Kezdőlap Autóipar Elektromos autók - megtörtént az áttörés. Több mint 10 millió fut az...
No menu items!

Elektromos autók – megtörtént az áttörés. Több mint 10 millió fut az utakon

2020-ban mintegy 3 millió új elektromos autót helyeztek forgalomba világszerte. Illusztráció: Bigstock

Egy évtizedes gyors növekedés után a globális elektromosautó-állomány már 2020-ban elérte a 10 milliós határt, ami 43 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest, és 1 százalékos részesedést képvisel a világ autóparkjából.

Miközben az elektromos autók 2020-ban rekordévet zártak, jelentős fordulatot jelentett, hogy Európa megelőzte Kínát, a legnagyobb piacot. A Nemzetközi Energia Ügynökség (International Energy Agency: IEA ) adatai szerint 2020-ban az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) tették ki az új elektromos autók regisztrációjának kétharmadát és az állomány kétharmadát. Kína 4,5 millió elektromos autóval mondhatja magáénak a legnagyobb flottát, bár 2020-ban Európában volt a legnagyobb éves növekedés, amelynek e-autó parkja így elérte a 3,2 milliót.

Összességében az összes autótípus globális piacát jelentősen befolyásolták a Covid-járvány gazdasági következményei. A 2020-as év első felében az új személygépkocsik regisztrációja mintegy harmadával csökkent az előző évhez képest. Ezt részben ellensúlyozta a második félévben tapasztalt erősebb aktivitás, ami összességében 16 százalékos csökkenést eredményezett az előző évhez képest. Figyelemre méltó, hogy a hagyományos és az összes új autó regisztrációjának csökkenése mellett az elektromos autók globális értékesítési aránya 70 százalékkal, rekordszintű 4,6 százalékra emelkedett 2020-ban.

2020-ban mintegy 3 millió új elektromos autót helyeztek forgalomba. Első alkalommal Európa állt az élen 1,4 millió új regisztrációval. Ezt követte Kína 1,2 millió regisztrációval, az Egyesült Államokban pedig 295 ezer új elektromos autót regisztráltak.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Számos tényező járult hozzá a 2020-as elektromosautó-regisztrációk növekedéséhez. Első sorban az, hogy az elektromos autók a teljes birtoklási költséget tekintve fokozatosan versenyképesebbé válnak egyes országokban. Több kormány olyan adókedvezményeket biztosított vagy hosszabbított meg, amelyek az elektromos autók vásárlását pufferelték az autópiacok visszaesésétől.

Európa

Összességében az európai autópiac 2020-ban 22 százalékkal zsugorodott. Az új elektromos autók regisztrációja azonban több mint kétszeresére, 1,4 millióra nőtt, ami 10 százalékos értékesítési részesedést jelent. A nagy piacokon Németországban 395 ezer, Franciaországban pedig 185 ezer új elektromos autót regisztráltak. Az Egyesült Királyságban több mint kétszeresére, 176 ezerre nőtt a regisztrációk száma. Az elektromos autók Norvégiában rekordmagas, 75 százalékos értékesítési részesedést értek el, ami mintegy harmadával több, mint 2019-ben. Izlandon az elektromos autók értékesítési aránya meghaladta az 50 százalékot, Svédországban a 30 százalékot, Hollandiában pedig elérte a 25 százalékot.

Az elektromos autók európai regisztrációjának a gazdasági visszaesés ellenére tapasztalt ugrásszerű növekedése két szakpolitikai intézkedést tükröz. Először is, 2020 volt a célév az Európai Unió CO2-kibocsátási normáira, amelyek korlátozzák az új autók átlagos szén-dioxid kibocsátását kilométerenként. Másodszor, számos európai kormány a világválság hatásainak ellensúlyozására az ösztönző csomagok részeként növelte az elektromos autókra vonatkozó támogatási rendszereket.

