Mivel az internetes kapuőrök kategóriájába kerültek a Twitterből lett X, a TikTok tulajdonosaként a ByteDance és a Booking.com is szigorú uniós szabályokkal szembesülhet a jövőben.
Elon Musk X közösségi média platformja, a TikTok tulajdonosa, a ByteDance és a Booking.com megfelelhet azoknak az uniós kritériumoknak, amelyek alapján úgynevezett kapuőrként szigorú technológiai szabályok vonatkoznak rájuk – közölte az Európai Bizottság pénteken késő este.
A digitális piacokról szóló törvény (DMA) a havi 45 millió aktív felhasználónál többel rendelkező és 75 milliárd eurónál (81 milliárd dollár) nagyobb piaci kapitalizációval rendelkező vállalatokat jelöli ki kapuőrként, amelyek alapvető platformszolgáltatást nyújtanak az üzleti felhasználók számára.
Az ilyen vállalatok március 7-től kezdődően, többek között kötelesek elérni, hogy üzenetküldő alkalmazásaik együttműködjenek a riválisokkal, és a felhasználók dönthessék el, hogy milyen alkalmazásokat telepítenek előzetesen a készülékükre. Nem részesíthetik előnyben saját szolgáltatásaikat a riválisokéval szemben, és nem akadályozhatják meg a felhasználókat abban, hogy eltávolítsák az előtelepített szoftvereket vagy alkalmazásokat.
“A Bizottságnak most 45 munkanap áll rendelkezésére, hogy eldöntse, kijelöli-e a vállalatokat kapuőrként. A Bizottság értékelni fog minden olyan érvet is, amelyet a benyújtó vállalatok a kapuőrként való kijelölésükre vonatkozó vélelem megcáfolására hoznak fel” – áll az uniós versenyhivatal közleményében.
A ByteDance-t tavaly júliusban kapuőrnek bélyegezték, de a TikTok ezt megtámadta Európa második legmagasabb bíróságán. A Booking.com, tavaly azt mondta, hogy várhatóan idén a kapuőrök csoportjába fog tartozni a további felhasználók számának növekedése miatt. Az Alphabet a google tulajdonosaként, az Amazon, az Apple, a Meta a facebook tulajdonosaként és a Microsoft már tavaly kapuőrnek minősült.
Érsek M. Zoltán