Új időszámítás kezdődött a jótállásban a szabályozás tavalyi év elején életbe lépett korszerűsítésével. Az új szabályok betartását egy éven át ellenőrizte a fogyasztóvédelmi hatóság, a vizsgálatokból pedig kiderült: sokan még a korábbi, enyhébb rendelkezéseknek sem tettek eleget maradéktalanul – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A kormány az ITM kezdeményezésére egyebek mellett az eladási árhoz igazodó jótállással frissítette fel a szabályozást. A korábbi egységesen egy évvel szemben a termék árától függően kétszer-háromszor hosszabb lehet a jótállási idő. A vállalkozásoknak rövid időn belül javítaniuk vagy cserélniük kell a meghibásodott jótállásköteles termékeket. A rendelkezések egyértelműen kimondják, hogy a garanciális ügyintézéshez nem követelhető meg az eredeti csomagolás, lehetővé teszik az elektronikus jótállási jegyek kiállítását – emlékeztetett a minisztérium.
A fogyasztóvédelmi hatóság 2021-ben egész évben ellenőrizte az új előírások betartását. Összesen 1115 kereskedelmi egységben fordultak meg, 633 boltnál találtak kisebb-nagyobb mulasztásokat. A tavalyelőtti 44 százalékosról így 57 százalékosra romlott a jótállás-szavatossággal kapcsolatos kifogásolási arány. Tízből tehát majdnem hat üzletnek nem sikerült hiánytalanul lekövetnie a megváltozott előírásokat.
Sokan még a korábbi, 17 évig hatályban volt rendelkezéseknek sem tettek eleget maradéktalanul.
A hatósági szakemberek összesen több mint 1900, szavatossággal, jótállással kapcsolatos tájékoztatást vizsgáltak, az üzletben, ügyfélszolgálaton kihelyezettektől a szóban vagy levélben közölt információkig. 345 esetben tapasztaltak jogsértést, a 18 százalékos kifogásolási arány hajszállal kedvezőbb a megelőző évinél. A leggyakrabban, nagyjából minden nyolcadik esetben az igényérvényesítési határidőkről szóló tájékoztatás bizonyult félrevezetőnek.
A kormányhivatalok fogyasztói panaszok alapján és próbavásárlásokkal összesen 640 ellenőrzést végeztek el a jótállási jegyek kapcsán, az esetek 60 százalékában tártak fel mulasztást. A jogsértési toplista élén e körben a jogszabály által előírt tartalmi elemek hiánya állt. A jótállási jegyek több mint harmada nem tükrözte megfelelően a 2021-től hatályos rendelkezéseket. Mintegy tizedükön nem tüntették fel a fogyasztói jogok érvényesíthetőségének feltételeit és hozzávetőleg ugyanennyiszer a termék árának megfelelő jótállási időt.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: “a kollégák a jótállás-szavatossági ellenőrzések alapján, a súlyosabb hiányosságok miatt összesen több mint 43 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki. 2022-től uniós szintű szabályváltozás nyomán erősödnek tovább a fogyasztók jogai. Minőségi kifogás esetén a korábbi fél helyett egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett-e, vagy nem rendeltetésszerű használatból ered“.