A Ford legnagyobb versenytársa az elektromos járművek terén nem az amerikai piacvezető Tesla vagy a városi rivális General Motors, hanem a kínai autógyártók – mondta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója.
Farley szerint az olyan kínai vállalatok, mint a Warren Buffett által támogatott BYD, az elektromos járművek, különösen az akkumulátorok és más feltörekvő technológiák terén megelőzik a nagy amerikai autógyártókat és a startupokat.
“A kínaiakat tekintjük a fő versenytársnak, nem a GM-et vagy a Toyotát” – mondta Farley a Morgan Stanley fenntartható pénzügyi csúcstalálkozóján a CNBC beszámolója szerint.
A BYD-t hozta fel példaként arra a kínai autógyártóra, amely sikeresen fejlesztett és értékesített elektromos járműveket, először Kínában, most pedig Európában.
“Kedvelem a BYD-t. Vertikálisan integrált, agresszív, nagyon, nagyon lenyűgöző vállalat. És mindig is elkötelezettek voltak az elektromos autók mellett” – mondta Farley.
A BYD a 2015-ös 445 ezer darabról tavaly közel kétmillióra növelte eladásait Kínában, amivel az LMC Automotive szerint az eladások alapján az öt legnagyobb autógyártó közé került az ázsiai országban.
Farley megjegyzései egybecsengenek az iparági szakértők és befektetők megjegyzéseivel a BYD és más kínai autógyártók növekedésével kapcsolatban, amelyek Kínában kormányzati támogatásban részesülnek.
“A BYD-nek hatalmas tere van, mind az elektromos járművek szempontjából, mind pedig az akkumulátorgyártási oldalon keresztül” – mondta Philip Ripman, a Storebrand Asset Management portfóliómenedzsere a CNBC-nek.
Ripman, aki a Storebrand Global Solutions 1 milliárd dolláros fenntartható alapját kezeli, kiemelte a BYD fejlesztéseit az olcsóbb, nátrium-ion akkumulátor-technológiában, amely potenciálisan kiválthatja a lítium akkumulátorokat. Megjegyezte, hogy ezek elterjedhetnek a BYD megfizethetőbb elektromos járműveiben, és segíthetnek növelni az autógyártó haszonkulcsát.
Farley is megjegyezte a BYD akkumulátorainak előnyeit a lítium-ion akkumulátorok jelenlegi amerikai ipari szabványához képest.
A Ford az év elején bejelentette, hogy a kínai CATL-lel új együttműködést kötött egy új, 3,5 milliárd dolláros üzem létrehozására, amely olcsóbb akkumulátorokat fog gyártani Michiganben.
Az üzemben új lítiumvas-foszfát akkumulátorokat, azaz LFP-akkumulátorokat fognak gyártani, szemben a drágább, lítiummal töltött nikkel-kobalt-mangán akkumulátorokkal, amelyeket a vállalat jelenleg használ. A detroiti autógyártó szerint a létesítmény várhatóan 2026-ban nyitja meg kapuit, és mintegy 2500 embert foglalkoztat majd.
Farley kiemelte a BYD szerepét e technológia kiépítésében, mondván “a BYD léptéke most sokkal nagyobb, mint a Tesláé, és ők fejlesztették ki az LFP technológiát, ami egy jobb akkumulátor” – mondta Farley.