Kezdőlap Világgazdaság Bye-bye Jumbo - csökkenti a gyártást a Boeing más típusaiból is
No menu items!

Bye-bye Jumbo – csökkenti a gyártást a Boeing más típusaiból is

A Boeing 2020-tól nem gyártja tovább a legendás 747-est. A döntésben nagy szerepe lehetett, hogy a típusból az egyik legtöbbet a flottájában tartó British Airways bejelentette kivonásukat a forgalomból. Az amerikai gyártó 2022-ig valamennyi típusából kevesebbet épít a tervezettnél.

Búcsú egy legendától

A nyugdíjba küldött Jumbo első alkalommal 1969-ben emelkedett a levegőbe. 600 fős befogadóképességgel évtizedekig a világ legnagyobb utasszállítója volt. A gyártásuk leállítását a cégvezető, Dave Calhoun az alkalmazottaknak küldött leveléből tudta meg a világ. „Tekintettel a pici helyzetre és annak várható alakulására 2022-ben fogjuk összeszerelni az utolsó 747-est” – írta.

Két év múlva megszüntetik a Jumbó gyártását

A szériából az évtizedek során számos változat készült. Az alapvető műszaki tartalom viszont sok éve változatlan. Ennek megfelelően nagy a gépek súlya és fogyasztása. Fenntartásuk nem éri meg a légitársaságoknak. A költséghatékonyságot korábban is prioritása volt az egyre nyomottabb repülőjegyárak miatt. A korona-krízis hatására pedig kénytelenek minden nem feltételül szükséges kiadást lefaragni. Így nem meglepő, hogy sok légitársaság után az elmúlt hetekben két, flottájában sok Jumbot tartó társaság, a British Airways és a Qantas is bejelentette kivonásukat a forgalomból.

Minden gépből kevesebb készül

Calhoun leveléből az is kiderül, hogy más típusok termelési ütemét is csökkentik. A 737-esből 2022-től csak havi 31 készül. Nagy anyagi érvágás a Boeingnek. A 737-es évtizedek óta eladási sláger. A világ légitársaságainak flottáiban ennek a gépcsaládnak a típusaiból van a legtöbb.

A Boeing 737-es gyártását is visszafogják

1968-as bemutatásuk óta számos változatából 14.800 darabot értékesített a Seattle-i gyártó. 2021-ben szintén kevesebb, havi 3 helyett 2 fog készülni a hosszú távú 777-ből. A szintén a hosszú távú, de még nagyobb befogadóképességű 787-ből pedig havi 10 helyett 6.

Dave Calhoun

A kapacitáscsökkentés szükségszerűen létszám leépítéssel jár. A 160 ezer alkalmazott 10 százaléka, 16 ezren lesznek kénytelen elhagyni a Boeinget. Ezt a COVID legrosszabb várakozásokat is alulmúló hatásával magyarázta Calhoun.

A légiközlekedés története messze legnagyobb válságában van. Drámaian visszaestek a megrendelések. Sose hitt mértéket értek el a légitársaságok sztornózásai.

A második negyedévben 2,4 milliárd dollár volt a veszteség, a bevétel 25 százalékkal, 11,8 milliárdra csökkent. Összehasonlításul: Az Airbus 1,9 milliárd eurós veszteség volt. Az európai konkurens 15 ezer álláshely leépítését tervezi.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Indamedia csoporthoz került a Ringier Hungary

A vezető hazai állásportál, a Profession továbbra is kizárólagosan a Ringier tulajdonában marad, a Sportal.hu sportoldal tulajdonosa továbbra is a Ringier Sports Media Group (RSMG).

A bankszövetség ellenzi az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését

A Magyar Bankszövetség a havi díjmentes ATM-használati limit emelése helyett a tranzakciós illeték csökkentését javasolja.

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Bécs egy nagy keringőtérré válik

Ha a keringőre gondolunk, előbb-utóbb mindenkinek Johann Strauss jut eszébe. 2025-ben Bécsben minden róla szól: az év során a város a zeneszerző születésének 200. évfordulóját ünnepli, és a jubileum alkalmából számtalan kulturális programmal találkozhatnak a látogatók.
Hirdetés

Hírek

Az Indamedia csoporthoz került a Ringier Hungary

A vezető hazai állásportál, a Profession továbbra is kizárólagosan a Ringier tulajdonában marad, a Sportal.hu sportoldal tulajdonosa továbbra is a Ringier Sports Media Group (RSMG).

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.

KSH: Az ipari termelői árak szeptemberi mutatói

Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,8 százalékkal nőttek.

Nagy Márton: a gazdasági növekedés az idei évben 0,5 és 1 százalék között alakul

A magyar gazdaság járműipari teljesítménye 100 százalékos együttmozgást mutat a német járműipari teljesítménnyel.

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.

Adzsman – Az autentikus emírség, ahol a hagyomány találkozik a jövővel

A Heritage Trail az Adzsman Vision 2030 stratégia egyik kiemelt projektje, amely az emírség elkötelezettségét tükrözi a kulturális örökség megőrzése és az autentikus turisztikai élmények iránt.
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.