A Boeing 2020-tól nem gyártja tovább a legendás 747-est. A döntésben nagy szerepe lehetett, hogy a típusból az egyik legtöbbet a flottájában tartó British Airways bejelentette kivonásukat a forgalomból. Az amerikai gyártó 2022-ig valamennyi típusából kevesebbet épít a tervezettnél.
Búcsú egy legendától
A nyugdíjba küldött Jumbo első alkalommal 1969-ben emelkedett a levegőbe. 600 fős befogadóképességgel évtizedekig a világ legnagyobb utasszállítója volt. A gyártásuk leállítását a cégvezető, Dave Calhoun az alkalmazottaknak küldött leveléből tudta meg a világ. „Tekintettel a pici helyzetre és annak várható alakulására 2022-ben fogjuk összeszerelni az utolsó 747-est” – írta.
A szériából az évtizedek során számos változat készült. Az alapvető műszaki tartalom viszont sok éve változatlan. Ennek megfelelően nagy a gépek súlya és fogyasztása. Fenntartásuk nem éri meg a légitársaságoknak. A költséghatékonyságot korábban is prioritása volt az egyre nyomottabb repülőjegyárak miatt. A korona-krízis hatására pedig kénytelenek minden nem feltételül szükséges kiadást lefaragni. Így nem meglepő, hogy sok légitársaság után az elmúlt hetekben két, flottájában sok Jumbot tartó társaság, a British Airways és a Qantas is bejelentette kivonásukat a forgalomból.
Minden gépből kevesebb készül
Calhoun leveléből az is kiderül, hogy más típusok termelési ütemét is csökkentik. A 737-esből 2022-től csak havi 31 készül. Nagy anyagi érvágás a Boeingnek. A 737-es évtizedek óta eladási sláger. A világ légitársaságainak flottáiban ennek a gépcsaládnak a típusaiból van a legtöbb.
1968-as bemutatásuk óta számos változatából 14.800 darabot értékesített a Seattle-i gyártó. 2021-ben szintén kevesebb, havi 3 helyett 2 fog készülni a hosszú távú 777-ből. A szintén a hosszú távú, de még nagyobb befogadóképességű 787-ből pedig havi 10 helyett 6.
A kapacitáscsökkentés szükségszerűen létszám leépítéssel jár. A 160 ezer alkalmazott 10 százaléka, 16 ezren lesznek kénytelen elhagyni a Boeinget. Ezt a COVID legrosszabb várakozásokat is alulmúló hatásával magyarázta Calhoun.
„A légiközlekedés története messze legnagyobb válságában van. Drámaian visszaestek a megrendelések. Sose hitt mértéket értek el a légitársaságok sztornózásai.”
A második negyedévben 2,4 milliárd dollár volt a veszteség, a bevétel 25 százalékkal, 11,8 milliárdra csökkent. Összehasonlításul: Az Airbus 1,9 milliárd eurós veszteség volt. Az európai konkurens 15 ezer álláshely leépítését tervezi.