Az európai országokban 2020-ban a BEV-regisztrációk az elektromos autók regisztrációjának 54 százalékát tették ki, továbbra is meghaladva a plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) regisztrációját. A BEV-ek regisztrációs szintje azonban megduplázódott az előző évhez képest, míg a PHEV-eké megháromszorozódott. A BEV-ek aránya különösen magas volt Hollandiában (az összes elektromos autó regisztráció 82 százaléka), Norvégiában (73 százalék), az Egyesült Királyságban (62 százalék) és Franciaországban (60 százalék).

Kína

Kína teljes autópiacát kevésbé érintette a pánadémia, mint más régiókat. Az összes új autó regisztrációja mintegy 9 százalékkal csökkent.

Az új elektromos autók regisztrációja 2020 első felében alacsonyabb volt, mint a teljes autópiacé. Ez a tendencia a második félévben megfordult, mivel Kína korlátozta a panadémia terjedését. Az eredmény 5,7 százalékos értékesítési részesedés lett, szemben a 2019-es 4,8 százalékkal. A BEV-ek a regisztrált új elektromos autók mintegy 80 százalékát tették ki.  A kulcsfontosságú szakpolitikai intézkedések tompították az elektromos autók piacának ösztönzőit Kínában. A vásárlási támogatások eredetileg 2020 végén jártak volna le, de miután a világjárvány előtt jelezték, hogy fokozatosabban fogják megszüntetni őket, 2020 áprilisára és a világjárvány közepén ehelyett 10 százalékkal csökkentették őket, és 2022-ig megszüntették. A világjárvánnyal kapcsolatos gazdasági aggodalmakra való tekintettel több város enyhített a gépjármű-engedélyezési politikán, lehetővé téve több belső égésű motorral hajtott jármű nyilvántartásba vételét a helyi autóipar támogatása érdekében.

Egyesült Államok

Az Egyesült Államok autópiaca 2020-ban 23 százalékkal csökkent, bár az elektromos autók regisztrációja kevésbé esett vissza, mint a teljes piacé. 2020-ban 295 ezer új elektromos autót helyeztek forgalomba, amelynek mintegy 78 százaléka BEV volt, szemben a 2019-es 327 ezerrel. Eladási részesedésük 2 százalékra emelkedett. A szövetségi ösztönzők 2020-ban csökkentek, mivel az elektromos autók regisztrációinak többségét adó Tesla és General Motors szövetségi adójóváírása elérte a határértékét.

Egyéb országok

Az egyéb országok elektromosautó-piacai 2020-ban rugalmasan alakultak. Kanadában például az új autók piaca 21 százalékkal zsugorodott, miközben az új elektromos autók regisztrációja nagyjából változatlanul 51 ezer volt az előző évhez képest.

Új-Zéland figyelemre méltó kivétel. Az ország erőteljes pandémiás reakciója, vagyis lezárása ellenére ott a 2020-as új elektromos autók regisztrációjának 22 százalékos csökkenése volt tapasztalható, ami összhangban van a személygépkocsi-piac 21 százalékos csökkenésével. Szakértők szerint a visszaesés nagyrészt a 2020 áprilisában, amikor Új-Zélandon zárlat volt, történt kivételesen alacsony EV-regisztrációkkal függ össze.

Egy másik kivétel Japán, ahol az új autók teljes piaca 11 százalékkal csökkent a 2019-es szinthez képest, míg az elektromos autók regisztrációja 25 százalékkal esett vissza 2020-ban. Az elektromos autók piaca Japánban abszolút és relatív értelemben is minden évben csökkent 2017 óta, amikor 54 ezer regisztrációval és 1 százalékos értékesítési részesedéssel elérte a csúcsot. A 2020-as évben 29 ezer regisztráció és 0,6 százalékos értékesítési részesedés volt.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A vásárlók többet költöttek e-autókra

