Kezdőlap Világgazdaság Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába - de így is megéri
No menu items!

Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába – de így is megéri

Kína ebben a hónapban szinte az összes orosz ESPO-rakományt átveszi. Illusztráció: Bigstock

A nyersolaj logisztikai szempontból kockázatos és költséges tartályhajók közötti átrakása rávilágít arra, hogy a kínai vevőknek milyen nehézségekkel kell szembenézniük annak érdekében, hogy biztosítsák az orosz olaj zavartalan áramlását Kínába. De a meredek árengedmények miatt egyelőre készséggel alkalmazkodnak az új helyzethez.

A kínai vevők kreatív módszereket alkalmaznak az áramlás fenntartására, mivel a pénzügyi szankciók lehetséges következményei miatt egyre több hajótulajdonos kerüli az orosz olajat – mondták hajóügynökök a Bloombergnek. Kisebb hajókkal ingáznak az oroszországi Kozmino kikötője és a dél-koreai Yeosu között, ahol a rakományt hajóról hajóra rakják át a szupertankerekre, hogy az út következő szakaszán Kínába szállítsák.

Ez a folyamat szokatlan az ESPO nyersolaj esetében, amely egy olyan orosz olajtípus, amelyet általában kisebb tartályhajókra rakodnak, hogy aztán közvetlenül, öt nap alatt Kínába juttassanak. Bár az új megoldás növeli a teljes szállítási időt és a költségeket, a brókerek szerint ez a gyakorlat egyre gyakoribbá válik, mivel a hajótulajdonosok és a vevők a kis hajókat helyezik előtérbe, hogy rövid úton tudják kiszállítani az olajat Kozminóból.

Az orosz nyersolaj készséges vásárlói a globális referenciaárakhoz viszonyítva meredek árengedményekben részesülnek, mivel mások az ukrajnai háború miatt kerülik az üzletelést Moszkvával. Az olcsó olaj vonzóvá tette a legnagyobb fogyasztók, például Kína és India számára, hogy továbbra is Oroszországtól importáljanak, annak ellenére, hogy nemzetközi elítéléssel, valamint növekvő logisztikai és pénzügyi akadályokkal kell szembenézniük.

Kína ebben a hónapban szinte az összes ESPO-rakományt átveszi, egy olyan minőséget, amely a közeli elhelyezkedés és az egyszerű logisztika miatt gyakran áramlik más országokba, például Dél-Koreába és Japánba. A rakományokat jellemzően közvetlenül a berakodóból a fogadó kikötőkbe szállítják aframax és Long Range-2 tartályhajókon.

Zsugorodó flotta

A hajótulajdonosok és biztosítók száma, akik hajlandóak a kelet- és nyugat-oroszországi rakományok kezelésére, egyre csökken – állítják a hajóügynökök. Ez logisztikai kihívást jelent a termelők és a vevők számára, mivel kevesebb tartályhajóval dolgoznak, és meg kell fontolniuk, hogyan lehet a legjobban bevetni a rendelkezésre álló hajótípusokat.

A Yang Li Hu és a Yang Mei Hu – mindkettő LR-2 tartályhajó – május 16. és május 18. között ESPO-t rakodott, mielőtt Yeosu felé indultak volna, hogy olajat rakodjanak át a Yuan Qiu Hu szupertankhajóra a hajókövetési adatok szerint. A nagyméretű nyersolajszállító hajó csak háromnegyedig volt tele, amikor Kína felé indult.

A hajóügynökök szerint a kisebb tartályhajók, amelyek alkalmasak a Kozminóból való hatékony rakományok kiszállítására, most nagy keresletnek örvendenek. A Yang Li Hu május 23-án újabb ESPO rakományt vett fel, és Yeosu felé tart, míg a Yang Mei Hu a tervek szerint május 26-án éri el Kozminót a következő rakodásra.

Míg a kis tartályhajókról a nagy tartályhajókra történő átrakodás gyakori az olyan hosszú távú nyersolajszállítmányok esetében, mint az orosz Urals, amely egyre inkább a Balti-tengerről áramlik Ázsiába, addig az ESPO esetében ez szinte ismeretlen. Ennek oka az a rövid út, amely ahhoz szükséges, hogy a szállítmányokat el lehessen juttatni a nagy ázsiai vevőkhöz.

Az olyan hajótulajdonosok, mint a Cosco Shipping és az orosz Sovcomflot jelentős mennyiségű orosz nyersolajat kezelnek olyan balti-tengeri kikötőkből, mint Kozmino és Ust Luga. Az elmúlt hetekben mások, mint például a Maersk, leállították oroszországi üzletkötéseiket, míg több vállalat kiváró álláspontot képvisel a szigorúbb szabályok és az Európai Unió esetleges olajtilalma miatt.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Áprilisban 5,0 százalékkal visszaesett az ipari termelés

2025 áprilisában az ipari termelés volumene 5,0, munkanaphatástól megtisztítva 2,3 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Az euróövezeti GDP gyorsabban nőtt az első negyedévben

Éves összehasonlításban az euróövezeti GDP-bővülés a korábbi becslésben közölt 1,2 százalék helyett 1,5 százalékra gyorsult a tavalyi negyedik negyedévi 1,2 százalékról.

Az EB kezdeményezi a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárás (EDP) felfüggesztését

Az Európai Bizottság kezdeményezi a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárás (EDP) felfüggesztését
Hirdetés

Hírek

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Közvetlen légijárat indult Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat indult Budapest és Kuvaitváros között, a Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik - mondta Illés Boglárka, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára csütörtökön a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren tartott járatindításon.

Az EKB 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.

Johann Strauss zenéje a csillagok között

2025-ben emlékezünk meg Johann Strauss, a bécsi keringőkirály születésének 200. évfordulójáról. A jeles jubileum alkalmából a "Kék Duna keringőt" elektromágneses hullám formájában az űrbe küldték, ezzel is ünnepelve Strauss zenei örökségét.

A késés miatt visszajár a fele – a MÁV-csoport 9600 esetben fizetett már

Vasárnap óta működik a késési biztosítás, a rendszer első három napján a MÁV-csoport 9600 esetben térítette vissza a jegyár felét.

A balatoni borok összekötik a múltat és a jelent, a termelőt és a fogyasztót  

A bor nemcsak nemzetgazdasági tényező, hanem kultúra, történelem, az emberi munka és a közösségi szellem esszenciája

Kínai ritkaföldfém stop: pánik előtt az európai autóipar 

Néhány európai autóalkatrész-gyár felfüggesztette a termelést, és a Mercedes-Benz is azt fontolgatja, hogyan védekezhetne a ritkaföldfémek hiányával szemben,

A kosárlegenda az üzleti életben se hátrál: szórja tripla duplát

A Steph Curry's Thirty Ink tavaly 174 millió dolláros bevételt termelt, és a vállalat szerint minden üzletága nyereséges
Hirdetés

Gazdaság

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett