazán csak az összköltség harmadát adja. Kétharmadot az instaláció tesz ki, márpedig ez is komplikáltabb és nehezíti a szerelőhiány. Különösen bonyolult a váltás a gázrendszerről: az új kazán beépítése mellett a meglévő csőhálózatot is ki kell cserélni.  

Schiedeck szerint mindennek ellenére középtávon a hőszivattyú a leggazdaságosabb fűt/hűt megoldás. Hisz az egyre dráguló gáz/fűtőolaj nélkül is üzemeltethető, akár teljes egészében megújuló forrásokból.   

Ennek ellenére a tilalom elfogadása után megugrott a gázkazánok értékesítése Németországban. A szakemberek nagy hibának és a legdrágább megoldásnak tartják új gázkazánt beépíteni a meglévő és működő helyett, mert az elszabaduló gázárak néhány év múlta úgyis hőszivattyúra kell cserélni azt. Az EU ugyanis kvótarendszert vezet be az energiapiacon: a fosszilis energiához fokozatosan egyre magasabb összegű CO2-kvátát kell vásárolni, 2030-ra tonnánként 90 euróért.   

Az állam segít

A német kormány a költségek 40 százalékának, legfeljebb 18 ezer euró megtérítésével próbálja biztosítani, hogy a környezetbarát és olcsóbban üzemeltethető rendszert ne csak a tehetősek engedhessék meg maguknak. 

Ausztriában az ár 20 százalékáig, 7500 eurós terjedő támogatás kérhető. Franciaországban 15 ezer euró a felső határ. Csehországban 5700, Szlovákiában pedig 11400. Lengyelországban, ahol 2022-ben a legtöbb hőszivattyút értékesítették, négy program is elérhető. 

Míg máshol most vezetik be a szubvenciókat, addig Magyarországon az év elején megszűnt az 50 százalékos, legfeljebb 3 millió forintos (7300 euró) támogatás. Jelenleg csak az általános otthonteremtési és felújítási programok vannak, minta a CSOK. 

Gázkazánok alkonya

Schiedeck a gázkazánok alkonyáról, de nem a végnapjairól beszél. Szerinte a hőszivattyúk térnyerésével is a kombi-rendszerek maradnak a legnépszerűbbek, amelyeket a német tilalom is engedni fog. Ez gázzal is üzemeltethető hőszivattyús kazánt, vagy a meglévő gázkészülék mellé vásárolt hőszivattyús kazánt jelentheti. A szakember szerint a kombi rendszerekben a hőszivattyúé lesz a főszerep, csak az év leghidegebb napjain fog a gázzal működni a rendszer.  

Felmerül a kérdés, hogy van-e a hőszivattyúnak zöld alternatívája. Schiedeck ilyennek látná a hidrogénnel működő kazánokat. Nem véletlen a feltételes mód. A hidrogén beszerzése nehézkes és az elmúlt évek autó- és kazánpiaci trendjét nézve nem is várható, hogy stabil elárusító hálózat épül ki. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy ha ez változna, a hőszivattyú-kazánok minden további nélkül üzemeltethetőek lennének hidrogénnel.   

A cikk a Süddeutsche Zeitung 2023 április 19-ei számában megjelent Norbet Schiedeck-interjú felhasználásával készült.  

Petrus Szabolcs 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

MSZÉSZ elnök: a nemzetközi versenyképességhez növelni kell a szállodaipar profitabilitását

A szállodai szakma pozitív jövőképének kulcsa az ember, a...

Győrben nyitotta meg második BYD értékesítési pontját az AutoWallis Csoport

Győrben nyitotta meg második BYD értékesítési pontját, az első vidéki BYD bemutatótermét az AutoWallis

Horvátország 122 külföldi várossal, rekord számú járattal várja a turistákat a 2025-ös nyári szezonban  

A Horvát Idegenforgalmi Közösség adatai szerint Horvátország a 2025-ös nyári repülési szezonban, március végétől október végéig, 122 külföldi várossal lesz közvetlen légi összeköttetésben.

Az MBH Bank 123 forint osztalékot fizethet részvényenként

Az MBH Bank igazgatósága törzsrészvényenként 123 forint osztalék kifizetését javasolja a társaság közgyűlésének a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közzétett előterjesztés szerint.
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Az euró árfolyama a reggel hét órakor jegyzett 402,86 forintról 402,12 forintra gyengült 18 órakor, napközben 401,77 forint és 403,69 forint között mozgott.

Nem ússzuk meg: áprilistól ez is kell a beutazáshoz az Egyesült Királyságba

Április 2-tól minden magyar állampolgárnak is szüksége lesz az...

Vidéki otthonfelújító nyugdíjasok irány az Államkincstár

A kormány kibővítette a kedvezményezetti kört, így a nyugdíjasok...

Így módosulhat most az ESG-törvény

A Nemzetgazdasági Minisztérium társadalmi egyeztetést indít az Európai Bizottság...

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Március végétől Debrecenből Lipcsébe és Máltára hoz járatot a BMW

A Universal Airlines március 30-tól heti két retúrjáratot indít...

Németország kiszabadult a költségvetési kalodából. Örülhetünk?

Friedrich Merz A német parlament történelmi döntést hozott: elfogadták azt...

Gyengült hétfő reggelre a forint

Az eurót hétfő reggel hét órakor 399,59 forinton jegyezték a péntek esti 398,92 forint után. A dollár jegyzése 367,36 forintra ment fel 366,46-ról, a svájci franké pedig 415,39-re 414,30 forintról.
Hirdetés

Gazdaság

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet