Csak az egyetlen budapesti kerületben és csupán az egyik párt 10 tonnányi szórólapot nyomtatott az önkormányzati választásokra. Ehhez mintegy 50 fa kivágására és 2500 kWh energiára volt szükség – állítja Hargittai Zsolt a Smart Printing House kereskedelmi igazgatója. Mint AzÜzletnek megfogalmazta: a környezeti fenntarthatóság iránti igény mellett a kreativitási lehetőségek miatt is növekszik az online kiadványok iránti kereslet.
– Legutóbb egy olyan ügyfelünknek készítettünk digitális kiadványt, aki magyarországi székhellyel az egész világra kínál a háborús emlékhelyeket bemutató utakat. Korábban vastag prospektusokat nyomtatott ehhez és azokat küldte el komoly postai költséggel és az utasok e-mailen keresztül foglalták le az utakat. Az ios és android platformra optimalizált online kiadványok viszont nemcsak arra képesek, hogy egy statikus prospektust megjelenítsenek, hanem arra is, hogy egyszerre akár több nyelvet felkínálva, a helyszíneket bemutató videó bejátszásokat is levetítve az azonnali foglalás lehetőségét is lehetővé tegyék – magyarázza a szakember.
Az igények változását jól mutatja, hogy miközben a Smart Printing House hosszú éveken át, hobbiként művelte ezt a tevékenységet és csak akkor álltak össze, amikor egy-egy hagyományos kiadvány online verziójának igénye felmerült, vagy valaki direkt a webre akart terveztetni egy kiadványt. A hat évvel ezelőtti igazi áttörést az hozta, hogy olasz partnerük egy Velence melletti magánsziget turisztikai hasznosításához keresett olyan megoldást, amellyel az egész terület bemutatása mellett az egyes apartmanok megjelenítésére, valamint a többnyelvű ismertetésre és a foglalásra is lehetőség nyílt. A digitális mobileszközökre – tabletre, mobiltelefonra – optimalizált megoldás előnyét felismerve, ma már a külföldiek mellett egyre több magyar cég, illetve szervezet ismeri fel az online kiadványokban rejlő előnyöket.
– Miközben ma már egyre többeknek fontos szempont, hogy az online kiadványok létrehozása semmiféle környezeti terhelést ne jelentsen, mind többen vágynak arra is, hogy az ismertetőikkel mást, többet adjanak versenytársaiknál. Van aki még csak azzal keres minket, hogy a print kiadványát szeretné élőbbé, forgathatóvá tenni, és van aki azért jön hozzánk, mert olcsóbbnak és hatékonyabbnak tartja ezt a megoldást, mint a több tízezres példányszámhoz kötődő nyomdai költséget. De már azok száma is növekszik, akik a szinte korlátlan kreativitás, valamint a multimédiás tartalmak megjelenítésének lehetősége és a könnyű navigálhatóság mellett annak előnyét is felismerték, hogy a digitális kiadványok a közösségi médiás felületek felé is integrációt biztosítanak. Arról nem beszélve, hogy az úgynevezett push üzenetek révén a legfrissebb üzenetek direkt eljuttatására is lehetőség nyílik.
Hargittai Zsolt szerint nyugaton az online kiadványok iránti nagy igényt az is motiválta, hogy az üzleti élet szereplői felismerték, hogy felgyorsult világunkban az információknak is folyamatosan változniuk kell, ami a nyomtatott megoldással lassú és költséges. Egy online kiadvány bármikor frissíthető, aktualizálható, megtekintéséhez pedig elég letölteni az adott céghez, szolgáltatóhoz kötődő ios, vagy androidos appot, amelyen belül akár egyszerre több kiadvány is elérhető és letölthető, ami azután már offline módban, internetes elérés nélkül is megtekinthető.
A szakember szerint ugyanakkor idehaza a digitális kiadványok elterjedését nehezíti, hogy előállításukhoz rendkívül komoly és összetett – tervezői, alkalmazásfejlesztői, programozói és tördelői -, szakmai tudásra van szükség, miközben ezen a területen jelentős a szakemberhiány. A másik oldalon viszont az elterjedést segíti, hogy a mai fiatalok már egyre inkább a mobileszközökön keresztül informálódnak, A médiafogyasztást tekintve, 2020-ra az 1996-2010 között született úgynevezett Z generációhoz kötődik a felhasználás 40 százaléka.