Az Aston Martin árfolyama hónapok óta szabadesésben van. A brit sportautógyártó részvényei egy év alatt elveszítették értékük felét. A főrészvényes, David Richards kénytelen saját zsebébe nyúlni. A 007-es természetesen jövőre kocsit cserél.
Kéz és lábtörés
James Bond ismét akcióba lép és Aston Martint vezet. A hétvégén forgatták a készülő 007-es film londoni jeleneteit. Daniel Craig alias James Bond és autója némi késés után, jövő tavasszal tér vissza a mozikba.
Egy kedvcsinálóként már nyilvánosságra hozott jelentben Craig egy oldtimer Aston Martin V8 Vantageből száll ki. Ezzel a típussal száguldott ’87-ben, a Halálos rémületben az akkori 007-es, Timothy Dalton, hogy megmentse a világot.
Ha a vásznon nem is, de az életben az ügynökfilm sorozatra és a kultikus autómárkára is rájár a rúd. A huszonötödik Bond-mozi nehézségei tavaly nyáron kezdődtek. A rendező, Danny Boyle művészeti vitákra hivatkozva bedobta a törülközőt. A főszereplő, Daniel Craig a forgatás közben bokasérülést szenvedett és meg kellett műteni. A stáb több tagja pedig egy robbanás következtében sérült meg a Pinewood stúdióban.
Köhögő motor
Az Aston Martin nehézségei régebb óta tartanak. Az 1913 óta gyártott márkát 2018-ban tőzsdére vezetésének kellett volna kihúznia a válságból. A terv nem jött össze. A papírok ára kilenc hónap alatt 19 fontról 11 alá esett. David Richards, egykori raliversenyző és Forma 1-es csapatfőnök kénytelen tőkét emelni. Bejelentése szerint 7 millió font értékben vásárol Aston Martin részvényeket.
Ezzel 31-ről 34%-ra emelkedne a tulajdoni hányada. Az eladó egy másik nagyrészvényes, a kuvaiti, autóiparra specializálódott pénzügyi befektető, az Adeem Automotive lenne. Az üzletet még nem kötötték meg és hiányzik a többi nagy befektetőtől szükséges a hozzájárulás is.
A friss pénz kisegítené a céget az akut finanszírozási gondokból. A kisbefektetők még sincs sok okuk az örömre.
Richards csak a jegyzés alatti árat, 10 fontot kínál a papírok darabjáért, ami várhatóan további árfolyamesést okoz.
A Mercedes anyavállalata, a Daimler üdvözölte a tervet. A stuttgarti konszern 4%-os tulajdonosként és motorbeszállítóként is érdekelt a brit gyártó megmaradásában.
A leállóból a gyorsítósávba
Az Aston Martin pénzügyi helyzetét az idei év első öt hónapjában felhalmozott 17,3 millió font veszteség tette akuttá. Ezt a Gaydon székhelyű gyártó a friss modellek bevezetéséhez kapcsolódó jelentős marketingköltségekkel és az új walesi gyár építésével indokolta. Optimizmusra adhat okot, hogy extra költségek nélkül tavaly minimális nyereséget értek el és a bevétel 2019-ben 6%-al, 196 millió fontra nőtt.
Az operatív ügyeket irányító Andy Palmert az új típus, a DBX bevezetésétől reméli az eladások további növekedését. A DBX a piaci trendekhez igazodva SUV lesz.
Az első terepjáró a kétüléses sportautókra specializálódott cég több, mint 100 éves történetében. A közeljövőben egy hibrid meghajtású autóval is elő akarnak állni.
A testvérmárka, a különösen exkluzív, 4 ajtós modellekkel a piacon lévő Lagonda pedig elektromotorral is készülni fog.
Palmer 2025-ig megduplázódó forgalmat, a tavalyi 6432 helyett 14 ezer eladott autót prognosztizál. Az ehhez szükséges gyártási kapacitást az új walesi gyár teremti meg.
Nem ez az Aston Martin történetének első nehéz időszaka. A ’70-es években a Ford mentette meg a fenyegető csődtől a 1964-es Goldfinger óta a Bond-szériából kimaradhatatlan márkát.
Az amerikaiak 1993-ban a 100. születésnapra 16 ezerre tornászták fel az eladott autók számát. A siker azonban rövid életű volt. Ezért a Ford 2007-ben túladott 75%-os részesedésén.
Azóta, vagyis immár valamivel több mint tíz éve David Richards és javarészt pénzügyi befektetők tulajdonolják a céget.