Kezdőlap Világgazdaság Boeing, a szárnyaszegett óriás
No menu items!

Boeing, a szárnyaszegett óriás

A 737 Max repülési tilalmát a Boeing 18 milliárd dollárja bánja. A számla az évtizedekig piacvezető konszernt, a befektetőket és az elemzőket is sokkolta.

A repülési tilalom egyre hosszabbá válásával izgatottan várták a befektetők és az elemzők a Boeing konszern számait. Január végén kiderült, hogy 2019-ben 18 milliárd dollárt bukott a Max-on az évtizedekig piacvezető amerikai konszern.

Csak rossz hírek vannak

David Calhoum

Az új elnök, David Calhoum nyíltan beszélt: a cég legeladottabb gépe körüli botrány megtépázta a Boeing hírnevét és olyan anyagi kárt okoztak, amelyeket csak sok év alatt tudnak kiheverni. Beismert, hogy a Max-nak nincs jövője. Viszont egy új modell kifejlesztése 8-10 évig tart és 15-20 milliárd dollárba kerül.

A 737 Max 2019. márciusa óta nem repülhet. A nemzetközi légügyi hatóságok két gép lezuhanása után döntöttek a kényszerpihenőről. A Lion Air és a Ethiopian 346 emberéletet követelő tragédiákat alapvetően a modell meghibásodott szoftvere okozta. A Boeingnél gőzerővel dolgoznak a kijavításán. Az új vezérkar azzal számol, hogy 2020 nyárától ismét felemelkedhetnek a Max-ok.

Földre kényszerülve Kép/Forrás:Reuters

A légitársaságok azonban nem tudják egyik napról a másikra üzembe állítani a gépieket. Így – a sokak által optimistának tartott – nyári újraindulás esetén is két főszezont kell átvészelniük a gépek nélkül. Ezzel 2020-ban ezer repülő hiányozik majd az égboltról. Maradnak tehát a tavaly mindennapossá vált késések és járattörlések.

A Boeing 9 milliárd dollárt már kiadott a Max-al összefüggésben. Még 8 milliárddal számolnak a további kártérítésre és a termelés költséges újraindítása miatt. Több mindentől függ, hogy megússzák-e ennyivel. A legnagyobb kérdés, hogy sikerül-e a Boeing tervei szerint megállapodni a légitársaságokkal a kártérítésekről, és hogy az amerikai légügyi hatóság valóban kiadja-e nyáron a repülési engedélyt.

„A legnagyobb kihívás azonban nem a pénz előteremtése, hanem meggyőzni a közvéleményt, hogy a Max biztonságos repülő, a Boeing pedig megbízható márka” – mondta Calhoun.

Lehetne rosszabb is

Boeing modell – választék

A cég szerencséje a széles modellkínálata, és hogy az Airbusszal együtt, duopóliumot alkotva ellenőrzik az egész polgári repülőgépgyártási piacot. A széles paletta nélkül nem rendelkezne a kilábaláshoz szükséges tőkével és elég bevétellel a forgalom visszaesése alatti időszakban is.

A Boeingnek a tavalyi 6,6 milliárd dolláros veszteség ellenére is komoly tartalékai vannak. 2018-at még 7,8 milliárd nyereséggel zárta. A Max által okozott rendkívüli kiadásokat leszámítva 2019-ben is jóval kevesebb, 2 milliárd volt a veszteség. Elemzők többre számítottak a tavalyi 24 százalékos forgalomcsökkenésre figyelemmel.

Hiányoznak a sikermodellek

Hogy a Boeing belátható időn belül veszélyezteti-e az Airbus tavaly megszerzett piacvezető pozícióját, az attól függ, milyen gyorsan sikerül a Maxhoz hasonló sikermodellt a piacra vinni. Ez nem csak a cégtől függ. Nagyban megnehezíti a Boeing dolgát, hogy a hajtóműgyártóknak jelenleg nincs egy Max-hoz hasonló gép számára megfelelő termékük a kínálatban.

Az már biztos, hogy a Max és a hosszútávú utakon bevethető 787 közötti új kategóriában a tervektől eltérően 2025-ben nem kerül a piacra a Boeing évek óta fejlesztett modellje. A terveket inkább a Max-ot kiváltó középtávú géppé fogják átalakítani. Ugyanis ez a legeladottabb kategória, erről a bevételről nem mondhat le a Boeing. Az új kategóriában a tervezett modell kiesése nagy érvágás lesz ez a Seattle-i konszernnek. Belátható ideig az Airbus új gépe, az A321XLR lesz az egyetlen termék a piacon a hosszú távú kisebb gépek kategóriájában.

Az Airbus A321XLR tulajdonságai – nagyításhoz KLIKK a képre

Az Airbus A321XLR eladási sláger. Még nincs forgalomban, de már több száz megrendelés van rá. Ennek oka, hogy az új Airbus megnyithatja a fapadosok előtt a hosszútávú desztinációk piacát.

