Kezdőlap Autó Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból - válságba?
No menu items!

Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból – válságba?

Szenved a német autóipar: hetekig állt a termelés, akadozik a beszállítás, nincsenek vevők. Mindez, amikor minden pénzt és energiát az alternatív meghajtás fejlesztésére kellene fordítani. A gyártók állami segítséget várnak.

Nincs vevő

A német közszolgálati rádió, a DLF riportere két nappal az újranyitás után egy kölni autószalonban járt. Az egyetlen ügyfél garanciális javításra hozta a kocsiját. „Máskor sincsenek többen. A szervízbe jönnek, vagy érdeklődnek, mikor érkezik a már megrendelt autó” – számol be egy munkatársa.

A tavasz az autókereskedők karácsonya. Ilyenkor veszik a legtöbb kocsit.   A Német Autókereskedők Szövetségének (ZDK) alelnöke, Thomas Peckruhn 80 százalékos forgalomvisszaesésről számol be. A helyzetet tovább rontja, hogy a tavasszal eladni tervezett autók március elején megérkeztek a kereskedőkhöz.

„Egy szalonban álló autó napi 28 euróba kerül. Egy átlagos kereskedőnél tavasszal 300 autó van. Havi 250 ezer euró kiadás” – számszerűsíti a helyzetet Stefan Bratzel, a Bergisch-Gladbachi Főiskola közlekedési közgazdásza.

Lassan indul újra a gyártás

Nincs vevő, ezért állnak a gyárak is. A munkavállalók egészségét féltő szakszervezeteknek is nagy szerepük van a március közepétől május elejéig tartó, a kontinens szinte valamennyi autógyárát érintő kényszerszünetben.

Markus Schäfer

A Daimlernél az irodai munkatársak otthonról dolgoznak. „Alig várták, hogy újrainduljon a termelés” – mondja az operatív igazgató. Markus Schäfer felel a zavartalan termelésért. Normál körülmények között a hatékonyságért kell mindet megtennie. Most a járványügyi szabályok betartása a legfontosabb. Ez az újraindulás feltétele.

Ha a 1,5 méteres távolság nem biztosítható…. Kötelező a maszk, a kantinok zárva, gyakrabban és alaposabban takarítanak, egy műszakban termelnek, az irodai alkalmazottak kisebb csoportokban dolgoznak, hogy minél kevesebb személyes kontaktus legyen.

Schäfernek újra kell élesztenie a beszállítói hálózatot is. Ázsiából és Amerikából többnyire jönnek az alkatrészek. Az európai, különösen a francia, olasz és spanyol partnerekkel viszont komoly gondok vannak. „Akár egy szállítmány csavar meg nem érkezése teljes leállítást okoz.” A legfontosabb az autómotorok gyártásának újraindítása. Ezek Kínába mennek, ahol már folyik a termelés és vannak vevők is. Fontos, hogy hamar legyen bevétel.

A VW-nél Pozsonynak és Zwickaunak van prioritása. Előbbi helyen a legjövedelmezőbb SUV-k készülnek, utóbbi gyárban a nyáron piacra kerülő elektro ID.3 fut le a szalagról. 30 ezer már elkelt, a vevők türelmetlenül várnak az átvételre.

Veszélyben a gyártók, csődben a beszállítók

Daimlernél 78 százalékkal csökkent a bevétele az első negyedévben. Mint minden német gyártó, visszavonta az éves előrejelzését és nem adott ki újat. Részvény árfolyamaik két számjegyű eséssel reagáltak.

A stuttgarti konszern ellenséges felvásárlásától tart. Részvényei többsége kisbefektetőknél van. Egy kínai gyártó, a Geely és egy kuvaiti pénzügyi invesztor rendelkezik a legnagyobb, 5-10 százalékos részvénycsomaggal. „A cég 30 milliárdos tőzsdei értéke a nemzetközi befektetők körében nem számít soknak. A felvásárlás reális forgatókönyv” – véli Jürgen Pieper, a Mezler Bankhaus elemzője. „Paradox, hogy ettől a rossz aktuális helyzete és nem túl rózsás kilátásai menthetik meg a Daimlert.”

Egy hiányzó csavar miatt is megállhat a gyártás

A BMW és a VW, ahol a Quandt, illetve a Porsche-Piëch családokon keresztül van egy-egy nagyrészvényes, nagyobb biztonságban érezheti magát.

Az autógyárak mindennek ellenére az ágazat legjobban álló szereplői. Stabil a likviditásuk és kedvező feltételekkel juthatnak hitelekhez. Beszállítóik tipikusan közepes cégek. Nekik a több hetes állás végzetes lehet. Még a nagyobbak, mint a 95 ezer embert foglalkoztató Leoni is hitelre szorult, amit csak az német állam 330 milliós garanciavállalása mellett kapott meg a bankoktól.

Nyugtalanok a dolgozók

Elbocsátások Németországban még nincsenek se az autóiparban, se más ágazatokban. A rövidített munka állami szubvencionálása segít. De számok érzékelteti a drámai helyzetet: A 44 millió németországi munkavállalóból 11 millió rövidített munkán van!

Pénztárcájukon még alig érzik a válságot, de hangulatukra már kihat: A GfK fogyasztói klíma indexe márciusról áprilisra sosem látott mértékben, 47 ponttal zuhant. A németek már tudják, hogy a világ minden idők legnagyobb recessziója előtt áll. Nem vesznek nagyértékű terméket, például autót. Az állami támogatással talán kedvet kapnának. Legalábbis ebben bíznak és ezért ezt követelik a gyártók. Két javaslattal álltak elő: adócsökkentés vagy vásárlási prémium.

