Kezdőlap Világgazdaság Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába - de így is megéri
No menu items!

Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába – de így is megéri

Kína ebben a hónapban szinte az összes orosz ESPO-rakományt átveszi. Illusztráció: Bigstock

A nyersolaj logisztikai szempontból kockázatos és költséges tartályhajók közötti átrakása rávilágít arra, hogy a kínai vevőknek milyen nehézségekkel kell szembenézniük annak érdekében, hogy biztosítsák az orosz olaj zavartalan áramlását Kínába. De a meredek árengedmények miatt egyelőre készséggel alkalmazkodnak az új helyzethez.

A kínai vevők kreatív módszereket alkalmaznak az áramlás fenntartására, mivel a pénzügyi szankciók lehetséges következményei miatt egyre több hajótulajdonos kerüli az orosz olajat – mondták hajóügynökök a Bloombergnek. Kisebb hajókkal ingáznak az oroszországi Kozmino kikötője és a dél-koreai Yeosu között, ahol a rakományt hajóról hajóra rakják át a szupertankerekre, hogy az út következő szakaszán Kínába szállítsák.

Ez a folyamat szokatlan az ESPO nyersolaj esetében, amely egy olyan orosz olajtípus, amelyet általában kisebb tartályhajókra rakodnak, hogy aztán közvetlenül, öt nap alatt Kínába juttassanak. Bár az új megoldás növeli a teljes szállítási időt és a költségeket, a brókerek szerint ez a gyakorlat egyre gyakoribbá válik, mivel a hajótulajdonosok és a vevők a kis hajókat helyezik előtérbe, hogy rövid úton tudják kiszállítani az olajat Kozminóból.

Az orosz nyersolaj készséges vásárlói a globális referenciaárakhoz viszonyítva meredek árengedményekben részesülnek, mivel mások az ukrajnai háború miatt kerülik az üzletelést Moszkvával. Az olcsó olaj vonzóvá tette a legnagyobb fogyasztók, például Kína és India számára, hogy továbbra is Oroszországtól importáljanak, annak ellenére, hogy nemzetközi elítéléssel, valamint növekvő logisztikai és pénzügyi akadályokkal kell szembenézniük.

Kína ebben a hónapban szinte az összes ESPO-rakományt átveszi, egy olyan minőséget, amely a közeli elhelyezkedés és az egyszerű logisztika miatt gyakran áramlik más országokba, például Dél-Koreába és Japánba. A rakományokat jellemzően közvetlenül a berakodóból a fogadó kikötőkbe szállítják aframax és Long Range-2 tartályhajókon.

Zsugorodó flotta

A hajótulajdonosok és biztosítók száma, akik hajlandóak a kelet- és nyugat-oroszországi rakományok kezelésére, egyre csökken – állítják a hajóügynökök. Ez logisztikai kihívást jelent a termelők és a vevők számára, mivel kevesebb tartályhajóval dolgoznak, és meg kell fontolniuk, hogyan lehet a legjobban bevetni a rendelkezésre álló hajótípusokat.

A Yang Li Hu és a Yang Mei Hu – mindkettő LR-2 tartályhajó – május 16. és május 18. között ESPO-t rakodott, mielőtt Yeosu felé indultak volna, hogy olajat rakodjanak át a Yuan Qiu Hu szupertankhajóra a hajókövetési adatok szerint. A nagyméretű nyersolajszállító hajó csak háromnegyedig volt tele, amikor Kína felé indult.

A hajóügynökök szerint a kisebb tartályhajók, amelyek alkalmasak a Kozminóból való hatékony rakományok kiszállítására, most nagy keresletnek örvendenek. A Yang Li Hu május 23-án újabb ESPO rakományt vett fel, és Yeosu felé tart, míg a Yang Mei Hu a tervek szerint május 26-án éri el Kozminót a következő rakodásra.

Míg a kis tartályhajókról a nagy tartályhajókra történő átrakodás gyakori az olyan hosszú távú nyersolajszállítmányok esetében, mint az orosz Urals, amely egyre inkább a Balti-tengerről áramlik Ázsiába, addig az ESPO esetében ez szinte ismeretlen. Ennek oka az a rövid út, amely ahhoz szükséges, hogy a szállítmányokat el lehessen juttatni a nagy ázsiai vevőkhöz.

Az olyan hajótulajdonosok, mint a Cosco Shipping és az orosz Sovcomflot jelentős mennyiségű orosz nyersolajat kezelnek olyan balti-tengeri kikötőkből, mint Kozmino és Ust Luga. Az elmúlt hetekben mások, mint például a Maersk, leállították oroszországi üzletkötéseiket, míg több vállalat kiváró álláspontot képvisel a szigorúbb szabályok és az Európai Unió esetleges olajtilalma miatt.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A HU-Rizont program idei pályázatán 23 program kapott támogatást

A kormány által meghirdetett HU-Rizont program idei pályázatán 23...

MNB: a Kúria is jóváhagyta a Primus Trustra kiszabott büntetést – 300 millió forint

z MNB vizsgálata előzőleg megállapította, hogy a több vagyont (trustot) is kezelő Primus Trust több cégnek és magánszemélynek nyújtott kölcsönöket több tízmilliárd forint összegben az egyes trustok vagyonkezelőjeként.

A jövő év számos adózási könnyítést hoz a kkv-knak – ígéri a NAV

Még több cég választhatja a kivát és kevesebb szochót fizetnek a főállású vállalkozók

BÉT – Növekvő forgalom mellett emelkedett a BUX a héten

Uniós forrást nyert el a 4iG leányvállalata. A 2Connect Kft. összesen 11,6 milliárd forint értékben nyert európai uniós forrást, amelyet 3 év alatt vehet igénybe a fejlesztések elkészültével.
Hirdetés

Hírek

A HU-Rizont program idei pályázatán 23 program kapott támogatást

A kormány által meghirdetett HU-Rizont program idei pályázatán 23...

MNB: a Kúria is jóváhagyta a Primus Trustra kiszabott büntetést – 300 millió forint

z MNB vizsgálata előzőleg megállapította, hogy a több vagyont (trustot) is kezelő Primus Trust több cégnek és magánszemélynek nyújtott kölcsönöket több tízmilliárd forint összegben az egyes trustok vagyonkezelőjeként.

A jövő év számos adózási könnyítést hoz a kkv-knak – ígéri a NAV

Még több cég választhatja a kivát és kevesebb szochót fizetnek a főállású vállalkozók

BÉT – Növekvő forgalom mellett emelkedett a BUX a héten

Uniós forrást nyert el a 4iG leányvállalata. A 2Connect Kft. összesen 11,6 milliárd forint értékben nyert európai uniós forrást, amelyet 3 év alatt vehet igénybe a fejlesztések elkészültével.

Európai egyetem magyar vezetője kapott rangos üzleti díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete záróeseményén Noll-Batek Frigyes, a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemének prorektora vehette át a FIVOSZ különdíját.

Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből

Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon.

Biztosítók figyelmeztetnek: a karácsony a lakástüzek főszezonja

A Bank360 ennek kapcsán hazai biztosítókat kérdezett arról, hogy mi jellemzi leginkább az év végi lakástüzeket.

Energiaügyi Minisztérium: minden jelentkező nyert a közvilágítási pályázaton

A Jedlik Ányos Energetikai Program immár összesen 580 milliárd forinttal ösztönzi az energiaszektor zöldítését, működési hatékonyságának javítását. Jelenleg a biogáz-biometán előállítását 40 milliárd forinttal támogató felhívás érhető el.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.