A megfelelő gép hiányában ezen a területen eddig egyetlen fapados sem tudott tartós sikert felmutatni. Ezt mutatja a szegmensben aktív izlandi Wow Air csődje, és hogy a szintén itt próbálkozó Norwegian évek óta veszteséges.

Az új modell fogyasztása a középtávú A321-es széria többi gépénél 30 százalékkal alacsonyabb. 8700 kilométer elegendő kerozin fér a tankba, így a géppel Európából elérhető Észak-Amerika és a dél-kelet-ázsiai turistadesztinációk is. Befogadóképessége kisebb (180 fő), mint a hosszabb utakon jelenleg bevetésre kerülő óriásgépeknek, amelyek töltése a fapadosoknak gondot okoz. Az ülésközök könnyen és gyorsan állíthatók, így rövidtávú utakon, a lazább előírások által megengedett sűrűbb székezéssel bővíthető a gép kapacitása (220 fő). A Wizz Air több tucatot rendelt belőle.

Váradi József

„A Boeingnek nagy bajban van, több kategóriában nincs modellje, vagy ami van, nem versenyképes az Airbus ajánlatával” – mondta Váradi József a müncheni European Aviation Symposiumon. Lehet, hogy az alapító-vezető nem teljesen objektív.

A Wizz jelenleg 114 gépes és 2026-ra 276-ra bővíteni tervezett flottájában csak Airbusok vannak. Az viszont tény, hogy a Boeing a Max mizériáját megelőzően is évek óta piaci részesedést vesztett az Airbusszal szemben.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

2026-ban meg sem állunk Amerikáig – közvetlen járatot indít az American Airlines

Fotó:American Airlines A turisztikai szakma régi vágya teljesül azzal, hogy...

Lublin városa és a Lublini vajdaság ad otthont a CONNECT 2026 nemzetközi légiközlekedési konferenciának

Lublin városa és a Lublini vajdaság lesz a házigazdája a 22. CONNECT nemzetközi konferenciának, amelyet 2026. február 17–19. között rendeznek meg a Lublini Konferenciaközpontban.

Versenyfelügyeleti eljárás – Megtévesztheti a magyar felhasználókat az Airbnb

Az elmúlt években kiemelt figyelmet fordítottak az online szálláshely-közvetítési piacra, és az Airbnb sem először kerül a nemzeti versenyhatóság látókörébe.

44 milliárd forintot költöttek SZÉP-kártya birtokosok júniusban

A térségek közül a legtöbbet a Balatonnál költöttek a szálláshelyeken SZÉP-kártyákról, ahol ez az összeg a júniusi belföldi szálláshelyi bevételek 9,7 százalékát tette ki.
Hirdetés

Hírek

Lublin városa és a Lublini vajdaság ad otthont a CONNECT 2026 nemzetközi légiközlekedési konferenciának

Lublin városa és a Lublini vajdaság lesz a házigazdája a 22. CONNECT nemzetközi konferenciának, amelyet 2026. február 17–19. között rendeznek meg a Lublini Konferenciaközpontban.

44 milliárd forintot költöttek SZÉP-kártya birtokosok júniusban

A térségek közül a legtöbbet a Balatonnál költöttek a szálláshelyeken SZÉP-kártyákról, ahol ez az összeg a júniusi belföldi szálláshelyi bevételek 9,7 százalékát tette ki.

Duna House: lakbércsökkenést hozhat az Otthon Start Program

Az Otthon Start Program az albérletpiacon kettős hatással járhat: csökkenhet a bérlői kereslet, miközben nőhet a kiadó lakások kínálata, ami a bérleti díjak mérséklődéséhez vezethet, különösen Budapesten és az egyetemi városokban

Sziget – Francia, német és holland rendőrök segítik a BRFK munkáját a fesztiválon

Francia, német és holland rendőrök segítik a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) munkáját az idei Sziget fesztiválon.

Kétszer csenget, de nem szennyez: Bécsben egyre zöldebb a kézbesítés

2025 végére Bécsben kizárólag gyalogosan, kerékpárral vagy elektromos járművekkel történik majd a postai kézbesítés,

Célzott támogatás segíti a díszkertész kisvállalkozókat

Több szempontból kiemelten fontosak a zöldterület-kezeléssel foglalkozó vállalkozások, valamint a díszkertész ágazat termékei és szolgáltatásai, ezért fejlődésüket az Agrárminisztérium is elkötelezetten támogatja.

Nőtt a Magyar Telekom nyeresége és bevétele

A Magyar Telekom a BÉT prémium kategóriás kibocsátója, részvényeinek árfolyama az elmúlt egy évben 994 és 1810 forint között mozgott, szerdán 1750 forinton zárt.

NAV: nem minden nyári munka turisztikai idénymunka

Akik turisztikai idénymunkásként jelentették be alkalmazottjaikat, sok esetben hibáztak, a kedvezőbb adózáshoz ugyanis az egyszerűsített foglalkoztatás alapvető szabályain túl további két feltételnek is meg kell felelni,
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...