A fekete pénteki akciók trükközéseire hívták fel a figyelmet a fogyasztóvédők. Az Átejtések kivédésére a vásárlóknak készülniük kell. Előfordul például, hogy a kiárusítás előtti napokban felemelik a termékek árait, majd abból számítják az akció mértékét. Ajánlatos a nulla százalékos hitelek ellenőrzése is.
Minderre és egyebekre is a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) hívta fel a figyelmet a közelgő Black Friday akciókhoz kapcsolódóan.
A nulla százalékos kamatnál is minden esetben meg kell győződni a THM (teljes hiteldíj mutató) mértékéről, ami mutatja, hogy valójában mennyibe fog kerülni a hitel az összes egyéb felmerülő költséggel együtt.
Előfordul, hogy a webáruházak és a hagyományos boltok az akció előtti napokban felemelik a termékek árát, majd abból számítják az akció mértékét, így ha valaki már előre tudja, hogy milyen árucikkeket szeretne megvásárolni, érdemes napokkal korábban áru-összehasonlító oldalakon utánanézni az aktuális áraknak, és ezek figyelembe vételével nézegetni az akciós árakat – tanácsolják a fogyasztóvédők.
Az akciós hitelnél meg kell győződni a hitelfelvétel előtt, hogy a kedvezmény mely termékre, kondícióra vonatkozik, melyek az igénybevétel feltételei, és milyen időszakban benyújtott hitelkérelemre vonatkozik – írják a közleményben.
A szavatossági szabályok a hitellel, akár hitel felvétel nélkül vásárolt akciós termékre is vonatkoznak, hibás termék esetén a fogyasztó szavatossági igényt érvényesíthet a kereskedőkkel szemben.
Nem helyes az a kereskedői magatartás, amely szerint “akciós árut nem cserélünk”. Akár üzletben, akár internetről rendel a fogyasztó a terméket, ha hibásnak bizonyul, a kereskedő nem követelheti meg, hogy azt a vevő eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza, ez a feltétel jogellenes – ismerteti a FEOSZ.
A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott több évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor a kereskedők rendkívüli kedvezményeket kínálnak.
Az elmúlt néhány évben Magyarországon is egyre több kereskedő jelentkezik Black Friday akciókkal. A fektete péntek súlya az internetes kereskedelemben nagyobb, egyes várakozások szerint a webáruházak idén novemberi forgalma megközelítheti a 60 milliárd forintot. A GKI Digital felmérése szerint tavaly a webshopok 62 százaléka kapcsolódott be az akcióba, idén ez az arány akár 80 százalék is lehet.