Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Boeing, a szárnyaszegett óriás
No menu items!

Boeing, a szárnyaszegett óriás

A 737 Max repülési tilalmát a Boeing 18 milliárd dollárja bánja. A számla az évtizedekig piacvezető konszernt, a befektetőket és az elemzőket is sokkolta.

A repülési tilalom egyre hosszabbá válásával izgatottan várták a befektetők és az elemzők a Boeing konszern számait. Január végén kiderült, hogy 2019-ben 18 milliárd dollárt bukott a Max-on az évtizedekig piacvezető amerikai konszern.

Csak rossz hírek vannak

David Calhoum

Az új elnök, David Calhoum nyíltan beszélt: a cég legeladottabb gépe körüli botrány megtépázta a Boeing hírnevét és olyan anyagi kárt okoztak, amelyeket csak sok év alatt tudnak kiheverni. Beismert, hogy a Max-nak nincs jövője. Viszont egy új modell kifejlesztése 8-10 évig tart és 15-20 milliárd dollárba kerül.

A 737 Max 2019. márciusa óta nem repülhet. A nemzetközi légügyi hatóságok két gép lezuhanása után döntöttek a kényszerpihenőről. A Lion Air és a Ethiopian 346 emberéletet követelő tragédiákat alapvetően a modell meghibásodott szoftvere okozta. A Boeingnél gőzerővel dolgoznak a kijavításán. Az új vezérkar azzal számol, hogy 2020 nyárától ismét felemelkedhetnek a Max-ok.

Földre kényszerülve Kép/Forrás:Reuters

A légitársaságok azonban nem tudják egyik napról a másikra üzembe állítani a gépieket. Így – a sokak által optimistának tartott – nyári újraindulás esetén is két főszezont kell átvészelniük a gépek nélkül. Ezzel 2020-ban ezer repülő hiányozik majd az égboltról. Maradnak tehát a tavaly mindennapossá vált késések és járattörlések.

A Boeing 9 milliárd dollárt már kiadott a Max-al összefüggésben. Még 8 milliárddal számolnak a további kártérítésre és a termelés költséges újraindítása miatt. Több mindentől függ, hogy megússzák-e ennyivel. A legnagyobb kérdés, hogy sikerül-e a Boeing tervei szerint megállapodni a légitársaságokkal a kártérítésekről, és hogy az amerikai légügyi hatóság valóban kiadja-e nyáron a repülési engedélyt.

„A legnagyobb kihívás azonban nem a pénz előteremtése, hanem meggyőzni a közvéleményt, hogy a Max biztonságos repülő, a Boeing pedig megbízható márka” – mondta Calhoun.

Lehetne rosszabb is

Boeing modell – választék

A cég szerencséje a széles modellkínálata, és hogy az Airbusszal együtt, duopóliumot alkotva ellenőrzik az egész polgári repülőgépgyártási piacot. A széles paletta nélkül nem rendelkezne a kilábaláshoz szükséges tőkével és elég bevétellel a forgalom visszaesése alatti időszakban is.

A Boeingnek a tavalyi 6,6 milliárd dolláros veszteség ellenére is komoly tartalékai vannak. 2018-at még 7,8 milliárd nyereséggel zárta. A Max által okozott rendkívüli kiadásokat leszámítva 2019-ben is jóval kevesebb, 2 milliárd volt a veszteség. Elemzők többre számítottak a tavalyi 24 százalékos forgalomcsökkenésre figyelemmel.

Hiányoznak a sikermodellek

Hogy a Boeing belátható időn belül veszélyezteti-e az Airbus tavaly megszerzett piacvezető pozícióját, az attól függ, milyen gyorsan sikerül a Maxhoz hasonló sikermodellt a piacra vinni. Ez nem csak a cégtől függ. Nagyban megnehezíti a Boeing dolgát, hogy a hajtóműgyártóknak jelenleg nincs egy Max-hoz hasonló gép számára megfelelő termékük a kínálatban.

Az már biztos, hogy a Max és a hosszútávú utakon bevethető 787 közötti új kategóriában a tervektől eltérően 2025-ben nem kerül a piacra a Boeing évek óta fejlesztett modellje. A terveket inkább a Max-ot kiváltó középtávú géppé fogják átalakítani. Ugyanis ez a legeladottabb kategória, erről a bevételről nem mondhat le a Boeing. Az új kategóriában a tervezett modell kiesése nagy érvágás lesz ez a Seattle-i konszernnek. Belátható ideig az Airbus új gépe, az A321XLR lesz az egyetlen termék a piacon a hosszú távú kisebb gépek kategóriájában.

Az Airbus A321XLR tulajdonságai – nagyításhoz KLIKK a képre

Az Airbus A321XLR eladási sláger. Még nincs forgalomban, de már több száz megrendelés van rá. Ennek oka, hogy az új Airbus megnyithatja a fapadosok előtt a hosszútávú desztinációk piacát.

A megfelelő gép hiányában ezen a területen eddig egyetlen fapados sem tudott tartós sikert felmutatni. Ezt mutatja a szegmensben aktív izlandi Wow Air csődje, és hogy a szintén itt próbálkozó Norwegian évek óta veszteséges.

Az új modell fogyasztása a középtávú A321-es széria többi gépénél 30 százalékkal alacsonyabb. 8700 kilométer elegendő kerozin fér a tankba, így a géppel Európából elérhető Észak-Amerika és a dél-kelet-ázsiai turistadesztinációk is. Befogadóképessége kisebb (180 fő), mint a hosszabb utakon jelenleg bevetésre kerülő óriásgépeknek, amelyek töltése a fapadosoknak gondot okoz. Az ülésközök könnyen és gyorsan állíthatók, így rövidtávú utakon, a lazább előírások által megengedett sűrűbb székezéssel bővíthető a gép kapacitása (220 fő). A Wizz Air több tucatot rendelt belőle.

Váradi József

„A Boeingnek nagy bajban van, több kategóriában nincs modellje, vagy ami van, nem versenyképes az Airbus ajánlatával” – mondta Váradi József a müncheni European Aviation Symposiumon. Lehet, hogy az alapító-vezető nem teljesen objektív.

A Wizz jelenleg 114 gépes és 2026-ra 276-ra bővíteni tervezett flottájában csak Airbusok vannak. Az viszont tény, hogy a Boeing a Max mizériáját megelőzően is évek óta piaci részesedést vesztett az Airbusszal szemben.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Mit és honnan visznek el? Az új lomtalanítási rendszer részletei

a fővárosi lakosok - az eddigiekkel ellentétben - nem a lakóépületük elé történő kihelyezéssel, hanem az egyes kerületekben kifejezetten ezen céllal, ideiglenes jelleggel kialakított gyűjtőpontokon adhatják le a háztartásokban felhalmozott lomhulladékokat,

Január 1-től emelkedik a gázolaj jövedéki adója

A NAV által közzétett lista szerint egy literre vetítve a gázolaj jövedéki adója a mostani 142,9 forint helyett 148,76 forintra emelkedik.

A TEK a karácsonyi vásárokra is figyel

A rendezvények biztonsága érdekében a terrorelhárítók folyamatosan figyelemmel kísérik és elemzik a lehetséges kockázati tényezőket is, a partnerszolgálatokkal folyamatosan együttműködve értékelnek minden információt.

Megjelentek a vidéki közösségeket támogató első LEADER helyi felhívások

A támogatási kérelmek benyújtására 2025 márciusától lesz lehetősége a pályázóknak.
Hirdetés

Hírek

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Gazdaság

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein