Kezdőlap Autó A Ford vezet, és nem csak az SUV-ra koncentrálva navigál - interjú
No menu items!

A Ford vezet, és nem csak az SUV-ra koncentrálva navigál – interjú

A sikeres modellpaletta és az elkötelezett csapatmunka mellett a rendkívül következetes gazdálkodásra épülő piacpolitikának is köszönheti  a Ford, hogy 2018-ban is, mint a globális gazdasági válság első évében, 2009-ben a teljes piaci értékesítést tekintve megszerezte a magyarországi piacvezető pozíciót. Az elmúlt évtizedben többször sikerült az élre törniük. Az interjúban Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója a jövőről is beszél.

– Miközben a hazai új autók piaca szárnyal, a Ford Magyarország 2018-ban is piacvezető lett. Teljes az öröm?

– Igaz, hogy a válság véget ért, és az új autók értékesítése végre elérte a válság előtti szintet, de  a magyar személyautó piac összesítésben még mindig messze elmarad az igazán jó szinttől, aminek két oka van. Az egyik, hogy a hozzánk hasonló gazdaságú országokban – például a lengyel, a cseh, a szlovák és a szlovén piacon- a népesség arányához viszonyítva több új autót értékesítettek, mint nálunk. Csehországban, ha a népességre vetített eladásokat nézzük, 30-40%-kal több új autó fogy, ez középtávon elérhető cél nálunk is, ha a gazdaság tovább fejlődik. Az is tény, hogy Csehországban a torta is méretesebb és a szeletek is nagyobbak. Ott felszereltebb, drágább autókat vesznek. A másik ok, amiért azt mondom, hogy még fejlődés lehetséges az, hogy a cseh piacon értékesített évi közel 300 ezer autó Magyarországon is megjelenik. Csakhogy ennek kicsit több, mint a fele, 150-160 ezer magánimportból érkezik és túlkorosan: többségük több, mint tíz éves. Ez azért is szomorú, mert pár éve sikerült már 11 évesre leszorítani a magyar autópark átlagos életkorát, ami ismét elérte a 14 évet, ami műszaki és környezetvédelmi szempontból is komoly kockázatokat rejt.

– Mi jellemzi emellett a piacot?

– A növekedés egyik mozgatórugója, hogy a magánszemélyek kezdenek visszatérni a szalonokba. A másik, a kishaszon járművekre 3 és fél tonnáig, az idén újra meghirdetett kedvezményes hitelkonstrukció, az NHP, amitől egyértelműen ennek a szegmensnek a további felfutását várjuk. Amire jó alapot adhat, hogy 2018-ban a Ford 8300-as számmal minden idők legtöbb Magyarországon értékesített darabszámát érte el a haszonjármű piacon.

– Mit tart a kereskedőket megtizedelő válság legfontosabb tanulságának?

– Azt, hogy csak az maradhat talpon, aki két lábbal a földön áll, és mind a fejlesztésben, mind a hitelfelvételben racionális döntést hoz. Ugyanez igaz a vásárlókra is, akiknek szintén nagy károkat okozott a devizaárfolyam váratlan elszabadulása miatt bekövetkezett túlzott eladósodás. Ezért is üdvözli a szakma a Magyar Nemzeti Bank új hitelezési szabályozását, aminek eredményeként ma már csak azok kaphatnak hitelt, akiknek ezt az anyagi helyzetük lehetővé teszi. Ennek hatására kimondhatjuk, hogy a magyar piac immáron tiszta és valós piac, nem egy olyan hitelezési lufi növekszik, ami ismét kipukkanhat.

– Ön a válság időszakában, amikor a piacvezető pozíciót is megszerezték, a Ford Magyarország kereskedelmi igazgatója volt. Miként élte meg ezt az időszakot?

– Számomra a legfontosabb az értékmegőrzés volt, az, hogy a legjobb szakembereinket és márkakereskedőinket meg tudjuk őrizni. Itt a központban ugyan elszenvedtünk néhol fájdalmas veszteségeket, de a munkatársaink többségének megtartásában nagy szerepe volt a Ford Budapesten működő 600 fős regionális szolgáltató központjának, ahol több értékes kollégánk át tudott igazolni. Kereskedői oldalon azonban tulajdonosi és értékesítői oldalon is értékes partnereket – akik nem bírták finanszírozni a veszteségeiket -, illetve nagyon jó szakembereket vesztettünk, akik jellemzően más ágazatokba igazoltak.