A vásárlók 2020-ban 120 milliárd dollárt költöttek elektromos autó vásárlásra, ami 50 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest és ez az eladások 41 százalékos növekedésére és az átlagárak 6 százalékos emelkedésére bontható. Az átlagárak emelkedése azt tükrözi, hogy Európa, ahol az árak átlagosan magasabbak, mint Ázsiában, az új elektromos autók regisztrációjának nagyobb hányadát tette ki. 2020-ban a BEV-ek globális átlagára 40 ezer dollár körül, a PHEV-eké pedig 50 ezer dollár körül volt.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nacsa Lőrinc: tízéves a szórványmagyarságot segítő Petőfi Sándor Program

Az elmúlt évek során a Petőfi Sándor Program, valamint a Kőrösi Csoma Sándor Program keretében több mint 1000 ösztöndíjas segítette a diaszpórában és szórványban élő magyar közösségeket.

Múzeumi prizma – Színes programmal várták az autistákat

A novemberben lezajlott foglalkozásokon olyan családok vehettek részt, akik autista gyermeket nevelnek.

JóAutók.hu: novemberben is az erős forint pörgette a használtautó-importot

A jelenlegi folyamatokra alapozva a JóAutók.hu arra számít, hogy a tavalyi 111 ezer helyett idén mintegy 128 ezer használt személyautót importálnak majd az országba.

A cégek szabadon használhatják fel az adómegtakarítást

A cégek visszajelzése alapján az adók mellett az adminisztratív terheket is enyhítették, így az egyéni vállalkozóknak a bevallásokat nem havonta, hanem negyedévenként kell majd beadni, míg a társasági adóelőleg befizetés értékhatárát 5 millióról 20 millió forintra emelték.
Hirdetés

Hírek

Nacsa Lőrinc: tízéves a szórványmagyarságot segítő Petőfi Sándor Program

Az elmúlt évek során a Petőfi Sándor Program, valamint a Kőrösi Csoma Sándor Program keretében több mint 1000 ösztöndíjas segítette a diaszpórában és szórványban élő magyar közösségeket.

Múzeumi prizma – Színes programmal várták az autistákat

A novemberben lezajlott foglalkozásokon olyan családok vehettek részt, akik autista gyermeket nevelnek.

JóAutók.hu: novemberben is az erős forint pörgette a használtautó-importot

A jelenlegi folyamatokra alapozva a JóAutók.hu arra számít, hogy a tavalyi 111 ezer helyett idén mintegy 128 ezer használt személyautót importálnak majd az országba.

A cégek szabadon használhatják fel az adómegtakarítást

A cégek visszajelzése alapján az adók mellett az adminisztratív terheket is enyhítették, így az egyéni vállalkozóknak a bevallásokat nem havonta, hanem negyedévenként kell majd beadni, míg a társasági adóelőleg befizetés értékhatárát 5 millióról 20 millió forintra emelték.

Berobbant az Otthon Start, októberben minden rekord megdőlt

A szerződések számát tekintve is jelentős emelkedés történt, októberben összesen 9676 lakáscélú hitelszerződést írtak alá. Szeptemberhez képest ez 70 százalékos ugrás, tavaly októberhez képest 55 százalékos volt az emelkedés mértéke.

Pénzek gyorsuló külföldre áramlása? Igen! Tömeges pénzmenekítés? Egyáltalán nem!

a külföldi megtakarítások növekedése valós jelenség, de nem tömeges és nem rendszerszintű, a külföldi megtakarítások mértéke rendre nő, de a teljes lakossági vagyonhoz képest például gyakorlatilag nem változott idén (10,5% nagyságrendű volt Q1-ben és most Q3 is ennyi).

NAV: két kattintással be lehet kerülni a Köztartozásmentes Adózói Adatbázisba (KOMA)

Akinek nincs köztartozása és időben beadta a bevallásait is, két kattintással bekerülhet a Köztartozásmentes Adózói Adatbázisba (KOMA),

Elindult a jegyértékesítés a Mátraszentistváni Síparkban

Élményt a fa alá: elindult a jegyértékesítés a Mátraszentistváni Síparkban – Pazar kilátással és kedvezményekkel készülnek a szezonra
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.