Válság a válságban

Az autóipar, különösen a zöld fordulatot elalvó német a korona-krízis előtt is bajban volt. Sok modell nem teljesíti az EU CO2 határértékeit.

Wolfgang Maennig

A benzinesek és dízelek után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat. De közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne. Legalább ekkora baj lenne, hogy nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére” – véli a Wolfgang Maennig, a Hamburgi Egyetem közgazdásza.

Különösen a vezető kormánypárt, a konzervatív CDU nyitott az autóipar javaslataira. A szintén kormányzó szociáldemokratás és az ellenzéki Zöldek is tudjak, hogy a szektor támogatásra szorul. Utóbbiak környezetvédelmi kabinetjének vezetője, Lisa Badum csak az alternatív meghajtású autók vásárlásának támogatná.

Thomas Peckruhn

A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn szerint az igazi segítség az lenne, ha a kereskedők túl tudnának adni a szalonok udvarán álló, többségében hagyományos meghajtású autókon. Épp egy érintett, a DLF riportjában megszólaló kölni autóház vezetője látja másként. A gyártók velünk fizettetik meg a CO2-határétékeket be nem tartó autók utáni büntetést: „Az összeggel csökkentik a közvetítői díjunkat. A határértéket jóval átlépő SUV-k után alig marad valami. A gyártóknak viszont ezek a legjövedelmezőbbek. Nekünk az elektrok és a hibridek.”

Alternatív támogatási javaslatok

„A környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni” – nyilatkozta a Spiegelnek a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) elemzője, Claudia Kemfert. Több javaslat is napvilágot látott, miként tudna az állam úgy segíteni az autóiparnak, hogy ez ne ártson a klímának és ne növelje a légszennyezettséget, valamint a dugókat:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, ill. kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

„Segítenünk kell az autóiparon, de ez nem vezethet a már elfogadott klímacélok fellazításához” – mondta Peter Altmaier gazdasági miniszer a Passauer Neuen Presse kérdésre. Az országosan is jegyzett, passaui napilap kommentálja szerint a német kormány „több legyet akar ütni egy csapással”: Támogatással növelné az e-autók iránti, eddig minimális érdeklődést, egyidejűleg bevételhez juttatni és fejlesztésre ösztönözni a német gyártókat. A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn optimista: „Lesz állami támogatás. Kell lennie állami támogatásnak.”

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Emelkedett az uniós határokon feltartóztatott, belépésre jogosulatlan bevándorlók száma

A tagországok tavaly 123 655, nem uniós ország állampolgára esetében tagadták meg a belépést az Európai Unió területére, ami kismértékű, 0,3 százalékos növekedés 2023-hoz képest - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.

400 ezer adózótól várja a NAV a tao- és majdnem 100 ezer társaságtól a kiva-bevallást

Az idén mintegy 400 ezer adózótól várja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a társasági adó (tao), illetve további közel 100 ezer társaságtól a kisvállalati adó (kiva) bevallást június 2-ig

A kínai BYD áprilisban először adott el több elektromos autót a Teslánál Európában

A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) európai eladásában - áll a Jato Dynamics piackutató honlapján.

Egymilliárd eurós kötvénykibocsátást hajtott végre az MFB

Kiemelkedő érdeklődés mellett egymilliárd euró összegű forrást vont be a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nemzetközi kötvénykibocsátás keretében, kedvező 4,375 százalékos kamat mellett
Hirdetés

Hírek

Emelkedett az uniós határokon feltartóztatott, belépésre jogosulatlan bevándorlók száma

A tagországok tavaly 123 655, nem uniós ország állampolgára esetében tagadták meg a belépést az Európai Unió területére, ami kismértékű, 0,3 százalékos növekedés 2023-hoz képest - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.

400 ezer adózótól várja a NAV a tao- és majdnem 100 ezer társaságtól a kiva-bevallást

Az idén mintegy 400 ezer adózótól várja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a társasági adó (tao), illetve további közel 100 ezer társaságtól a kisvállalati adó (kiva) bevallást június 2-ig

A kínai BYD áprilisban először adott el több elektromos autót a Teslánál Európában

A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) európai eladásában - áll a Jato Dynamics piackutató honlapján.

Egymilliárd eurós kötvénykibocsátást hajtott végre az MFB

Kiemelkedő érdeklődés mellett egymilliárd euró összegű forrást vont be a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nemzetközi kötvénykibocsátás keretében, kedvező 4,375 százalékos kamat mellett

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Történelmi csúcsra erősödött, áttörte a 110 ezer dolláros szintet a bitcoin csütörtök hajnalban a világ legnagyobb kriptotőzsdei platformján, a Binance-on.

Elismerést kapott a Semmelweis Egyetem stroke-ellátó programja

Az Európai Stroke Társaság (ESO) legmagasabb, gyémánt szintű elismerését nyerte el a Semmelweis Egyetem Idegsebészeti és Neurointervenciós Klinika stroke-ellátó programja

Az Országos Kereskedelmi Szövetség a multik profitját védi

Az Országos Kereskedelmi Szövetség a multik profitját védi, de ideje lenne azokat is támogatni, akikből élnek, a vásárlókat

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik
Hirdetés

Gazdaság

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.