A piacvezetői pozíció akkori megszerzése számomra azt igazolta, hogy a legnagyobb érték a jó szakember. Mert az elsőséget nem én értem el, hanem az a csapat, amit a korábbinál is jobban összekovácsolt ez a nehéz időszak. Éppen úgy, ahogy a márkakereskedők körében is akkor derült ki, hogy ki az elkötelezett, ki gondolja komolyan a partnerséget. A válság emellett is több tekintetben fájdalmas sebeket okozott: a magyar vásárlók génjeiben például még mindig ott van, hogy óvakodni kell a hiteltől. Ennek oka az, hogy a hitelezési piacon akkor a gyors haszonszerzésre törekvő pénzintézetek szakmaiatlan, rövidtávú ajánlatai miatt sokan súlyos károkat szenvedtek el. Ez pedig a mai, biztonságot adó hitelezési szabályozás mellett is sokakat elriaszt a hitelfelvételtől. Ugyanakkor az is tanulság, hogy a piac mindig korrigálja magát: amíg a válság előtti nagy felfutásban sokan az olcsónak tűnő hitelkonstrukciókkal kellő anyagi fedezet nélkül, előrehozott vásárlásokat bonyolítottak le, a 2003-2008 között felpumpált piac kipukkant és ugyanannyi időn át, öt évig a szűk esztendők jöttek.

Más kérdés, hogy egy szektor megfontolt szereplőinek is nehéz szembemenniük a közhangulattal. A baj akkor is bekövetkezett és azokat is elérte, akik nem, vagy csak kis mértékben vettek részt a mérgezettnek is nevezhető hitelek folyósításában. Igaz ezeknél a finanszírozóknál kisebb lett a baj és az ilyen márkáknál is kisebb lett a pofon.

– Gondolom a Ford számára az is előnyt jelentett, hogy a Ford Credit révén saját finanszírozó állt a háta mögött.

– Az egyértelmű, hogy a Ford Credit sosem legolcsóbb, de a bajban is partnerként viselkedett. Több olyan megbízható márkakereskedőt mentett meg a finanszírozásával, akinek a kereskedelmi bankok már nem folyósítottak volna hitelt.

– Ön négy éve lett a Ford Magyarország ügyvezetői igazgatója azt követően, hogy elődje a Ford európai központjában kapott új pozíciót. Mennyiben könnyíti meg a helyzetét az, hogy ismeri a kollégáit és a céget?

– Erre azt szoktam mondani, hogy miközben természetesen a felsőbb menedzsment jelöli és nevezi ki a vezetőket, valójában fontos a kollégák választása is. Azzal, hogy bíznak benne, segítik és elfogadják az utasításait. Mert sosem lehet sikeres az a vezető, aki mögé nem sorakoznak fel a kollégái. Abban, hogy a cég elsőszámú magyarországi vezetője lettem, bizonyára annak is meghatározó szerepe volt, hogy a csapatom elfogadott vezetőként. Ugyanakkor azt is meggyőződéssel vallom, hogy egy ilyen feladathoz az elkötelezettség, a nagy munkabírás és a szakmai alázat mellett az is fontos, hogy az ember felismerje az esetleges rossz döntéseit és korrigálni tudja azokat.

– A tavalyi teljes piaci vezető pozíciót – a személygépkocsik értékesítésben a második helyet – ráadásul úgy érték el, hogy a Ford az elmúlt 10 esztendőben, a totális piacot tekintve miden évben ott volt az első kettőben. Mindezt úgy, hogy a márka azon kevés, nagy piaci részesedéssel rendelkező autógyártó közé tartozik, aki nem rendelkezik magyarországi gyártóüzemmel.

– Ezzel kapcsolatban azt szoktuk mondani, hogy mi vagyunk Magyarországon a rejtett autógyártó. Nem véletlenül: egyrészt itt a 600 fős budapesti, regionális szolgáltató központunk – amelynek létszáma 2020-ig várhatóan ezer főre fog növekedni – másrészt a Ford a magyar GDP 1,7 %-át elérő összegben, 600 milliárd forint értékben vásárol – a kábelkötegtől az autó üvegig -, a magyarországi beszállítóktól autóipari termékeket.

– A Ford miként reagál a károsanyag kibocsájtás szigorításhoz kapcsolódó új szabályokra és az alternatív hajtás előretörésére?

