Kezdőlap Cégvilág Bajban a Lego, a szennyező!
No menu items!

Bajban a Lego, a szennyező!

A Legonak zöldnek kell lennie! A dán játékgyártó túl van a kereskedelmi válságon. 2018-ban a forgalom és a nyereség is nőtt. Azonban ha meg akarja őrizni piacvezető pozícióját igazodnia kell a korszellemhez. Dániában elhatározták hogy, a meglehetős szennyezéssel járó műanyag kockák gyártása környezetbaráttá lesz!

A kétezres évek elejének válsága után, amikor a Lego évi 200 millió euró veszteséget termelt, 2004 és 2016 között növekedési pályán volt a cég. Kijavították a rossz stratégiai döntéseket. Rájöttek, hogy hiba volt túlzottan a ’Star Wars’-ra és ’Harry-Potter’-re építeni és a klasszikusokat elhanyagolni.

Vissza a jövőbe

Újraindították a ’Duplo’ és a ’City’ gyártását. Egy új téma, a ’Bionicle’ sorozat beindítása is segített a talapraállasban. Miután piacra dobták az USA-ban a legeladottabb játék lett az év legtöbb bevételt hozó időszakában, a karácsony előtti hetekben.

Épp az alapítás utáni 65., jubileumi évben, 2017-ben jött a dráma fordulat. 17 százalékkal visszaesett a forgalom és ismét mínusszal zárta az évet a világ legnagyobb játékgyártója. Az okok sokrétűek voltak.

Sci-fi nélkül

Csődöt jelentett Európa legnagyobb játékkereskedője, az ír Smyths Toys (Toys’R’Us), a Lego legfontosabb kereskedelmi partnere. A játékgyártónak egyik napról a másikra nem sikerült felfuttatni az addig elhanyagolt, közvetítők bevonása nélküli online értékesítést és bővíteni a saját bolthálózatot.

Nem hozták a várt eredményt a drágán vásárolt licenszeken alapuló játékok, mindenekelőtt a ’Star Wars’ sorozat. Az okokról csak spekulálni lehet. Egyre kevesebb gyerkőcöt fog meg a sci-fi sorozat, amit ráadásul a legtöbb nyugat-európai országban csak 12 éven felülieknek vetítettek a mozik. E mellett sok szülő úgy gondolhatta, van elég erőszak a való világban, nem akar háborút a gyerekszobában is.

A Lego csapat – vezérkar

Vezetőt váltottak, 1400 ember elbocsátottak, erősítették a közvetlen, online értékesítést és új márkaüzleteket nyitottak. Fontos változás volt, hogy bővítették a kínálatban a közepes méretű, 10 és 20 euró között árusított játékok számát. Ezeket sokkal inkább megveszik spontán a szülők, mint a 100 euró körüli nagy dobozokat. Utóbbiak tipikusan karácsonyhoz, születésnaphoz kötődő ajándékok.

Az eredmény nem maradt el, 2018-ban 4 százalékkal, 5 milliárd euróra nőtt a forgalom és ismét nyereséget termelt a 18 ezer embert foglalkoztató cég.

Know-how vagy közkincs?

Az 1932-ban a dániai Billundban alapított Lego neve a dán ’leg godt’ (játssz jól) kifejezésből ered. A mai ismert építőelemek 1949-ben kerültek a piacra, de csak az átütő siker után, ’58-ban lettek szabadalmaztatva. Ezzel kezdetét vette egy évtizedekig folyó jogvita.

A másolók kudarca

A konkurencia kétségbe vonta az oltalom jogszerűségét. Úgy vélték, hogy egy összeillesztési mód önmagában nem védhető le. Németországban 2009-ben a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság, Európa-szerte pedig 2010-ben a luxemburgi Európai Bíróság tett pontot az ügy végére. Elfogadta a konkurencia érvelését és megszüntette a Lego kockák szabadalmi oltalmát.

Ennek ellenére még senki sem tudta sikerre kopírozni a Legot, amelynek palettájához közel 80 ezer fajta építőelem tartozik a szivárvány 96 színében.

