Kezdőlap Turizmus Az osztrákok divatba hozták az éjszakai vonatozást
No menu items!

Az osztrákok divatba hozták az éjszakai vonatozást

Az éjszakai vonat a repülés alternatívája lehet. Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB ébredt az elsők között, Európa szerte közlekedő éjjeli járatain egyre többen utaznak.

Környezettudatos és kellemes

Egyre többen tudják, hogy egy repülőút több CO2 kibocsájtással jár, mint amennyivel egy átlag európai egy teljes év alatt megterheli a környezetet. A környezettudatosság kezd kihatni az utazási szokásokra is. Nő a legjobb ökológiai mérlegű vonat forgalma.

Pihentető vonatozás – éjszakai menet

Barátokkal vagy a családdal megvacsorázni a városközpontban, a közeli pályaudvaron felszállni a vonatra, jót aludni, majd a hálókocsiban felszolgált reggeli után elkezdeni a következő napot egy másik város centrumában. Nem kárba veszett idő az utazás, nincs drága taxizás a központtól távoli reptérre, elmaradt a sorban állas a biztonsági ellenőrzésnél és a csomagra sem kell várakozni. Az éjszakai vonatozás környezettudatos és kellemes is lehet! Nem csak a nyaralóknak. Az üzleti utazók az esti tárgyalás után kipihenten érkeznek a másnap délelőtti megbeszélés helyszínére.

A korán ébredők és későn ocsúdók

Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB néhány éve tudatosan építi az éjszakai kínálatát. Jól döntöttek, idén, a nyár végéig 10%-al nőtt a tavalyi 1,4 milliós utasszám. Vannak vonalak, ahol 25%-al többen utaztak az osztrák vasúttal. Immár az német nyelvterület országait és Itáliát, Franciaországot, a Belelux államokat, Dániát és a közép-kelet-európai régiót is behálózzák az ÖBB vonatai. Magyarországról osztrák és német városokkal közvetlen az összeköttetés. Az ÖBB-nek sok év munkájába került, hogy az érintett országok helyben megkerülhetetlen vasúttársaságait meggyőzze az együttműködésről.

A legnagyobb piacon, Németországban az állami vasúttal, a DB-vel könnyű dolga volt. A DB 2016-ban szűntette meg az éjszakai járatait. Éppen akkor, amikor az ÖBB ráerősített. Bécsből rögtön lecsaptak a német piacra. Átvéve a DB összes korábbi kapcsolatát. Sok éjszakai vonathoz autószállító kocsikat is kapcsoltak, ahogy ezt korábban a németek tették. A kínálat azóta évről-évre bővül.

Egyre többen választják az éjszakai vonatozást

Nightjet névre keresztelt vonataival az ÖBB a legnagyobb éjszakai szolgálató. 26 vonalával kvázi monopolizálta a közép-európai piacot. Más nemzeti vasúttársaságok csak egy-két, leginkább belföldi kapcsolatot kínálnak.

Manipulált költségszámok

A DB-nél hivatalosan még mindig nem bánták meg a 2016-os döntést. Azt mondják, ráfizetéses volt az éjszakai közlekedés. Elemzők szerint ezért az üzletággal mindig mostohán bánó menedzsment felel. Manipulálták a számokat. Más szektorok kiadásait is az éjszakai vonatok költségvetésébe vették, hogy rontsák az eredményeket, és okot adjon a megszüntetésre. Még most is kisebbségben vannak a vezetők között, akik ismét éjszakai ajánlattal állnának elő.

A svájci vasúti vállalatnál elismerik, hogy későn ébredtek. Az SBB az ÖBB-vel kooperálva szeretne bekapcsolódni az üzletbe.

Mit kíván az éjszakai utazó?

Az osztrák couchette (kusett)

Míg a DB-nél azon morfondíroznak, hogy a régi kocsikkal vissza lehetne-e szállni az üzletbe, az ÖBB-nél a minőségre szavaznak. Az osztrákok tudják, hogy az éjszakai vonatot választók többsége nem nosztalgiára vágyik. Többségük ökológiai okokból dönt a vonat mellett, de a komfortról sem akar lemondani.

2022-ben 13 új Nightjet szerelvény áll szolgálatba. Az ÖBB itt is előbb ébredt a potenciális versenytársaknál. A kocsigyártók véges kapacitása miatt más vasúttársaságok csak évekkel később juthatnak új szerelvényekhez. A 200 millió euróért vásárolt kocsikat az utazói igényekhez igazították. Ezt az utazók elégedettségi kérdőívből szűrte le az ÖBB.

Az osztrákok kínálatában az ülőhely, a fekvőhely és a hálókocsi is szerepel. Utóbbi a legkomfortosabb az utasnak, legnyereségesebb az ÖBB-nek. A fekvőhelyes kocsi (couchette) kupéi mindkét oldalán egymás felett 3-3 vagy 2-2 ággyal van berendezett.