– A Ford már akkor stratégiai projektnek tekintette a kis köbcentis, benzines, három hengeres motor, az Ecoboost kifejlesztését és gyártását, amikor mások ebbe még bele sem kezdtek. Az így szerzett 7 év tapasztalat igazi versenyelőny. Ugyanakkor a dízel fejlesztés sem állt le, mert vannak olyan szegmensek ahol nincs más opció: egy nagytömegű terepjáró, vagy a kishaszongépjűrművek esetében például az egyetlen megoldás arra, hogy a jármű a megkövetelt emissziós szabályokat betartva is megfelelően üzemeljen. Ugyanakkor azt is fontosnak tartjuk, hogy miközben a Ford a leggyorsabban növekvő SUV szegmensre kiemelten koncentrál, 2020-ra minden szegmens minden modelljéhez kínálunk valamilyen alternatív meghajtást, legyen az hibrid, plug in hibrid, mild hibrid, vagy elektromos meghajtás.


A 2018-as esztendőben az új személy- és kishaszongépjármű eladások közel 17% százalékkal növekedtek Magyarországon, és túlszárnyalták a 166 ezres össz. darabszámot. Ehhez az eredményekhez a Ford modelljei jelentős mértékben járultak hozzá. A Ford 2018-ban 23,6 százalékos eladásnövekedésével húzta fel a piac eredményeit. A márka vezeti az összesített eladásokat összesen 20047 eladott személy- és haszongépjárművel.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Automatizált Kiviteli Rendszer új korszakot jelent az exportadminisztrációban

Új informatikai rendszert használhatnak május 6-ától az exportőrök. Az Automatizált Kiviteli Rendszer (Automated Export System - AES) teljes egészében automatizálja, papírmentessé teszi a kiviteli eljárások adminisztrációját

Nacsa Lőrinc: Magyarok a Kárpát-medencében – rajzpályázat középiskolásoknak

Magyarok a kárpát-medencében címmel rajzpályázat indult a magyarországi és a külhoni középiskolások számára

Szenvedélyes spanyol autójubileum

Fotó:Cupraofficial.com 1950 május 9-én Spanyolország mozgásba lendült – megszületett a...

Közös felelősségünk a madarak és a fák megóvása

Magyarország egyik legszebb és legrégebbi természetvédelmi hagyományát, a Madarak és fák napját ünnepeljük május 10-én. Ez az alkalom több mint száz éve hívja fel a figyelmet a természeti értékek megóvására, különösen a madarakra és a fákra.
Hirdetés

Hírek

Az Automatizált Kiviteli Rendszer új korszakot jelent az exportadminisztrációban

Új informatikai rendszert használhatnak május 6-ától az exportőrök. Az Automatizált Kiviteli Rendszer (Automated Export System - AES) teljes egészében automatizálja, papírmentessé teszi a kiviteli eljárások adminisztrációját

Bécsi vonatok – Sínen a megújulás

Április végén az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a kényelem és minőség jegyében megkezdte legismertebb nagysebességű vonatainak, a Railjeteknek átfogó modernizálását.

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)

Mondjon véleményt az új KRESZ-ről

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lehetőséget fog adni mindenkinek arra, hogy megismerje az új KRESZ elkészült koncepcióját, véleményt mondjon róla, és javaslataival hozzájáruljon a közúti közlekedési szabályok kialakításához.

Pántya József: október 31-re elkészül az M30-as autópálya

A tervezett határidőre, október 31-re elkészül az M30-as autópálya lezárt részének kijavítása.

Soha nem vettünk még fel annyi személyi kölcsönt, mint márciusban

Nem csökkent a lakosság hiteléhsége: személyi kölcsönből még soha nem fogyott annyi, mint márciusban, a lakáshitelek volumene a három évvel ezelőtti rekord felé közelít.

Várakozáson felüli az OTP Bank nyeresége az első negyedévben

Az OTP Bank az első negyedévben a várakozások átlagát meghaladva 188,576 milliárd forint konszolidált korrigált adózás utáni eredményt ért el, 21 százalékkal alacsonyabbat az előző év azonos időszakánál

Fedezd fel Bécs titkait egy interaktív felfedezőúton!

Bécsben egy új, "WiG City Challenge" néven futó, interaktív városi felfedezőprogram indult, amely egy applikáció segítségével vezeti át a fiatalokat a város különleges helyszínein.
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.