Zöld lesz a Lego

Az elmúlt évek nehézségei után ismét jól megy a Legonak. Kevésbé rózsás az ökológiai mérleg. Tavaly 1,1 millió tonna CO2 kibocsátással járt a műanyag elemek gyártása. Távol vannak a 2030-ra kitűzött céltól, a termelés és a csomagolás emissziójának nullára csökkentésétől. Az apró Lego kockák gyártásához jelenleg rengeteg szénre, olajra és gázra van szükség. Ezért a korszellem jegyében a dán játékgyártó lázasan dolgozik a műanyag téglák előállításának környezetbaráttá tételén.

Teamet állítottak fel, amelynek feladata új, környezetbarát alapanyagok és gyártási technológiák kutatása.

Sören Kristiansen

A termelés és nem a termék a probléma, túl sok fosszilis energiát igényel” – mondja a kutatócsoport vezetője, Sören Kristiansen.

Az eddig 13 millió eurót felemésztő kutatások meghozták az első eredményt. A nyártól piacra kerülő fák, bokrok és virágok cukornád alapú bioműanyagból készülnek.

„A növényi alapú műanyag nem elég kemény, ezért csak korlátozott, az elemek kevesebb, mint 5 százalékánál alkalmazható” – ismeri el Kristiansen, hozzátéve, hogy ezért tovább folytatják a kísérletezést.

Már önmagában az ökoműanyag utáni kutatással környezetbarát imázst szeretne építeni magának a dán cég. Fontos marketingcél a világ egyik legkörnyezettudatosabb országában.

Skandinávián kívül még alig néhány vásárló számára téma az építőjáték ökológiai mérlege. A legtöbb fogyasztó nem is sejti, milyen környezetterhelő az apró műanyagok gyártása. Azonban szakértők biztosak benne, hogy középtávon növekedni fog a vásárlók környezettudatossága.

Régi és új piacok, klasszikus és modern témák

A Legonál Kínát tartják a jövő legfontosabb piacának. A 200 millió gyerekre építenek, akik közül egyre több tartozik szülei jóvoltából a középosztályhoz. A meglévő 60 mellett idén további 80 márkabolt megnyitására készülnek és a piacra dobtak speciális, témájukban kifejezetten a kínai gyerkőcöknek szánt játékokat.

Keleti megoldás

Kína mellett komoly potenciált látnak Indiában és a Közel-Keletben. Nem akarják azonban a hagyományos piacokat, Európát és az USA-t sem elhanyagolni, hisz továbbra is az amerikaiak vásárolják a legtöbb dán építőkockát.

Tanulva a 2000-es évek elejének hibájából továbbra is központi helye lesz a termékpalettán a klasszikusoknak, a ’City’-nek, a ’Duplo’-nak és a ’Technic’-nek. Ugyanakkor bővülni akarnak a digitális világban. Az ’Augmented-Reality-App’ lehetővé teszi, hogy a kicsik és nagyobbak maguk fejlesszék a játékokat, a ’Lego Boost’ pedig a robotok világába vezeti be az építkezőket.

Mi is legózunk!

A nyiregyházi lego üzem

A Lego 1992 Magyarországon is termel. A kis műanyagok a nyíregyházi üzemben készülnek. Az 1250 dolgozó kezei közül évi 17 millió doboz játék kerül ki!

A cégnek világszerte dolgozó 18 ember közel 10%-a! Korábban jóval többen, 2100-an voltak, azonban a 2017-es leépítések a magyar üzemet is érintették. Pedig a nyíregyházi üzem jól megy, 2015 óta 29 milliárdról 33-ra nőtt az árbevétele.

A Lego a leépítés után is Szabolcs Szatmár Bereg megye legnagyobb munkáltatója maradt.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.
Hirdetés

Hírek

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.

Fenntartható módon készülnek a bécsiek a karácsonyra

A 48er-Tandler a beérkező adományokat értékesíti, vagy adott esetben jótékonysági szervezeteknek adja.

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére 2026 január 1-jével

2020 óta ez az ötödik béremelés, 30 százalékkal kezdődött, majd folytatódott 15 százalékkal, 32 százalékkal, 21 százalékkal, most pedig újabb 10 százalékos béremelés lesz, vagyis 2010 óta két és félszeresre emelkednek a bérek.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest.

BKK: szombattól indul a Pesterzsébet és a belváros közötti kapcsolatot biztosító az új 223E buszjárat

A fejlesztés részeként a BKK új buszsávot alakított ki a Boráros tér és a Bakáts utca között.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.