Kezdőlap Világgazdaság Bye-bye Jumbo - csökkenti a gyártást a Boeing más típusaiból is
No menu items!

Bye-bye Jumbo – csökkenti a gyártást a Boeing más típusaiból is

A Boeing 2020-tól nem gyártja tovább a legendás 747-est. A döntésben nagy szerepe lehetett, hogy a típusból az egyik legtöbbet a flottájában tartó British Airways bejelentette kivonásukat a forgalomból. Az amerikai gyártó 2022-ig valamennyi típusából kevesebbet épít a tervezettnél.

Búcsú egy legendától

A nyugdíjba küldött Jumbo első alkalommal 1969-ben emelkedett a levegőbe. 600 fős befogadóképességgel évtizedekig a világ legnagyobb utasszállítója volt. A gyártásuk leállítását a cégvezető, Dave Calhoun az alkalmazottaknak küldött leveléből tudta meg a világ. „Tekintettel a pici helyzetre és annak várható alakulására 2022-ben fogjuk összeszerelni az utolsó 747-est” – írta.

Két év múlva megszüntetik a Jumbó gyártását

A szériából az évtizedek során számos változat készült. Az alapvető műszaki tartalom viszont sok éve változatlan. Ennek megfelelően nagy a gépek súlya és fogyasztása. Fenntartásuk nem éri meg a légitársaságoknak. A költséghatékonyságot korábban is prioritása volt az egyre nyomottabb repülőjegyárak miatt. A korona-krízis hatására pedig kénytelenek minden nem feltételül szükséges kiadást lefaragni. Így nem meglepő, hogy sok légitársaság után az elmúlt hetekben két, flottájában sok Jumbot tartó társaság, a British Airways és a Qantas is bejelentette kivonásukat a forgalomból.

Minden gépből kevesebb készül

Calhoun leveléből az is kiderül, hogy más típusok termelési ütemét is csökkentik. A 737-esből 2022-től csak havi 31 készül. Nagy anyagi érvágás a Boeingnek. A 737-es évtizedek óta eladási sláger. A világ légitársaságainak flottáiban ennek a gépcsaládnak a típusaiból van a legtöbb.

A Boeing 737-es gyártását is visszafogják

1968-as bemutatásuk óta számos változatából 14.800 darabot értékesített a Seattle-i gyártó. 2021-ben szintén kevesebb, havi 3 helyett 2 fog készülni a hosszú távú 777-ből. A szintén a hosszú távú, de még nagyobb befogadóképességű 787-ből pedig havi 10 helyett 6.

Dave Calhoun

A kapacitáscsökkentés szükségszerűen létszám leépítéssel jár. A 160 ezer alkalmazott 10 százaléka, 16 ezren lesznek kénytelen elhagyni a Boeinget. Ezt a COVID legrosszabb várakozásokat is alulmúló hatásával magyarázta Calhoun.

A légiközlekedés története messze legnagyobb válságában van. Drámaian visszaestek a megrendelések. Sose hitt mértéket értek el a légitársaságok sztornózásai.

A második negyedévben 2,4 milliárd dollár volt a veszteség, a bevétel 25 százalékkal, 11,8 milliárdra csökkent. Összehasonlításul: Az Airbus 1,9 milliárd eurós veszteség volt. Az európai konkurens 15 ezer álláshely leépítését tervezi.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.