Kezdőlap Világgazdaság Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába - de így is megéri
No menu items!

Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába – de így is megéri

Kína ebben a hónapban szinte az összes orosz ESPO-rakományt átveszi. Illusztráció: Bigstock

A nyersolaj logisztikai szempontból kockázatos és költséges tartályhajók közötti átrakása rávilágít arra, hogy a kínai vevőknek milyen nehézségekkel kell szembenézniük annak érdekében, hogy biztosítsák az orosz olaj zavartalan áramlását Kínába. De a meredek árengedmények miatt egyelőre készséggel alkalmazkodnak az új helyzethez.

A kínai vevők kreatív módszereket alkalmaznak az áramlás fenntartására, mivel a pénzügyi szankciók lehetséges következményei miatt egyre több hajótulajdonos kerüli az orosz olajat – mondták hajóügynökök a Bloombergnek. Kisebb hajókkal ingáznak az oroszországi Kozmino kikötője és a dél-koreai Yeosu között, ahol a rakományt hajóról hajóra rakják át a szupertankerekre, hogy az út következő szakaszán Kínába szállítsák.

Ez a folyamat szokatlan az ESPO nyersolaj esetében, amely egy olyan orosz olajtípus, amelyet általában kisebb tartályhajókra rakodnak, hogy aztán közvetlenül, öt nap alatt Kínába juttassanak. Bár az új megoldás növeli a teljes szállítási időt és a költségeket, a brókerek szerint ez a gyakorlat egyre gyakoribbá válik, mivel a hajótulajdonosok és a vevők a kis hajókat helyezik előtérbe, hogy rövid úton tudják kiszállítani az olajat Kozminóból.

Az orosz nyersolaj készséges vásárlói a globális referenciaárakhoz viszonyítva meredek árengedményekben részesülnek, mivel mások az ukrajnai háború miatt kerülik az üzletelést Moszkvával. Az olcsó olaj vonzóvá tette a legnagyobb fogyasztók, például Kína és India számára, hogy továbbra is Oroszországtól importáljanak, annak ellenére, hogy nemzetközi elítéléssel, valamint növekvő logisztikai és pénzügyi akadályokkal kell szembenézniük.

Kína ebben a hónapban szinte az összes ESPO-rakományt átveszi, egy olyan minőséget, amely a közeli elhelyezkedés és az egyszerű logisztika miatt gyakran áramlik más országokba, például Dél-Koreába és Japánba. A rakományokat jellemzően közvetlenül a berakodóból a fogadó kikötőkbe szállítják aframax és Long Range-2 tartályhajókon.

Zsugorodó flotta

A hajótulajdonosok és biztosítók száma, akik hajlandóak a kelet- és nyugat-oroszországi rakományok kezelésére, egyre csökken – állítják a hajóügynökök. Ez logisztikai kihívást jelent a termelők és a vevők számára, mivel kevesebb tartályhajóval dolgoznak, és meg kell fontolniuk, hogyan lehet a legjobban bevetni a rendelkezésre álló hajótípusokat.

A Yang Li Hu és a Yang Mei Hu – mindkettő LR-2 tartályhajó – május 16. és május 18. között ESPO-t rakodott, mielőtt Yeosu felé indultak volna, hogy olajat rakodjanak át a Yuan Qiu Hu szupertankhajóra a hajókövetési adatok szerint. A nagyméretű nyersolajszállító hajó csak háromnegyedig volt tele, amikor Kína felé indult.

A hajóügynökök szerint a kisebb tartályhajók, amelyek alkalmasak a Kozminóból való hatékony rakományok kiszállítására, most nagy keresletnek örvendenek. A Yang Li Hu május 23-án újabb ESPO rakományt vett fel, és Yeosu felé tart, míg a Yang Mei Hu a tervek szerint május 26-án éri el Kozminót a következő rakodásra.

Míg a kis tartályhajókról a nagy tartályhajókra történő átrakodás gyakori az olyan hosszú távú nyersolajszállítmányok esetében, mint az orosz Urals, amely egyre inkább a Balti-tengerről áramlik Ázsiába, addig az ESPO esetében ez szinte ismeretlen. Ennek oka az a rövid út, amely ahhoz szükséges, hogy a szállítmányokat el lehessen juttatni a nagy ázsiai vevőkhöz.

Az olyan hajótulajdonosok, mint a Cosco Shipping és az orosz Sovcomflot jelentős mennyiségű orosz nyersolajat kezelnek olyan balti-tengeri kikötőkből, mint Kozmino és Ust Luga. Az elmúlt hetekben mások, mint például a Maersk, leállították oroszországi üzletkötéseiket, míg több vállalat kiváró álláspontot képvisel a szigorúbb szabályok és az Európai Unió esetleges olajtilalma miatt.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Óvatosan a légkondival mert megbetegíthet

A túlzott klímahasználat súlyosabb esetekben arcidegbénulást és tüdőgyulladást is...

Jöhet az Építésrendészet – megtisztulást hozhatna a szakma szerint

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) több alkalommal megfogalmazta...

Bécsi tudósok áttörése: klímabarát búzanemesítés

Egy bécsi vezetésű nemzetközi kutatócsoport olyan új búzafajtákat keres és nemesít tovább, amelyek természetes úton csökkenthetik a műtrágyahasználatot.

Gurulóutat újít föl a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. gurulóút-felújítás kezdett a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
Hirdetés

Hírek

Bécsi tudósok áttörése: klímabarát búzanemesítés

Egy bécsi vezetésű nemzetközi kutatócsoport olyan új búzafajtákat keres és nemesít tovább, amelyek természetes úton csökkenthetik a műtrágyahasználatot.

Ezek az Otthon Start kritikus pontjai

Megjelent az Otthon Start hitel feltételeiről szóló rendelet, ami azon túl, hogy számos helyen pontosította a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet, újdonságokat is tartalmaz.

1,4 milliárd forint bírság az egészségügyi eszközöket gyártó és forgalmazó cégek kartellezése miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 1,4 milliárd forint bírságot szabott ki egészségügyi eszközöket gyártó és forgalmazó cégek kartellezése miatt

Elérte a 45 milliárd forintot a Demján Sándor 1+1 Program kifizetéseinek összege

Gyors ütemben halad a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) fejlesztését célzó Demján Sándor 1+1 Program végrehajtása: már több mint 500 vállalkozás jutott hozzá a támogatási forráshoz összesen 45 milliárd forint értékben, így a kifizetések összege két hét alatt megduplázódott

Lendületben a török turizmus – 26 millió látogató és 25 milliárd dollár bevétel 2025 első felében

Növekedést mutatott Törökország turizmusa 2025 első félévében: a vendégszám és a bevételek is emelkedtek az előző év azonos időszakához képest.

Várnak a Nyitott porták Napok

A Nyitott Porta Napok keretében több mint 150 családi gazdaság, pince és manufaktúra nyitja meg kapuit 2025. augusztus 23. és október 5. között és kalauzolja el az érdeklődőket a vidéki élet szépségeibe, az állattartás, a növénytermesztés és a gasztronómia világába. 

Tart a szociális tűzifa program Észak-Kelet-Magyarországon

Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 188 település nyert csaknem 30.000 m3 tűzifát, Hajdú-Biharban pedig 46 település jut több mint 7.800 m3 tüzelőhöz a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium pályázatán.

új, kísérleti statisztika készült az iparűzésiadó-bevétel eloszlásáról Magyarországon

A helyi iparűzésiadó-bevétel eloszlásáról tett közzé új, kísérleti statisztikát a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), az elemzés először mutatja be országos szinten az iparűzési adóból (hipa) származó bevételek települési és térségi, valamint ágazati szintű eloszlását.
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...