Kezdőlap Világgazdaság Újabb csapás az ellátási láncoknak - léket kapott a fekete-tengeri hajózás
No menu items!

Újabb csapás az ellátási láncoknak – léket kapott a fekete-tengeri hajózás

Teherhajó az odesszai kikötőben. A kép illusztráció. Fotó: Bigstock

Az orosz-ukrán háború kitörése miatt több száz hajó rekedt Ukrajna fekete-tengeri partjainál. A kikötők bezárása és a hajókra mért rakétacsapások nemcsak a tengerészeket veszélyeztetik, hanem a globális kereskedelmet, beleértve a gabonapiacokat is.

Egy, az ukrajnai Olvia kikötő közelében rekedt bangladesi teherhajó legénysége robbanást hallott, majd a híd lángokba borult. A bangladesi legénység tagjai, családtagjaik és az ukrán hatóságok szerint múlt szerdán 17 óra 25 perckor csapódott be egy rakéta az MV Banglar Samriddhi nevű hajóba, amely a legénység egy tagját megölte, többeknek pedig súlyos égési sérüléseket okozott. Ez volt az ötödik kereskedelmi hajó, amelyet tüzérségi találat ért Ukrajna partjainál az orosz megszállás óta – számolt be a The Wall Street Journal.

Az ukrajnai háború súlyosan megnehezítette a Fekete-tengeri hajózást, ami széles körű következményekkel jár a nemzetközi szállításra és a globális ellátási láncokra nézve. A londoni székhelyű Windward hajózási nyomkövető cég szerint mintegy 200 hajón közel 3500 tengerész rekedt az ukrán kikötőkben.

Az eredmény a világ második legnagyobb gabonaexportáló régiójának leállása. Ukrajna adja ugyanis a világ kukoricaexportjának 16 százalékát, Oroszországgal együtt pedig a búzaexport 30 százalékát.

A búza világpiaci ára az inváziót megelőző hét óta több mint 55 százalékkal megugrott.

A globális gabonakínálatot ért sokk a legnagyobb kínálati sokk az OPEC 1970-es évekbeli olajcsökkentései óta. Ez élelmiszerhiányt fog jelenteni a Közel-Keleten és Afrikában, és inflációt az egész világon” – mondta Salvatore Mercogliano, az észak-karolinai Campbell Egyetem professzora, egykori kereskedelmi tengerész.

Salvatore Mercogliano

A globális szállítmányozók helyzetét tovább rontja, hogy ukrán és orosz tengerészek ezrei rekedtek a világ kikötőiben, így a hajótulajdonosok a feszült ellátási láncok fenntartásához szükséges helyettesítő személyzetet keresnek.

A Fekete-tengeren és a szomszédos Azovi-tengeren – amelyek fontos élelmiszer- és olajexport útvonalak – az ukrán kikötői hatóságok szerint öt tartályhajót és teherhajót találtak el rakéták. A sérült hajók között vannak tartályhajók, konténerszállító hajók és ömlesztettáru-szállító hajók Japánból, Törökországból, Moldovából és Észtországból, amelyek többek között gázolajat és gabonát szállítanak.

Az ukrán hatóságok általában Oroszországot hibáztatják, amely hadihajók tucatjait vonultatta fel Ukrajna partjai mentén. Oroszország tagadta a felelősséget a támadásokért. Ugyanakkor az orosz erők rakétákkal célozzák az ukrán kikötők infrastruktúráját. Ez része annak a tervnek, hogy elfoglalják Ukrajna déli partvidékét – így elvágva az országot a tengertől – és megfojtsák a gazdaságát.

Múlt csütörtökön elsüllyedt egy észt teherhajó, az MV Helt is, miután a vízvonal alatt találat érte. Az ukrán haditengerészet azzal vádolta Oroszországot, hogy kereskedelmi hajókat kényszerít a Fekete-tenger egy veszélyes területére, hogy elrejtse saját katonai manővereit.

Az oroszok a Helt nevű hajót pajzsként használták, hogy mögé bújjanak az ukrán hajóelhárító fegyverek elől” – közölte az ukrán Állami Határőrszolgálat a Facebookon.

