Kezdőlap Turizmus Az osztrákok divatba hozták az éjszakai vonatozást
No menu items!

Az osztrákok divatba hozták az éjszakai vonatozást

Az éjszakai vonat a repülés alternatívája lehet. Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB ébredt az elsők között, Európa szerte közlekedő éjjeli járatain egyre többen utaznak.

Környezettudatos és kellemes

Egyre többen tudják, hogy egy repülőút több CO2 kibocsájtással jár, mint amennyivel egy átlag európai egy teljes év alatt megterheli a környezetet. A környezettudatosság kezd kihatni az utazási szokásokra is. Nő a legjobb ökológiai mérlegű vonat forgalma.

Pihentető vonatozás – éjszakai menet

Barátokkal vagy a családdal megvacsorázni a városközpontban, a közeli pályaudvaron felszállni a vonatra, jót aludni, majd a hálókocsiban felszolgált reggeli után elkezdeni a következő napot egy másik város centrumában. Nem kárba veszett idő az utazás, nincs drága taxizás a központtól távoli reptérre, elmaradt a sorban állas a biztonsági ellenőrzésnél és a csomagra sem kell várakozni. Az éjszakai vonatozás környezettudatos és kellemes is lehet! Nem csak a nyaralóknak. Az üzleti utazók az esti tárgyalás után kipihenten érkeznek a másnap délelőtti megbeszélés helyszínére.

A korán ébredők és későn ocsúdók

Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB néhány éve tudatosan építi az éjszakai kínálatát. Jól döntöttek, idén, a nyár végéig 10%-al nőtt a tavalyi 1,4 milliós utasszám. Vannak vonalak, ahol 25%-al többen utaztak az osztrák vasúttal. Immár az német nyelvterület országait és Itáliát, Franciaországot, a Belelux államokat, Dániát és a közép-kelet-európai régiót is behálózzák az ÖBB vonatai. Magyarországról osztrák és német városokkal közvetlen az összeköttetés. Az ÖBB-nek sok év munkájába került, hogy az érintett országok helyben megkerülhetetlen vasúttársaságait meggyőzze az együttműködésről.

A legnagyobb piacon, Németországban az állami vasúttal, a DB-vel könnyű dolga volt. A DB 2016-ban szűntette meg az éjszakai járatait. Éppen akkor, amikor az ÖBB ráerősített. Bécsből rögtön lecsaptak a német piacra. Átvéve a DB összes korábbi kapcsolatát. Sok éjszakai vonathoz autószállító kocsikat is kapcsoltak, ahogy ezt korábban a németek tették. A kínálat azóta évről-évre bővül.

Egyre többen választják az éjszakai vonatozást

Nightjet névre keresztelt vonataival az ÖBB a legnagyobb éjszakai szolgálató. 26 vonalával kvázi monopolizálta a közép-európai piacot. Más nemzeti vasúttársaságok csak egy-két, leginkább belföldi kapcsolatot kínálnak.

Manipulált költségszámok

A DB-nél hivatalosan még mindig nem bánták meg a 2016-os döntést. Azt mondják, ráfizetéses volt az éjszakai közlekedés. Elemzők szerint ezért az üzletággal mindig mostohán bánó menedzsment felel. Manipulálták a számokat. Más szektorok kiadásait is az éjszakai vonatok költségvetésébe vették, hogy rontsák az eredményeket, és okot adjon a megszüntetésre. Még most is kisebbségben vannak a vezetők között, akik ismét éjszakai ajánlattal állnának elő.

A svájci vasúti vállalatnál elismerik, hogy későn ébredtek. Az SBB az ÖBB-vel kooperálva szeretne bekapcsolódni az üzletbe.

Mit kíván az éjszakai utazó?

Az osztrák couchette (kusett)

Míg a DB-nél azon morfondíroznak, hogy a régi kocsikkal vissza lehetne-e szállni az üzletbe, az ÖBB-nél a minőségre szavaznak. Az osztrákok tudják, hogy az éjszakai vonatot választók többsége nem nosztalgiára vágyik. Többségük ökológiai okokból dönt a vonat mellett, de a komfortról sem akar lemondani.

2022-ben 13 új Nightjet szerelvény áll szolgálatba. Az ÖBB itt is előbb ébredt a potenciális versenytársaknál. A kocsigyártók véges kapacitása miatt más vasúttársaságok csak évekkel később juthatnak új szerelvényekhez. A 200 millió euróért vásárolt kocsikat az utazói igényekhez igazították. Ezt az utazók elégedettségi kérdőívből szűrte le az ÖBB.

Az osztrákok kínálatában az ülőhely, a fekvőhely és a hálókocsi is szerepel. Utóbbi a legkomfortosabb az utasnak, legnyereségesebb az ÖBB-nek. A fekvőhelyes kocsi (couchette) kupéi mindkét oldalán egymás felett 3-3 vagy 2-2 ággyal van berendezett.

A Bécs-Berlin között közlekedő vonat hálókocsis megoldása

A hálókocsiban 1, 2 és 3 ágyas kupék vannak. Ebben a kategóriában a legmagasabbak az utazói elvárások. Az új szerelvényhez két hálókocsi is tartozik majd, minden kupéhoz WC és zuhanyzó dukál. Az új kocsik a másik két kategóriában is komfortosabbak, modernebbek, dizájnosabbak lesznek.

Az ÖBB az üzleti utazókat is az éjszakai szerelvényeire csábítaná. Őket a legnehezebben elhódítani a légiközlekedéstől. A vasút csak kitűnő szolgáltatással lehet versenyképes.

A tervezett jövő

A tervek között speciális kocsik is szerepelnek, amelyekben a vizesblokk mellett a minimunkahely is a kupé része lenne. Az ÖBB kezére játszik, hogy egyre több munkaadó környezetkímélőbb közlekedési eszközök választására kötelezi hivatalos útra készülő alkalmazottait. Például a berlini Humbold Egyetem dolgozóinak szeptembertől az 1000 kilométer alatti utakat vonattal kell megtenniük, ha vasúton 12 órán belül el lehet jutni a célállomásra.

Az ÖBB távlati terve a fitnesz részleg, elegáns étkezőkocsi és üvegtetőjű hálókocsi, hogy az utasok a kulináris élmény előtt mozoghassanak, lefekvés után pedig a csillagokban gyönyörködhessenek.

Az ÖBB-nek az igazi áttöréshez partnerre kellene találnia még több vasúttársaságában. Nélkülük nem lehet az egész kontinenst behálózó összeköttetéseket és pontos vonatokat kínálni. Márpedig ezek kellenek ahhoz, hogy az éjszakai vonat a széles tömegek számára is a repülés és az autózás valós alternatívája legyen.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az NGM és a VOSZ

Ma már az online kiskereskedelem teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem a felét, összforgalma meghaladta a 2 ezer milliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya.

Kritikus szintet ért el az ipari energiaigény, áramszünetek bénítják a hazai üzemeket

A tárolási technológia nem jövőbeli ígéret: több hazai telephelyen működik már üzemszerű rendszer.

Mától lehet jelentkezni a 2026-os Hungarikum pályázatokra

A pályázati felületen 2025. december 16. 12 órától lehet regisztrálni, kitölteni a pályázati adatlapokat, illetve a mellékleteket feltölteni.
Hirdetés

Hírek

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az NGM és a VOSZ

Ma már az online kiskereskedelem teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem a felét, összforgalma meghaladta a 2 ezer milliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya.

Mától lehet jelentkezni a 2026-os Hungarikum pályázatokra

A pályázati felületen 2025. december 16. 12 órától lehet regisztrálni, kitölteni a pályázati adatlapokat, illetve a mellékleteket feltölteni.

Több a téves utalás és bankkártyás fizetés a karácsonyi időszakban – figyelmeztet a szakértő

A bankkártyás fizetéseknél gyakori hiba, hogy a kártyabirtokos számláját többször is megterhelik, vagy hibás összeget írnak be.

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Az Otthon Start Program hatására az új szerződések átlagos hitelösszege is sokat emelkedett.

Napi 870 forint körüli átlagos utasbiztosítási díjjal számolhatnak a síelők az idei szezonban

A síelés intenzív sport, jellemzően a fiatalabb korosztály köt síbiztosítást: a biztosított utasok 80 százaléka 45 év alatti.

Fenyőfajból bőséges kínálattal várják a vásárlókat a hazai termelők

A szervezetek adatai szerint hazánkban mintegy 3 ezer hektáron termesztenek fenyőfát, főleg Vas, Zala, Somogy megyében, de az Északi-középhegységben - a Mátra és a Bükk környékén -, valamint Nógrád és Heves megyékben is sokan foglalkoznak ezzel.

Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács

Magyarország a mesterséges intelligencia tanáccsal olyan szervezetet hozott létre, amely képes arra, hogy bármilyen, a mesterséges intelligencia területén felmerülő kérdésre választ vagy iránymutatást tudjon adni
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.