Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába - de így is megéri
No menu items!

Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába – de így is megéri

Kína ebben a hónapban szinte az összes orosz ESPO-rakományt átveszi. Illusztráció: Bigstock

A nyersolaj logisztikai szempontból kockázatos és költséges tartályhajók közötti átrakása rávilágít arra, hogy a kínai vevőknek milyen nehézségekkel kell szembenézniük annak érdekében, hogy biztosítsák az orosz olaj zavartalan áramlását Kínába. De a meredek árengedmények miatt egyelőre készséggel alkalmazkodnak az új helyzethez.

A kínai vevők kreatív módszereket alkalmaznak az áramlás fenntartására, mivel a pénzügyi szankciók lehetséges következményei miatt egyre több hajótulajdonos kerüli az orosz olajat – mondták hajóügynökök a Bloombergnek. Kisebb hajókkal ingáznak az oroszországi Kozmino kikötője és a dél-koreai Yeosu között, ahol a rakományt hajóról hajóra rakják át a szupertankerekre, hogy az út következő szakaszán Kínába szállítsák.

Ez a folyamat szokatlan az ESPO nyersolaj esetében, amely egy olyan orosz olajtípus, amelyet általában kisebb tartályhajókra rakodnak, hogy aztán közvetlenül, öt nap alatt Kínába juttassanak. Bár az új megoldás növeli a teljes szállítási időt és a költségeket, a brókerek szerint ez a gyakorlat egyre gyakoribbá válik, mivel a hajótulajdonosok és a vevők a kis hajókat helyezik előtérbe, hogy rövid úton tudják kiszállítani az olajat Kozminóból.

Az orosz nyersolaj készséges vásárlói a globális referenciaárakhoz viszonyítva meredek árengedményekben részesülnek, mivel mások az ukrajnai háború miatt kerülik az üzletelést Moszkvával. Az olcsó olaj vonzóvá tette a legnagyobb fogyasztók, például Kína és India számára, hogy továbbra is Oroszországtól importáljanak, annak ellenére, hogy nemzetközi elítéléssel, valamint növekvő logisztikai és pénzügyi akadályokkal kell szembenézniük.

Kína ebben a hónapban szinte az összes ESPO-rakományt átveszi, egy olyan minőséget, amely a közeli elhelyezkedés és az egyszerű logisztika miatt gyakran áramlik más országokba, például Dél-Koreába és Japánba. A rakományokat jellemzően közvetlenül a berakodóból a fogadó kikötőkbe szállítják aframax és Long Range-2 tartályhajókon.

Zsugorodó flotta

A hajótulajdonosok és biztosítók száma, akik hajlandóak a kelet- és nyugat-oroszországi rakományok kezelésére, egyre csökken – állítják a hajóügynökök. Ez logisztikai kihívást jelent a termelők és a vevők számára, mivel kevesebb tartályhajóval dolgoznak, és meg kell fontolniuk, hogyan lehet a legjobban bevetni a rendelkezésre álló hajótípusokat.

A Yang Li Hu és a Yang Mei Hu – mindkettő LR-2 tartályhajó – május 16. és május 18. között ESPO-t rakodott, mielőtt Yeosu felé indultak volna, hogy olajat rakodjanak át a Yuan Qiu Hu szupertankhajóra a hajókövetési adatok szerint. A nagyméretű nyersolajszállító hajó csak háromnegyedig volt tele, amikor Kína felé indult.

A hajóügynökök szerint a kisebb tartályhajók, amelyek alkalmasak a Kozminóból való hatékony rakományok kiszállítására, most nagy keresletnek örvendenek. A Yang Li Hu május 23-án újabb ESPO rakományt vett fel, és Yeosu felé tart, míg a Yang Mei Hu a tervek szerint május 26-án éri el Kozminót a következő rakodásra.

Míg a kis tartályhajókról a nagy tartályhajókra történő átrakodás gyakori az olyan hosszú távú nyersolajszállítmányok esetében, mint az orosz Urals, amely egyre inkább a Balti-tengerről áramlik Ázsiába, addig az ESPO esetében ez szinte ismeretlen. Ennek oka az a rövid út, amely ahhoz szükséges, hogy a szállítmányokat el lehessen juttatni a nagy ázsiai vevőkhöz.

Az olyan hajótulajdonosok, mint a Cosco Shipping és az orosz Sovcomflot jelentős mennyiségű orosz nyersolajat kezelnek olyan balti-tengeri kikötőkből, mint Kozmino és Ust Luga. Az elmúlt hetekben mások, mint például a Maersk, leállították oroszországi üzletkötéseiket, míg több vállalat kiváró álláspontot képvisel a szigorúbb szabályok és az Európai Unió esetleges olajtilalma miatt.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

35 ezerre csökkentik a vendégmunkás-kvóta maximumát

Magyarország a magyaroké, sem vendégmunkásország, sem pedig migránsország.

Orbán Viktor: visszatérnek a békeévek

Leszögezte, a háború 2025-ben véget ér, "vagy úgy, hogy sikerül béketárgyalással lezárni, vagy úgy, hogy az egyik harcoló fél megsemmisül."

Átalakítja a személyes értékesítési hálózatát a Kincstár

A Kincstár értékesítési pontjain 2022-höz képest idén egyharmadával kevesebb befektetési tranzakciót kezdeményeztek személyesen az ügyfelek.

A Waberer’s lesz a GYSEV Cargo Zrt. többségi tulajdonosa

A Waberer’s a BÉT prémium kategóriás kibocsátója, részvényei a múlt hetet 3800 forinton zárták, árfolyamuk egy éven belül 3430 és 4190 között mozgott.
Hirdetés

Hírek

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Gazdaság

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.