Az orosz erők két ukrán kereskedelmi hajót is feltartóztattak – közölte az ukrán kikötői hatóság.

Ennek oka, hogy Ukrajna csekély flottája nem ér fel Oroszország haditengerészeti erőivel. Az ukrán haditengerészet elvesztette hajóinak nagy részét, amikor Oroszország a Krím 2014-es annektálása során elfoglalta haditengerészeti parancsnokságát. A múlt héten az ukrán haditengerészet elsüllyesztette egyetlen fregattját Mikolajivnál, hogy elkerülje, hogy a hajó az oroszok kezébe jusson.

A NATO ezt követően arra figyelmeztetett, hogy a Fekete-tengeren tartózkodó hajók esetében nagy a járulékos károk kockázata. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet nem sokkal később közölte, hogy számos kormány kérésére március 10-én és 11-én rendkívüli ülést tart a háborúnak a hajózásra gyakorolt hatásával kapcsolatban.

Az utolsó NATO hadihajó körülbelül egy hónappal az invázió előtt hagyta el a Fekete-tengert. Moszkva figyelmeztette a NATO-t, hogy maradjon távol az általa sajátjának tekintett vizektől.

A Nemzetközi Szállítási Dolgozók Szövetsége “háborús területté” nyilvánította az Ukrajnánál lévő vizeket. A tengerészek érdekvédelmi csoportjai szerint sok tengerésznek fogytán van az élelmiszere és az üzemanyaga.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lengyelország – az európai fejlődés modellje – Kiállítás

Szabadtéri kiállítás nyílt a Lengyel  Nagykövetség  kerítésén az Európai Fejlődés Modellje címmel.  A kiállítás a korábbi évekhez hasonlóan a Nagykövetség és a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet közös projektjeként jön létre és 2025 év végéig lesz látható a járókelők számára.

Több mint ötvenezren igényelték a falusi csokot

Átlépte az ötvenezret a falusi csokot igénylő családok száma.

Idén már 21 kutyabarát strand és fürdetőhely várja országszerte a kutyásokat

Gyarapodott a hazai kutyabarát strandok száma: tíz éve csak 8, idén már 21 kutyabarát strand és fürdetőhely várja országszerte a kutyásokat.

Megerősítette az MVM befektetési ajánlású osztályzatát az S&P, negatív kilátással

Megerősítette az MVM Zrt. befektetési ajánlású, "BBB mínusz" szintű osztályzatát csütörtökön az S&P Global Ratings.
Hirdetés

Hírek

Vegyesen alakult péntek reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákkal szemben a szerda esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Káosz Spanyolországban és Portugáliában: áram nélkül maradtak a nagyvárosok

Nagy kiterjedésű áramkimaradás sújtja Spanyolország és Portugália jelentős részeit, beleértve a fővárosokat, Madridot és Lisszabont is.

A városi közlekedés jövője a WEMOVE Mobilitási Parkban

Megnyitott Budapest első integrált közlekedési kiállítási és képzési tere, a WEMOVE a városi mobilitás jövőjét mutatja be a Jövő Mobilitása Szövetség, a Magyar Autóklub és a Westend együttműködésében

Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója

Az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta 2024-ben, a bank kiemelkedő jövedelmezőséget ért el, tőkehelyzete rendkívül stabil, a régióban piacvezető

Tanulsz? Lakást kapsz! Bécsben

Bécs városa 2025. május 1-jétől új lakhatási akciót indít a felsőoktatásban tanuló diákok számára, aminek keretében akár 1.000 önkormányzati lakás válik elérhetővé számukra.

Új ökoturisztikai központ lesz a Nagyszéksós-tónál

Kiemelkedő ökoturisztikai beruházás kezdődik a Nagyszéksós-tónál 1,4 milliárd forintos uniós támogatással.

Zebrák a falvakban

Kihirdeti kedden a kormány az utcák és járdák felújítására szóló pályázatát a falusi önkormányzatok számára.

450 ittas sofőr ellen intézkedtek húsvétkor

A húsvéti ünnepek négy napja alatt 450 ittas járművezetőt szűrtek ki a forgalomból a rendőrök.
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.