Kezdőlap Autó Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból - válságba?
No menu items!

Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból – válságba?

Szenved a német autóipar: hetekig állt a termelés, akadozik a beszállítás, nincsenek vevők. Mindez, amikor minden pénzt és energiát az alternatív meghajtás fejlesztésére kellene fordítani. A gyártók állami segítséget várnak.

Nincs vevő

A német közszolgálati rádió, a DLF riportere két nappal az újranyitás után egy kölni autószalonban járt. Az egyetlen ügyfél garanciális javításra hozta a kocsiját. „Máskor sincsenek többen. A szervízbe jönnek, vagy érdeklődnek, mikor érkezik a már megrendelt autó” – számol be egy munkatársa.

A tavasz az autókereskedők karácsonya. Ilyenkor veszik a legtöbb kocsit.   A Német Autókereskedők Szövetségének (ZDK) alelnöke, Thomas Peckruhn 80 százalékos forgalomvisszaesésről számol be. A helyzetet tovább rontja, hogy a tavasszal eladni tervezett autók március elején megérkeztek a kereskedőkhöz.

„Egy szalonban álló autó napi 28 euróba kerül. Egy átlagos kereskedőnél tavasszal 300 autó van. Havi 250 ezer euró kiadás” – számszerűsíti a helyzetet Stefan Bratzel, a Bergisch-Gladbachi Főiskola közlekedési közgazdásza.

Lassan indul újra a gyártás

Nincs vevő, ezért állnak a gyárak is. A munkavállalók egészségét féltő szakszervezeteknek is nagy szerepük van a március közepétől május elejéig tartó, a kontinens szinte valamennyi autógyárát érintő kényszerszünetben.

Markus Schäfer

A Daimlernél az irodai munkatársak otthonról dolgoznak. „Alig várták, hogy újrainduljon a termelés” – mondja az operatív igazgató. Markus Schäfer felel a zavartalan termelésért. Normál körülmények között a hatékonyságért kell mindet megtennie. Most a járványügyi szabályok betartása a legfontosabb. Ez az újraindulás feltétele.

Ha a 1,5 méteres távolság nem biztosítható…. Kötelező a maszk, a kantinok zárva, gyakrabban és alaposabban takarítanak, egy műszakban termelnek, az irodai alkalmazottak kisebb csoportokban dolgoznak, hogy minél kevesebb személyes kontaktus legyen.

Schäfernek újra kell élesztenie a beszállítói hálózatot is. Ázsiából és Amerikából többnyire jönnek az alkatrészek. Az európai, különösen a francia, olasz és spanyol partnerekkel viszont komoly gondok vannak. „Akár egy szállítmány csavar meg nem érkezése teljes leállítást okoz.” A legfontosabb az autómotorok gyártásának újraindítása. Ezek Kínába mennek, ahol már folyik a termelés és vannak vevők is. Fontos, hogy hamar legyen bevétel.

A VW-nél Pozsonynak és Zwickaunak van prioritása. Előbbi helyen a legjövedelmezőbb SUV-k készülnek, utóbbi gyárban a nyáron piacra kerülő elektro ID.3 fut le a szalagról. 30 ezer már elkelt, a vevők türelmetlenül várnak az átvételre.

Veszélyben a gyártók, csődben a beszállítók

Daimlernél 78 százalékkal csökkent a bevétele az első negyedévben. Mint minden német gyártó, visszavonta az éves előrejelzését és nem adott ki újat. Részvény árfolyamaik két számjegyű eséssel reagáltak.

A stuttgarti konszern ellenséges felvásárlásától tart. Részvényei többsége kisbefektetőknél van. Egy kínai gyártó, a Geely és egy kuvaiti pénzügyi invesztor rendelkezik a legnagyobb, 5-10 százalékos részvénycsomaggal. „A cég 30 milliárdos tőzsdei értéke a nemzetközi befektetők körében nem számít soknak. A felvásárlás reális forgatókönyv” – véli Jürgen Pieper, a Mezler Bankhaus elemzője. „Paradox, hogy ettől a rossz aktuális helyzete és nem túl rózsás kilátásai menthetik meg a Daimlert.”

Egy hiányzó csavar miatt is megállhat a gyártás

A BMW és a VW, ahol a Quandt, illetve a Porsche-Piëch családokon keresztül van egy-egy nagyrészvényes, nagyobb biztonságban érezheti magát.

Az autógyárak mindennek ellenére az ágazat legjobban álló szereplői. Stabil a likviditásuk és kedvező feltételekkel juthatnak hitelekhez. Beszállítóik tipikusan közepes cégek. Nekik a több hetes állás végzetes lehet. Még a nagyobbak, mint a 95 ezer embert foglalkoztató Leoni is hitelre szorult, amit csak az német állam 330 milliós garanciavállalása mellett kapott meg a bankoktól.

Nyugtalanok a dolgozók

Elbocsátások Németországban még nincsenek se az autóiparban, se más ágazatokban. A rövidített munka állami szubvencionálása segít. De számok érzékelteti a drámai helyzetet: A 44 millió németországi munkavállalóból 11 millió rövidített munkán van!

Pénztárcájukon még alig érzik a válságot, de hangulatukra már kihat: A GfK fogyasztói klíma indexe márciusról áprilisra sosem látott mértékben, 47 ponttal zuhant. A németek már tudják, hogy a világ minden idők legnagyobb recessziója előtt áll. Nem vesznek nagyértékű terméket, például autót. Az állami támogatással talán kedvet kapnának. Legalábbis ebben bíznak és ezért ezt követelik a gyártók. Két javaslattal álltak elő: adócsökkentés vagy vásárlási prémium.