A Bécs-Berlin között közlekedő vonat hálókocsis megoldása

A hálókocsiban 1, 2 és 3 ágyas kupék vannak. Ebben a kategóriában a legmagasabbak az utazói elvárások. Az új szerelvényhez két hálókocsi is tartozik majd, minden kupéhoz WC és zuhanyzó dukál. Az új kocsik a másik két kategóriában is komfortosabbak, modernebbek, dizájnosabbak lesznek.

Az ÖBB az üzleti utazókat is az éjszakai szerelvényeire csábítaná. Őket a legnehezebben elhódítani a légiközlekedéstől. A vasút csak kitűnő szolgáltatással lehet versenyképes.

A tervezett jövő

A tervek között speciális kocsik is szerepelnek, amelyekben a vizesblokk mellett a minimunkahely is a kupé része lenne. Az ÖBB kezére játszik, hogy egyre több munkaadó környezetkímélőbb közlekedési eszközök választására kötelezi hivatalos útra készülő alkalmazottait. Például a berlini Humbold Egyetem dolgozóinak szeptembertől az 1000 kilométer alatti utakat vonattal kell megtenniük, ha vasúton 12 órán belül el lehet jutni a célállomásra.

Az ÖBB távlati terve a fitnesz részleg, elegáns étkezőkocsi és üvegtetőjű hálókocsi, hogy az utasok a kulináris élmény előtt mozoghassanak, lefekvés után pedig a csillagokban gyönyörködhessenek.

Az ÖBB-nek az igazi áttöréshez partnerre kellene találnia még több vasúttársaságában. Nélkülük nem lehet az egész kontinenst behálózó összeköttetéseket és pontos vonatokat kínálni. Márpedig ezek kellenek ahhoz, hogy az éjszakai vonat a széles tömegek számára is a repülés és az autózás valós alternatívája legyen.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Hazai és nemzetközi sikertörténetek nőnek a Dunakanyar kapujában

Esztergom látképe Fotó:Esztergom.hu Esztergomot évszázadok óta a magyar történelem egyik...

Kisebb volt az építőipari termelés volumene augusztusban

2025 augusztusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 15,2, a munkanaptényezővel kiigazított adatok alapján 13,6 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A köztartozásmentesség a KOMA adatbázisban szerepléssel is igazolható

A köztartozásmentesség egyszerűbben is igazolható, ha valaki kéri felvételét, és szerepel a NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisában (KOMA) az a legtöbb esetben kiváltja a nullás igazolást.

Hárman kapták közösen a közgazdasági Nobel-emlékdíjat

"Az innovációvezérelt gazdasági növekedés magyarázatáért" hárman, Joel Mokyr amerikai-izraeli gazdaságtörténész, Philippe Aghion francia és Peter Howitt kanadai közgazdász kapta idén a közgazdaságtudományi Nobel-emlékdíjat a Svéd Tudományos Akadémiától, amely hétfőn jelentette be döntését Stockholmban.
Hirdetés

Hírek

Kisebb volt az építőipari termelés volumene augusztusban

2025 augusztusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 15,2, a munkanaptényezővel kiigazított adatok alapján 13,6 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A köztartozásmentesség a KOMA adatbázisban szerepléssel is igazolható

A köztartozásmentesség egyszerűbben is igazolható, ha valaki kéri felvételét, és szerepel a NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisában (KOMA) az a legtöbb esetben kiváltja a nullás igazolást.

Hárman kapták közösen a közgazdasági Nobel-emlékdíjat

"Az innovációvezérelt gazdasági növekedés magyarázatáért" hárman, Joel Mokyr amerikai-izraeli gazdaságtörténész, Philippe Aghion francia és Peter Howitt kanadai közgazdász kapta idén a közgazdaságtudományi Nobel-emlékdíjat a Svéd Tudományos Akadémiától, amely hétfőn jelentette be döntését Stockholmban.

Szuperstartot vett a fix 3 százalékos hitelprogram

A szeptemberi adatokból látszik, hogy a fix 3 százalékos hitelprogram "szuperstartot vett", megmozdult az ingatlan- és a hitelpiac, az építőipar és az albérletpiac is.

A hazai természetvédelem egyik kiemelt feladata a földtudományi természeti értékek megóvása

Az élettelen természeti értékek megóvása kulcsfontosságú feladat, ezért a hazai nemzeti park igazgatóságok az elmúlt egy évtizedben mintegy 160 barlangban végeztek állagmegóvó, illetve rekonstrukciós beavatkozásokat.

A világ élvonalában a magyar vadgazdálkodás

A magyar vadgazdálkodás Európa és a világ legszűkebb élvonalába tartozik, amelyre jogosan lehetünk büszkék – mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára, a 2025. évi Országos Vadásznap ünnepélyes megnyitóján, a Győr-Moson-Sopron vármegyei Göbös-majorban.

Lappföld és Dubai is népszerű célpont az adventi időszakban

Kezdődik az adventi szezon a turizmusban is

Kórházak energetikai korszerűsítését célzó elemmel bővül a Jedlik Ányos Program

Csaknem 89 milliárd forintos keretösszeggel rendelkező, kórházak, illetve egészségügyi intézmények energetikai korszerűsítését célzó programmal bővül a Jedlik Ányos energetikai program.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.