Az éjszakai vonat a repülés alternatívája lehet. Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB ébredt az elsők között, Európa szerte közlekedő éjjeli járatain egyre többen utaznak.
Környezettudatos és kellemes
Egyre többen tudják, hogy egy repülőút több CO2 kibocsájtással jár, mint amennyivel egy átlag európai egy teljes év alatt megterheli a környezetet. A környezettudatosság kezd kihatni az utazási szokásokra is. Nő a legjobb ökológiai mérlegű vonat forgalma.
Barátokkal vagy a családdal megvacsorázni a városközpontban, a közeli pályaudvaron felszállni a vonatra, jót aludni, majd a hálókocsiban felszolgált reggeli után elkezdeni a következő napot egy másik város centrumában. Nem kárba veszett idő az utazás, nincs drága taxizás a központtól távoli reptérre, elmaradt a sorban állas a biztonsági ellenőrzésnél és a csomagra sem kell várakozni. Az éjszakai vonatozás környezettudatos és kellemes is lehet! Nem csak a nyaralóknak. Az üzleti utazók az esti tárgyalás után kipihenten érkeznek a másnap délelőtti megbeszélés helyszínére.
A korán ébredők és későn ocsúdók
Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB néhány éve tudatosan építi az éjszakai kínálatát. Jól döntöttek, idén, a nyár végéig 10%-al nőtt a tavalyi 1,4 milliós utasszám. Vannak vonalak, ahol 25%-al többen utaztak az osztrák vasúttal. Immár az német nyelvterület országait és Itáliát, Franciaországot, a Belelux államokat, Dániát és a közép-kelet-európai régiót is behálózzák az ÖBB vonatai. Magyarországról osztrák és német városokkal közvetlen az összeköttetés. Az ÖBB-nek sok év munkájába került, hogy az érintett országok helyben megkerülhetetlen vasúttársaságait meggyőzze az együttműködésről.
A legnagyobb piacon, Németországban az állami vasúttal, a DB-vel könnyű dolga volt. A DB 2016-ban szűntette meg az éjszakai járatait. Éppen akkor, amikor az ÖBB ráerősített. Bécsből rögtön lecsaptak a német piacra. Átvéve a DB összes korábbi kapcsolatát. Sok éjszakai vonathoz autószállító kocsikat is kapcsoltak, ahogy ezt korábban a németek tették. A kínálat azóta évről-évre bővül.
Nightjet névre keresztelt vonataival az ÖBB a legnagyobb éjszakai szolgálató. 26 vonalával kvázi monopolizálta a közép-európai piacot. Más nemzeti vasúttársaságok csak egy-két, leginkább belföldi kapcsolatot kínálnak.
Manipulált költségszámok
A DB-nél hivatalosan még mindig nem bánták meg a 2016-os döntést. Azt mondják, ráfizetéses volt az éjszakai közlekedés. Elemzők szerint ezért az üzletággal mindig mostohán bánó menedzsment felel. Manipulálták a számokat. Más szektorok kiadásait is az éjszakai vonatok költségvetésébe vették, hogy rontsák az eredményeket, és okot adjon a megszüntetésre. Még most is kisebbségben vannak a vezetők között, akik ismét éjszakai ajánlattal állnának elő.
A svájci vasúti vállalatnál elismerik, hogy későn ébredtek. Az SBB az ÖBB-vel kooperálva szeretne bekapcsolódni az üzletbe.
Mit kíván az éjszakai utazó?
Míg a DB-nél azon morfondíroznak, hogy a régi kocsikkal vissza lehetne-e szállni az üzletbe, az ÖBB-nél a minőségre szavaznak. Az osztrákok tudják, hogy az éjszakai vonatot választók többsége nem nosztalgiára vágyik. Többségük ökológiai okokból dönt a vonat mellett, de a komfortról sem akar lemondani.
2022-ben 13 új Nightjet szerelvény áll szolgálatba. Az ÖBB itt is előbb ébredt a potenciális versenytársaknál. A kocsigyártók véges kapacitása miatt más vasúttársaságok csak évekkel később juthatnak új szerelvényekhez. A 200 millió euróért vásárolt kocsikat az utazói igényekhez igazították. Ezt az utazók elégedettségi kérdőívből szűrte le az ÖBB.
Az osztrákok kínálatában az ülőhely, a fekvőhely és a hálókocsi is szerepel. Utóbbi a legkomfortosabb az utasnak, legnyereségesebb az ÖBB-nek. A fekvőhelyes kocsi (couchette) kupéi mindkét oldalán egymás felett 3-3 vagy 2-2 ággyal van berendezett.
A hálókocsiban 1, 2 és 3 ágyas kupék vannak. Ebben a kategóriában a legmagasabbak az utazói elvárások. Az új szerelvényhez két hálókocsi is tartozik majd, minden kupéhoz WC és zuhanyzó dukál. Az új kocsik a másik két kategóriában is komfortosabbak, modernebbek, dizájnosabbak lesznek.
Az ÖBB az üzleti utazókat is az éjszakai szerelvényeire csábítaná. Őket a legnehezebben elhódítani a légiközlekedéstől. A vasút csak kitűnő szolgáltatással lehet versenyképes.
A tervezett jövő
A tervek között speciális kocsik is szerepelnek, amelyekben a vizesblokk mellett a minimunkahely is a kupé része lenne. Az ÖBB kezére játszik, hogy egyre több munkaadó környezetkímélőbb közlekedési eszközök választására kötelezi hivatalos útra készülő alkalmazottait. Például a berlini Humbold Egyetem dolgozóinak szeptembertől az 1000 kilométer alatti utakat vonattal kell megtenniük, ha vasúton 12 órán belül el lehet jutni a célállomásra.
Az ÖBB távlati terve a fitnesz részleg, elegáns étkezőkocsi és üvegtetőjű hálókocsi, hogy az utasok a kulináris élmény előtt mozoghassanak, lefekvés után pedig a csillagokban gyönyörködhessenek.
Az ÖBB-nek az igazi áttöréshez partnerre kellene találnia még több vasúttársaságában. Nélkülük nem lehet az egész kontinenst behálózó összeköttetéseket és pontos vonatokat kínálni. Márpedig ezek kellenek ahhoz, hogy az éjszakai vonat a széles tömegek számára is a repülés és az autózás valós alternatívája legyen.