Válság a válságban

Az autóipar, különösen a zöld fordulatot elalvó német a korona-krízis előtt is bajban volt. Sok modell nem teljesíti az EU CO2 határértékeit.

Wolfgang Maennig

A benzinesek és dízelek után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat. De közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne. Legalább ekkora baj lenne, hogy nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére” – véli a Wolfgang Maennig, a Hamburgi Egyetem közgazdásza.

Különösen a vezető kormánypárt, a konzervatív CDU nyitott az autóipar javaslataira. A szintén kormányzó szociáldemokratás és az ellenzéki Zöldek is tudjak, hogy a szektor támogatásra szorul. Utóbbiak környezetvédelmi kabinetjének vezetője, Lisa Badum csak az alternatív meghajtású autók vásárlásának támogatná.

Thomas Peckruhn

A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn szerint az igazi segítség az lenne, ha a kereskedők túl tudnának adni a szalonok udvarán álló, többségében hagyományos meghajtású autókon. Épp egy érintett, a DLF riportjában megszólaló kölni autóház vezetője látja másként. A gyártók velünk fizettetik meg a CO2-határétékeket be nem tartó autók utáni büntetést: „Az összeggel csökkentik a közvetítői díjunkat. A határértéket jóval átlépő SUV-k után alig marad valami. A gyártóknak viszont ezek a legjövedelmezőbbek. Nekünk az elektrok és a hibridek.”

Alternatív támogatási javaslatok

„A környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni” – nyilatkozta a Spiegelnek a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) elemzője, Claudia Kemfert. Több javaslat is napvilágot látott, miként tudna az állam úgy segíteni az autóiparnak, hogy ez ne ártson a klímának és ne növelje a légszennyezettséget, valamint a dugókat:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, ill. kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

„Segítenünk kell az autóiparon, de ez nem vezethet a már elfogadott klímacélok fellazításához” – mondta Peter Altmaier gazdasági miniszer a Passauer Neuen Presse kérdésre. Az országosan is jegyzett, passaui napilap kommentálja szerint a német kormány „több legyet akar ütni egy csapással”: Támogatással növelné az e-autók iránti, eddig minimális érdeklődést, egyidejűleg bevételhez juttatni és fejlesztésre ösztönözni a német gyártókat. A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn optimista: „Lesz állami támogatás. Kell lennie állami támogatásnak.”

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, számos adatot közöl a KSH a jövő héten

A jövő héten kamatdöntő ülést tart a jegybank monetáris tanácsa, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pedig számos újabb statisztikát közöl, közöttük a szálláshelyek forgalmát és a munkaerőpiac májusi adatait.

A BUX a héten harmadjára is zárócsúcsot döntött

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a múlt pénteki záráshoz képest 3,40 százalékkal emelkedve 98 560,68 ponton fejezte be a hetet.

Vármegyei Értékdíjat kapott a Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye napja alkalmából rendeztek ünnepséget, csütörtökön, Miskolcon. Ebből az alkalomból Kincseink - Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Értékdíjat kapott az ÉSZAKERDŐ Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a turizmus és vendéglátás szakterületi kategóriában.

Magyar célgépek, globális színvonal – Átadták az “Év Célgépe 2025” díjakat

A Magyar Ipari Célgép Nagydíj ismét bizonyította, hogy a hazai mérnöki tudás nemcsak lépést tart, hanem irányt is mutat az ipar jövőjének.
Hirdetés

Hírek

Vármegyei Értékdíjat kapott a Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye napja alkalmából rendeztek ünnepséget, csütörtökön, Miskolcon. Ebből az alkalomból Kincseink - Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Értékdíjat kapott az ÉSZAKERDŐ Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a turizmus és vendéglátás szakterületi kategóriában.

A mesterséges intelligencia az új résztvevő a vállalati meetingeken

Évente több száz munkaóra veszik el a meetingeken való jegyzeteléssel. A legújabb kutatások is alátámasztják, hogy a munkavállalók szerint a megbeszélések nem mindig hatékonyak, sokan mással foglalkoznak közben.

Budapest múltja életre kel – Megnyílt a Time Machine Budapest

A most nyitott Time Machine Budapest élményközpont is részt...

Mielőtt felkel a nap Bécsben – filmes városnézés

30 évvel a kultikussá vált Mielőtt fel kel nap című film bemutatása után Bécs új városi sétán keresztül vezeti végig az érdeklődőket a híres jelenetek helyszínein.

Újabb befektetői ranglistán lépett előre Magyarország

Ismét bekerült Magyarország a legjobb befektetői megítéléssel rendelkező feltörekvő gazdaságok körébe, és a kelet-közép-európai térségben egyedüliként javította pozícióját a Kearney nemzetközi üzleti tanácsadó társaság új felmérése szerint

Hamarosan nyit Magyarország legbiztonságosabb széfszolgáltatása

Megismételhetetlen látogatás a titkos, földalatti páncélteremben a Múzeumok Éjszakáján

Közeledik Pécs ikonikus nyári programja, a Sétatér Fesztivál

Idén nyáron ismét zenével telik meg Pécs egyik legszebb tere: június 26. és 28. között a Sétatéren a könnyed nyári esték és a minőségi élőzene találkozik – mindez ingyenesen!

Közösségi közlekedéssel a Múzeumok Éjszakáján

Múzeumbuszokkal és MOL Bubival érdemes a Múzeumok Éjszakája helyszíneit megközelíteni a nyár legrövidebb éjszakáján, szombaton.
Hirdetés

Gazdaság

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett